معماری اسلامی ما دچار بومیسازی ناقص شده است/توجه به نیازهای زیباییشناختی انسان در معماری سنتی
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۸۰۶۰
مهدی صحراگرد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به تبیین وضعیت کنونی معماری ایران، نقش فرهنگ در شکلگیری معماری و تأثیر دکوراسیون بر حس زیباییشناختی انسان پرداخت.
وقتی فرهنگ اسلامی نیست، از معماری چه انتظار؟
صحراگرد در رابطه با میزان انطباق معماری زمان حاضر ایران با ضوابط ایرانی و اسلامی، بیان کرد: ما در دورهای زندگی میکنیم که فرهنگ زندگی ما کاملا براساس مبنای اسلامی نیست؛ ما تحت تأثیر فرهنگ غرب و تکنولوژی هستیم و نظام زندگی به نسبت پیش از دوره مدرنیته کاملا تغییر کرده؛ بنابراین نمیتوان انتظار داشت در چنین فضای فرهنگی، معماری ما که از مظاهر فرهنگی به شمار میرود کاملا با معیارهای اسلامی مطابق باشد و نمیتوان به معماران ایراد گرفت که چرا معیارهای اسلامی را مدنظر قرار ندادهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه هنر و معماری مظاهر فرهنگ و تجلیگاه آن هستند، ادامه داد: شناخت فرهنگ یک دوره با استفاده از هنر و معماری صورت میگیرد به این معنا که اگر از دورهای آثار هنری نداشته باشیم، نمیتوانیم فرهنگ آن دوره را بشناسیم؛ بنابراین هنر و معماری به تنهایی نمیتوانند فرهنگساز باشند بلکه ابتدا باید فرهنگ وجود داشته باشد و سپس در هنر و معماری متجلی شود.معماری اسلامی نیاز به گسترش فرهنگ سبک زندگی اسلامی در جامعه داردوی در همین راستا اضافه کرد: برای رسیدن به معماری اسلامی نیز باید ابتدا فرهنگ و سبک زندگی اسلامی را برقرار کنیم، آن زمان است که معماری اسلامی خود به خود شکل خواهد گرفت.صحراگرد با اشاره به حاکمشدن فرهنگ غرب بر جامعه ایران و تأثیر آن در معماری شهری، ابراز کرد: نمیتوان در این مورد به طور قاطع درباره همه آثار معماری اظهار نظر کرد اما عواملی در شکلگیری معماری مؤثرند که از جمله آنها فرهنگ غالب دنیا، یعنی فرهنگ غرب است که بر بسیاری از آثار معماری تأثیرگزار بوده است؛ یکی دیگر از این عوامل، فناوری و تغییر در متریال ساخت و ساز مانند استفاده از آهن، بتن، شیشه و ... است که به طور مثال، معماری ساخت سقف را تغییر داده است با این توضیح که در گذشته برای ساخت سقف از گنبد یا ستونها استفاده میکردند و به سبک شبستانی کار میشد اما امروزه به کمک تیرهای آهن بلند میتوان سالن بدون ستون داشت؛ به این ترتیب وقتی نظام ساخت و ساز تغیر کند، سبک نیز تغییر خواهد کرد.معماری اسلامی ما دچار بومیسازی ناقص شده استوی «بازگشت به هنر و معماری دوران ایران گذشته، شامل دوران پیش از اسلام و پس از آن در دهههای اخیر» را یکی دیگر از عوامل مؤثر بر معماری معاصر برشمرد و افزود: به ویژه در آثار پستمدرن، المان و عناصری از دوران باستان مانند طاقهای تخت استفاده شده است؛ بنابراین عوامل متعددی بر شکلگیری معماری مؤثر بودهاند و نمیتوان گفت معماری ما به طور دقیق، انعکاس معماری غرب است بلکه میتوان گفت تا حدی بومیسازی شده است یعنی یک بومیسازی ناقص.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در بخش دیگری از این گفتوگو به تبیین گذشته، حال و آینده معماری شهری مشهد پرداخت و اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که از گذشته معماری مشهد داریم، محوریت حرم امام رضا(ع) باعث شده تا تمام فعالیتهای برجسته و مهم معماری در آنجا متمرکز شود که در این مجموعه، آثار ارزنده و مهمی از جمله مسجد جامع گوهرشاد، صحن عتیق، بنا و تزئینات بقعه و ... وجود دارد که در تاریخ معماری جهان اسلام حائز اهمیت و شناختهشده هستند.وی با بیان اینکه مسجد جامع گوهرشاد تنها بنای سالم قابل استفادهای است که از دوره تیموری، از دورههای درخشان معماری اسلامی برجامانده است، اضافه کرد: بناهای دیگری در مرکز شهر مانند چهارباغ شاهرخ، مقبره قدیمی نادر و نیز بناهایی در خراسان بزرگ و ماوراءالنهر داشتیم که خراب شدهاند و برخی به آثار موزهای تبدیل شدهاند.معماری کنونی مشهد؛ التقاطی از سبکهای مختلف
صحراگرد در بیان وضعیت معماری کنونی شهر مشهد، عنوان کرد: امروز در مشهد، التقاطی از سبکهای مختلف داریم که به دلیل مدشدن در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد؛ به ویژه در حوزه متریال هنوز به یک بومیسازی مطلوب نرسیدیم چراکه استفاده از برخی متریالها مناسب اقلیم مشهد نیست و در زمینه طراحی نیز محدودیتهایی مربوط به قیمت بنا، محدودیتهای شهری، بدسلیقگی معمارها و ... را داریم که در معماری شهری تأثیرگزار بوده است.وی همچنین اضافه کرد: درباره آینده معماری مشهد، نمیتوان یا حداقل من نمیتوانم پیشبینی کنم، چراکه بخشی از آن به تصمیمگیریهای شهری در شهرداری و مراکز فرهنگی بستگی دارد که با وضع قوانین ساخت و ساز به معماری جهت دهند.عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رابطه با دیدگاه تقسیم مشهد به دو بخش غربی مدرن و شرقی سنتی، بیان کرد: این طرحی است که در شهرهای قدیمی کشورهای اروپایی نیز اجرا شده است؛ از جمله در شهر میلان، منطقهای که بناهای مهم پس از رنسانس در آن وجود دارد، بافت سنتی دارد و ساختمانهای مدرن در منطقه دیگری از شهر ساخته شده و به این صورت، بافت سنتی آن حفظ شده و اگر این طرح در مشهد نیز اجرایی میشد خوب بود اما اکنون با گذری از حرم، انواع هتلها و مراکز تجاری عجیب و غریبی را میبینید که هیچ نشانهای از فرهنگ قدیم ندارند.وی در همین راستا اضافه کرد: حتی ساختمانهایی که در خیابان شیرازی ساخته شده و خواستهاند در آن از عناصر معماری اسلامی استفاده کنند، شبیه هتلهای مکه و مدینه شده و حتی تزئیناتشان ویژگیهای بومی ندارد چه برسد به طراحی کل بنا و به طور کلی در مرکز شهر مشهد که بافت تاریخی داشته، نشانهای از آن را نمیبینید بلکه تلفیقی است از همه چیز، بناهای قدیمی که میراث فرهنگی موفق شده به زور حفظشان کند، کوچه پس کوچههای تنگ و تاریک و هتلها، مراکز تجاری شیک و مدرنی که ناگهان در مسیر راه سبز میشود.دکوراسیون غربی خانههای ایرانی
صحراگرد با اشاره به سبک غربی دکوراسیون داخلی خانهها در ایران، اظهار کرد: مردم خانههای غربی را در فیلمها و سریالها میبینند و میخواهند این سبکها پیاده شود که معماران نیز برای جلب رضایت مشتری آن سبکها را به کار میگیرند که تأثیر دکوراسیون در بنیان خانواده خود معیارهای متنوعی دارد و نمیشود بدون تحقیق ارتباط این دو را تشخیص داد.توجه به نیازهای زیباییشناختی انسان در قواعد معماری سنتی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه به تناسب فرمها و رنگها با اقلیم در معماری سنتی و هنرهای قدیمی، افزود: به طور مثال در مناطق کویری که دائم رنگهای گرم به چشم میخورد، کاشی فیروزهای و رنگهای سرد چون نیاز چشم بوده است، متناسب است اما امروز قواعدی برای این موضوع سراغ نداریم تا از آن استفاده کنیم.وی با اشاره به نقش استفاده از قواعد معماری سنتی در تبدیل منزل به مکانی بهتر برای سکونت، ادامه داد: اگر از این قواعد دست کم برای رنگبندی دکوراسیون داخلی استفاده شود، تأثیر مستقیمی در روحیه خواهد داشت، خانه جذابتر، قابل سکونتتر و آرامشدهندهتر میشود تا اینکه دکوراسیونی که در یک شهر سرسبز اروپایی وجود دارد را در شهر نسبتا کویری مانند مشهد پیاده کنیم.معماری سنتی مطابق با روحیه اقلیمهای مختلف نیازمند تحقیق و پژوهش استصحراگرد در پایان با تأکید بر اینکه شناخت قواعد معماری سنتی مطابق با روحیات مردمان اقلیمهای متفاوت نیازمند تحقیق و پژوهش است، اضافه کرد: شناخت این قواعد مستلزم بررسی سنتهای قدیم و روحیههای امروز است؛ این مباحث هرچند به ظاهر بیاهمیت هستند اما در واقع به شدت مهم هستند.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۸۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید پیامی به مناسبت هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر صادر کرد. متن این پیام به این شرح است:
بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
قال الله سُبحانَه وتَعالی: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُه
به رغم گذشت چهل و چهار سال از شهادت اسفناک متفکر عالی مقام و اندیشمند بزرگ مرحوم آیةالله شهید مطهری قدس سره الشریف، هم ثلمه و خلا فقدان آن استادِ اسلام شناس برجسته، هنوز در جامعه اسلامی محسوس و ملموس است که: «ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ تُلْمَةٌ لَا یَسُدُّها شَیْء»؛ و هم به فضل خداوند متعال، آثار بنان و بیان آن دانشمند پرتلاش همچنان مورد استفاده فرهیخنگان و حق جویان است که: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتُ وَ فَرْعُها فی السَّمَاءِ تُؤْتی أکلها کُلِّ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها.
همایش با سابقه «حکمت مطهر که با هدف زنده نگاه داشتن یاد و نام و آثار علمی این شهید والامقام برگزار می شود و از این جهت باید به اهتمام نیکوی متصدیان و دست اندرکاران آن آفرین گفت اینک و در هجدهمین دورۀ خود موضوع بسیار با اهمیت جوانان را مطمح نظر قرار داده است موضوعی که یکی از مهمترین و بلکه باید گفت اساسی ترین نقطهٔ هدف گذاری مرحوم شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در عموم تلاشهای علمی و فکری ایشان بوده است.
آن متفکر زمان شناس به حق یکی از موفق ترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود که با روحیات و نیازهای فکری نسل جوان در زمانه، خود آشنایی کامل داشت و علاوه بر این زبان آن نسل تکامل خواه و جستجوگر را به خوبی میدانست و با گوش، جان پیامها و خواسته های به جای این نسل را میشنید و متناسب با آن نیازهای فکری و نظری به موقع و بدون فوت وقت، به وسیله آثار ارزشمند خود با جوانان ارتباط مؤثر و تعامل سازنده برقرار می.نمود آن استاد فهیم و نکته پرداز به نیکی دریافته بود که اگر اذهان و ضمائر جوانان حق طلب با، حقایق سیراب نگردد، با مطالب ناحق پر خواهد شد و از این رو تمام سعی مشکور خود را بر این نقطه اساسی متمرکز کرده بود که نسل جوان آن دوره را که از سویی با هجوم افکار مادی و الحادی مواجه بودند و از سوی دیگر تحت سیطره فرهنگ غربگرایی رژیم طاغوت قرار داشتند به روشهای متین علمی و فکری، با حقایق اسلام و معارف انسان ساز قرآن و عترت آشنا سازد و چه بسیار جوانان و محافل جوان که به دست قدرتمند دانش و بینش این استاد متفکر در سرتاسر ایران و خارج از مرزهای این کشور، از خطر الحاد مارکسیستی و انحطاط لیبرالیستی و التقاط دینی گروهکهای پر سر و صدای آن دوران، نجات پیدا کرده و با آشنایی با حقایق نورانی قرآن کریم و عترت طاهره «سلام الله علیهم»، به رشد فکری و دینی دست یافته و به حیات طیبه نائل گشتند و سپس در مهمترین مقاطع دوران معاصر یعنی در نهضت و انقلاب شکوهمند اسلامی و سپس در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و پس از آن در بزنگاه های
و خطیر این نظام نظیر دفاع مقدس و نظایر آن و همچنین در عرصه حوزه های علمیه و دانشگاهها و متن جامعه اسلامی و محافل جوانان نقش برجسته و سازنده نظری و عملی ایفاء کردند و اثرات گسترده و عمیق مجاهدتهای فکری آن استاد فکور را در مقام عمل و نظر به منصه ظهور درآوردند و هنوز نیز آن برکات بزرگ بحمدالله و المنّه استمرار دارد و بی جهت نبود که امام بزرگوار اعلی الله مقامه توصیه فرمودند کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود».
رحمت بیکران و رضوان بی پایان حق تعالی بر روح آن استاد شهید متفکر باد که بی تردید، حق بزرگی
بر نسل جوان این کشور در آن دوره و دوره های پس از آن تا به امروز دارد و بی سبب نبود که استادان عظیم الشأن او یعنی امام راحل بزرگوار و حضرت علامه طباطبایی قدس الله تعالی سرهما در شهادت و فقدان اسفناک او، همچون پدر فرزند از دست داده گریستند و ملت فهیم ایران نیز در غم مصیبت او یکپارچه عزدار شد: «وَ سَلَامُ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا».
در این فرصت کوتاه و به مناسبت طرح مسأله مهم جوانان لازم میدانم بر دو نکته اساسی، در این محفل فکری و فرهنگی تأکید نمایم
نکته اول اینکه همان گونه که مرحوم شهید مطهری طاب ثراه» به خوبی دریافته بود، برخورد و مخاطبه با نسل جوان بسیار خطیر و حساس است و باید براساس منطق و استدلال و واقع بینی در همه ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی، جوانان تنظیم و ساماندهی، شود زیرا اگر به سؤالات نظری و پرسشهای نسل جوان که چه بسا بسیار اندیشه سوز و ذهن آزار نیز باشد و همچنین به احساسات و عواطف این نسل پرتکاپو و نیز به خواستههای به حق و به جای آنان پاسخ منطقی و صحیح داده قطعاً. موجب سرخوردگی و ناامیدی و بی اعتمادی و در نهایت طغیانگری این نسل مطالبه گر نشود، خواهد شد و زیان آن برای جامعه، انسانی بسیار وسیع و عمیق خواهد بود.
روش مخاطبه و مواجهه با، جوانان روش دهن کجی و انتقاد و سرزنش و رمی به بی عقلی و بی دینی نیست، و با چنین روشی محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و کج روی های اخلاقی را در نسل جوان بگیریم. اگر خواهان هدایت و رشد نسل جوان هستیم تنها راه متین و صحیح آن این است که اولاً باید از نزدیک با درد و رنج جوانان آشنا شد و ثانیاً با زبان منطق و عطوفت و مهربانی با آنان، تعامل سازنده برقرار کرد چنانکه در آن بیان بلند رییس مذهب جعفری، حضرت امام صادق «سلام الله علیه» که این روزها در آستانه سالروز شهادت آنان امام به حق ناطق، قرار داریم، آمده است که به بعضی از اصحاب خود که درباره مخالفان عقیدتی در آن روزگار از آن امام همام پرسیده بود، فرمودند: «فَلَا تَخْرَقُوا بِهِمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَن إِمَارَةَ بَنِی أُمَیَّةَ کَانَتْ بِالسَّیْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّالُفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِیَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَالْوَرَعِ وَالِاجْتِهَادِ فَرَغَبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُمْ وَ فِیمَا أنْتُمْ فِیهِ» با آنان خشونت نورزید، مگر نمی دانید که فرمانروایی و خلافت بنی امیه مبتنی بر زور شمشیر و فشار و ستم، بود ولی حکمرانی و ولایت ما مبتنی بر ملایمت و دوستی و متانت و تقیه و رفتار نیکو و پارسایی و کوشش فراوان است، پس کاریکنید که مردم به دین شما و مسلکی که دارید رغبت و گرایش پیدا کنند.
قرآن کریم با اینکه دین و معارف تابناک آن را حق و مطابق با حقیقت معرفی می کند و آن را حنیف و منطبق بر فطرت بر می شمارد و قیم و پایدار و به دور از هرگونه سستی قلمداد می کند، ولی با همۀ این، اوصاف به پیامبر رحمت و محبت و دانایی که سراسر، وجودش، سرشار از عطوفت و مهربانی و نرم خویی با مردمان بود و برخلاف پاره ای از تفکرات، اعوجاجی، ذره ای تلخی و تندی و خشونت در آن راه نداشت به طور مکرر تصریح میفرماید که در ارائه دین و تعالیم دینی نباید تحمیل و اکراه و اجبار وجود داشته باشد: «فَذَکَّر إِنَّمَا أَنتَ مُذَکَّرُ، لَستَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ» «وَمَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَکَرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخَافُ وَعِیدِ» و آیات بینات متعدد دیگر.
و اما نکته دوم که آن نیز برخوردار از اهمیت جدی است این است که خواسته های به حق نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند باید در رأس توجه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد و همگان باید به این آسیب، اساسی توجه کنیم که اگر این مطالبات و انتظارات، به درستی پاسخ داده نشود و جوانان ما با معضلات بزرگی نظیر فشار بیکاری و افسانه مسکن و بحران افزایش سن ازدواج و فقر و تبعیض و فساد و اعتیاد و سایر آسیبهای شکننده اجتماعی مواجه بوده و خود را در مقابله با این مشکلات خانمان سوز بی پناه ببینند، قطعاً ما با بحران سرمایه اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد که کمترین نتیجه خسارت بار آن کاهش مشارکتهای ملی و اجتماعی است.
تعالیم دینی و نیز تجربه تاریخ بشری به خوبی نشان میدهد که مردمی که با غول فقر، دست و پنجه نرم کنند در جهات فرهنگی و دینی، هم قوت و قدرت خود را از دست میدهند، چرا که به مصداق آن سخن والای تکان دهنده که ائمه هدی «سلام الله علیهم از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلّم نقل کرده اند که: «گادَ الْفَقْرُ أنْ یَکُونَ کُفْراً»، فقر هم مرز با بی ایمانی است پیامبر اکرم که به تعبیر خداوند متعال تمام وجود مبارکش آکنده از نهایت دلسوزی برای ایمان مردمان بود، ولی به خوبی دریافته بود که تنگنای نان و گردباد اقتصاد ناسالم و معضلات طاقت فرسای معیشتی، چگونه دین و ایمان آدمی را در می نوردد و از این رو با تضرع به پیشگاه خداوند مهربان عرضه می داشت: «اللهم بَارِک لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقُ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُ فَلَوْ لَا الْخَبْرُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّیْنَا وَلَا أَدَیْنَا فَرَائِضِ رَبَّنَا عَزَّ وَ جَلَّا
این بیان هشدار دهنده رسول خدا صلوات الله علیه وآله باید نصب العین و در منظر دید هر روزه مسئولان کشور و همۀ دلسوزان این مرز و بوم و همۀ دغدغه مندان برای نسل جوان باشد و با نهایت جدیت و صداقت، تمام مساعی خود را در رفع معضلات اقتصادی مردم و خصوصاً مشکلات پیش روی جوانان به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی همگان به ویژه نسل جوان در این کشور اسلامی برخوردار از یک زندگی آبرومند و سرافراز باشند و خدای ناخواسته تعلق و پیوند آنان با دین و معارف دینی، و نیز علاقه و دلبستگی آنان به کشور و وطن پایمال ناتوانیها و ضعفها و خطاها و بی عملی های ما نشود، که در این صورت هم شاهد هجرت و قهر آنان از دین و هم نظاره گر مهاجرت و ترک آنان از وطن خواهیم بود؛ و این مسلّماً شایسته نظام اسلامی نیست.
چه هر دو نکته ای که به اجمال بیان، شد چه نکته اول که مربوط به ساحت اندیشه و فکر و نظر بود و نکته دوم که مربوط به عرصه اجرا و عمل میشود مطمح نظر همۀ متفکران دینی و مصلحان اجتماعی از جمله مرحوم آیة الله شهید مطهری اعلی الله مقامه بوده و امید است همۀ اندیشه ورزان و نیز همه مجریان و سیاست مداران بدان توجه بیش از پیش نمایند. ان شاء الله
از خداوند تعالی علوّ درجات استاد شهید مطهری قدس سره و نیز صلاح و سداد نسل جوان و سرافرازی و تأیید ملت ایران را مسألت مینمایم. انه ولی الهدایة و التوفیق.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
حسین المظاهری
۹ / اردیبهشت / ۱۴۰۳
۱۹ / شوال / ۱۴۴۵