Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@12:43:04 GMT

عملکرد ضعیف ایران در شاخص معماری انرژی در ٢٠١٧

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۸۲۱۵

عملکرد ضعیف ایران در شاخص معماری انرژی در ٢٠١٧

شاخص عملکرد معماری انرژی جهان رتبه ١٢٧ کشور را در توانایی تامین امن، مقرون به صـرفه و پایـدار انـرژی مشـخص می‌کند.

این شاخص که از سال ٢٠١٣ هر ساله توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، کشورها را بر اسـاس ابعـاد سـه‌گانه رشد و توسعه اقتصادی، پایداری زیست محیطی و دسترسی و امنیت انرژی تقسیم‌بندی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، صنایع و معدن تهران امتیاز ایران در این شاخص ۰/۴۶ از یک و رتبه ١٢٠ از میان ١٢٧ کشور است. بر اساس ابعاد سه‌گانه، ایـران در معیـار رشـد و توسعه اقتصادی امتیاز ۰/۲۷ و رتبه ١٢٥، معیار پایداری زیست محیطی امتیاز ۰/۳۶ و رتبه ١١٨ و معیـار دسترسـی و امنیـت انرژی امتیاز ۰/۷۵ و رتبه ٥٧ را داراست. بر این اساس، وضعیت کشور در بعد دسترسـی و امنیـت انـرژی بهتـر از سایر ابعاد و میانه کشورهای جهان است. بالا بودن شدت مصرف انرژی، درجه انحراف قیمتـی بـالای سـوخت در ایران با قیمت‌های جهانی، بالا بودن ذرات معلق آلوده‌کننده، انتشـار بـالای متان و میـانگین بـالای مصـرف سـوخت در خودروهای سواری از مهم‌ترین نقاط ضعف ایران در شاخص معماری انرژی است.

در مقایسه با کشورهای منطقه، عملکرد ایران در شاخص معماری انرژی به ویژه کارایی مصرف انرژی بسیار ضـعیف اسـت. به عنوان مثال کشور آذربایجان در شاخص معماری انـرژی رتبـه ٣٦، ترکیـه رتبـه ٤١ و تاجیکسـتان رتبـه ٤٦ را دارنـد. در گزارش ٢٠١٧ مجمع جهانی اقتصـاد، در ایران به ازای مصرف هر واحد انـرژی، ۵/۴ دلار تولیـد ناخـالص داخلـی تولیـد می‌شود در حالی که میانگین این رقم برای کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهـور ۶/۷۹ دلار و بـرای کشـور ترکیه ١٢ دلار (یعنی ٢/٢ برابر ایران) است. با توجه به این گزارش، یکی از اصلاحات ساختاری مهـم در کشـور، اصـلاح وضع موجود در بخش انرژی با تاکید بر حذف یارانه‌های انرژی و استفاده از ابزار پر توان اعمال مالیات بـر مصـرف انـرژی است.

در مقایسه با سال‌های گذشته، امتیاز ایران نسبت به گزارش سال ٢٠١٦ حدود ۰/۰۴ واحد کاهش یافته و رتبه کشور سه پلـه بالارفته و تضعیف شده است. اما در مقایسه با سال ٢٠١٣ امتیاز کشور ۰/۰۴ واحـد افـزایش یافتـه اسـت. کشـور سوییس با امتیاز ۰/۸ در رتبه اول، نروژ با امتیاز ۰/۷۹ رتبه دوم و سوئد با امتیاز ۰/۷۸در رتبه سوم شاخص عملکرد معمـاری جهانی قرار گرفته‌اند که جایگاه این کشورها نسبت به سال ٢٠١٦ تغییری نکرده است. یکی از نکات قابل توجه آن است که به استثنای فرانسه با رتبه ٥، هیچ یک از ١٠ کشور دارای بزرگ‌ترین اقتصادهای جهانی (از نظر تولید ناخالص داخلی) در بین ١٠ کشور برتر شاخص عملکرد انرژی معماری جهانی در سال ٢٠١٧ قـرار نگرفتـه‌انـد (چین رتبه ٩٥، هند رتبه ٨٧، ژاپن رتبه ٤٥، روسیه رتبه ٤٨ و امریکا رتبه ٥٢). این مساله نشـان می‌دهد کـه بزرگ‌ترین اقتصادهای جهانی همچنان برای دستیابی به تعادلی از کارایی بالا در نظام‌های انرژی خود دچار مشکلات و چـالش‌هایی هستند.

تنوع بخشی به منابع انرژی موجب ایجاد توام ریسک‌ها و فرصت‌های نوینی شده کـه نیازمنـد تغییراتـی عمـده در بـازار و سازوکارهای مشخص برای حصول اطمینان بابت تامین و دسترسی به انرژی است. از طرف دیگر توسعه منابع اولیـه انـرژی در بهبود سال به سال شاخص عملکرد انرژی معماری جهانی در زمینه تنوع بخشی به منـابع تامین انـرژی در بسـیاری از کشورها مشهود است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۸۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک رفاه دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

به دنبال اجرای اقدامات توسعه‌ای گسترده و تحول‌گرا در سال‌های اخیر، بانک رفاه کارگران برای دومین مرتبه پیاپی به عنوان دستگاه برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، این بانک براساس شاخص‌های دوازده‌گانه تعیین شده به منظور ارزیابی عملکرد در خصوص میزان پیشرفت برنامه‌های تحولی در سازمان‌های تابعه این وزارتخانه، با کسب بالاترین امتیاز (100 درصد) در بین 10 سازمان، بانک و صندوق زیرمجموعه، برای بار دوم حائز رتبه نخست شد.  

بر اساس این گزارش، "تدوین نظام انگیزشی کارکنان فعال در برنامه‌های تحولی"، "اجرای مرحله اول از پرداخت مزایای انگیزشی بر اساس عملکرد"، "رفع نواقص احتمالی و به‌روزآوری نظام انگیزشی برای اجرای مرحله دوم"، "شناسایی فرایندهای کلیدی متناظر با اجرای برنامه‌های تحولی"، "تعیین شاخص های کلیدی عملکرد، سامانه‌های فناوری اطلاعات و گلوگاه‌های فساد مرتبط با هر فرایند کلیدی"، "اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی عملکرد وضع موجود و مقدار هدف‌گذاری شده تا پایان سال 1402"، "برنامه‌ریزی و اقدام جهت اصلاح فرایندهای کلیدی"، "تهیه فهرست مهم‌ترین قوانین و مقرراتی که باید برای اصلاح فرایند مورد بازنگری قرار گیرند"، "شناسایی مسائل و چالش‌های مرتبط با برنامه‌های تحولی و تعیین موضوعات و محورهای اجرای نظام پیشنهادها"، "برگزاری فراخوان پیشنهادها برای حل مسائل مرتبط با برنامه‌های تحولی"، "ارزیابی و انتخاب پیشنهادهای برتر" و "پرداخت پاداش به نفرات برتر و تدوین برنامه‌ی عملیاتی برای اجرای پیشنهادهای منتخب"، این شاخص‌های دوازده‌گانه را تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است، طراحی و اجرای برنامه تحولی این وزارتخانه از ابتدای سال 1402 با الگوی متفاوت و برمبنای سه محور اصلی "طراحی و اجرای نظام انگیزشی کارکنان فعال در برنامه تحولی"، "شناسایی و بهبود فرایندهای کلیدی" و "طراحی و اجرای نظام پیشنهادها با اولویت برنامه‌های تحولی" در دستور کار قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • متس هوملس: با عملکرد خوب‌مان در لیگ قهرمانان اروپا، فصل ضعیف در بوندسلیگا را جبران کردیم
  • عملکرد مطلوب و رو به رشد محاکم عمومی و انقلاب کرمانشاه
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند
  • عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • بانک رفاه دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک