Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها>فارس - «خبرجنوب» نوشت: هوای فارس در مقایسه با سال گذشته گرم تر شده است.

در یک کلام، بی سابقه بود؛ بارش های امسال را می گوییم. اینکه بارش ها به 374 میلی متر مربع برسد و نسبت به میانگین بلند مدت فارس افزایش 57 درصدی را نشان دهد. این یعنی وضع بارشهای امسال فارس از سال 85 که سال شروع خشکسالی است به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این افزایش بارندگی ها در سال های آینده هم ادامه پیدا کند؛ چه اینکه با افزایش بارش ها در سال های گذشته گاهی پیش آمد که مسئولان هواشناسی اعلام کردند: «خشکسالی دست کم از نظر بارش ها به پایان رسید». ولی سال بعد از آن دوباره وضع همان شد که بود؛ بارش ها کاهش یافت و برداشت بی رویه آب ادامه پیدا کرد. امسال البته بارش ها، وضع سدهای فارس را نسبت به گذشته بهتر کرد؛ به گونه ای که برخی از سدها تا نیمه پر شدند. این هم در 11 سال گذشته اتفاق کم سابقه ای است. اکنون اما کارشناسان آب هشدار می دهند که مبادا فریب این افزایش بارش را بخورید؛ بحران آب به این سادگی حل نمی شود و منابع از دست رفته به جای خود باز نمیگردد. همزمان آمارها از افزایش یک درجه ای دمای فارس در یک سال گذشته حکایت می کند. در حالی که کشورهای جهان بسیج شده اند تا نگذارند دمای هوای جهان از یک تا 2 درجه گرمتر شود، اینجا در فارس طی یک سال یک درجه بر دمای هوا افزوده شده است که این هم البته در افزایش مصرف آب، چه در بخش کشاورزی یا آشامیدنی تاثیر می گذارد و تبخیر آب ذخیره شده پشت سدهای فارس را هم بالا می برد.
از کاهش 80 درصد بارندگی تا افزایش 57 درصدی
تا پایان پاییز و حتي نیمه های دی ماه، وضع به گونه ای بود که کسی تصور نمی کرد وضع بارشها بهتر شود. بارش ها در پاییز در مقایسه با میانگین بلندمدت 80 درصد و در مقایسه با سال پیش از آن 90 درصد کاهش نشان می داد. به لطف خدا، وضع این گونه نماند. طوری که اکنون آمارها افزایش قابل توجه بارش ها را نشان میدهد. این طور که عبدالکریم جامع، مدیرکل هواشناسی فارس به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید امسال 374 میلی متر در فارس باران باریده، حال آنکه میانگین بلند مدت 238 میلی متر است؛ او ادامه می دهد: «امسال درحالی 374 میلی متر باران در استان بارید که میزان بارش های پارسال 208 میلیمتر بود. به همین خاطر کاهش بارش های پاییز جبران شد و نسبت به پارسال هم بارش ها افزایش 80 درصدی را نشان می دهد».
آن طور که جامع می گوید، تا پایان سال آبی کنونی، یعنی تا پایان شهریورماه، میزان بارشها نرمال می ماند. یعنی در اردیبهشت احتمالا 8 میلیمتر، در خرداد یک میلیمتر و در سراسر تابستان در مجموع 5 میلیمتر باران در سراسر فارس می بارد. در شیراز هم وضع همین گونه بوده است. در شیراز 315 میلیمتر باران باریده، در حالی که میزان بارش های پارسال 226 میلی متر بوده است. همچنین میانگین بلند مدت شیراز 270 میلی متر است؛ بیشترین بارش هم در شهرستان های قیر و کارزین، فسا و جهرم اتفاق افتاده است. با این بارش ها، تقریبا 49 درصد از حجم 2 میلیارد و 850 میلیون مترمکعبی سدهای فارس پر شده؛ این طور که مسئولان شرکت آب منطقه ای فارس می گویند، هم اکنون پشت همه سدهای فارس یک میلیارد و 378 میلیون مترمکعب آب موجود است که البته بخشی از این آب را به خاطر پایداری سدها نمی توان مورد استفاده قرار داد؛ اگرچه در کمبود بارش های پارسال چاره ای جز استفاده از بخشی از آب مرده درودزن برای آشامیدن نماند. اکنون مجموع آب قابل استفاده در سدهای فارس 900 میلیون مترمکعب است. مشکل البته این است که برخی سدهای مهم فارس پر نشده اند. برای نمونه سد درودزن که 30 درصد آب آشامیدنی شیراز و آب مورد نیاز 120 هزار هکتار زمین کشاورزی را تامین می کند، تنها چیزی در حدود 23 میلیون مترمکعب آب قابل استفاده دارد. وضع سد ملاصدرا هم زیاد تعریفی ندارد از حجم 440 میلیون مترمکعبی این سد، تنها 78 میلیون مترمکعب آب ذخیره وجود دارد که البته 60 میلیون مترمکعب آن را نمیتوان مورد استفاده قرار داد. وضع این طور به نظر که می رسد، در سد قیر و کارزین بهتر از هرجایی است. شهرستانی که بیشترین بارش های امسال را تجربه کرده است. در این سد، که تقریبا یک میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد، 800 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که تنها 70 میلیون مترمکعب این آب جزو آب مرده سد به شمار میرود. این وضعیت از این نظر قابل تحلیل است که بیشتر بارشهای امسال در جنوب استان رخ داد و نه در شمال استان. طوری که بسیاری از جاده های جنوب فارس و به ویژه جهرم را سیل با خود برد.
حال دریاچه ها بهتر است ولی نه برای همیشه
بارش های امسال به قدری بود که برخی دریاچه های استان را زنده کند. در بختگان که سالهاست قطره آبی بر بستر تفتیدهاش چکانده نشده، به بلندای کمتر از یک متر آب روی هم جمع شد. مهارلو هم وضع خوبی داشت و به لطف آبی که از کوه های تنگ سرخ به این دریاچه می رسد زندگی دوبارهای پیدا کرد. طوری که در بخشهایی از آن تا 2 متر آب روی هم نشست. ولی هیچ کدام از این ها به این معنا نیست که چنین وضعی پایدار می ماند. تا کمتر از یک ماه دیگر، خبری از آب در این دریاچه ها نخواهد بود و حتی بخش بزرگی از آب ذخیره شده پشت سدها تبخیر می شود. شاهد این مدعا می تواند افزایش دمای فارس باشد. آن طور که مدیرکل هواشناسی فارس میگوید، امسال تا یک درجه افزایش دما در فارس اتفاق افتاده است: «متوسط دمای شیراز 18 درجه سانتی گراد است و امسال بین نیم تا یک درجه افزایش دما در فارس تجربه کردهایم».همه این اين ها به کنار، 85 درصد از ذخیره سفره های زیرزمینی فارس خشکیده و از میان رفته طوری که در بسیاری از نقاط استان زمین فرونشسته است. از جمله در شهرستان های فسا و مرودشت. این است که به این افزایش بارش نباید دلخوش کرد. البته این طور نیست که امید را از دست بدهیم؛ باید شروع کرد به مدیریت منابع آب. اتفاقی که در 10 سالی که از شروع خشکسالی و بحران آب در فارس می گذرد دیده نمی شود؛ حتی در دولت های احمدی نژاد نه تنها تلاشی برای مدیریت آب در فارس نمی شد بلکه کشاورزان را به کشت بی رویه محصولات پرآب بر تشویق می کردند و از اول بودن در کشت این محصولات افتخار می کردند.
امروز برای هر قطره ای که از آسمان می بارد باید برنامه داشت و نگذاشت حتی یک قطره هم بر باد رود.

46

کلید واژه‌ها : استان فارس -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۱۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۱؛پیش‌بینی بارش‌های شدید در کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی طی امروز تا آخر هفته در ۱۴ استان از احتمال طغیان رودخانه‌ها، سیلاب، آب‌گرفتگی و خسارت به کشاورزان خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه شنبه در مناطقی از استان های ایلام، لرستان،کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری،کهگیلویه و بویراحمد، فارس،کردستان، همدان، آذربایجان غربی، جنوب و غرب اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت روی می‌دهد.

این وضعیت چهارشنبه علاوه بر مناطق فوق در مناطقی از استان‌های بوشهر کرمان هرمزگان و همچنین خلیج فارس و تنگه هرمز پیش بینی می شود.

پنجشنبه به جز استان‌های ساحلی دریای خزر، زنجان، قزوین، البرز و تهران که وقوع رگبار پراکنده در آنها دور از انتظار نیست در سایر مناطق کشور بارش‌های قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی شده است.

روز جمعه نیز در جنوب و جنوب شرق کشور بارش پراکنده و در سایر مناطق کشور بارش قابل ملاحظه پیش بینی می‌شود. شنبه هفته آینده در نقاطی از نوار شمالی کشور شمال شرق ،شرق شمال غرب غرب و جنوب غرب شاهد بارش پراکنده خواهیم بود. خلیج‌فارس و تنگه هرمز سه شنبه و پنجشنبه مواج و چهارشنبه طوفانی است. دریای عمان نیز چهارشنبه و پنجشنبه مواج است.

به گزارش تسنیم، طی چهار روز آینده به تناوب در مناطقی از سیستان و بلوچستان و شرق کرمان و جمعه در خراسان جنوبی و یزد در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک روی خواهد داد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1403/02/11

زمان پایان: پنجشنبه 1403/02/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/02/11: نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان.

چهارشنبه 1403/02/12: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استانهای فارس، کردستان و لرستان.

پنجشنبه 1403/02/13: یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: پنجشنبه 1403/02/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/02/11: نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران.

چهارشنبه 1403/02/12: کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب هرمزگان، کرمان، فارس، همدان، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی و نیمه غربی یزد.

پنجشنبه 1403/02/13: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، همدان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارش‌ها برای چهارمحال‌ و بختیاری ادامه دارد
  • فراشبند همچنان صدر نشین ثبت بارش های بهاری
  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود
  • فراشبند در صدر بارش‌های فارس قرار گرفت/ بارش‌ها فردا تشدید می‌شود
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • یزد؛ همچنان کم بارش ترین استان کشور/ سامانه جدید بارشی در استان یزد+ فیلم
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۲/۱۱؛ پیش‌بینی بارش‌های شدید در کشور
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۱؛پیش‌بینی بارش‌های شدید در کشور