Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:16:14 GMT

تبلور هنر انقلابی در اندیشه و آثار شهید آوینی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۹۳۷۱

تبلور هنر انقلابی در اندیشه و آثار شهید آوینی

انقلاب اسلامی و تداوم آن نتیجه تلاش های رزمندگانی است که با جان فشانی های خود این نهال نوپا را آبیاری کردند و به بار نشاندند. سیدمرتضی آوینی از جمله این بزرگمردان تاریخ ایران به شمار می رود که با ثبت آثار ارزشمند، فرهنگ و هنر استقامت و شهادت را در رسیدن به هدف تصویرگری کرد.

شهید آوینی را بیشتر در سمت هایی چون کارگردان فیلم مستند و روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی می شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با مجموعه مستند «روایت فتح» بیش از هر اثر دیگری شناخته شد. وی از 1364 تا 1367 خورشیدی به همراه گروهی ساخت این مجموعه مستند را آغاز کرد؛ مستندی که از عملیات خیبر شروع و تا عملیات مرصاد ادامه یافت. برای نمونه مجموعه «شهری در آسمان» عنوان یکی از مجموعه های روایت فتح بود که به مقاومت مردم خرمشهر ارتباط می یافت.

سید مرتضی آوینی جمعه 20 فروردین 1372 خورشیدی هنگامی که برای تولید مجموعه‌ای جدید از روایت فتح به فکه،‌ منطقه‌ عملیاتی والفجر مقدماتی به همراه گروه رفته بود، بر اثر انفجار مین به شهادت رسید. پس از این رویداد، سالروز شهادت وی با عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد و هر ساله از 20 تا 27 فروردین را هفته هنر انقلاب می نامند.

پرسش اینجا است که چرا هنر انقلاب با شهادت وی پیوند عمیقی دارد و اندیشه و عمل او چه تاثیری بر هنر و فرهنگ انقلاب داشته است. بسیاری بر این باورند که آوینی گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه فرهنگ و هنر جاری ساخت و میان هنر و انقلاب، تحول عمیقی ایجاد کرد. آثار قوی و ارزشمند او در به تصویر کشیدن دلاوری های رزمندگان جنگ تحمیلی، نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور توجه بسیاری را برانگیخت و به الگویی برای دین مداری، استقلال طلبی و ظلم ستیزی تبدیل شد.

افزون بر آن، نگاه و اندیشه شهید آوینی درباره انقلاب اسلامی قابل توجه است. او این انقلاب را نه انقلابی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بلکه انقلاب فرهنگی و دگرگونی در ارزش ها می دانست که در رویارویی با غرب و شرق در قالب شعار نه شرقی و نه غربی تبلور یافت. بنابراین، عنصر استکبارستیزی در جمهوری اسلامی نزد وی از اهمیت بالایی برخوردار بود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی با «مجتبی امینی» مدیرعامل موسسه شهید آوینی به گفت وگو پرداخت.

- متن کامل گفت وگو با ایرنا در ادامه آمده است:
**ایرنا: چرا روز شهادت مرتضی آوینی با هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی پیوند خورده است و شهادت وی مناسبتی برای ثبت و بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی شد؟
***امینی: سیدمرتضی آوینی در 1372 خورشیدی درحالی که مشغول ساخت فیلم مستند شهری در آسمان بود بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از جنگ ایران و عراق در فکه به شهادت رسید؛ این رویداد غم انگیز سبب شد تا جمعی از هنرمندان و صاحب نامان حوزه ادبیات پیشنهاد نامگذاری این روز را به نام «روز هنر انقلاب اسلامی» به آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری ارایه دهند. به دنبال این پیشنهاد رهبر معظم انقلاب نیز که نسبت به شهید آوینی علاقه خاصی داشتند، به این درخواست پاسخ مثبت دادند. بدین ترتیب هر سال با فرا رسیدن این روز جامعه هنرمندان همزمان با گرامی داشت یاد و خاطره این شهید گرانقدر، فرصتی بیشتر را برای تفکر درباره هنر با آرمان های انقلاب اسلامی می یابند. شهید آوینی الگوی هنر انقلاب اسلامی است و هنرمندان این سرزمین با نظری که به اندیشه های آن شهید خواهند داشت، مسیر فعالیت خود را روشن می سازند. این شهید بزرگوار معتقد بود که مسوولان حوزه هنر راهنمای به کمال رساندن انسان ها هستند و همواره باید حقیقت ها را برای مردم بازگو کنند. بنابراین هنرمندانی که از اندیشه های ناب اسلام بهره می برند، می توانند با استفاده از حکمت و اندیشه ای که در دیدگاه شهید آوینی درباره هنر حقیقی وجود داشت، جلوه های کمال و معرفت را در تولیدهای خود بگنجانند.

** ایرنا: مهمترین اقدام ها و اثرهای شهید آوینی در عرصه فرهنگ و هنر چه بودند و زندگی سیاسی و مبارزاتی وی چه تاثیری بر نامگذاری این روز داشته است؟
***امینی: میراث شهید آوینی برای هنرمندان انقلاب اسلامی، آینه گرانبهایی از هنر ملکوتی بود؛ هنری که بتواند انسان را به کمال وجودی خود برساند. تلاش های سیدمرتضی آوینی در عرصه فرهنگ و هنر نمایان سازی توجه به فرهنگ اسلامی، اندیشه های عرفانی و حکمت بود و این که هنرمندان ایرانی نسبت به هویت و تاریخ سرزمین خود و رخدادهای اطراف احساس تکلیف کنند. شهید آوینی، الگو و نماد هنر متعهد ایران اسلامی است که با اتکاء به اندیشه های اسلام و راه مردان خدایی در راه تحقق بخشیدن به هنر آرمانی انقلاب حرکت می کنند. او سال ها از راه سخنرانی، نگارش و ساخت فیلم کوشید ارزش های گرانقدر هنر دینی و عرفانی را به جامعه هنری معرفی کند.

اثرهای تولید شده به وسیله آن شهید بزرگوار و اندیشه هایی که برای علاقه مندان به یادگار گذاشته است، گوهران کمیابی برای مردان فرهنگ و هنر خواهد بود. سیدمرتضی آوینی یکی از پیشگامان در حوزه نقد، نظریه‌ و تولید همچنان و تا همیشه در این سرزمین محسوب می شود. به طور حتم فرهنگ انقلاب اسلامی، جریان فرهنگی شناوری است که باید در تمام روزهای سال و در هر لحظه از دوران فعالیت هنرمندان به آن توجه شود. گرامیداشت شهید آوینی و بزرگداشت هنر انقلاب اسلامی تنها مربوط به یک روز نیست بلکه مسیر گسترده ای به شمار می رود که گام نهادن در آن هنرمندانی باورپذیر و مردانی مجاهد می خواهد. پس زندگی وی را باید گستره ای دانست که نقطه تکاملش در 20 فروردین و در شهادت او شکل گرفت و از همین منظر، روز هنر انقلاب اسلامی متناسب با مسیر ارزشمند فعالیت های شهید آوینی و بر مبنای روح ولایت مداری وی می تواند در کانون توجه همگان قرار گیرد.

**ایرنا: مجموعه مستند «روایت فتح» شهید آوینی چه تاثیری بر تقویت فرهنگ ایثار و شهادت داشته است؟
*** امینی: به عقیده بسیاری از فعالان هنری و حتی منتقدان جدی سینما، مجموعه مستندهای تولیدی مرتضی آوینی در «روایت فتح» جزو مهم ترین گنجینه های هنری سینمای کشورمان به شمار می رود و جدا از مفاهیم بسیار ارزشمندی که از تماشای این آثار می توان دریافت کرد، به طور حتم این مجموعه زیبایی شناسی استاندارد ساخت مستند را دارا است. از نگاهی کلان تر باید به مجموعه مستندهای تولیدی شهید آوینی در «روایت فتح» به عنوان یک جریان نگاه کرد. جریانی که از اندیشه شهادت، فرهنگ ایثار، نگاهی زلال و روحی منتظر بر می آید و برای نسل های مختلف به عنوان سندی محکم و قابل اتکاء و در زمینه چگونه نگریستن به فرهنگ جبهه قابل استناد خواهد بود. این مستند از چنان شفافیتی بهره می برد که با وجود سال ها گذر از زمان تولید، هنوز همان رنگ و شفافیت را در بیان دغدغه ها دارد. شهید آوینی و گروه مستندساز «روایت فتح» در این مستند، در تلاش برای گام نهادن به مسیر معراجی بودند که نهایت کمال هنرمند را در پی داشت. ژرف اندیشی هنرمندان به ویژه جوانان فیلمساز در آثار مکتوب و مصور شهید آوینی می تواند مانند تجربه ای باارزش برای کشف هنر متعالی باشد و هنرمند اندیشمند از راه زبان هنری و نگاه قدسی این شهید می توانند به نتیجه های خوبی دست پیدا کنند.

** ایرنا: فرهنگ انقلاب اسلامی دارای چه مولفه ها و ویژگی هایی است و برای دستیابی به این نوع فرهنگ چقدر موفق بوده ایم؟
*** امینی: فرهنگ انقلاب اسلامی بر مبنای ارزش های پیدایش آن شناسایی می شود؛ جایی که ایمان، آگاهی، خودباوری، شجاعت، حماسه، ایثار، استقلال، عدالت و ظلم ستیزی را می توان از راه فرهنگ دینی و هنر آیینی خود و با مختصات هنر به مخاطبان ارایه داد. هنرمندان متعهدی چون شهید آوینی مرز رسیدن به آفرینش هنری را درگرو یافتن هنر خدایی می دانند. رسالت جهاد فرهنگی بر عهده حوزه های مختلفی است که در این عرصه فعال هستند که برخی بر پایه توان و دغدغه ای که داشتند موفق عمل کردند. چنانکه شاهد اتفاق های خوبی در این عرصه بوده ایم و در سال های اخیر جوانان باانگیزه ای به صحنه آمده اند و در این حوزه به فعالیت پرداختند که بخشی از این تلاش ها در جشنواره «سما»(اسم این جشنواره از ترکیب سه حرفی از نام سید مرتضی آوینی گرفته شده و در حوزه سینمای انقلاب اسلامی است) مشاهده می شود. هنر انقلاب اسلامی چنان ارزش های گسترده ای در خود دارد و مرزهای رسیدن به هنر متعالی چنان عمیق است که نیاز به فعالیت ها و مجاهدت های بیشتری دارد و متاسفانه در این مسیر موانعی در مسیر فعالیت هنرمندان هست. از این رو باید یک هم اندیشی و ارتباطی زنجیره وار میان دستگاه های مختلف فرهنگی و مسوولان دولتی وجود داشته باشد که با حمایت آنان از تنگناها عبور و پرچم مقدس هنر انقلاب اسلامی را برافراشته کرد. حمایت از تولیدکنندگان سینمای دفاع مقدس که از زوایای مختلفی به دوران شکوهمند دفاع مقدس و نیز روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و دیگر ایام حماسه ساز نگاه می کنند، راهی دیگر برای شکوفایی هنر انقلاب اسلامی خواهد بود.

** ایرنا: تا کنون بخش های فرهنگی و متصدیان امور فرهنگی انقلاب چه اقدام هایی در راستای تقویت این فرهنگ انجام داده اند؟
*** امینی: در حوزه های مختلف فرهنگی به وسیله برخی از اهالی هنر تاکنون تلاش هایی همانند برگزاری جشنواره های ضداستکباری در حوزه تجسمی و برپایی جشنواره هنر مقاومت، جشنواره مردمی عمار و دیگر رویدادهایی که در پی توجه به فرهنگ دینی و آیینی هستند، صورت گرفته است. در این روزها با تلاش های موسسه فرهنگی و هنری شهیدآوینی، سومین دوره جشنواره «سما» هم به مناسبت روز شهادت سیدمرتضی آوینی با موضوع مهم «سبک زندگی اسلامی- ایرانی» در سینما فلسطین برپا و جدا از نمایش فیلم ها همراه با برنامه های جانبی مرتبط برگزار خواهد شد.

گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: سیده مریم سیدان** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9368**2002**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران دژ مستحکم ملت ایران در مقابل بیگانگان است

به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب،  سردار " علی آزادی" با صدور پیامی، سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به پاسداران پر افتخار و حماسه ساز تبریک گفت. 

در این پیام آمده است:‌ 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اولین و اساسی‌ترین نهادهای انقلابی با در هم آمیختن ولایت مداری، معنویت، دانش، آمادگی رزمی، تخصص، حفظ "روحیه انقلابی" توانسته قله های افتخار را یکی پس از دیگری فتح کند و از این رهگذر باید گفت؛ جایگاه بلند و ارزشمند سپاه پاسداران و رشادت های بی شمار جان بر کفان این نهاد انقلابی در طول هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که در آغازین روزهای انقلاب متولد و مسئولیت های خطیر و سنگینی را برای پاسداری از انقلاب، دفاع از نظام و آرمان های بلند امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر عهده دار شد و در این راستا کارنامه درخشانی، در تاریخ پر افتخار ایران عزیز به یادگار گذاشته است. 

این نهاد انقلابی در اوج اقتدار و صلابت در تمامی عرصه‌ها، در کنار سایر نیروهای مسلح به سان دژ مستحکم ملت ایران عمل کرده و نقش کلیدی خود در شکست و خنثی‌سازی توطئه‌ها و تهدیدات گوناگون بیگانگان و ضد انقلاب در عرصه‌های مختلف جنگ‌های سخت و نرم را همواره ایفا نموده است و این صلابت و کار آمدی مورد اعتراف دوستان و حتی دشمنان انقلاب می باشد. 

اینجانب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تجلیل از حماسه سازی‌های آزادگان‌، جانبازان‌، ایثارگران و رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امیدوارم، در سالی که به نام "جهش تولید با مشارکت مردم" مزین شده است بیش از پیش در کنار سایر نیروهای مسلح در راستای تحقق رسالت های نظام و دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با ۱۵ برنامه در سپاه ساری
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد
  • سپاه پاسداران دژ مستحکم ملت ایران در مقابل بیگانگان است
  • پاسخ فرهنگ انقلابی به نیازهای امروزی
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری