Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-25@11:40:47 GMT

آسیب‌های فضای مجازی تهدیدی جدی برای خانواده‌ها

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۵۹۳۴۳

آسیب‌های فضای مجازی تهدیدی جدی برای خانواده‌ها

واکاوی آسیب‌های فضای مجازی و سوءاستفاده در فضای سایبری- بخش پایانی


 فریده شریفی

 پسرم پس به تکالیف درسی‌ات کی می‌رسی؟ الآن ساعت‌هاست که مشغول بازی با رایانه هستی و از درس و مشق غافل شده‌ای...! اگر تا 10 دقیقه دیگر بازی را تمام نکنی رایانه را جمع می‌کنم و نمی‌گذارم هرگز رنگ رایانه‌ رادر خانه ببینی...!.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..؟
این تهدیدها و مکالمه‌های توأم با تهدید و عصبانیت در اکثر منازلی که فرزندان کودک و نوجوان دارند شنیده می‌شود و نشان‌دهنده مشکلات و معضلاتی است که اینترنت و فضای مجازی به خانه‌ها آورده است.
فضای مجازی قلمرویی فارغ از مکان و زمان است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این قلمرو، جهانی انباشته از دانش، سرگرمی، مقیاس‌ها و اطلاعات شکل گرفته است که زندگی انسان‌ها را به نحوی موذیانه و مرموزانه شکل می‌دهد و در واقع جنبه‌های خطرناک استفاده از فضای مجازی شامل همین شکل‌گیری و جهت‌دهی به افکار و دیدگاه‌های انسانی است.
اعتیاد به اینترنت
استفاده از فضای مجازی و اینترنت به دلیل جذابیت‌هایی که دارد با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است، با اتصال یک رشته سیم و فشار یک دکمه می‌توان با دنیایی از اطلاعات و داده‌ها مواجه شد ماهیت گمنام اینترنت افراد را ترغیب می‌کند که هرچه در فکر دارند را بیان کنند و محدودیتی برای خود احساس نکنند همین مسئله واگیردار است و کاربران را معتاد به اینترنت می‌کند. بیماری اعتیاد به اینترنت ماهیتی بسیار فراگیر دارد و بیماری بسیار جدی و خطرناکی است که اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود پیامدهای خطرناک و کشنده‌ای در بر خواهد داشت.
«رامین کاملی» مهندس کامپیوتر در این باره می‌گوید: «اعتیاد به اینترنت مسئله‌ای بسیار جدی و واقعی است که به تدریج به یک معضل ملی و فراگیر تبدیل شده است.»
وی اضافه می‌کند: «اعتیاد به اینترنت و استفاده بیش از حد از فضای مجازی نوعی بیماری در کاربران ایجاد می‌کند که روانشناسان آن را «اختلال اعتیاد به اینترنت»، «بیماری‌واگیردار قرن» یا «سرطان فضای مجازی» نامگذاری کرده‌اند، چرا که هیجان در به کارگیری اینترنت و فضای مجازی آنچنان است که روح انسان‌ها را مورد تاخت و تاز قرار داده است.
منظور از اعتیاد اینترنتی موارد متعدد می‌تواند باشد از تایپ کردن گرفته تا گپ‌زنی یا به اصطلاح چت‌کردن، خریدهای آنلاین، بازی‌های دو یا چندنفره، وب گردی و... می‌توانند به عنوان  بیماری واگیردار اینترنتی محسوب شوند.»
به گفته این کارشناس، اعتیاد به اینترنت آنقدر جدی و واقعی است که در برخی از کشورها برای درمان آن مراکز بازپروری ایجاد کرده‌اند از طریق مشاوره درمانی، نشست‌های گروهی، کارگاه‌های روان‌درمانی تلاش می‌کنند افرادی را که به اینترنت معتاد شده‌اند درمان کنند.
کنترل ساعات استفاده از اینترنت در منزل
پدری که خود را «مصطفی کیانی» معرفی می‌کند در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره مضرات استفاده از اینترنت می‌گوید: «دو فرزند پسر دارم که یکی 8 ساله و دیگری 12 ساله است و به جرأت می‌توانم بگویم روزی 8-7 ساعت را مشغول بازی‌های رایانه‌ای و استفاده از اینترنت هستند و توصیه‌ها و گوشزدهای من و همسرم در آنها تاثیری ندارد.»
وی اضافه می‌کند: «من و همسرم شاغل هستیم و با اینکه از زمانی که به خانه می‌آییم سعی می‌کنیم ساعت‌های استفاده از اینترنت را برای آنها کنترل کنیم و تلاش نماییم که بیش از حد مجاز از اینترنت استفاده نکنند، اما باز مطمئن هستیم وقتی که ما در خانه نیستیم سریع به سراغ کامپیوتر می‌روند و مشغول بازی می‌شوند.»
به گفته آقای کیانی کنترل بچه‌ها در این سنین بسیار مشکل است و انرژی مضاعفی می‌طلبد چرا که رسیدن به توافق با آنها در مورد مسائلی از جمله عدم استفاده بیش از حد از رایانه مشکل است و لجاجت می‌کنند و حتی سعی می‌کنند که کار خودشان را انجام دهند. ممکن است به ظاهر حرف‌شنوی هم داشته باشند و جلوی پدر و مادر از رایانه یا گوشی تلفن همراه استفاده نکنند اما در غیاب پدر و مادر بلافاصله از رایانه استفاده می‌کنند...!
آیا به راستی راه مبارزه با اعتیاد به اینترنت دوری از فضای اینترنت است؟ آیا بهتر نیست از روش‌های دیگری برای مقابله با این بیماری فراگیر استفاده شود؟
راه‌حل جلوگیری از ناهنجاری‌های فضای مجازی
مشکلات و معضلاتی که در دنیای مجازی برای جوانان و نوجوانان ایجاد شده باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است. چرا که نوجوانان هنوز قدرت تشخیص خوب و بد را ندارند و به صورت مداوم در معرض موارد غیراخلاقی در محیط‌های مجازی قرار می‌گیرند.
وحید سیدی یک کارشناس اجتماعی در این‌باره می‌گوید: مهم‌ترین و ساده‌ترین راهکار جلوگیری از این مشکلات آموزش درست و فرهنگ سازی فرزندان است. می‌توان به فرزندان آگاهی داد و آنان را از مخاطرات فضای مجازی مطلع کرد. ممکن است جوانان ابتدا به این آگاهی‌ها و توصیه‌های والدین گوش نکنند و این آموزش‌ها را دستوراتی آمرانه و نصیحت‌وار تلقی کنند اما با اندکی تعمق پی می‌برند که والدین توصیه‌های مناسبی داشته‌اند و آنان را با حقیقت استفاده از دنیای مجازی و خطراتی که در این مسیر وجود دارد آشنا کرده‌اند.
ناصر آشتیانی یک استاد رشته ارتباطات نیز راهکار مقابله با چالش‌های اینترنتی را در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی برای نوجوانان و جوانان عنوان می‌کند و می‌گوید: «راهکار برخورد با این معضل برخورد فیزیکی نیست، بلکه باید به ارتقای فرهنگی جامعه فکر کرد و سازمان‌های مردم‌نهاد و برنامه‌ریزان فرهنگی باید در زمینه تولید محتوا و گوشزدکردن چالش‌ها کارهای فرهنگی انجام دهند تا مسئولان بتوانند بهتر و بیشتر به آسیب‌های فضای مجازی رسیدگی کنند.»
به گفته این استاد دانشگاه، گفت‌وگوهای خانوادگی، بحث‌های علمی و فرهنگی در محیط خانواده و برنامه‌ریزی صحیح والدین برای فرزندان از مهم‌ترین راهکارهایی است که خانواده‌ها می‌توانند از همان ابتدا با توجه به این راهکارها بر روی فرزندانشان کار فرهنگی انجام دهند و آنان را از خطرات و آسیب‌های موجود در فضای اینترنتی آگاه سازند.
وی همچنین می‌گوید: «دولت، سازمان‌ها، نهادهای مردمی، والدین هر کدام نقش‌های مهمی در راستای جلوگیری از آسیب‌ها و مشکلات فضای مجازی ایفا می‌کنند و بهتر است هر کدام از این نهادها به مسئولیت و تعهد خود در آگاه‌سازی نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها عمل کنند.»
رامین کاملی مهندس کامپیوتر نیز در این باره می‌گوید: «والدین می‌توانند برای جلوگیری از کشیده شدن فرزندانشان به مسائل غیراخلاقی در فضای مجازی از نرم‌افزارها و سیستم‌های نظارتی بر روی رایانه‌های فرزندان خود استفاده کنند و اصطلاحا سایت‌ها و شبکه‌های غیراخلاقی را فیلترسازی کنند، در واقع با این روش می‌توان بر فعالیت‌های فرزندان نظارت و از بروز مسائل غیراخلاقی تا حد زیادی جلوگیری کرد.»
برخی از روانشناسان نیز معتقدند راهکار مؤثر دیگری نیز در این حوزه وجود دارد و آن همراه شدن والدین با فرزندان به هنگام حضور در فضای مجازی است به گونه‌ای که بتوان به صورت دوستانه و در کنار یکدیگر از این فضا استفاده کرد.

-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی با هدف شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بندوباری در جامعه می‌کنند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حمید علینقیان پور اظهار کرد: طرح نور با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند در سه حوزه اماکن عمومی، خودروها و فضای مجازی به صورت رسمی از بیست‌وپنجم فروردین اجرا شده است.

وی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح رسانه‌های معاند و ضدانقلاب و برخی از رسانه‌ها، افراد و گروه‌های داخلی هجمه‌های وسیعی را علیه فراجا انجام دادند، اما در این میان دولت، دستگاه قضائی، علما و روحانیون، مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود که لازم می‌دانم از حمایت‌های همه جانبه و همراهی همگان در اجرای این طرح تقدیر و تشکر کنم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نور بر اساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم و مسئولان برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده است، اظهار داشت: پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و در قالب اقدامات ایجابی سعی دارد تا با تذکر، ارشاد، مشاوره و راهنمایی افراد بدپوشش آنها را نسبت به عواقب عمل خود آگاه کند و زمینه اصلاح رفتارشان را فراهم آورد.

سردار علینقیان پور به اجرای هوشمند طرح نور در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی حجابی و بی‌بندوباری در جامعه می‌کنند در دستور کار قرار گرفته است و به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد.

وی اضافه کرد: بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی روزانه در شهرهای استان نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان است، اما با این وجود معتقدیم زمانی موضوع عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ما بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که همه نهادهای متولی که به صورت مستقیم وظیفه انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را دارند، عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همت مسئولان و انجام به موقع وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و حرمت نهادن به ارزش‌های دینی و اسلامی روز به روز مطلوب‌تر شده و این اقدامات رضایت و خوشنودی پروردگار، شادی قلب حضرت ولی عصر (عج)، نایب بر حقش حضرت آیت الله امام خامنه‌ای، خانواده‌های معظم شهدا و ملت شریف و ولایتمدار کشور را فراهم آورد.

کد خبر 747589

دیگر خبرها

  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • دستگیری بیش از ۵۰ هزار کلاهبردار فروش سوالات کنکور/ اینترنت در زمان برگزاری آزمون قطع نمی‌شود
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • محمدرضا گلزار و «پانتومیم» نمره قبولی می‌گیرند؟
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی