Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


محمد مهدی رحیمیان عکاس و پژوهشگر معتقد است نسل به نسل رویکرد عکاسان در مقابل کنش های اجتماعی تغییر می کند و دوره جدید می تواند سکوی پرتابی در حوزه عکاسی باشد.

محمد مهدی رحیمیان عکاس و پژوهشگر و مدیر گروه رشته عکاسی خبری در دانشکده خبر درباره تغییر و تحولات عکاسی در سال های اخیر به خبرنگار مهر گفت: ما در دانشکده خبر چیزی نزدیک به ۲۵۰ دانشجوی عکاسی داریم و پروژه های پایان نامه ای منسجمی که برای آنها تعیین کردیم با محور «تهران» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هر کدامشان باید یک سال زمان بگذارند تا روی یک محور تهران با کمک استاد قدم به قدم کار کنند، تحقیق کنند و پروژه خود را صفر تا صد بسازند و هر چهار فصل درگیر آن باشند. این مطلب را گفتم تا در پاسخ به شما بگویم امروزه آموزش نقش مهمی در تغییر و تحولات عکاسی نسبت به نسل ما ایفا می کند.

وی با اشاره به اینکه نسل به نسل و دوره به دوره رویکرد افراد در کنش های اجتماعی تغییر می کند، عنوان کرد: می شود این قیاس ها را در یک چهارچوب معینی قرار داد و به نتایج متفاوتی رسید اما به نظر من در چهارچوب همین امر آموزش می توان گفت نسل جدید بسیار نسل امیدوارکننده ای است و اگر بتوانیم یک برنامه با محتوای آموزشی متناسب و به روز و با استادانی با تجربه و متبحر در آموزش فراهم آوریم حاصل کار بسیار جهشی و چشمگیر خواهد بود. امکاناتی که امروزه برای آموزش در اختیار داریم قابل قیاس با دوره ما و دوره قبل از ما نیست و باید بتوانیم از این امکانات درست استفاده کنیم.

رحیمیان در پاسخ به اینکه امر آموزش و سرفصل های آموزشیامروزه در کشور ما تا چه اندازه بر مبنای این جهش به واقع کارآمد و به روز است نیز اظهار کرد: به روز بودن منابع و مدرسان ما بحث بسیار جدی در امر آموزش است. ما در دانشکده خبر از ۴۰ مدرس بهره می بریم که اکثر آنها در حوزه خبری و مستند و هنری با جامعه جهانی تعامل دارند و همین باعث بالا رفتن سطح آموزش می شود اما نکته مهم در امر آموزش این است که دانشجوها باید فعالیت خودشان را افزایش بدهند و یکی از این فعالیت ها حضور در مثلا ورک شاپ های آموزشی است. دانشجوی عکاسی باید همیشه کنجکاو و پر کار باشد. آنها دیگر از تکنیک گذشته اند و دستیابی به تکنیک برای این نسل در دسترس است برای همین در دنیای امروز عکاسی ایده محوری شاخص است. عکاس امروز باید پر از ایده و خلاقیت باشد. آموزش می تواند پتانسیل این بخش در دانشجو را به حالت فعلیت برساند اما دیگر خود دانشجوست که باید در این وادی جدی باشد.

این استاد دانشگاه که به عنوان دبیر بخش عکس نخستین جایزه «قلب تهران» نیز فعالیت می کند و به تازگی ورک شاپی در منطقه ۱۲ با همین مضمون برگزار شد با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی فراخوان این جایزه برای عکاسان که ۲۴ فروردین ماه است، گفت: در تور عکاسی ما ۲۵ نفر شرکت کردند که به اتفاق حسن غفاری که در حوزه عکاسی مستند فعالیت می کند و دبیر اجرایی این جایزه هست این تور را برگزار کردیم و هدفمان این بود در این فرصت باقیمانده فراخوان تعاملی با بخشی از عکاسان فراهم کنیم اما این فراخوان همه عکاسان را آزاد گذاشته است تا با رویکرد شخصی خود و سابقه و پیشینه ای که دارند به موضوعات مطرح در فراخوان که در محدوده بافت تاریخی منطقه ۱۲ می گذرد بپردازند.

رحیمیان ادامه داد: منطقه ۱۲ از لایه های مختلفی تشکیل شده است. در این منطقه ما یک لایه انسانی داریم که تنوع بسیار زیادی دارد و هم یک لایه معماری داریم. ایده و ایده محور بودن در این فراخوان اهمیت دارد. شاید به نظر برسد اکثر عکاسان ما رویکردمستند به این فراخوان داشته باشند اما به طور مثالآرت فتوگرافی هم جای کار بسیاری در موضوعات مطرح شده دارد. در واقع روزنه های خلاقیت در این امر بسیار گشوده است و این در گرو تعامل عکاسان ما با فضاهای بیرونی و محدود نشدن به یک ذهنیت خاص است.

وی ابراز امیدواری کرد در روزهای باقیمانده تا پایان مهلت ارسال آثار، عکاسان پر شماری عکس های خود را به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری شاهرود، مصطفی واحدی ضمن بیان اینکه کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد، ابراز داشت: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها ارتقا هنر و رشد استعدادها بین علاقه مندان است.

وی ضمن بیان اینکه حوزه هنری از هنرمندان شاهرود حمایت می‌کند، افزود: این اقدام در واقع به نوعی ترغیب دوستداران هنر به سمت خلق آثار بهتر است.

مدیر حوزه هنری انقلاب شاهرود بابیان اینکه اولین نشست کارگاه در میان سرای حوزه هنری برگزار شد، ابراز داشت: این کارگاه از سه شنبه هر هفته میزبان علاقه مندان حوزه عکاسی خواهد بود.

واحدی ضمن بیان اینکه منصوره قلیچی عکاس خبرگزاری مهر استان سمنان مدیر برگزاری این کارگاه‌ها است، تصریح کرد: دغدغه‌های حوزه هنری نیز توسعه هنر متعهد است.

وی افزود: امیدواریم کارآموزان این کارگاه بتوانند در برنامه‌ها و رویدادهای پیش رو با حوزه هنری همکاری کنند.

کد خبر 6096135

دیگر خبرها

  • نکته مهمی که در توقیع امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره شد
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • نمایش «وضوح ناقص» در خانه عکاسان جوان
  • اعتراض برخی دانشجو معلمان به نحوه گزینش در آموزش و پرورش استان گیلان
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد