Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: با صدور محصول آب سنگین و عرضـۀ آن در بازارهای بین­ الملـلی، جمهـوری اسلامـی ایـران به جرگـۀ کشورهای تأمیـن کنندۀ این محصـول در بازار جهانی پیوستـه اسـت.

به گزارش «قدس آنلاین»، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز و در مراسم «روز ملی فناوری هسته ای» در خصوص فعالیت های سازمان انرژی اتمی و دست آوردهای آن در سال های اخیر، اظهارداشت: برای بنده و اعضای خانوادۀ بزرگ و افتخار آفرین صنعت هسته ای کشور، مایۀ خرسندی است که مراسم روز ملّـی فنّـاوری هستـه ای همزمان با تجدیدِ حیاتِ طبیعت و در آستانه میلاد مسعودِ قطب عارفان و پیشوای پارسایان، حضرت امیر مومنان علی (ع) برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز امیدواری کردتا به برکت انفاس قُدسی آن امام هُمام، پروردگار متعال سال جدید خورشیدی را سال نزول برکات بر ملّت بزرگ ایران و دیگر ملّت­های مسلمان قرار دهد و اُمت اسلامی را از کمندِ انحرافات عقیدتی و از چنبره تروریسم و افراط گرایی بِرهاند.

صالحی تصریح کرد:بواسطۀ حضور هوشمندانۀ ملّت فهیم و زمان شناس ایران درعرصۀ مشارکت سیاسی و در پرتو عـزم ملّـی ایجـاد شده به منظور عبـور از بحران ساختـگی هستـه ای، شرایطی بوجود آمد تا ضمـن در هم شکستن توطئه های بدخواهانِ ایران اسلامی و رفع تحریم­های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تمهیدات لازم جهت قرار گرفتن صنعت هسته ای کشوردر مسیر تجاری­سازی و ادامۀ فعالیـت­ها بر اساس الگوی هزینه- فایده فراهم خواهد آمد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:اکنون بواسطه تحوّلات ایجاد شده در مسیر تحقّق اهداف کلان صنعت هستـه ای می توان بر این نکته، انگشتِ تأیید نهاد که اتّخاذِ این رهیافتِ اصولی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، قرینِ توفیق بوده و دستـاوردهای چشمگیر سازمـان انـرژی اتمـی ایران گواهی بر این مدّعـاست. اینجانب در این مجالِ کوتاه، لازم می دانم تا به صورت فشرده و گذرا، توضیحاتی را پیرامون فعالیت های سازمـان انـرژی اتمـی و چشم انداز پیش رویِ صنعت هستـه ای ارائـه کنم.

وی ادامه داد: متخصّصان و تلاشگرانِ حـوزۀ فنّـاوری هستـه ای و حتّی علاقمندان این حوزه، نیک می دانند که یکی از الزاماتِ دستیابی به توسعۀ پایدار و متوازن در عرصه فنّاوری صلح آمیز هستـه ای، ضرورت ورود به مبحث تأمینِ اقلام و محصولات استراتژیک از جمله تأمین مواد اولیّـه صنعت هستـه ای است. لازم به توضیح است که قبل از حصول توافق هستـه ای و تدوینِ سندِ برنامۀ جامع اقدام مشترک، تأمین مواد اولیّـۀ صنعت هسته ای بعنوان یکی از چالش­های پیش رویِ تصمیم سازان و مدیرانِ سازمان انرژی اتمی تلقّی می شد.

صالحی با اشاره به اینکه اکنون بواسطۀ گشایش ایجاد شده واز رهگذرِ تعاملات صورت گرفته در این زمینه، تمهیدات و مقدّمات لازم به منظورِ تأمین مواد اولیه مانند کیک زرد فراهم آمده افزود:در یک سال اخیر بیش از ۳۶۰ تُن کیک زرد به ذخایر استراتژیک کشورمان اضافه شده است. همچنین فرآیند شناسایی نواحی مستعد جهت اکتشاف مواد پرتوزا تاکنون با موفقیّت به انجام رسیده و ۷۰% مساحت کشور از طریق عملیات ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف زمینی اسکن شده است و نتایج برای مواد پرتوزا و غیرپرتوزا تا کنون به لطف خدا بسیار امیدوارکننده می­باشد که اطلاعات مسرّت­بخش آن در زمان مقتضی به اطّلاع ملّت شریف خواهد رسید.

معاون رئیسجمهور کشورمان اظهار داشت: در پیوند با موضوع تأمین سوخت مورد نیاز صنعت هسته­ای، باید به این نکته اشاره شود که عملیات طراحی سوخت راکتور جدید و پیشرفته اراک و بهینه ­سازی سوخت­های صفحه­ای موجود در حال پیگیری می­باشد. در ارتباط با تولید ماشین های پیشرفتۀ سانتریفیوژ نیز لازم به توضیح است که انجام آزمایشهای فنّی جهت حصولِ اطمینانِ کامل از کارایی ماشین های IR۸ در دستور کار قرار گرفت و در سایۀ عنایات خداوندی، عملیات گازدهی با موفقیّت فوق انتظار و بدون هیچ گونه اختلال و در هم شکستنی (Crash)به انجـام رسید.

وی ادامه داد:شایسته است تا با توجّه به طرح موضوع سانتریفیوژهای پیشرفته، از فرصت استفاده کرده و به این نکته اشاره کنم که در راستای بهره برداری از سر ریزِ دانش هسته ای برای تأمین تجهیزات مورد نیازِ دیگر نهادها و صنایع راهبردی کشور، امروز یک دستگاه اولترا سانتریفیوژ تولید شده توسط متخصّصان صنعت هسته ای در اختیار پژوهشگاه وزارت نفت قرار می­گیرد.

صالحی تصریح کرد: این دستگاه در شناسایی مسیر حرکت نفت در سنگ که یکی از آزمایشهای دقیق و دشوار در حوزه مطالعات مخزن نفت است، مورد استفاده قرار می گیرد. نباید از نظر دور داشت که جمهوری اسلامی ایران چهارمین کشور دنیا و نخستین کشور خاورمیانه است که از مزایای این دانش بهره­مند می­شود. همچنین باید به آماده ­سازی اولین پایلوت آزمایشگاهی ایزوتوپ­های پایدار در سایت فردو اشاره نمایم که بزودی بعنوان پشتوانۀ بزرگ در حوزۀ تحقیقات و پژوهش­های راهبردی هسته ­ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:لازم به یادآوری است که در کنارِ پیگیری برنامه های یاد شده، حرکت در مسیرِ توسعه ظرفیّت تولید برق هسته ای ادامه یافته و عملیات احداث دو واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت ۲۱۰۰ مگاوات در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر با همکاری متخصّصان کشور روسیه آغاز شده است. همچنین، ذکر این نکته نیز ضروری است که سیاست کلان سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر تبدیل ایران به قطب تولید رادیو دارو در منطقۀ خاورمیانه همچنان در صدر برنامه های سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طراحی صورت گرفته در این زمینه، عرضۀ داروهای تولید شده توسط متخصّصان این سازمان درسطح منطقه ای و جهانی با شتـابی بالا و در حجمی وسیـع با سرمایه­گذاری قریب به ۶۰ میلیون یورو تحت عنـوان پروژۀ GMP در حال انجام است. اکنـون از رهگـذر تلاش ­های صورت گرفته در این زمینـه، صادرات رادیوداروهای تولید شده به چند کشور از جمله هند، پاکستان، مصر و لبنان محقّق شده است.

صالحی ادامه داد: ورود ایران به عرصه تعاملات بین المللی در حوزه فنّاوری هسته ای به مواردی که پیش از این بدان اشاره شد، ختم نمی شود. به عنوان نمونه، می توان به همکاری ایران با پروژۀ بین المللی گداخت هستـه ای(Iter) اشاره کرد. تاکنون اقدامات مقدماتی جهت حضور مؤثّر کشورمان در این پروژۀ راهبـردی صورت گرفتـه و مرحلـه نهـایی عضویّت جمهـوری اسلامی ایـران در پروژۀ "ایتـر "در حال پیگیری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: لازم می دانمبـه این نکتـه نیز اشـاره کنم که اجـرای عملیـات باز طرّاحی راکتور مجتمع آب سنگین اراک با شتابی قابل قبول به پیش می­رود. همـچنین نمی توان از بیان این واقعیّت مسرّت بخش غفلت کرد که با صدور محصول آب سنگین و عرضـۀ آن در بازارهایبین­ الملـلی، جمهـوری اسلامـی ایـران به جرگـۀ کشورهای تأمیـن کنندۀ این محصـول در بازار جهانیپیوستـه اسـت.

وی افزود: بدیهی است با توجّه به تحوّلات ایجاد شده پس از دستیابی به توافق هسته ای و ضرورتِ باز تعریفِ نقشه راه صنعت هسته ای کشور، ترسیم چشم انداز و تدوین برنامه بلند مدّت سازمان انرژی اتمی ایران در چارچوب الگوی هزینهفایده و با هدف تأمین منافع ملّی مطابق با الزامات و تعهّدات مندرج در سند برجام مورد توجّه مدیران و کارشناسان ارشد سازمان قرار گرفته است. نباید از ذکر این نکته غفلت نمود که دستاوردهای این سازمان در سال ۹۵ در مجموع نسبت به سال ۹۴ با رشد چشمگیری همراه بوده است.

صالحی گفت: به یُمن الطاف الهی، بِستر مناسب برای آغاز فصلی جدید در فعالیّت های صنعت هسته ای فراهم آمده و هموطنان عزیز در آینده شاهد به ثمر نشستن تلاشهای فرزندان خود در این سازمان خواهند بود. به دیگر سخن، افتتاح فاز اوّل مرکز پرتودهی صنعتـی با استفاده از شتاب دهندۀ رودوتـرون در استـان قزوین، راه انـدازی مرکز تولیـدرادیو داروهای PET با محوریت تولید رادیو داروهای FDG در استان البرز و نیز راه اندازی اوّلین کارخانۀ پُرعیارسازی سنگ اورانیوم در استان یزد با اجازه و دستور ریاست محترم جمهوری در مراسم امروز، جلوه ای از عزم و ارادۀ تلاشگران صنعت هسته ای برای آغاز فصلی نو در پیشبرد اهداف بلند سازمان انرژی اتمی است.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.


دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم