Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
کم تحرکي کودکان باعث از بين رفتن تعادل روحي مي شود

آپارتمان نشيني تقريبا اجتناب ناپذير است؛ به ويژه در شهرهاي بزرگ که جمعيت زيادي را در دل خود جاي داده اند اما چه کنيم که مضرات آپارتمان نشيني را به ويژه در کودکانمان و نيز کودک درونمان کمتر کنيم؟ ... بله! مضرات! به سراغ «فائقه صديقي» کارشناس روانشناسي رفتيم تا مضرات و راه فرار از آنها را بشناسيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گردن نهادني سخت
با وجود تفاوت هاي سبک زندگي سنتي و امروزي، بايد بپذيريم که به علت محدوديت ها، هزينه هاي بالاي مسکن و مهاجرت ها، زندگي آپارتمان نشيني در عصر حاضر اجتناب ناپذير شده و چاره اي جز گردن نهادن به آن نيست. از اين رو بايد بپذيريم که آپارتمان نشيني را با تمام مزايا و مضرات آن، خوب بشناسيم و با اين شناخت، به جنگ مشکلات آ« برويم تا کمتر آسيب ها نصيب اعضاي خانواده، به ويژه کودکان شود چون آپارتمان نشيني عرصه را بيشتر از همه براي کودکان تنگ مي کند و شادي و نشاط را از آنها مي گيرد.

رونمايي از نسل چاقِ افسرده
بعضي از روانشناسان مي گويند در صورتي که شرايط خاص و مطلوبي در اين مجموعه ها رعايت نشود، سکونت در اين سازه هاي تنگ و سرد تاثير نامطلوبي بر روي افراد ساکن آنها خواهد گذاشت و در صورتي که نيازهاي روحي افراد اقناع نشود، فرد در معرض ابتلا به بيماري افسردگي قرار مي گيرد.

تعريف يک مسکن مناسب
در تعريف يک مسکن مناسب از دو ويژگي ارتباط افقي و عمودي نام برده مي شود. ارتباط افقي يکي از نيازهاي اوليه و اساسي انسان است که حافظ کيان خانواده و روابط بين اعضاي آن است. منظور از ارتباط عمودي اين است که در عين داشتن محيطي سالم و گرم، روابط بين همسايه ها و ارتباط بين خانواده ها نيز بايد وجود داشته باشد.

پس محيط مسکوني مناسب، برآوردنده نيازهاي مختلف رواني، اجتماعي و زيستي است. بر اين اساس، مهمترين مسئله يک محيط مسکوني ايجاد زمينه مناسب براي انطباق فرد با اجتماع و پيرامون وي و آماده سازي براي ورود او به جامعه است.

در معماري سنتي و قديمي، حياط خصوصي محل مناسبي براي پرورش گل و گياه، نگهداري حيوانات خانگي، استفاده از نور مستقيم آفتاب بود. ميهماني هاي خانوادگي و دور هم نشيني ها باعث افزايش مهر و محبت در بين اعضاي خانواده ها بود و تمام اين عوامل در پرورش روح و روان فرد و جلوگيري از افسردگي نقش مهمي داشت. متاسفانه در زندگي آپارتماني حداکثر آنها حذف شده که نگراني هايي در پي دارد.

مزايايي که بايد براي رسيدن به آن همت کرد
آپارتمان نشيني در کنار معايب، مزايايي هم دارد که به شرط ارتباط صحيح و عاطفي بين ساکنان آپارتمان به وجود خواهد آمد و آن اينکه افراد در کارها به هم کمک مي کنند. حس داوطلبانه و مسئوليت پذيري اجتماعي به خوبي ترويج مي يابد و محيطي مناسب و امن براي برخوردهاي اجتماعي کودکان و حتي بزرگسالان به وجود مي آيد.

وابستگي ها
پدر و مادرها هميشه نگران امنيت و رفاه کودکانشان هستند و تمايل دارند تمام نيازها، اسباب بازي ها، محل بازي و دوستان فرزند را تحت کنترل داشته باشند. افزايش تعداد وعده هاي غذايي، تماشاي تلويزيون، نبود خلاقيت در بازي ها و وابستگي بيش از حد کودکان به والدين باعث مي شود که آنها به استقلال شخصيتي نرسند.

کم تحرکي
کم تحرکي کودکان باعث از بين رفتن تعادل روحي مي شود و کودکاني که به دلايل مختلف تعادل روحي ندارند، به تدريج مبتلا به خستگي مزمن مي شوند. در صورتي که کودکان از لحاظ روحي و رواني نياز به بازي و سروصدا دارند ولي به علت ايجاد مزاحمت براي همسايه ها والدين به ناچار کودکان را از سروصدا و بازي هاي پرتحرک منع مي کنند.

کودک کم تحرک نيز به دنبال تخليه نشدن انرژي، دچار مشکلات رواني شده و در آينده نسلي چاق، افسرده، کم تحرک و بي روحيه به جامعه وارد مي شوند.

شايد جايگزين کردن کارهايي مثل بازي در پارک ها براي جبران اين موضوع پيشنهاد شود اما اين بازي ها هميشگي نيست و تابع شرايط خاص زماني و مکاني است. مراقبت هميشگي در پارک نياز است و اگر کودک بخواهد شب ها بازي کند، فضاهاي خارج از اپارتمان براي او مفيد نيستند.

ورود به فضاي مجازي
تخليه ناقص انرژي و ايجاد مشکلاتي مثل افسردگي، لجبازي، سرکوب تمايل کودکان و يا بيش فعالي، به مرور او را به فضاي مجازي وارد مي کند که در چنين حالتي مسائل فراتر از واقعيت براي آنها لذتبخش مي شود. خودشان هم به نوعي از اين طريق تاييد مي شوند و چون بازي و سرگرمي در دنياي مجازي را قبول دارند، احساس رضايت و لذت کرده و اين رويه را تکرار مي کنند.

کودکان کم تحرک در آينده نسلي چاق، افسرده و و بي روحيه ميشوند

رونمايي از نسل چاقِ افسرده
به اين ترتيب تنهايي شان بيشتر شده و از جمع دوستان خانوادگي هم خارج مي شوند. در صورتي که کودکان ما بايد سختي هاي زندگي را ياد گرفته و به صورت عملي، مهارت هاي زندگي را چه در خانواده و چه در جامعه از نزديک لمس و تجربه کنند. حتي خطوط قرمز دوستي هاي اجتماعي هم بايد آموزش داده شود تا در آينده بتوانند براي خود فردي موفق باشند و تصميم هاي درستي بگيرند.

کدام نسل؟...
متاسفانه وابستگي بعضي از والدين براي فرار از عواقب بعدي آزادي کودکان، آنها را به نوعي پشت ميزنشين، پشت کامپيوترنشين و پشت تلويزيون نشين کرده است. امروز بچه ها را دائم مشغول بازي با تبلت و غرق در شبکه هاي اجتماعي مي بينيم و متاسفانه ظهور قارچ گونه شبکه هاي ماهواره اي باعث مي شود کودک به تسخير آنها درآيد، بيشتر به انزوا کشيده مي شوند و حالا تصور کنيد اوضاع به همين منوال پيش برود؛ نسلي وابسته و بدون استقلال که لازم است هويت شخصيتي خود را بشناسند. درگيري هويتي اولين ارمغان نسل آپارتمان نشين است.

چاره
مي توان از طريق ايجاد امکانات ورزشي و تفريحي فوق برنامه هاي سالم براي کودکان و نوجوانان ساکن آپارتمان ها ،تقويت و تحکيم روابط خانوادگي و پر کردن صحيح اوقات فراغت، شرايط را براي سکونت افراد مساعدتر کرد و از بروز مشکلات روحي – رواني جلوگيري کرد. نبايد اجازه بدهيم به خاطر آپارتمان نشيني، کودکان مان به جاي بازيگوشي، گوشي بازي کنند.

حبس کودک در چارديواري
قرار دادن کودک در محيطي بسته و محصور به ديوارهاي تنگ معروف به «چارديواري» واقعا سخت است، به ويژه اگر کودک درون شما هم زنده باشد و باز هم ويژه تر آنکه در خانه اي بزرگ و درلباز بادرخت هاي بزرگ و سايه دار زندگي کرده باشيد.

زندگي آپارتمان نشيني را بايد با بد و خوبش بپذيريم اما مراقبت از کودکان و به حداقل رساندن آسيب هاي اين سبک زندگي، موضوعي است که سراغش را از دکتر ابراهيم صادقي فوق، تخصص اطفال گرفتيم.

سال هاي اول زندگي، بازي و شخصيت
مي گويند شخصيت آدم ها در بچگي قوام پيدا مي کند. دکتر صادقي در اين باره مي گويد: «سال هاي اول زندگي براي رشد و شکوفايي استعدادهاي کودکان اهميت بالايي دارد. کودکان در سنين پايين بايد با محيط اطراف و طبيعي برخورد کرده و آشنايي عملي با آنها پيدا کنند. آموزه هاي ديني نيز تاکيد دارند که کودک بايد در دوران کودکي بيشتر از هر زماني به بازي و تفريح بپردازد. بازي کردن ضرورتي حياتي در کاهش تکانه هاي فردي کودکان بوده و به ايجاد شخصيت مناسب در آينده کمک شاياني مي کند. زندگي در محيط هاي آپارتماني موجب اختلال در اين روند مي شود.»

محيط بسته آپارتمان و قطع رابطه با طبيعت
اين متخصص کودکان با ديدي عرفاني، از طبيعت به درون کودک نگاه مي کند: «محيط به طور کلي در آپارتمان بسته بوده و ارتباط بچه با طبيعت را به عنوان نبوغ آفرينش قطع کرده و سبب ايجاد مانع در رشد و شکوفايي کودک مي شود.

با کم شدن رابطه کودک با محيط اطراف، به طور طبيعي کودکان به طرف بازي هاي کامپيوتري و سرگرمي هاي الکترونيکي کشانده مي شوند که مهم ترين عامل سوءتغذيه و چاقي و بي اشتهايي و پرخوري عصبي است.»

هيس... آرام تر
ما ايراني ها براي همسايه هايمان احترام زيادي قائليم و معتقديم در صورت بروز مشکل، آنها قبل از فاميل به داد ما مي رسند و يک مثل زيبا هم در اين زمينه داريم: «همسايه خوب از فاميل بهتر است!» به همين سبب حاضر نيستيم با سروصداي بچه هايمان شاهد رنجش آنها باشيم.

دکتر صادقي معتقد است: «از نکات مهم در تربيت کودکان، سرکوب آزادي هاي آنها است؛ به اين معني که ممانعت از آزادي آنها و تذکرات مکرر موج ببروز تنش هاي دروني اين عزيزان مي شود و تاثيرات سوء آن در آينده رفتاري کودکان نمايان مي شود.

در زندگي آپارتماني، به ويژه وقتي ساکن طبقه هاي بالاتر هستيم، به سبب فرهنگ ايراني اسلامي که همسايگان را نزديک تر از بستگان مي داند، براي رعايت حال آنها ممکن است فرزندان مان را از فعاليت هاي بدني در خانه منع کرده و ميل کودک به فعاليت بدني را سرکوب کنيم.»

سقوط از ارتفاع
سقوط از ارتفاع هم از مشکلاتي است که ساکنان آپارتمان ها را تهديد مي کند. يک بالکن کوچک و کلي وسيله در آن و يک حرکت اشتباه به ويژه در کودکان مي تواند حادثه ساز شود.

رونمايي از نسل چاقِ افسرده
دکتر صادقي در اين باره مي گويد: «از نکات قابل توجه ديگر در زندگي هاي آپارتماني، خطر صدمات جسمي به علت حوادث و احيانا سقوط است. از آنجا که حوادث و سوانح از علل مهم مرگ و مير در کشورمان است، بنابراين بايد مراقب باشيم و تمهيدات ويژه اي براي جلوگيري از سقوط در کودکان انديشيده شود. براي جلوگيري از ساير حوادث در درجه اول پرهيز از آپارتمان نشيني و بعد اصلاح ساختار آپارتمان ها با رعايت اصول مهندسي و در صورت نياز ايجاد فرهنگ آن است.»

ضرورت ويتامين D
ويتامين حساس و حياتي D اين روزها کمياب شده است! شايد به دليل سبک زندگي ما باشد. دکتر صادقي معتقد است: «کمبود ويتامين D در حال حاضر يکي از مسائل و مشکلات فراگير در کشورمان است. ويتامين در مراحل توليد علاوه بر کبد و کليه و روده نياز به تابش نور و اشعه خورشيد نيز داشته که در زندگي آپارتماني به علت تماس کم با نور مي تواند در فرآيند توليد با مشکل مواجه شود. ويتامين D در فرآيند اسکلت بندي و متابوليسم استخوان ها نقش مهمي دارد و کمبود آن مي تواند باعث بيماري راشينيسم و عفونت هاي تنفسي و مشکلات در ساختمان جمجمه شود.»

کم تحرکي و چاقي
اين پزشک کودکان درباره کم تحرکي بچه ها در زندگي آپارتماني نظر ديگري هم دارد: «زندگي کم تحرک و چاقي ناشي از آن شروع مشکلات اين افراد در آينده بوده که مي تواند منجر به ايجاد بيماري قلبي و عروقي در سنين پايين، فشار خون، ديابت و مشکلات عصبي – عضلاني و اسکلتي شود. از مشکلات ديگر زندگي آپارتماني محروم شدن کودکان از بازي هاي دسته جمعي است که اين نوع بازي ها از ستون هاي اصلي ايجاد اعتماد به نفس در کودکان است.»

منبع:
اهفته نامه ايران + / برترين ها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست تلخی که در کمتر از ۲۴ ساعت جبران شد

به گزارش "ورزش سه"، در دور برگشت از سری مسابقات پلی‌اوت سوپر لیگ والیبال روسیه تیم اورال اوفا در حضور میلاد عبادی پور دریافت کننده قدرتی ایرانی خود توانست به راحتی و با نتیجه سه بر صفر پیروز شود و رتبه سیزدهمی خود را حفظ کند.

در این دیدار اورال اوفا ست های بازی را به ترتیب با نتایج 25 بر 15، 25 بر 16 و 25 بر 20 پیروز شد تا در فاصله یک  بازی مانده به پایان دور پلی اوت رتبه سیزدهمی را از آن خود کرده باشد.

میلاد عبادی فردا آخرین بازی خود را برای این تیم مقابل نووگورود‌ انجام خواهد داد و سپس راهی اردوی تیم ملی والیبال ایران پس از استراحتی چند روزه خواهد شد.

همچنین در فینال سوپر لیگ روسیه تیم زنیت کازان با سرمربی گری آلکسی وربوف و توماس توتولو دو برد برابر دینامو مسکو کسب کرده اند و به تنها یک برد دیگر برای قهرمانی نیاز دارند.

دیگر خبرها

  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • توقف لیورپول در روز درگیری صلاح و کلوپ +فیلم
  • شکست تلخی که در کمتر از ۲۴ ساعت جبران شد
  • واکنش کلوپ به درگیری‌اش با صلاح؛ مشکلی نیست!
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده