Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@18:54:00 GMT

خوزستان در رتبه سوم کشور در درصد قبولی امتحانات نهایی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۵۸۲۸۹

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان کمایی با اشاره به نمرات نهایی سال سوم متوسطه، گفت: از نظر شیب پیشرفت در سال 95 خوزستان در شاخه فنی و حرفه‌ای، رتبه اول کشور را کسب کرد؛ همچنین در رشته تجربی رتبه دوم، انسانی دوم، ریاضی پنجم و در مجموع خوزستان در کشور رتبه دوم را در میانگین نمرات و رتبه سوم را در درصد قبولی کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار ایسنا، جمشید کمایی در نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان که امروز، (یک‌شنبه، 20 فروردین‌ماه) در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: در سال 95 در خوزستان 66 هزار و 433 نفر داوطلب کنکور بودند که از این تعداد 21 هزار و 789 نفر پذیرش شدند؛ به عبارت دیگر امسال 44 هزار و 566 نفر داوطلب پشت کنکوری داریم و با 25 هزار دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی، پیش‌بینی می‌کنیم که 69 هزار نفر در استان امسال داوطلب کنکور 96 باشند.

وی با اشاره به تغییراتی که در ساختار آموزش و پرورش به‌وجود آمده است، گفت: اکنون دو مقطع ابتدایی و متوسطه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دو دوره سه ساله دارند. این دوره‌ها باید حتماً مستقل باشند و با توجه به فضای آموزشی تلاش می‌شود که این دوره‌ها در مدارس از یکدیگر جدا شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص تغییر کتب درسی، نیز تصریح کرد: اکنون کتب دوره ابتدایی کاملاً تغییر کرده‌اند. برای پایه دهم به پایین، هرساله تعدادی مدرس انتخاب می‌شوند و دوره‌های کشوری می‌گذرانند، سپس مدرسان استان را آموزش می‌دهند. امسال در پایه دهم در سه مرحله مؤلفان کتب درسی را دعوت کردیم که این دوره‌ها را برای دبیران، مدرسان و ... برگزار کردند.

کمایی ادامه داد: همچنین به تعداد تمام معلمان در پایه دهم، کتاب راهنمای معلم تدوین و توزیع شد و در اختیار آن‌ها قرار گرفت. در تلاش هستیم که از طریق برگزاری کارگاه‌ها، ضعف‌های احتمالی را پوشش داده و سطح آموزش را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: در خصوص تعطیلات ناخواسته 2 مرتبه در وزارتخانه جلسه برگزار و این موضوع ابلاغ شد که کلاس‌های تقویتی و جبرانی به اندازه ساعات تعطیلی مدارس برگزار شوند؛ باتوجه به ابلاغ این مسأله به تمام مناطق، باید از سوی آن‌ها گزارشی در این خصوص برای وزارت ارسال شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: از ششم فروردین‌ماه رؤسای تمام ادارات دعوت شدند تا اقداماتی را که تاکنون انجام داده‌اند و اقداماتی را که در ایام باقی‌مانده برای بحث کنکور و نمرات امتحانات نهایی می‌توانند انجام دهند، گزارش دهند.

کمایی در خصوص پژوهش‌سراها گفت: نگاه اولیه ما به این امر توسعه کمی بوده است و در کنار آن توسعه کیفی را هم داشتیم که پژوهش‌سرای غدیر موفق به کسب رتبه دوم کشور شد. پژوهش‌سرای ناحیه چهار اهواز نیز ارتقا پیدا کرد و مدعی حضور در بین پنج پژوهش‌سرای برتر کشور است.

وی افزود: مناطق حاشیه‌ای نیز در این زمینه فعالیت جدی انجام می‌دهند؛ به‌طور مثال پژوهش‌سرای رامشیر در شانزدهمین نمایشگاه محیط زیست تهران حضوری فعال داشت و تنها غرفه‌ای بود که از سوی آموزش و پرورش در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. از امسال به دلیل توقف توسعه کمی، توسعه کیفی مدنظر قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: ما انحراف نمرات مستمر از نمرات پایانی را به تفکیک مناطق استخراج کردیم و از آن‌ها در این باره توضیح می‌خواهیم. این موضوع امسال نسبت به سال گذشته اصلاح شده و همچنان به دنبال اصلاح بیشتر آن هستیم؛ چراکه در هرجا نمرات مستمر به پایانی نزدیک‌تر شود، عملکرد منطقه بهتر بوده است.

کمایی با اشاره به نمرات نهایی سال سوم متوسطه، گفت: از نظر شیب پیشرفت، بر اساس گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش، خوزستان در شاخه فنی و حرفه‌ای، سال 95 نسبت به سال 94 در کشور رتبه اول را کسب کرد؛ همچنین در رشته تجربی رتبه دوم، انسانی دوم، ریاضی پنجم و در مجموع خوزستان در کشور رتبه دوم را در میانگین نمرات و رتبه سوم را در درصد قبولی کسب کرد.

وی ادامه داد: در کل کشور درصد قبولی در سال 95 نسبت به 94، به میزان سه صدم افزایش داشته که این مقدار در خوزستان 3.82 درصد بوده است؛ همچنین درخصوص میانگین نمره، کشور 2 صدم افت داشت که در خوزستان این رقم به میزان 0.5 نمره افزایش نشان می‌دهد و استان گلستان با رشد 75 صدم بالای خوزستان قرار گرفت.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه این نمرات هنوز شایسته خوزستان نیست، گفت: ما کمبودها را می‌پذیریم و امیدواریم تغییرات جدی‌تری در این خصوص اتفاق بیافتد. این تغییرات به شکل سریع نیست، بلکه با یک شیب کند اتفاق می‌افتد.

کمایی تصریح کرد: دانش‌آموزانی پایه سوم متوسطه که شهریورماه موفق به اخذ دیپلم خود نمی‌شوند، می‌توانند به مراکز پیش‌دانشگاهی بزرگسالان بروند و به شکل حضوری واحد انتخاب کنند و یا دی‌ماه به‌صورت غیرحضوری امتحان دهند و اگر موفق شدند، وارد دوره پیش‌دانشگاهی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در رشته تجربی و ریاضی، 10 درس نهایی و در رشته انسانی 11 درس نهایی داریم که 25 درصد قبولی در دانشگاه را تضمین می‌کند؛ یعنی هرچه نمره نهایی سال سوم بالاتر باشد، شاخص قبولی افزایش پیدا می‌کند. چهار درس نهایی در مقطع پیش‌دانشگاهی وجود دارد که در مجموع 30 درصد شانس قبولی در دانشگاه را این نمرات به خود اختصاص می‌دهند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تغییرات هدایت تحصیلی در سال گذشته، گفت: با این تغییرات، فشاری روی آموزش و پرورش به‌وجود آمد، اما از ابتدای امسال اقداماتی در این خصوص انجام و برای آشنایی دانش‌آموزان، اولیا و ... دفترچه‌هایی توزیع شد؛ بنابراین امسال آمادگی بیشتری برای هدایت تحصیلی مطلوب داریم. این هدایت بر اساس علاقه‌مندی، توانمندی و امکانات موجود در آموزش و پرورش رقم می‌خورد.

کمایی تصریح کرد: در شاخه فنی و حرفه‌ای در سال 95 نسبت به سال 94، از نظر جمعیت دانش‌آموزی 2 درصد رشد و در رشته تجربی کاهش داشتیم؛ با فعالیت‌های تبلیغاتی در حال توزیع متوازن بین‌رشته‌ای و بین‌شاخه‌ای هستیم و توصیه ما به دانش‌آموزان تحصیل در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و ریاضی و فیزیک است؛ چراکه این رشته‌ها زیربنای حوزه فنی و مهندسی ما هستند و خوزستان استانی است که در این زمینه نیازمند هدایت است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۸۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش تبیینی برگزاری امتحانات نهایی ۱۴۰۳ در مشهد 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش آموزش و پرورش گفت: این همایش با حضور دست اندرکاران اجرایی امتحانات نهایی از ۴۷ منطقه استان برگزار شد.

 

زارعی افزود: با توجه به تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور امسال، اهمیت امتحانات نهایی نسبت به سال‌ های گذشته دوچندان شده و به همین دلیل این همایش برپا شده است.

 

وی ادامه داد: ۸۰۰ نفر از روسای حوزه های اجرایی، حوزه های تصحیح، حفاظت آزمون و اعضای ستادهای آزمون شهرستان ها، مناطق و کلیت استان در این دوره یک روزه شرکت کردند.

 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش آموزش و پرورش بیان کرد: در این همایش فرایند برگزاری آزمون و شیوه نامه برگزاری آزمون از مرحله طراحی، اجرا تا تصحیح مرور و به عوامل برگزاری ارائه شد.


زارعی همچنین گفت: امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌ آموز در آزمون‌ های نهایی شرکت خواهند کرد.

 

وی اعلام کرد: برای برقراری عدالت آموزشی، امتحانات در دوره نهایی به‌ صورت الکترونیکی تصحیح می‌ شود.

 

زارعی اضافه کرد: امتحانات نهایی دانش آموزان در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم از ۳۰ ام اردیبهشت ماه در سراسر کشور به صورت همزمان انجام می‌ شود.

دیگر خبرها

  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • بهره برداری از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی ۲ سال
  • امسال ۱۰۵ هزار معلم جذب آموزش وپرورش می‌شوند
  • کارنامه تحولی آغازی برای اجرای سند تحول بنیادین است
  • قبول شدگان ماده ۲۸ پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟
  • ساخت ۱۵۰۰ کلاس در هرمزگان در دولت سیزدهم/ رشد ۶۲درصدی قبولی پزشکی
  • امتحانات نهایی امسال چرا مهم‌تر است؟
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • برگزاری همایش تبیینی برگزاری امتحانات نهایی ۱۴۰۳ در مشهد