Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@08:26:08 GMT

۳ نکته درباره تصمیم روسیه درباره پایتختی رژیم صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۵۹۱۵۶

۳ نکته درباره تصمیم روسیه درباره پایتختی رژیم صهیونیستی

در حالی که موضوع فلسطین و مذاکرات سازش میان گروه‌های فلسطینی در حاشیه‌ای مطلق قرار دارد، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای عجیب از به رسمیت شناختن قدس غربی به‌عنوان پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی روسیه سخن گفت.

سرویس بین‌الملل فردا؛ محمدمحسن فایضی:در حالی که موضوع فلسطین و مذاکرات سازش میان گروه‌های فلسطینی در حاشیه‌ای مطلق قرار دارد، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای عجیب از به رسمیت شناختن قدس غربی به‌عنوان پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی روسیه سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «ما مجدداً تعهد خود بر اصول مورد تأیید سازمان ملل براي حل مشکل فلسطين و اسراييل که شامل به رسميت شناخته شدن وضعيت قدس شرقي به عنوان پايتخت کشور فلسطيني که در آينده تشکيل خواهد شد است را مورد تأکید قرار می‌دهیم در همين زمان باید اعلام کنيم در قالب چنين مفهومي قدس غربي را پايتخت کشور اسراييل می‌بینیم.»

قدس غربی منوط به تشکیل دولت فلسطینی

آنچه در بیانیه وزارت خارجه روسیه باید به آن توجه نمود، مشروط نمودن به رسمیت شناختن قدس غربی به پایتختی رژیم پس از تشکیل دولت فلسطینی در مراکز 1967 با مرکزیت قدس شرقی است. هرچند روس‌ها همواره از طرح دو دولت حمایت کرده بودند اما پذیرش قدس غربی به پایتختی اسرائیل امری است جدید که تاکنون هیچ کدام از کشورهای غربی و عربی از آن سخن به میان نیاورده‌اند. حتی علی‌رغم آنکه در بیانیه وزارت خارجه روسیه به قطعنامه‌های سازمان ملل برای تحقق دولت فلسطینی استناد شده است اما در هیچ کدام از قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص موضوع فلسطین (مانند 284) سخن از پایتختی قدس غربی برای صهیونیست‌ها به میان نیامده است.

ابهامات اقدام روس‌ها، شاید دلیلی بر سکوت حامیان مقاومت!

پس از بیانیه وزارت خارجه روسیه رسانه‌های صهیونیستی بسیار به خوشحالی و شادمانی پرداختند، اما در آن‌سو رسانه‌ها و مقامات گروه‌های مقاومت و حامیانشان تقریباً با سکوت کامل از این مسئله عبور نمودند. شاید بتوان دلیل این سکوت را فضای ابهام گونه این اقدام روسیه است.

در حالی که ترامپ بارها شعار انتقال سفارت به قدس غربی به منظور مقدمه سازی برای به رسمیت شناختن قدس غربی سخن به میان آورده بود، اما روسیه در بحبوحه تحولات مهم و سرنوشت‌ساز منطقه‌ای (بالاخص سوریه) در بیانیه‌ای سخن از به رسمیت شناختن قدس غربی به پایتختی رژیم (هرچند مشروط) به زبان آورده است.

به باور برخی تحلیل گران وجود لابی یهودی در روسیه و حجم بالای اسرائیلی‌های روسی الاصل از مهم‌ترین دلایل این تصمیم است؛ دلیلی که چندان برای این تصمیم بزرگ توجیه کننده نیست!

آیا روسیه جایگاه خود را در پرونده فلسطین از دست خواهد داد؟

چرایی انتخاب این سناریو و همچنین زمان انتشار این تصمیم از ابهاماتی است که در زمان کنونی شاید نتوان برای آن پاسخی یافت؛ زیرا لابی یهودیان در روسیه هرچند قدرتمند هستند اما سیاست روسیه در پرونده فلسطین تلاش برای بازی با تمام طرفین نزاع بوده است. تلاش چندباره در سال اخیر برای میزبانی از مذاکرات سازش، حمایت از تشکیلات خودگردان و گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه با استناد به آنکه غزه بخشی از دولت فلسطینی در طرح دو دولت است، همگی بخشی از تلاش‌های روسیه برای نقش آفرینی در پرونده فلسطین است؛ اما اقدام اخیر روسیه قطعاً حسن ظن طرف فلسطینی را به روسیه کاهش خواهد داد.

سوال آن است که روسیه در قبال چه امتیازی حاضر به پذیرش پایتختی قدس غربی برای رژیم صهیونیستی ولو مشروط شده است؟ امری که تمام طرح‌های سازش، کشورهای غربی و آمریکا و همچنین سازمان ملل از پذیرش آن خودداری می‌نمودند؟

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۹۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید رسانه‌های صهیونیستی درباره تصمیم نتانیاهو برای حمله به رفح

به گزارش همشهری‌آنلاین، تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در سایه افزایش فشارهای بین‌المللی و تلاش برای رسیدن به توافق تبادل‌ اسرا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برای بار دوم حمله به رفح را به تعویق انداخت.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارنوت گزارش داد که برآورد ارتش رژیم صهیونیستی این است که تا سه روز دیگر تصمیم‌گیری درمورد نوار غزه اتخاذ می‌شود و این رژیم یا با جنبش حماس بر سر تبادل اسرا توافق یا به رفح حمله می‌کند.

اخیرا رونن برگمن تحلیلگر مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل چاره ای جز تن دادن به خواسته های حماس به منظور دستیابی به توافق مبادله اسیران ندارد.

وی افزود: تداوم جنگ به مرگ اسیران اسرائیلی نزد حماس می‌انجامد. در حال حاضر تلاش می‌شود که اسرائیلی‌ها قانع شوند که حمله به رفح سبب تغییر موضع حماس به علت فشار نظامی منجر می‌شود. این برداشتی است که چندی قبل نادرست بودن آن مشخص شد.

این تحلیلگر که روابط قوی با مراکز اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دارد، به نقل از یکی از منابع دست اندرکار در مذاکرات مربوط به آتش بس و تبادل اسیران اضافه کرد: «اسرائیل مذاکراتی را برای آزادی اسیران در غزه انجام نداد، اگر این کار را واقعا انجام داده بود، خیلی وقت پیش اسیران به تل آویو بر می‌گشتند.

به گزارش ایرنا، لائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه حمله به رفح را یک اشتباه راهبردی دانست و افزود: همانطور که دوباره شهر خان یونس و شمال نوار غزه را به حماس تحویل دادیم، در نهایت مجبور خواهیم بود که حتی در صورت تصرف رفح، دوباره آن را تحویل حماس دهیم.

رژیم صهیونیستی پس از گذشت ۲۰۷ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

رژیم اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم اشغالگر این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۷ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

کد خبر 848371 منبع: ایرنا برچسب‌ها بنیامین نتانیاهو اسرائیل خبر ویژه فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • گزارش تکان‌دهنده نهاد فلسطینی از جنایات اسرائیل/ از مثله کردن شهدا تا دفن آنها در زباله‌
  • عملیات جدید گروهان های قدس/ شهادت دو فلسطینی دیگر در غزه
  • منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد
  • شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید
  • خبر جدید رسانه‌های صهیونیستی درباره تصمیم نتانیاهو برای حمله به رفح
  • بازداشت ۵۰۰۰ فلسطینی در نوار غزه از آغاز جنگ
  • حمله نظامیان صهیونیست به کرانه باختری
  • بازداشت ۸ هزار و ۵۰۵ فلسطینی در کرانه باختری طی ۲۰۶ روز
  • مصر: راه حل نظامی در «رفح» مردود است
  • هشدار تند کرملین به توقیف‌کنندگان غربی دارایی‌های روسیه