Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@10:26:48 GMT

نمایش استقلال از روسیه؛ هدف ترامپ از دستور حمله به سوریه

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۸۷۲۹

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اهداف آمریکا از تجاوز نظامی به سوریه گفت: آمریکایی‌ها به بهانه حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون دست به چنین اقدامی زدند. اما باید گفت حادثه خان شیخون بسیار مشکوک است و بایستی ابتدا شورای امنیت، با همه غیر قابل اعتماد بودنش، گزارش اولیه خود را از این اتفاق ارائه می‌داد و مقصر مشخص می‌شد و سپس اقدام متناسب صورت می‌گرفت، در حالی که آمریکایی‌ها قبل از طی شدن این مراحل یک‌جانبه دست به چنین حمله‌ای زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ترامپ با حمله به سوربه به دنبال اصلاح وجهه خود است

وی با بیان اینکه بخش عمده هدف آمریکا از این حمله ریشه در مسائل داخلی و تحت فشار بودن ترامپ از سوی افکار عمومی مردم آمریکا دارد، گفت: تعدادی از وزرا و افراد وابسته به ترامپ به دلیل ارتباط با روسیه یا استعفا داده‌اند یا در حال بازجویی هستند و این مسئله توانمندی ترامپ را در اذهان عمومی زیر سؤال برده است؛ به گونه‌ای که روابط نزدیک ترامپ با روسیه او را به عنوان بازیچه پوتین در سطح جهانی معرفی کرده است.

آصفری اظهار کرد: لذا ترامپ با این اقدام خواست نشان دهد که فرد مستقلی است و دنباله‌رو پوتین و روسیه نیست. این در حالی بود که وی در دوران رقابت‌های انتخاباتی با شعارهای ضد جنگ وارد صحنه رقابت شد و حضور نظامی آمریکا در سایر کشورها را زیان‌بار توصیف کرد اما امروز خودش به یک اقدام تجاوزکارانه دست زده است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: وی برای اینکه نشان دهد یک مهره و بازیچه در سیستم نیست و ژست و چهره یک سیاستمدار کارکشته و مستقل را بگیرد این حمله موشکی را ترتیب داد تا به زعم خود یک بازی برد ـ برد را شکل دهد تا از یک طرف سیاستمداران آمریکا اینگونه تصور کنند که ترامپ بازیچه روس‌ها نیست و از سوی دیگر جریان داعش و تروریست‌های تکفیری که روبه افول و نابودی بودند با این اقدام روحیه گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه اقدام آمریکا خلاف تمام قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی و عین تجاوز در امور داخلی کشورها محسوب می‌شود، گفت: لازم است سازمان ملل در این باره واکنش جدی نشان دهد. در مجموع باید گفت هر گونه اقدامی که منجر به جنگ در منطقه شود به نفع هیچ کشوری نخواهد بود و امروز منطقه نیازمند آرامش و تلاش در جهت پیشبرد راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه است.

حمله آمریکا تأثیری بر سیاست‌های اصولی ایران در سوریه ندارد

آصفری درباره پیام احتمالی این حمله به متحدان سوریه از جمله ایران و روسیه و واکنش منطقی جمهوری اسلامی در قبال این حادثه گفت: جمهوری اسلامی ایران هر اقدام و تجاوز نظامی در منطقه را به شدت محکوم می‌کند و سوریه این اختیار را دارد که پاسخ متقابل به این حمله را در هر منطقه‌ای بدهد و لذا جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت این اقدام آمریکایی‌ها را محکوم می‌کند.

نماینده سابق مجلس ابراز کرد: این اقدام آمریکا نشان داد که ترامپ در عرصه سیاسی و نظامی به هیچ وجه فرد عاقلی نیست. زیرا یک فرد سیاستمدار دست به چنین اقدامی نمی‌زند و اگر یک نظامی عاقل هم بود چنین منطقه‌ای را مورد هدف قرار نمی‌داد. این اقدام هم عدم قدرت تصمیم‌گیری ترامپ و هم برخوردار نبودن از یک قوه عاقله نظامی وی را آشکار کرد.

وی تأکید کرد: ترامپ اگر تصور می‌کند با این اقدام پیامی را به جمهوری اسلامی ایران فرستاده است بداند که ایران نه عراق است و نه سوریه، یمن و بحرین، بلکه یک کشور مقتدر و توانمند است که اگر کسی بخواهد اقدامی علیه آن بکند با پاسخ کوبنده و قاطع ایران مواجه خواهد شد و پایگاه‌های آمریکا را در کشورهای منطقه مورد هدف قرار خواهد داد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد


به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که سه‌شنبه منتشر شد، بر اصرار ماه گذشته خود مبنی بر اینکه تل‌آویو باید «جنگ را به پایان برساند» قبل از آنکه هرگونه حمایت بین‌المللی را از دست بدهد، ایستاد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم که اسرائیل یک کار بسیار بد در حوزه روابط عمومی انجام داده است. فکر می‌کنم ارتش اسرائیل نباید هر شب تصاویری از ساختمان‌های فروریخته و بمباران بفرستد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا او تعلیق یا اعمال شروطی برای کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی را به منظور پایان دادن به جنگ در نظر دارد، گفت «خیر.»

تهدید ناتو

در جریان گفت‌وگو با مجله تایم، ترامپ همچنین خطاب به اعضای ناتو گفت آنها را به حال خود رها می‌کند، مگر اینکه آنها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

دونالد ترامپ به اعضای ناتو هشدار داده است که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست‌جمهوری، آن‌ها «دست تنها» خواهند بود، مگر اینکه هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد سال ۲۰۲۴ گفت که پیام او به این ائتلاف نظامی این است: «اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، پس خودتان هستید و خودتان.»

ترامپ که مدت‌هاست شکایت می‌کند که «ایالات متحده بار مالی ناروایی را در ناتو به دوش می‌کشد»، قبلا ماده پنج این معاهده، یعنی اصل دفاع جمعی ائتلاف را زیر سوال برده است.

در اوایل سال جاری، او بیشتر از این پیش رفت و گفت روسیه می‌تواند با متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نکرده‌اند، «هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.» ترامپ در مصاحبه مفصل خود با مجله تایم گفت هنوز روی حرفش هست.

یک اقیانوس فاصله

این سیاستمدار ۷۷ ساله گفت، اگر در انتخابات نوامبر دوباره کاخ سفید را به دست بگیرد، ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین مشروط به این خواهد بود که اروپا با این کمک‌ها مطابقت کند. واشنگتن تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، با حمایت جو بایدن و حمایت دو حزب اصلی کنگره، کمک به اوکراین ارسال کرده است.

ترامپ می‌گوید: «ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها هیچی.»

ترامپ نگفت که آیا به همه کمک‌های مالی آمریکا پایان می‌دهد یا خیر، اما گفت: «تا زمانی که اروپا شروع به برابری نکند، پول نمی‌دهیم. اگر اروپا قرار نیست پول بپردازد، چرا ما باید پرداخت کنیم؟ آنها بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها نه.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین اشاره کرد که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری، در حمایت نظامی دیرینه آمریکا از تعدادی از متحدان کشورش تجدیدنظر خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که می‌تواند نیروهای آمریکایی را که با هدف بازدارندگی علیه نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی مستقر هستند، خارج کند.

ترامپ گفت که تدابیر فعلی «هیچ معنایی ندارد. چرا ما باید از کسی دفاع کنیم؟ و ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می‌کنیم.»

دیگر خبرها

  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند