Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@15:44:49 GMT

9 علامت رايج وجود شپش در سر کودکان

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۷۴۰۸

خبرگزاري آريا -
شپش موي سر بين بچه هاي 3 تا 12 ساله رايج است

شپش موي سر بين بچه هاي 3 تا 12 ساله رايج است، بخصوص اينکه در مدرسه يا مهدکودک در تماس با بچه هاي ديگر هستند و اين شپش ها به راحتي بين آنها منتقل مي شوند. شپش ها خيلي زود سرايت مي کنند و به سختي از بين مي روند.

شپش سر کودکان
فرقي نمي کند والدين در چه سن و سالي يا چه طبقه ي اجتماعي و تحصيلي باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ديدن شپش در سر بچه ها يک تراژدي واقعي را براي والدين رقم مي زند.

همه ي افرادي که درگير اين موجودات ريز بي بال و پر مي شوند که در بين موهاي انسان پنهان مي شود و کم کم خون وي را از طريق پوست سر مي مکند، يک آرزوي مشترک دارند: اينکه هيچ وقت ديگر با اين کابوس هولناک مواجه نشوند.

درست است که حتي شنيدن اسم شپش ترس آور است اما واقعيت اين است که در صورت تشخيص به موقع، اين جانوران ريز، خطرناک و آسيب رسان نيستند.

شپش موي سر بين بچه هاي 3 تا 12 ساله رايج است، بخصوص اينکه در مدرسه يا مهدکودک در تماس با بچه هاي ديگر هستند و اين شپش ها به راحتي بين آنها منتقل مي شوند.

مشکل زماني آغاز مي شود که پاي يکي از اين موجودات به خانه ي شما باز مي شود. شپش ها خيلي زود سرايت مي کنند و به سختي از بين مي روند.

اگرچه نيش آنها بيماري زا نيست، اما مي تواند باعث بروز حساسيت و خارش شده و پوست سر کودکان را ملتهب کند. البته اگر شپش ها درمان نشوند، ممکن است با خاراندن زياد و مداوم پوست سر، عفونت هاي جدي بروز کند.

در اين مطلب 9 علامت رايج وجود شپش موي سر را عنوان مي کنيم.

خارش مداوم پوست سر
خارش بي وقفه ي پوست سر که در اثر واکنش آلرژيک نسبت به نيش شپش ها بروز مي کند، يکي از علائم رايج وجود شپش موي سر است. در واقع بزاق يا فضولات اين انگل هاي مزاحم باعث بروز اين احساس ناخوشايند مي شود. بروز خارش بستگي به حساسيت پوست بچه ها نسبت به شپش دارد. در برخي موارد بعد از چند هفته ابتلا به شپش، کودک شروع به خارش سر مي کند.

تحريک و سوزش پوست سر
گفتيم که بزاق يا فضولات شپش ها باعث بروز احساس خارش مي شود. اين خارش مداوم نيز باعث بروز تحريکاتي در پوست سر شده و ايجاد سوزش، التهاب و در موارد شديدتر عفونت مي کند.

خارش سر، يکي از علائم رايج وجود شپش مو است

لارو و تخم شپش
شپش ها نيز مانند هر نوع انگل ديگر از تخم در مي آيند. تخم شپش در بين موها همانند نقطه هاي قهوه اي يا زرد خودنمايي مي کنند. شپش هاي بزرگ روي ريشه ي موها و نزديک پوست تخم ريزي مي کنند. جايي که دماي مناسبي دارد و به آنها اجازه مي دهد به مدت حداقل يک تا دو هفته تخم ها را مخفي کنند. اگر شما نقاط کوچکي لابلاي موهاي فرزندتان مشاهده کرديد که شبيه به شوره ي سر هستند، ابتدا موهاي آنها را شانه کنيد. اگر به شانه چسبيدند به اين معني است که فرزندتان دچار شپش موي سر شده است.

زخم و عفونت
اگر پس از باز شدن تخم ها، لاروها آزاد شوند، شروع به خزيدن در بين موها کرده و پوست سر بچه ها را گاز مي گيرند. در اين مرحله جوش هاي ريز قرمز يا زخم هايي روي سر ايجاد مي شوند. اگر اين جوش ها يا زخم ها عفوني شوند، دردناک شده و پوسته پوسته مي شوند.

تحريک پذيري بچه ها
بدون شک زماني که سر بچه پر از شپش مي شود، پوست سر شروع به خارش مي کند و وقتي مشکلات اينچنيني رخ مي دهد باعث مي شود که بچه تحريک پذير شده و رفتارهاي غيرعادي نشان دهد.

دعوت به جلسه ي مدرسه
اگر از طرف مدرسه يا مهدکودک دعوت به جلسه اي در خصوص هشدار نسبت به اعلام ابتلا به شپش شديد، احتمال اينکه فرزند شما نيز دچار اين مشکل شده باشد زياد است. بنابراين لازم است پوست سر فرزندتان را بررسي کنيد تا از وجود هر نوع شپش مطمئن شويد. در غير اين صورت امکان اينکه اين موجودات ريز در تمام منزل تان پخش شوند زياد است.

ورم غدد لنفاوي
موارد شديدتر و جدي تر شپش ها ممکن است باعث بروز واکنش هاي ايمني شوند که با تورم غدد لنفاوي در گردن همراه است. اين مشکل زماني بروز مي کند که نيش هاي درمان نشده باعث بروز عفونت استافيلوکوکي شود. در اين صورت گلبول هاي سفيد که در غدد لنفاوي هستند زياد شده و غدد متورم مي شوند. خوشبختانه اين مشکل با مصرف آنتي بيوتيک به سرعت برطرف مي شود.

اختلالات خواب
شپش ها مانند اکثر انگل هاي ديگر در تاريکي فعال تر هستند. به همين دليل شب ها جنب و جوش بيشتري دارند و باعث بروز مشکلاتي در خواب بچه ها مي شوند.

ابتلاي يکي از اعضاي خانواده يا دوستان به شپش
اگر يکي از اعضاي خانواده دچار مشکل شپش شده باشد، امکان اينکه کودکان نيز دچار اين مشکل شوند زياد است. لازم است که سر تمام اعضاي خانواده بررسي شود. با مشاهده ي کوچک ترين علامتي از اين موجودات ريز دست به کار شويد. امروزه شامپوهاي ويژه اي براي رفع شپش در داروخانه ها وجود دارند که مشکل را برطرف مي کنند.

منبع:tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۷۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید

به گزارش خبرآنلاین، تایید خبر مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز باز هم بحث مشروبات تقلبی و سمی در کشور را داغ کرده است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: مشروب‌های تقلبی داستان دنباله‌داری است که تاکنون جان خیلی‌ها را گرفته و در حادثه اخیر شیراز هم منجر به از دست رفتن جان یک پزشک و عامل بستری سایر مصرف‌کنندگان هم شده است. البته آمار دقیقی در این باره اعلام نمی‌شود اما آخرین بار تابستان ۱۴۰۲ بود که عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ مجموعا ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل تقلبی خبر داد. حالا پس از انتشار اخباری مبنی بر مسمومیت دسته جمعی حدود ۲۹ نفر از پزشکان در شیراز، گفته می‌شود که دادستانی قصد ورود به این حادثه و تشکیل پرونده در این خصوص دارد. برخی هم عنوان می‌کنند که چطور پزشکان قادر به تشخیص مشروب تقلبی از غیرتقلبی نبوده و دچار چنین خسارت زیانباری شده‌اند.

دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران در این باره می‌گوید: هیچ روشی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد و تمام روش‌هایی هم که در فضای مجازی برای تشخیص آنها عنوان می‌شود شاید تا حدودی کمک‌کننده باشند اما درباره هیچ کدام قطعیت برای تشخیص وجود ندارد.

شادنیا ادامه می‌دهد: اگر الکی دارای بو بود، نمی‌توان به سمی بودن یا نبودن آن حکم داد یا اگر رنگ خاصی داشت، با قطعیت اعلام کرد که تقلبی است. الکل زردرنگ صنعتی است اما همان را هم ماده‌ای اضافه می‌کنند که رنگش سفید می‌شود. الکل اگر بو داشته باشد هم به دلیل الکل طبی است، اما شاید میزان آن کم و درصد زیادی الکل سمی در مشروب وجود داشته باشد. به همین دلیل به جز روش‌های آزمایشگاهی که آزمایش‌های سم‌شناسی روی نمونه الکلی انجام می‌شود هیچ روشی برای اعلام قطعیت یک الکل سمی یا غیرسمی وجود ندارد.

این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها، درباره این که آیا در کشور ما توزیع مشروبات تقلبی زیاد است یا خیر، بیان می‌کند: آمار دقیقی در این باره ندارم اما طی سال‌های مختلف و هر دوره‌ای مسمومیت با الکل‌های سمی رخ داده است. سوابق این مساله در بندرعباس، قم، شیراز و شهرهای دیگر وجود داشته است. در دوره کرونا هم موارد مصرف با الکل‌های سمی و تقلبی افزایش پیدا کرد. ما فقط تعداد بیماران را می‌بینیم و در برخی زمان‌ها این مساله با پیک بیماران مواجه می‌شود و دوباره افت می‌کند.

او در پاسخ به این سؤال که بروز این پیک‌ها آیا دلایل خاصی دارد، عنوان می‌کند: به فصل یا تاریخ خاصی ربط ندارد و به صورت رندم و پراکنده این مساله را در دوره‌های مختلف می‌بینیم.

رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران درباره این که برخی مصرف‌کنندگان این مشروب‌ها به دلیل مشکلات قانونی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند، بیان می‌کند: در این باره بحث قانونی وجود ندارد و بیمارستان تنها مرکز ارائه خدمات درمانی است. بیمارانی هم که با مسمومیت‌های الکلی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، صرفا درمان می‌گیرند، مگر این که خود بیمار قصد شکایت از شخص ارائه‌ کننده مشروب تقلبی را داشته باشد. تاکنون هم ما هیچ موردی نداشتیم که بیمار به دلیل مصرف مشروبات تقلبی مراجعه کرده و به جایی گزارش شده باشد.

شادنیا دلیل اصلی علت تاخیر در این مراجعات را این مساله عنوان می‌کند که بیمار در مراحل اولیه متوجه مسمومیت ناشی از مصرف الکل نمی‌شود و در توضیح بیشتر می‌گوید: علائم این مسمومیت غیراختصاصی است و کسی که الکل‌های سمی و مشروب تقلبی مصرف کرده، در ابتدا همان علائم به اصطلاح مستی را دارد. به تدریج علائمی مثل سردرد، تهوع و استفراغ در فرد بروز می‌کند و افراد این شرایط را ناشی از مصرف الکل در نظر می‌گیرند. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت به تدریج علائم مسمومیت با الکل‌های سمی خودش را نشان می‌دهد، اما تاخیر در زمان مصرف تا مراجعه به مرکز درمان رخ داده است.

این پزشک درباره این که افراد چطور می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌تر متوجه چنین مسمومیت‌هایی شوند، عنوان می‌کند: علائم اولیه مشابه مصرف مشروبات الکلی عادی و غیرسمی است اما به تدریج فرد دچار سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود. بسیاری از این بیماران دچار علائم بینایی می‌شوند، خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری در آنها رخ می‌دهد. اما به دلیل این که چنین علائمی با تاخیر بروز می‌کند، بیمار زمان حیاتی برای درمان اقدامات درمانی را از دست می‌دهد چون عوارض مسمومیت و تاخیر در درمان ایجاد شده و به نوعی شاید شانس بهبودی از دست رفته باشد.

او توصیه می‌کند که اگر به هر دلیلی افراد مشروبات تقلبی مصرف کردند، در صورت بروز چنین علائمی به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کنند تا بررسی‌های اولیه صورت بگیرد. آنها نباید منتظر بروز علائم شدیدتر و تاخیری شوند چون نکته مهم این است که زمان طلایی برای اقدامات درمانی از دست نرود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901239

دیگر خبرها

  • 6 اشتباه رایج بعد از غذا خوردن
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • حدود ۱۰۰ درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران