Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، روزانه ده‌ ها حادثه در کارگاه‌ها، کارخانه ‌ها و محیط‌ های کاری مختلف ایران روی می‌ دهد که منجر به از کارافتادگی، نقص عضو، بیماری ‌های طولانی ‌مدت و حتی از دست رفتن جان کارگران می ‌شود.
کوتاهی برخی از سازمان‌ها و نهادهای مسئول در نظارت کامل و دقیق کارگاه‌ ها، وجود مشکلات مالی در کارگاه ‌ها و مراکز تولیدی، فعالیت برخی کارگاه‌های پنهانی دور از چشم مجریان قانون، بی‌ اطلاعی کارگران در مورد مخاطرات محیط کار وهمچنین سهل‌ انگاری برخی از کارگران در استفاده از وسایل بهداشت کار از دیگر عوامل مهم در بروز حوادث هنگام کار در ایران به شمار می ‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیشتر پرونده‌های مفتوح محکومان دیات حوادث کارگاهی در نهاد مردمی ستاد دیه بیشتر معطوف به سقوط کارگر ساختمانی از روی داربست یا اسکلت نیمه‌کاره یک بنای مسکونی یا تجاری است.
در کنار این موضوع غالبا همیشگی، به تازگی حفر غیرفنی چاه‌های آب یا فاضلاب هم گذر مددجویان ناتوان مالی زیادی را به این نهاد مردمی کج کرده است.
کسانی که به دلیل بضاعت مالی نه چندان خوب خود به طور شخصی و غیرحرفه‌ای نسبت به کندن چاه‌های چندین متری می‌کنند که یا به دلیل فرو ریختن دیواره این چاه‌ها یا مشکلاتی نظیر نشت گازهای زیرزمینی کارگران این افراد دچار آسیب دیدگی جدی شده یا در دم جان می‌سپارند.
دیه مفرد دیات است و از ریشۀ «ودی» به معنای راندن و رد کردن است؛ ماده ۱۵ قانون مجازات اسلامی در تعریف دیه می گوید: «دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است».
ماده ۲۹۴ همین قانون درتکمیل این تعریف گفته است :« دیه مالی است کـه بـه سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیای دم داده می شود».
ستاد دیه اما نهادی است مردمی که در ماه مبارک رمضان دهه شصت توسط شهید لاجوردی و در یک حرکت خودجوش و با هدف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیر کلاهبردار تشکیل شد.
به گفته سید اسدالله جولایی رئیس ستاد مردمی دیه، چه بسا افراد نیازمند و اغلب آبرومندی که ناخواسته به دلیل وقوع حادثه ای ناگهانی در موضوعاتی چون تصادفات رانندگی و حوادث کارگاهی یا به سبب صدور چک بلامحل (غیرکلاهبرداری) و مهریه اسیر دیوارهای آهنی زندان شده اند.
این افراد که به دلیل تنگدستی از پرداخت مبلغ تعهد شده خودشان ناتوان می شوند یا قبول مهریه های معقولی که حتی بسیاری از جوانان با وجود اینکه تعداد کمی سکه تعهد کرده ولی در پرداخت همین مقدار هم عاجز هستند، در حبس گرفتار می شوند.

** سیر نزولی محکومان جرائم غیرعمد بر اثر تصادفات و حوادث کارگاهی
ستاد دیه به منظور آزادی بسیاری از این زندانیان واجد شرایط مصرانه تلاش می کند و با عملکرد قابل ملاحظه خود آمارهای خوبی درباره کاهش زندانیان حوادث کارگاهی ارائه و اعلام کرده است که در حال حاضر نه فقط آمار عددی بدهکاران حوادث کارگاهی، بلکه جمعیت محکومان جرایم غیرعمد دیات ناشی از تصادفات رانندگی و موضوعات شبه عمد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با سیر نزولی همراه است.
این در حالیست که دی ماه سال 93 کشانی مسئول امور استان های ستاد مردمی دیه، محکومیت های مالی را بیشترین پرونده های ارجاعی به این نهاد اعلام کرده و گفته بود : امسال در بین پرونده های متعددی که به ستاد دیه ارسال شده هرچند پرونده محکومان به دیه ناشی از تصافات جرحی و فوتی با کاهش قابل توجهی همراه بوده است، اما پرونده حوادث کارگاهی با رشد چشمگیری همراه هستند که توجه در این خصوص بیش از هر موعدی لازم به نظر می رسد.
البته ، یکی از دلایل کاهش پرونده های تصادفات ، اجرای دائمی قانون موقت بیمه شخص ثالث است.

** استان های بدون زندانی حوادث کارگاهی
درحال حاضر استان‌ هایی چون کهگیلویه‌ وبویراحمد، آذربایجان ‌غربی، خراسان‌ جنوبی و ایلام هیچ زندانی واجد شرایطی بابت ناتوانی در پرداخت دیه‌ در زندان ندارند و با توجه به اهتمام متولیان در آگاهی ‌بخشی عمومی در قراردادهای کارگری و کارفرمایی با همه کم و کاست آن‌ها، کمتر موردی دست کم در این استان‌ها مقصر حادثه کارگاهی را روانه حبس کرده است.
نکته جالب توجه و تحسین برانگیز اینجاست که استان‌هایی مانند سیستان‌ وبلوچستان، بوشهر، سمنان، قزوین، قم، کرمان، گیلان، مازندران و هرمزگان هم تنها از یک بدهکار ناشی از حوادث کارگاهی میزبانی می ‌کنند.
استان فارس با 33 زندانی بیشترین تعداد بدهکاران حوادث کارگاهی را به خود اختصاص داده و به ترتیب خراسان‌ رضوی با 18 محبوس، و یزد و آذربایجان‌شرقی هم به طور مشترک هر کدام با 8 زندانی در رتبه‌های بعدی این جدول آماری قرار دارند.
تجربه نشان داده با توجه به اینکه در یک واقعه ساختمانی یا عمرانی، اگر شرایط ایمنی کار عایت نشود و کارگری بر حسب کم ‌کاری کارفرما آسیب ببیند، به طور معمول اگر واقعه منجر به طرح دعوی در دادگاه شود، مجموع مصدومیت‌های حادث شده بر یک فرد ممکن است حتی از دیه نفس تخطی کند.
در این موارد هرچند نمی ‌توان رقم دقیقی ارایه کرد اما می توان گفت «در حال حاضر رقم ریالی بدهی 41 زندانی ناشی از دیات فوتی، باتوجه به اینکه عدد نفرات آن در مقایسه با بدهکاران فوتی کمتر است؛ اما رقم محکوم‌ به مصدومان برای مسببان آن سنگین ‌تر گزارش می‌شود».

** آزادی 86 هزار و 816 محکوم غیرعمد از حبس در 10 سال گذشته
اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان فعالیت این نهاد مردمی در 10 سال گذشته، اظهار کرد: از سال 85 تا دی ماه پارسال تعداد 86 هزار و 816 محکوم غیرعمد با بهره‌مندی از منابع مردمی از حبس رهایی یافتند که در روند آزادی این افراد از مجموع بدهی 48 هزار میلیارد ریالی به طور میانگین، برای هر مددجو 26 میلیون تومان گذشت انجام شده است.

** اولیای دم و شکات، نخستین خیرین ستاد دیه
وی با اشاره به نقش طلبکاران در تسریع روند آزادی زندانیان تحت حمایت ستاددیه افزود: اولیا دم و شکات همواره از نخستین خیرین این نهاد مردمی به شمار رفته و طبق آمار گذشت 47 درصدی این سخاوتمندان از بدهی حدود هشتاد و هفت هزار محبوس واجد شرایط، حکایت از این میزان همکاری دارد.
جولایی با بیان این که آمار آزادی‌های ستاددیه در 11 ماهه پارسال از هشت هزار زندانی گذشته است، گفت: 9 ماهه سال 95 به طور خاص در آزادی 6093 زندانی آزاد شده، به میزان 38 درصد گذشت انجام شده که باوجود افزایش نرخ دیه در ماه های حرام تا رقم 253 میلیون تومان، در همین بازه زمانی، 38 درصد از بدهی 4 هزار میلیارد و 869 میلیون ریالی زندانیان یاد شده، گذشت شده است.

** محکومان مالی چک در صدر زندانیان جرائم غیرعمد
مدیر عامل ستاد مردمی دیه با بیان اینکه در حال حاضر 11 هزار و 266 زندانی جرائم غیرعمد و غیرکلاهبردار در زندان های کشور تحمل حبس می کنند، اظهار کرد: محکومان مالی چک با 7500 زندانی در صدر زندانیان جرائم غیرعمد قرار دارند و مهریه با 2300 زندانی و نفقه با 500 زندانی در ردیف بعد از محکومان چک قرار دارند.
جولایی ، محکومان مالی جرائم غیرعمد مربوط به حوادث کارگاهی را در صدر توجه ستاد دیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 70 محکوم مالی مربوط به حوادث کارگاهی در زندان ها به سر می برند.
به گفته وی، 130 نفر از 11 هزار زندانی جرایم غیرعمد غیرکلاهبردار زن هستند.
اجتمام** 7329 ** 1418
گزارشگر: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: مریم برزآبادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، یدالله روحانی منش افزود: یک بانوی جوان به علت صدور چک کمتر از یک ماه پیش زندانی شده بود که با کمک استاندار همدان به آغوش خانواده بازگشت.

او تصریح کرد: سرپرست یک خانواده به علت بدهی از یک و نیم ماه پیش زندانی شده بود که از این محل برای آزادی این کارگر استفاده شد.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان تاکید کرد: ۲۳۲ زندانی جرائم غیر عمد شامل ۲۱۸ مرد و ۱۴ زن سال گذشته در این استان با کمک خیران و فعالیت‌های ستاد دیه و با پرداخت ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

یدالله روحانی منش افزود: این افراد شامل ۱۵۴ محکوم مالی، سه زندانی ناتوان در پرداخت دیه، ۷۴ زندانی مهریه و یک زندانی ناتوان در پرداخت نفقه می‌شود.

او تصریح کرد: شماره حساب‌های ۰۱۰۶۳۲۹۵۵۵۰۰۱ بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۳۰۷۱۲ بانک ملی، شماره حساب ۲۰۳۰۳۰۳۰۳۷ و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۱۱۵۱۸۴ بانک ملت، شماره حساب ۳۳۲۲۴۳۸۳۱۰۳۸۷۱ و شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۰۳۸۳۷۹۸۰۳ بانک انصار آماده دریافت کمک‌های شهروندان است.

دیگر خبرها

  • تهران بیشترین زندانی غیرعمد را دارد
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • آزادی بانوی زندانی پس از ۶ سال حبس در البرز
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • دانش‌آموزان ۳ زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند
  • دانش‌آموزان زمینه ساز آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شدند
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • آزادی ۱۸ زندانی جرایم مالی در نذر هشتم سبزوار