Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@13:24:49 GMT

اعلامیه ی حقوق بشر غربی بی اعتبار است

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۸۷۰۰

اعلامیه ی حقوق بشر غربی بی اعتبار است

سارتر معتقد است که فرانسه دیگر یک یاور آزادی نیست بلکه در مقابل آزادی قرار گرفته است و فرانسه خود به بازیگری با استاندارد دو گانه در این عرصه تبدیل شده بود درحالی که آنها در تلاش برای ایفای نقش پیشرو در گفتمان حقوق بشر بودند و در همان زمان به سرکوب مردم بومی در مستعمره ها و قلمرو خود می پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا، آیا تا به حال در مورد کسی که در آن واحد موردی را دوست دارد و همزمان از آن متنفر باشد چیزی شنیده اید؟ این می تواند به جنون حداقلی و یا به درد و رنج شدید منتهی شود و وضعیت وقتی بدتر می شود که اگر آن مورد با وطن دوستی مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمونه ی برجسته این موضوع ژان پل سارتر است که بشدت از چنین وضعیتی رنج می برد. این فیلسوف فرانسوی؛ دوستدار و در عین حال دشمن فرانسه بود. سارتر برای فرانسه در جنگ جهانی دوم جنگید و حتی به عنوان یک اسیر جنگی در آلمان مدتی زندانی بود اما او پس از جنگ به یکی از مهم ترین دشمنان سیاست فرانسه تبدیل شده است. چرا؟


کشتار در الجزایر


سارتر خود شاهد بود که چگونه آن فرانسه که سرزمین آزادی، برابری و برادری نام گذاری بود مانند یک حیوان درنده به استعمارگری در الجزایر، کامرون، هند و چین.به جان مردم بی دفاع افتاده بود. در تحریریه مجله «Les Temps Modernes«له تامپز مدرنز» در سال 1945 سارتر و استاد پدیدارشناسی موریس مرلوپونتی اعلام کردند که نیروهای مقاومت فرانسه که برای آزادی فرانسه در طول جنگ جهانی دوم جنگیده بودند در حال حاضر در هند و چین، مانند سربازان آلمانی که برای فاشیسم جنگ می کردند همان نقش را ایفا می کنند.

با توجه به نوشته ی سارتر، پاریس که به اصطلاح نماد آزادی در برابر فاشیست بود در کتاب آزادی پاریس سال 1945 مشاهده کنید او گزارش می دهد یک هفته پس از مرگ هیتلر،فرانسه نیروهای آزادی بخش خود را برای ارتکاب قتل و عام خونین به شهر ستیف الجزایر اعزام کرد.

تا در آنجا به کشتار هزاران الجزایری بپردازد. در سال های بعد، فرانسه ی متمدن به سرکوب وحشیانه جنبش ضد استعماری ادامه داد و اغلب مردم آن مناطق را به مرگ در دادگاه های نظامی محکوم کرد. همه این کشتار باعث شد تا سارتر در مقاله ای در همان مجله در شماره 145،سال1958 می نویسد: ما همه قاتل هستیم.


سارتر معتقد است که فرانسه دیگر یک یاور آزادی نیست بلکه در مقابل آزادی قرار گرفته است. و فرانسه خود به بازیگری با استاندارد دو گانه در این عرصه تبدیل شده بود درحالی که آنها در تلاش برای ایفای نقش پیشرو در گفتمان حقوق بشر بودند و در همان زمان به سرکوب مردم بومی در مستعمره ها و قلمرو خود می پرداختند. در مقدمه کتاب «دوزخیان روی زمین»فرانتس فانون در سال 1961 سارتر می گوید فرانسه ی آزاد و آرمان گرا باید خود را از استعمارگری فرانسه جدا کند.

رنه کسناستاد حقوق و نماینده فرانسه در کمیته تهیه پیش نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر و کار در تجدید نظر در پیش نویس اول از سال های پس از جنگ جهانی اشاره می کند اگر سارتر این پیش نویس را دیده بود موجی روانی تهوع روانی و انزجار سراپای اورا در برمی گرفت چرا که آن پیش نویس اعلام کرده که حقوق بشر فرض درجه بالایی از تمدن است. و بنابراین برای افراد در مراحل بدوی (جهان سوم) صدق نمی کند. این اظهارات نشان می دهد که حقوق بشر برای همه انسان ها برابر نیست اما تنها برای کسانی که انسان تر هستند لازم است در اینجا قابل ذکر است که آگهی خوک ها در کتاب جورج اورول مزرعه حیوانات ، همه حیوانات برابرند اما برخی از حیوانات بیشتر از دیگران از برابری برخوردار هستند.


در هر صورت دیدگاه سارتر در بیش از سه دهه نسبت به ایده حقوق بشر مطروحه در نوسان بود ؛ چرا که از نظر او یکپارچگی نظریه حقوق بشر برای به اصطلاح انسان متمدن سوال برانگیز و نشانه ی بدبختی است. و اگر اعلامیه حقوق بشر توسط امپراتوری های استعماری مانند فرانسه و انگلستان منتشر شده آیا آن واقعا می تواند صلح آمیز باشد آیا واقعاً این اعلامیه معقول و مناسب برای همه انسان هاست ؟ و آیا پشت این لبخند زیبای بشری، دندان های تیز و درنده ی وجود ندارد؟


در آن زمان، سارتر برخی اوقات از این آگهی دفاع می کرد چرا که او که با وجود کاستی های فراوان آن برخی از حقوق اساسی که باید توسط هر انسانی از آن استفاده کند تقویت می کند. در بیانیه «نسل کشی» در دومین جلسه دادگاه جنایات جنگی بین المللی که توسط برتراند راسل در سال 1967 تاسیس شد. او ابراز نگرانی عمیق خود را از حقوق بشر جهانی و اقدام ایالات متحده در نقض این حقوق را در ویتنام محکوم کرد.


سارتر نیز در مورد آنچه به عنوان عناصر بورژوای ضمنی در اعلامیه جهانی حقوق بشر و به ویژه گرایش فردگرایی افراطی دیده نگران بود. او در تجزیه و تحلیل بورژوایی در مجله له تام مدرن انتشارات دانشگاه هاروارد چاپ مجدد تحت عنوان ادبیات چیست و مقالات دیگر نوشته است: این اصل سلطه بر اعلامیه جهانی حقوق بشر است. وقتی که یک نفر از قلمرو خود تجارت و استفاده مطلوب از جوانی محروم می شود و او هیچ چیز بجزخاص بودن خود را حفظ نکرده است او به یک مالکیت فردی و خصوصی نیاز دارد در مقابل او به زندگی جمعی به جای فردگرایی نیاز دارد و بازگشت به سنت جمعی را برای تعیین سرنوشت ضرورت می داند.


اسلاوی ژیژک نیز در مقاله خود علیه حقوق بشر 2005 را متصل به تئوری سرمایه داری لیبرال با حقوق بشر می داند مثل سارتر با این حال او با توجه به یک پدیده جدید پدیده مداخله بشر دوستانه به تازگی راه مخربی که در آن کشورهای غربی مداخله سیاسی، اقتصادی و نظامی در کشورهای جهان سوم به بهانه دفاع از حقوق بشر بکار می گیرند.

در این راستا ژیژک می نویسد: برای مثال روشن است که سرنگونی صدام حسین توسط ایالات متحده به بهانه پایان دادن به درد و رنج مردم عراق برای منافع سیاسی و اقتصادی غربی ها یک انگیزه بود، تا آنها نیز در این ایده از شرایط سیاسی و اقتصادی با تکیه بر اصطلاح آزادی مردم عراق را به بازار سرمایه داری لیبرال دموکراتیک در اقتصاد بازار جهانی و غیره وارد کنند.

می توان با ترکیبی از این نقاط مثبت و منفی گفت: که اگر چه سارتر و فعالان جهان سوم ممکن است حقوق بشر را در ادعای خود در برابری و کرامت انسانی هیجان انگیز ببینند اما تاریخ اعلامیه جهانی حقوق بشر به ما نشان می دهد که در آغاز این اعلامیه حقوق در دفاع از شهروندان اروپایی در برابر وحشت نازی ها نوشته شده نه در دفاع از غیر اروپایی ها علیه استعمار اروپا بکار برده شود.

ترجمه:عبدالمجید اورا

انتهای پیام/صا

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر علت اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان مجوز گرفت.

وی تاکید کرد: بر این اساس، دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد، اگر مشکلی در فروردین‌ ماه در این زمینه بوده، قطعا در اردیبهشت‌ ماه رفع شده و باید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان است. دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

کد خبر 6092896 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • قالیباف: اراده دولت و مجلس اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است
  • قالیباف: دولت هیچ مشکل قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ندارد
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق اردیبهشت بازنشستگان | درباره همسان‌سازی حقوق اطمینان می دهم که ...
  • دولت هیچ مشکل قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ندارد
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آن‌ها انجام می‌شود
  • برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اعتبار شده است
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال در محور‌های بزرگراهی استان
  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید