Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، ضمن اشاره به بمباران سوریه توسط ناوهایی آمریکایی گفت: حمله آمریکا به سوریه آغاز فصل جدیدی از برنامه‌های آمریکا در خاورمیانه است. این نوعی اقدام قاطع محسوب می‌شود و نشان از تمایل دولت آمریکا به استفاده نظامی‌گری یا مشت آهنین در برخورد با مخالفان و در جهت بازگشت این کشور به عصر طلایی قدرت در دهه‌های 80 و 70 میلادی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بیان داشت: آمریکا به این واسطه به دنبال سوق دادن جهان به سوی یک مسابقه تسلیحاتی در دهه دوم قرن بیست و یکم‌ است. فراموش نکنیم که ترامپ در یک بازی پیچیده انتخاباتی به ریاست جمهوری دست یافت. بازی که محصول تلاش راست‌های نفتی و تسلیحاتی در آمریکا بود و دو رویکرد تعاملی و تقابلی را دنبال می‌کرد.

مطهرنیا ضمن اشاره به تفاوت سیاست‌های ترامپ و اوباما اظهار داشت: اوباما خواهان تعامل دموکراتیک با جهان بود. اما ترامپ با تکیه بر رهبری امنیتی جهان، جهت‌گیری دموکراتیک و تعامل‌گرایانه را کنار گذاشته است. ترامپ نه در ادامه راه اوباما، بلکه به شیوه متفاوتی منافع آمریکا را در جهان پی می‌گیرد.

این کارشناس تصریح کرد: او با نوعی مهندسی معکوس قصد دارد به ساحل مقصود خود دست یابد. از این جهت حمله آمریکا به حمص، اقدامی قاطع و حاوی پیام‌هایی مشخص بود. آمریکا نه تنها حمله‌ای حمص را انجام داده است، بلکه توسط شخص ترامپ، تیلرسون و نماینده آمریکا در شورای امنیت به طور رسمی پایتخت کشورهای ایران و روسیه را مورد تهدید قرا داده است.

وی در ادامه گفت: از طرفی نه تنها حمله آمریکا به حمص را همراه با تهدیداتی در موضع‌گیری‌های رسمی شاهد هستیم، بلکه سران بعضی از کشورهای منطقه مانند، عربستان، رژیم اشغال قدس، ترکیه و بعضی کشورهای همسو با دولت سعودی را استقبال کنندگان این عمل آمریکا می‌دانیم. به علاوه استقبال کشورهای اروپا و به ویژه آلمان، بریتانیا و فرانسه از این رفتار دولت ترامپ را شاهد هستیم. به طوری که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه خواهان ادامه این رفتارها توسط ایالات متحده شده است. لذا آنچه ترامپ انجام داد، در سه لایه انجام شده است.

مطهرنیا با اشاره به اهمیت بمباران سوریه تصریح کرد: آنچه در سوریه رخ داد، آغاز یک کنش جدی با رویکردی اقتدارگرایانه بود. فراموش نکنیم آمریکا امروز رئیس جمهوری دارد که در دوران کمپین انتخاباتی خود و پس از آن هنوز ادبیاتی تهاجی را در پیش می‌گیرد و در حال همکاری با تیمی همسو و سازگار با ایده‌های تهاجمی خود است.

این کارشناس بیان داشت: این دولت در وضعیت کنونی با چالش‌های عمده‌ای نیز در دورن کشور همراه بوده است. لذا در سه ماهه اخیر رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده نیروهای خود را باز تعریف کند و چالش‌های افکار عمومی را مدیریت کرده و از آن‌ها عبور کند. ترامپ یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین روسای جمهور آمریکاست که تلاش می‌کند وعده‌های خود را اجرایی کند.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند مجموعا دو هدف را پیگیری کند؛ یکی گذار از چالش‌های فرا روی و دیگری منحرف کردن افکار عمومی به سمت چالش‌های جهانی و سیاست خارجی. این موضوع می‌تواند پیامدهایی را برای هم پیمانان و رقبای آمریکا داشته باشد. ترامپ توانسته به خوبی افکار عمومی را دور بزند، هم پیمانان آمریکا را دوباره دور خود جمع کند و پیام‌های آشکاری برای رقبای آمریکا ارسال کند.

مطهرنیا درباره رفتار متناقض ترکیه در قبال بمباران سوریه گفت: رئالیسم ترکی با آمریکا قدم می‌زند و تفریح می‌کند و سپس با روس‌ها سر میز ناهار می‌نشنید. ما به همه دنیا فحش می‌دهیم و ترکیه با همه آن‌ها معامله می‌کند.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو

دونالد ترامپ در گفتگو گو با مجله تایم با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، گفت: افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگو با مجله تایم با انتقاد از نتانیاهو، گفت: انتقادها از "بنیامین نتانیاهو" بجاست، چرا که نتوانست مانع کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی در هفتم اکتبر شود.

رییس جمهور سابق آمریکا با تاکید بر این موضوع که افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند، افزود: خیلی‌ها از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) اطلاع داشتند، اما اسرائیل اطلاع نداشت و نتانیاهو به همین خاطر خیلی ملامت و سرزنش می‌شود.

ترامپ ادامه داد: آنچه در هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) رخ داد، نباید هرگز اتفاق می‌افتاد، همه چیز برای جلوگیری از آن وجود داشت.

دونالد ترامپ پیش از این با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا گفته بود که اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.

واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطینروز 207 طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟