Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@08:05:40 GMT

افزایش دستمزد ساعتی‌ها زیر خط تورم

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۶۳۱۴۸

افزایش دستمزد ساعتی‌ها زیر خط تورم

مرکز آمار اطلاعات، نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی نیمه ابتدایی سال 95 را منتشر کرد؛ اطلاعاتی که از اعداد و ارقام مندرج در آن تجلی رکود حاکم بر بخش ساختمان و طرح‌های عمرانی را می‌توان دید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، طبق آمار رشد اقتصادی 6ماهه، رشد بخش ساختمان منفی 10.3درصد بوده و تورم مصرفی این بخش نیز حدود 9درصد گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورم تولیدکننده این بخش نیز به بالای 11درصد رسیده است، تمام این اعداد و ارقام صحت رکود عمیق بخش ساختمان را تایید می‌کند.

ضمن اینکه از سوی دیگر قرار بوده که سال 95، 57هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص یابد اما طبق آخرین اعلام تنها 18هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. همین عوامل هم باعث شده دستمزدهای نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی، به‌طور متوسط با افزایش کمتر از میزان تورم (حدود 9درصد) و افزایش دستمزد سال 95حدود 15درصد) همراه باشد. کارگران این بخش که به‌دلیل موقتی‌ بودن پروژه‌ها به‌طور ساعتی دستمزد دریافت می‌کنند، در 6ماهه اول سال گذشته به‌طور متوسط به‌ازای هر یک ‌ساعت کار 8هزار تومان دریافت کردند که نسبت به نیمه قبل حدود 8درصد افزایش یافته است.

گروه رانندگان ماشین‌آلات حمل‌ونقل

مقایسه متوسط دستمزد نیروی انسانی گروه رانندگان ماشین‌آ‌لات حمل‌ونقل در این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به کمک راننده ماشین‌آلات حمل و نقل با 11.3درصد و بیشترین کاهش آن مربوط به راننده ماشین‌های سبک سواری با 0.5درصد است. همچنین با مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول سال 95 با دوره مشابه سال قبل تمام دستمزدها دارای افزایش دستمزد هستند که بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به راننده جرثقیل کفی با 12.1درصد و کمترین افزایش دستمزد ساعتی مربوط به راننده ماشین‌های سبک سواری با 0.6درصد است.

گروه رانندگان ماشین‌های سنگین

این گروه شامل 11قلم از دستمزد انواع رانندگان و کمک رانندگان ماشین‌های سنگین است. مقایسه متوسط دستمزد نیروی انسانی اقلام این گروه در این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که تمام دستمزدها در این گروه دارای افزایش هستند. در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به راننده دو جرثقیل با 18.1درصد و کمترین افزایش آن مربوط به راننده ماشین‌های آسفالت با 2.9درصد است. در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به راننده درجه دو جرثقیل با 19.4درصد و کمترین افزایش مربوط به راننده ماشین‌های آسفالت پخش‌کنی با 1.4درصد است.

گروه کارهای بنایی ابنیه ساختمانی

این گروه شامل 5قلم از دستمزد انواع نیروی انسانی شاغل در کارهای بنایی ابنیه ساختمان است. مقایسه متوسط دستمزد ساعتی نیروی انسانی این گروه در این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که تمام دستمزدها در این گروه دارای افزایش است. در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی نیروی انسانی این گروه در این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که تمام دستمزدها در این گروه دارای افزایش است.

در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی به کمک بنای سفت‌کار با 17.1درصد و کمترین افزایش مربوط به بنای نماچین درجه دو با 9.8درصد تعلق دارد. با مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول سال 95 با دوره مشابه سال قبل، در تمام اقلام این گروه رشد دستمزد نیروی انسانی مشاهده می‌شود که بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به بنای سفت‌کار درجه یک با 25.2درصد و کمترین افزایش دستمزد مربوط به بنای سفت‌کار درجه دو با 15.8درصد است.

گروه کارگری

این گروه شامل دو قلم است. مقایسه متوسط دستمزد نیروی انسانی این گروه در این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که هر دو قلم دارای افزایش هستند. در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به کارگر ساده با 8.6درصد است. همچنین این گروه به در نیمه ابتدایی 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل با 16.8درصد دارای افزایش بیشتری نسبت به قلم دیگر این گروه است.

گروه بنا و سنگ‌تراش ابنیه راه

این گروه شامل 5 قلم از دستمزد انواع بنا و سنگ‌تراش ابنیه راه است. مقایسه متوسط دستمزد نیروی انسانی این گروه در این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که تمام دستمزدها در این گروه دارای افزایش هستند.

در این میان، بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی به سنگ‌تراش درجه یک با 17.2درصد و کمترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی به بندکش کارهای سنگی با 6.1درصد تعلق دارد. مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول 95 با دوره مشابه سال قبل نیز نمایانگر آن است که متوسط دستمزد ساعتی مربوط به بنای سنگ‌چین درجه یک با 37.1درصد دارای بیشترین افزایش و متوسط دستمزد ساعتی بندکش کارهای سنگی با 21.6درصد دارای کمترین افزایش است.

گروه سیم‌کش ساختمان

این گروه شامل 3قلم از دستمزد انواع سیم‌کش ساختمان است. مقایسه متوسط دستمزد نیروی انسانی این گروه در این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که تمام دستمزدها در این گروه دارای افزایش است. در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به استادکار سیم‌کش ساختمان با 10.6درصد و کمترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به سیم‌کش درجه یک ساختمان با 5.4درصد است. بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی نقطه به نقطه 6ماهه ابتدایی 95 مربوط به استاد سیم‌کش ساختمان با 22.4درصد و کمترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به سیم‌کش درجه دو ساختمان با 17.3درصد است.

گروه نقاش ساختمان

به‌طور متوسط دستمزد نیروی انسانی این گروه در 6ماهه اول سال 95 بیشترین افزایش را در گروه مربوط به نقاش درجه یک ساختمان با 9.3درصد داشته و افزایش دستمزد نقطه به نقطه آن نیز 26.5درصد است. در 6ماهه اول سال گذشته همچنین، دستمزد ساعتی مربوط به آلومینیوم کار درجه دو 16.6درصد افزایش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن افزایش 27.6درصدی را نشان می‌دهد

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۳۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر

سیاوش بهروز با ترسیم سیمای استان فارس در بارندگی اخیر از بروز پدیده بهاران پربارش در این استان خبر داد و اظهار داشت: تا امروز نزدیک ۹ میلیمتر بارش تجمعی در سطح استان نازل شد و در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بطور متوسط، ۲۰۳ میلی‌متر باران در فارس باریده است.

او با بیان اینکه بارندگی‌های بهاری چهره کم آبی امسال را کمی ترمیم کرد و مجموع حجم آب پشت سد‌های در حال بهره برداری استان را به ۴۰ درصد رساند. ایشان افزود میزان اختلاف بارندگی استان فارس با بارش بلند مدت مشابه یعنی میانگین ۵۵ ساله حدود ۳۰ درصد کاهش دارد. 

 مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به میزان ثبت بارندگی در ایستگاه‌های مختلف گفت:بیشترین بارش طی جبهه بارندگی اخیر که شروع آن از ۳۱ فروردین ماه ثبت شده به ترتیب در شیراز با ۳۶ میلی‌متر، سوریان با ۳۳ میلی‌متر، صفاشهر با ۲۸/۵/میلی‌متر و اقلید با ۲۸ میلی‌متر بوده است. 

او اضافه کرد: بعد از ظهر چهارشنبه گذشته بارش‌های رگباری و نقطه‌ای در مناطق مرکزی و شرقی استان فارس رخ داد که منجر به سیلابی شدن رودخانه‌های این مناطق شده است. از جمله بارش شدید در شهر شیراز به میزان ۳۶ میلی‌متر طی ساعات ۱۳ تا ۱۷ ثبت شد که منجر به آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن رودخانه خشک شیراز شد. 

بهروز ادامه داد: هر چند لطف خداوند شامل بندگانش شده و بهبودی نسبی با نزول رحمت الهی شامل حال مردم شده است، لیکن تاکنون تنها ۷۰ درصد از میانگین بلند مدت بارندگی استان محقق شده لذا صرفه جویی در کلیه بخش‌های مصرفی آب شامل شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و بخصوص کشاورزی توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است سال آبی از آغاز مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد می‌باشد و امید میرود با یاری خداوند منان چند ماه باقیمانده تا سال آبی جاری میانگین بارش استان بالاتر برود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت