Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، درخصوص روابط ایران و امریکا در سال ۹۵ گفت: روابط تهران و واشنگتن در سال ۹۵، تفاوت چندانی با مناسبات دو کشور در سال‌های قبل از آن نداشت.

موافقت با فروش هواپیما به ایران بخشی از تعهد امریکا در برجام بود

او با بیان اینکه یکی از موضوعات مشترک ایران و امریکا در سال ۹۵، اجرای برجام بود، اظهار داشت: برجام از اواخر دی ماه سال ۹۴ به حالت اجرایی درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورمان براساس گزارش‌های آژانس به عنوان مسئول راستی‌آزمایی تعهدات برجامی ایران، به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. امریکایی‌ها نیز به بخشی از تعهدات خود عمل کردند که می‌توان به موافقت وزارت خزانه‌داری امریکا با فروش هواپیماهای مسافربری به ایران اشاره کرد اما در همین مسئله، آنها یکسری از اقداماتی را هم انجام دادند که به اعتقاد ایران، بدعهدی در اجرای برجام بود که با روح برجام سازگاری نداشت.

فشار امریکا در مسائل غیرهسته‌ای علیه ایران تشدید یافته است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: فشارهای امریکا در مسائل غیرهسته‌ای، علیه ایران در مسائل مختلف تشدید یافت. این شدت یافتن، از زمان اوباما آغاز شد و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز به اوج خود رسیده است.

رفتارهای دولت ترامپ نسبت به دولت اوباما علیه ایران تندتر است

ابوالفتح با اشاره به اقدامات دولت جدید امریکا علیه ایران تصریح کرد: آخرین نمونه از فشارهای مضاعف امریکا علیه ایران صدور برخی از تحریم‌های جدید به بهانه مسائل موشکی و منطقه‌ای بود. همچنین قانون محدودیت صدور ویزا که شهروندان ایرانی را هم شامل می‌شود در این دوران به اجرا درآمد که این دو مسئله نشان می‌دهد رفتارهای دولت جدید امریکا نسبت به دولت اوباما علیه ایران، تندتر است.

ترامپ نگفته است که برجام را پاره می‌کند

او در رابطه با رویکرد رئیس جمهور جدید امریکا نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خاطرنشان کرد: نکته نخستی که باید متوجه آن باشیم، این است که ترامپ هیچ گاه نگفته است که برجام را پاره می‌کند. پاره کردن برجام را افرادی مانند تد کروز و مارکو روبیو که از رقبیان ترامپ در مرحله مبارزات درون حزبی بودند، می‌گفتند. ترامپ برجام را بدترین توافق در طول تاریخ امریکا عنوان می‌دانست و از آن انتقاد می‌کرد.

امریکا اجرای سخت‌گیرانه برجام را در پیش گرفته است

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه رویکرد ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای را باید در سه مقطع مورد بررسی قرار داد، ابراز داشت: نخستین مقطع، مبارزات انتخاباتی است که ترامپ می‌گفت برجام توافق در طول تاریخ امریکا است. دومین مقطع، دوران انتقال قدرت به او بود که در این دوران، برخی از مشاوران ترامپ از مذاکره مجدد درخصوص برخی از مواد برجام صحبت می‌کردند که مورد قبول هیچ کس واقع نشد. سومین مقطع نیز دوران ریاست جمهوری ترامپ است. کاخ سفید تا چندین هفته نسبت به این موضوع سکوت کرده بود اما از چندی پیش مواضع رسمی واشنگتن در حال آشکار شدن است و آن، اجرای سخت‌گیرانه توافق هسته‌ای است.

اجرای سخت‌گیرانه برجام توسط امریکا معنا ندارد

ابوالفتح افزود: براساس برجام، تعهدات هر یک از کشورها نسبت به این توافق روشن و مشخص است. ایران هم به تعهدات خود پایبند بوده و آنها را اجرایی کرده است و آژانس نیز بر فعالیت‌های ایران نظارت می‌کند. در چنین شرایطی بحث اجرای سخت‌گیرانه برجام مفهوم پیدا نمی‌کند و به نظر می‌آید که طرح این مسئله، اظهارنظری سیاسی برای راضی کردن مخالفان توافق هسته‌ای که جزو حامیان ترامپ هستند، باشد.

امریکا می‌خواهد ایران را عصبی و از برجام سرخورده کند

او با بیان اینکه دولت ترامپ فشارهای غیرهسته‌ای خود بر ایران مانند مسائل حقوق بشری، ادعای حمایت ایران از تروریسم، فعالیت‌های موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شدت می‌بخشد و مانور بیشتری در این موضوعات می‌دهد، ابراز داشت: در چارچوب این موضوع، دولت امریکا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران تصویب کرده و اجرا می‌کند، به این امید که با تحریک ایران، تهران را عصبی و از برجام سرخورده کند و اقداماتی را انجام دهد که نقض برجام محسوب شوند و به همین خاطر، تحریم‌های پیشین را اعمال و توافق هسته‌ای را ملغی کند و ایران هزینه‌های لغو برجام را بپردازد.

ترامپ سیاست مهار ایران را دنبال خواهد کرد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: آنچه هم‌اینک به نظر می‌آید، این است که دولت ترامپ با شدت و حدت بیشتری سیاست مهار ایران که از ابتدای انقلاب تا به امروز عملیاتی شده را دنبال و اجرایی کند.

در مقابل هر اقدام واشنگتن، پاسخ ایران به آن اقدام الزامی است

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که ایران در مقابل ترامپ چه سیاستی را باید در پیش بگیرد؟ بیان کرد: قطعا در محاسبات دیپلماتیک اصل عمل متقابل مهم است. در مقابل هر اقدام واشنگتن، پاسخ ایران به آن اقدام الزامی است. اگر امریکایی‌ها بخواهند در مسیر کاهش تنش و مدیریت روابط با ایران حرکت کنند، ایران هم باید در همین مسیر گام بردارد اما اگر واشنگتن بخواهد سطح درگیری با تهران را افزایش دهد، ایران باید اقدامی متناسب و متقابل به آن تحرکات بدهد.

جریان قدرتمند ضدایران در امریکا می‌خواهد ایران برجام را نقض کند

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد جریان قدرتمند ضدایران در امریکا تلاش می‌کند تا تهران دست به اقدامی علیه برجام بزند، عنوان کرد: پاسخ ایران به اقدامات امریکا باید در همان فضایی باشد که واشنگتن انجام می‌دهد. اگر اقدامی علیه ایران در عرصه موشکی کردند، مابه‌ازای آن باید تقویت بنیه موشکی ایران باشد. اگر برجام از سوی امریکا نقض شد، در همان فضای برجامی و متناسب با شدت آن اقدام امریکا باشد.

ترامپ می‌خواهد بار مسئولیت نقض برجام بر دوش ایران بیندازد

این کارشناس ارشد مسائل امریکا یادآور شد: مهم این است که ایران نباید تحت تاثیر فضای روانی، احساسی و تبلیغاتی امریکا قرار بگیرد چون دولت ترامپ می‌خواهد بار مسئولیت نقض برجام را بر دوش ایران بیندازد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۸۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام فلفل‌ها از همه تندتر هستند؟

با خوردن فلفل، لب‌هایت می‌سوزد، زبانت آتش می‌گیرد و غشا‌های مخاطی که از ریه‌ها در برابر تهدید محافظت می‌کنند، آبریزش بینی شما را تحریک می‌کنند. با خوردن فلفل، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و بدن شما احساس می‌کند که در حال آتش گرفتن است بنابراین برای کمک به خنک شدن بدن، تعریق آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهم نیست که میزان دمای غذای شما چقدر باشد، زیرا همچنان این ادویه بدون اینکه به دمای غذا مرتبط باشد می‌تواند باعث تعریق شما شود. بر اساس گفته آموزش علوم فیشر آمریکا، دلیل تندی غذا به درجه حرارت گرمای آن نیست. تندی در غذای ما به علت کپسایسین است، ماده‌ای که به فلفل تندی می‌دهد.

سطح تندی یک غذا بر اساس میزان تحریک واکنش ما به کپسایسین اندازه‌گیری می‌شود، این اندازه‌گیری واحد حرارتی اسکویل (SHU) نامیده می‌شود. بر اساس این واحد اندازه‌گیری، فلفل دلمه‌ای نمره صفر، فلفل موزی می‌تواند ۹۰۰ باشد و هالاپینو (هالاپینو یا هالوپینو یکی از انواع فلفل‌های تند بومی مکزیک است که کوچک بوده و به رنگ سبز یا قرمز دیده می‌شود) می‌تواند تا ۱۰هزار برسد. هابانرو یا فلفل هندی ۳۵۰هزار و فلفل ترینیداد اسکورپین همچنین اسپری فلفل می‌توانند به محدوده دو میلیون برسند و کپسایسین خالص (بر اساس ارقام منتشرشده انجمن شیمی آمریکا) ۱۶ میلیون است؛ بنابراین اگر علت تعریق ما دما نیست، چه چیزی در غذای تند وجود دارد که با خوردن آن عرق می‌ریزیم؟

دهان ما گیرنده‌های TRPV ۱ دارد که گرما را تشخیص می‌دهد و ما را از خوردن غذا‌های خیلی گرم باز می‌دارد. کپسایسین این گیرنده‌های TRPV ۱ را تحریک می‌کند و سیگنالی به مغز می‌فرستد مبنی بر اینکه ما در حال خوردن چیزی داغ و خطرناک هستیم. مغز با ارسال یک احساس سوزش به آن قسمت از دهان ما پاسخ می‌دهد سپس بدن همان‌طور که باید به دمای گرم واکنش نشان دهد، تعریق را آغاز می‌کند همچنین ممکن است متوجه شوید که هنگام خوردن غذا‌های تند احساس عجله دارید به این دلیل که بدن شما کپسایسین را به‌عنوان یک تهدید اشتباه تعبیر می‌کند، بنابراین هم دوپامین و هم آدرنالین را به عنوان پاسخ ترشح می‌کند.

کپسایسین کاملا در دستگاه گوارش ما تجزیه نمی‌شود، بنابراین وقتی در حال خروج از سیستم بدن باشد، همان سوزش را احساس خواهید کرد. به گفته انجمن شیمی آمریکا، اگر تندی غذا شما را تحت تاثیر قرار داد، از مصرف آب اجتناب کنید که شعله بیشتری به آتش می‌افزاید. در عوض شیر بنوشید یا بستنی یا پنیر بخورید. کازئین موجود در این محصولات لبنی به دور کپسایسین می‌پیچد و به حذف آن از زبان شما کمک می‌کنند.

اگر بتوانید گرما را تحمل و عرق کنید، غذا‌های تند فواید زیادی برای سلامتی دارند. طبق نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ که در نشریه Physiology & Behavior منتشر شد، افزودن فلفل قرمز به غذا می‌تواند میزان کالری سوزی در روز را افزایش دهد. اگر معمولا غذای ملایم‌تری می‌خورید، فلفل قرمز می‌تواند هوس شما را برای غذا‌های چرب، شور و شیرین کاهش دهد. با این حال، جوانه‌های چشایی (یا پرز‌های چشایی حاوی سلول‌های گیرنده مزه هستند که به سلول‌های چشایی نیز معروف هستند)، شما می‌توانند تحمل غذا‌های تند را ایجاد کنند، بنابراین این هوس کشنده فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد.

نتایج بررسی سیستماتیک سال ۲۰۱۲ که در نشریه Appetite منتشر شد، نشان داد که افزودن تندی قابل توجه به وعده‌های غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا ۵۰ کالری اضافی در روز بسوزانید. این مورد می‌تواند به کاهش وزن پنج پوندی فقط طی یک سال اضافه شود. مصرف غذا‌های تند همچنین می‌تواند چربی شکم را کاهش دهد و به کاهش اشتها کمک کند. در این مطالعه آمده است که این اثرات تا حدی به دلیل نحوه تحریک گیرنده TRPV ۱ کپسایسین است.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ که نتایج آن در PLOS One منتشر شد به بررسی مصرف فلفل قرمز تند و مرگ و میر در میان بیش از ۱۶هزار نفر در ایالات‌متحده پرداخت. افرادی که به‌طور منظم غذا‌های تند مصرف می‌کردند، ۱۳ درصد کاهش مرگ و میر به هر دلیلی داشتند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که فعال‌سازی گیرنده‌های TRPV ۱ توسط کپسایسین از طریق افزایش مصرف انرژی و تاثیر بر چربی‌های خون، بر چاقی تاثیر می‌گذارد. بر اساس بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۶ در تحقیقات ضد سرطان، کپسایسین موجود در غذا‌های تند می‌تواند از سلول‌های ما در برابر سرطان محافظت، رشد سرطان را متوقف و با بدخیمی و متاستاز سرطان تداخل ایجاد کند.

دیگر خبرها

  • کدام فلفل‌ها از همه تندتر هستند؟
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • لرستان استانی امن و فعال با مشارکت مردم
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند