Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@22:52:02 GMT

تیر خلاص خرافات به قلب حیات‌وحش

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۷۶۵۹

تیر خلاص خرافات به قلب حیات‌وحش

متاسفانه در این بازار خرافات، حیوانات بیشترین ضربه را می‌خورند. مثلا برخی حیوانات شوم در نظر گرفته شده و برخی از آنها خوش‌یمن یا درمان‌کننده بیماری‌ها هستند. این باورهای غلط هرچه باشند، موجب صدمه دیدن و مرگ این حیوانات می‌شوند تا جایی که برخی از این جانداران در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این حیوانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شاخ‌های درمانگر

کرگدن یکی از حیواناتی است که بیش از حیوانات دیگر در دنیا گرفتار خرافات شده است و بیشتر در آفریقای جنوبی به دلیل شاخ‌هایشان شکار می‌شوند. اگرچه جنس این شاخ‌ها از کراتین است، بیشتر بازارهای آسیایی خریدار آن هستند، چراکه به غلط، تصور می‌کنند شاخ کرگدن درمان‌کننده ناتوانی جنسی است. قاچاقچیان با بی‌رحمی حیوان را کشته و شاخ‌های آن را با اره می‌برند. این شاخ‌ها در بازار سیاه چین (به علت ممنوعیت خرید و فروش شاخ کرگدن) و در تایوان تا 27 هزار دلار به فروش می‌رسند. این حیوان در خطر انقراض قرار گرفته است.

راندن ارواح پلید

مردم روم قدیم، جغد را بدیمن می‌دانستند و همیشه آن را از خود می‌راندند. در دنیای امروز نیز در هند جشن محبوبی به نام «دیوالی» وجود دارد که زندگی و هستی را جشن می‌گیرد، اما متاسفانه این جشن به قیمت جان جغدها تمام می‌شود. درمانگرهای جادوگر برای راضی نگه داشتن الهه ثروت، جغدها ـ یا بخش‌هایی از اعضای بدنشان ـ را به مردم برای قربانی کردن می‌فروشند. از پنجه و پرهایشان برای فراری دادن ارواح پلید استفاده می‌کنند و باقی اندام‌هایشان را برای دور کردن بیماری‌ها به کار می‌برند. نیمی از گونه‌های مختلف جغد در هند، در این مراسم به کار گرفته می‌شوند و بسیاری از آنها در خطر نابودی کامل هستند.

اشاره‌ای به مرگ

آی ـ آی نوعی میمون پوزه‌دار اهل جنگل‌های ماداگاسکار است. طبیعت کنجکاو این حیوان، او را به دردسر انداخته است. ترس مردم از چشمان بزرگ این حیوان ساکن درختان و همچنین انگشت‌های بلند میانی دست‌های او، آنها را به باوری غلط کشانده است. برخی معتقدند اگر انگشت میانی این حیوان به سمت آنها نشانه رود، به معنای مرگ آنهاست، اما حقیقت این است که این انگشت به حیوان در پیدا کردن و بیرون کشیدن حشرات و کرم‌ها از زیر پوست درختان و تغذیه از آنها، کمک می‌کند، اما متاسفانه آی‌ ـ آی در ماداگارسکار به دلیل این باور غلط قتل‌عام می‌شود.

صفراهای باارزش

خرس سیاه آسیایی، بر اثر شکار بی‌رویه در طول دهه‌های گذشته تاکنون، در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. البته این حیوان به دلیل گوشت یا خز آن، شکار نمی‌شود. بلکه کیسه صفرای آن مورد توجه مردم برخی کشورهای آسیایی قرار گرفته است. آنها به اشتباه معتقدند صفرای این حیوان بسیاری از بیماری‌ها مانند ریزش مو، رگ به رگ شدن پا و صرع را درمان می‌کند. شکارچیان بچه خرس‌ها را شکار کرده و از همان زمان، شروع به کشیدن صفرا از کیسه صفرای آنها می‌کنند و وقتی بزرگ شدند، آنها را می‌کشند و سپس کیسه صفرایشان را با قیمت بیش از 25 هزار دلار می‌فروشند.

جادوگر بدجنس

«جکوی توکای» نوعی مارمولک شب‌زی است که در جنگل‌های بارانی و میان درختان و تخته سنگ‌ها زندگی می‌کند. این خزنده تاکنون در باورهای مردم فقط نوعی جادوگر بدجنس محسوب می‌شد، اما در سال‌های اخیر با این تصورکه می‌تواند بیماری ایدز را درمان کند، مورد توجه قرار گرفته است. این باور که هنوز شاهدی برای آن پیدا نشده، هستی این حیوان را به خطر انقراض انداخته است.

قاصدان مرگ

خفاش خونخوار است و از خون اسب‌ها یا گله حیوانات تغذیه می‌کند ولی تاکنون دیده نشده خون انسانی را بمکد، اما این حیوان بخت برگشته در افسانه‌های کشورهای غربی، قاصد مرگ معرفی شده است. موجوداتی که با بال‌های خود بدشانسی می‌آورند. این خرافه متاسفانه در دنیای مدرن امروزی نیز وجود دارد و موجب مرگ میلیون‌ها خفاش بر اثر ترس و اطلاعات غلط در مورد خونخوار بودن آنها شده است. وجود خفاش‌ها برای اکوسیستم ضروری است، چراکه آنها جمعیت پشه و حشرات را کنترل می‌کنند.

کنگرفرنگی زنده

پانگولین یا پولک پوست بنا به تعریف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، شبیه «کنگرفرنگی است که دست و پا و دم دارد». این حیوان به دلیل استفاده از گوشت و پولک‌هایش بسیار شکار می‌شود و البته برخی بر این باور هستند که این موجود جریان گردش خون را بهبود می‌بخشد. به دلیل قاچاق و شکار بی‌رویه پولک پوست، این حیوان در معرض انقراض قرار گرفته است.

مکمل‌های غضروفی

ترس از کوسه‌ها به شکل خرافی در باورهای مردم سراسر اروپا و آمریکا قرار دارد، اما چیزی که در حال حاضر کوسه‌ها را در خطر انقراض قرار داده، باور غلطی است که می‌گوید غضروف‌های این حیوان، سرطان را درمان می‌کند. غضروف کوسه به وفور در سراسر آمریکا و اروپا به شکل مکمل به فروش می‌رسد.

محافظان معنوی

گروهی از بومیان کوهستان شمال فیلیپین، به نام ایگورات، معتقدند سگ‌ها دارای ویژگی‌های اسرارآمیز بوده و محافظان معنوی هستند. به عقیده آنها دندان‌های سگ، آنها را از نیش مارها و حتی رعد و برق محافظت می‌کند. آنها با کشتن سگ‌ها، از دندان‌هایشان گردنبند یا طلسم درست کرده تا از خودشان محافظت کنند. علاوه بر این، آنها هنگام برگزاری برخی مراسم‌، گوشت سگ می‌خورند. گاهی اوقات در این منطقه پیش می‌آید تا 20 سگ در هفته کشته می‌شود.

منبع: modernnotion.com

مترجم: نادیا زکالوند

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۷۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر منتخب حیات وحش در یک هفته

تصاویر منتخب حیات وحش در یک هفته

دیگر خبرها

  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • «نمایش» به اکران آنلاین رسید/ «تیر خلاص» به فرانسه
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم و اقدامات لازم
  • تصاویر منتخب حیات وحش در یک هفته
  • زنگ خطر سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار در جنوب کرمان به صدا در آمده است
  • ۷ موردی که همین الان باید از شرشان خلاص شوید! پشیمان نمی‌شوید!