Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-خسارات ناشي از سوانح طبيعي به طور معمول درصد مشخصي از بودجه سالانه، در کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه را به خود اختصاص مي دهد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از جهان اقتصاد،اين خسارات بعضا آن قدر مهم هستند که گاه برنامه هاي توسعه منطقه اي در بخش هايي از اين کشورها را تحت تاثير قرار مي دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اينکه ايران جزء 10 کشور اول حادثه خيز جهان به حساب مي آيد، برنامه ريزي دقيق و عمل به راهکارهاي تدوين شده در اين خصوص از جمله مواردي است که بايد در اولويت رويکردهاي غالب در جامعه قرار گيرد. چراکه به دليل اجتناب ناپذير بودن تاثير سوانح طبيعي بر جوامع بشري که معمولا ريشه در استقرار نادرست اين جوامع و يا عدم رعايت الزامات قانوني در مواجهه با آنها دارد، در بسياري از کشورها زندگي ايمن در کنار سوانح طبيعي هنوز به شکل مشخصي نهادينه نشده است. اين در حالي است که برخي از کشورها مانند ژاپن، استراليا، نيوزلند و…، عليرغم رخداد سوانح طبيعي متنوع و با بزرگي قابل توجه، آسيب پذيري خيلي کمتري را در اين زمينه شاهد هستند. دليل اين دستاورد آن است که کشورهاي ياد شده در دهه هاي گذشته رويکرد تاب آوري در برابر سوانح طبيعي را جزء اولويت برنامه هاي اصلي خود قرار داده اند و فرهنگ سازي مواجهه صحيح با سوانح در تمامي سطوح در اين کشورها نهادينه گرديده و ارائه راهکارهاي پيشگيرانه و عملياتي نمودن طرح هايي ثمربخش در اين زمينه همواره در اين کشورها مدنظر قرار گرفته است. با اين حال در کشوري مانند ايران در دهه هاي گذشته نه تنها شاهد کاهش اثرات ناشي از سوانح طبيعي نبوده ايم بلکه همواره به دليل نهادينه شدن رويکرد جبران خسارت به جاي راهکارهاي پيشگيرانه در برابر سوانح طبيعي و همچنين گسترش بي رويه و نادرست جوامع شهري و روستايي، بدون در نظر گرفتن ريسک اين سوانح حتي همواره در جهت افزايش خسارت و تحمل هزينه هاي گزاف براي جبران خسارت در اين زمينه حرکت کرده ايم. ضمن اينکه تخصيص بودجه هايي در اين خصوص در سال هاي گذشته و حتي در بودجه سال 1396 نيز آنقدر در سازمان ها به صورت پراکنده و بدون ارائه رويکردي با مديريت يکپارچه و جامع توزيع گرديده که نمي توان براي استفاده درست از آن در زمينه کاهش اثرات سوانح طبيعي برنامه ريزي دقيقي صورت داد. در مورد خسارت اقتصادي ناشي از سوانح طبيعي بايد اضافه کرد که در همين زمين لرزه اخير در شرق استان خراسان رضوي در 16 فروردين ماه 1396 که منطقه روستايي نشين سفيد سنگ و مناطق اطراف آن را تحت تاثير قرار داد، شاهد اين معضل بوديم که به دليل ناپايداري اين مناطق در برابر رخداد زمين لرزه در ده ها روستا، خرابي هاي زيادي به بار آمد و برخي روستاها تا نزديک به صد در صد تخريب شدند. حال سوال اينجاست اگر سرعت بهسازي و مقاوم سازي مناطق روستايي که توسط نهادهايي مانند بنياد مکسن انقلاب اسلامي صورت مي گيرد با ارائه و تدوين برنامه هايي با اولويت کاهش اثر سوانح طبيعي در کشور به شکلي موثر تر از قبل نهادينه مي شد شايد در اين زمان، دولت مجبور به جبران خسارت و ارائه خدمات و هزينه هاي بالا در اين مناطق نبود. چراکه تجربه رخداد سوانح طبيعي بويژه زمين لرزه در مناطق بازسازي شده نشان از مقاومت نسبي اين سازه ها در دهه اخير در ايران داشته است.
بر اين اساس، نياز به تغيير مشخصي در تفکر مواجهه با سوانح در ايران ضروري مي نمايد تا با نهادينه کردن اين رويکرد در آينده شاهد خسارات کمتري در اين زمينه باشيم. ضمن اينکه به عنوان مثال زمين لرزه هاي رخ داده در دهه هاي گذشته اغلب در مناطق روستايي به وقوع پيوسته است که به دليل عدم تمرکز سرمايه، خدمات و امکانات زياد در آنها، جبران خسارات اقتصادي ناشي از سوانح طبيعي تا حدود زيادي محقق گرديده است، در حالي که اگر به عنوان مثال زمين لرزه بزرگي در يکي از کلان شهرهاي ايران مانند تهران، کرج، مشهد، تبريز و … رخ دهد، جبران خسارت اقتصادي مربوطه حتي در صورت بسيج تمام امکانات کشور سال ها به طول خواهد انجاميد و چنين معضلي اقتصاد کشور را به شکلي مشخص درگير خواهد نمود. به عنوان نمونه اي کوچک، مي توان گفت اگر تنها خسارات ناشي از سوانح طبيعي در دو ماه اخير ايران از جمله: سيلاب هاي جنوب غرب و جنوب شرق کشور در استان هاي فارس، کهکيلويه بويراحمد، سيستان و بلوچستان و کرمان را در کنار خسارات ناشي از زمين لرزه اخير خراسان رضوي و طوفان رخ داده در بندر دير در استان بوشهر قرار دهيم، به عينه شاهد بودجه اي بيش از هزار ميليارد تومان براي جبران آنها خواهيم بود که مي بايست تخصيص داده شود تا شرايط در اين مناطق تا حدودي به حالت اوليه که باز هم تاب آور نيست باز گردد و اين تنها گوشه اي از زيان هاي ناشي از سوانح طبيعي و بدون در نظر گرفتن اثرات و خسارات جبران ناپذير اجتماعي و رواني ايجاد شده در مناطق آسيب ديده است. بر اين اساس در دوره اي که به دنبال ارتقاء بحث اقتصاد و افزايش توليد در ايران هستيم، عدم توجه به ريسک بالاي سوانح طبيعي و غفلت در ارائه رويکردهاي کاهش اثر و پيشگيرانه در اين خصوص، در صورت رخداد آنها قسمتي از بودجه کشور را معطوف به جبران خسارات ناشي از اين سوانح خواهد نمود و به تبع از تخصيص بودجه مناسب جهت توسعه اقتصادي، توليد و اشتغال و ديگر بخش ها به شکل مشخصي خواهد کاست و لذا براي مواجهه هدفمند با اين معضل مي بايست به دنبال تغيير رويکردي زيربنايي در زمينه مديريت سوانح طبيعي در کشور و ارائه برنامه هاي مديريتي يکپارچه در اين زمينه بود.
علي ساکت، عضو هيات علمي پژوهشکده سوانح طبيعي ايران

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۶۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه تقابل ۴تیم بزرگ لیگ ایران با ۴ لیگ اروپا

فوتبال به خاطر جذابیت و اوج هیجان، به ورزش اول دنیا تبدیل شده و در این میان میلیاردها انسان روی کره زمین برخی بازی‌های حساس را دنبال و تماشا می‌کنند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ بازی‌های بزرگ لیگ‌های باشگاهی اوج حساسیت برای تماشاگران است و بیشترین تعداد گل هم به خاطر تمایل تیم‌ها به پیروزی در این مسابقات به ثمر می‌رسد.

اما در ایران این‌شکلی نیست و بازیهای بزرگ و حساس با کمترین گل و موقع گل تمام می‌شود!

 در هفته ۲۵ لیگ برتر ایران ۴ تیم بالای جدول در یک روز به مصاف هم رفتند و هواداران در این ۱۸۰ دقیقه، حتی یک گل هم ندیدند! حالا که تقابل‌های این ۴ تیم با هم در فصل جاری باشگاهی تمام شده، می‌توان نگاهی کامل‌تر از نظر آماری به این مصاف‌ها داشت.

 طی ۱۲ بازی این ۴ تیم مقابل هم، تنها ۱۴ گل ردوبدل شده تا میانگین فاجعه‌بار ۱/۱۶ گل در هر بازی ثبت شود. آن هم در حالی که میانگین گل دیگر بازی‌های لیگ، عدد مناسب ۲/۱۷ را نشان می‌دهد.

 فقط کافی است این تعداد گل‌ را در کنار بازی‌های بزرگ ۴ لیگ معتبر اروپا بگذارید؛ به خصوص لالیگا و بوندسلیگا که حتی در بازی‌های این‌چنینی هم میانگین گل حدود ۴ یا بالاتر ثبت می‌شود.

در لیگ قهرمانان اروپا اوج رقابت باشگاهی دنیا هم مراحل پایانی با گلهای بیشتر دنبال می‌شود و کسی حساسیت زیاد بازی‌ها را به کم گل بودن مسابقات گره نمی‌زند.

جدول زیر را که سایت ۳۶۰ تهیه کرده ببینید. همه چیز درباره کیفیت تیم‌های ایرانی دستگیر تان می‌شود:

دیگر خبرها

  • بریتانیا بر لبه پرتگاه اقتصادی
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است
  • خسارت به کشاورزان در پی طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد
  • مقایسه تقابل ۴تیم بزرگ لیگ ایران با ۴ لیگ اروپا
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم