Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-28@09:41:47 GMT

زاهدی:در صنعت هسته‌ای از عرش به فرش رسیدیم

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۶۵۸۱۳

زاهدی:در صنعت هسته‌ای از عرش به فرش رسیدیم

به گزارش پارس نیوز،

محمدمهدی زاهدی وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوریتصریح کرد: سال 85 که وزیر علوم دولت نهم بودم در روز 20 فروردین ماه به همراه رئیس جمهور وقت به نطنز رفتیم و برای اولین بار آبشار 164 تایی را مورد بازدید قرار دادیم.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که مجموعه کسانی که در آنجا کار می‌کردند جوان‌هایی بودند که بین 25 تا 30 سال سنشان بود و تحت حمایت دانشمندان کارخود را دنبال می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن دوره همیشه مباحث هسته‌ای را در وزارتخانه به صورت جدی پیگیری می‌کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با شهید شهریاری جلسات متعددی داشتیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم تا بتوان به مباحث پیشرفته هسته‌ای دسترسی پیدا کنیم و این موضوع برای کشور خوشبختانه موفقیت‌های زیادی را به همراه داشت.

زاهدی اظهار داشت: گام‌های بزرگی را برای تربیت نیروی انسانی و همین‌طور ساخت و تهیه لوازم موردنظر در جلسات وزارت علوم و سازمان انرژی هسته‌ای انجام شد که در نهایت به غنی‌سازی 20 درصد و ساخت لوله سوخت منجر شد.

وی در مورد مقایسه فعالیت‌های دولت کنونی و گذشته در مورد مسائل هسته‌ای، خاطرنشان کرد: باید دید قبلاً‌ در چه وضعی بودیم و الان در چه وضعی هستیم. ما در برجام هزینه سنگینی را پرداخته‌ایم و امتیازات زیادی به طرف مقابل داده‌ایم اما طرف مقابل به وظایف خود عمل نکرد.

وزیر اسبق علوم، گفت: قبل از برجام 18 هزار سانتریفیوژ نسل اول و هزار سانتریفیوژ نسل دوم و همین‌طور 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده داشتیم. دو تأسیسات غنی‌سازی در نطنز و فوردو را ایجاد کرده‌ایم و غنی‌سازی در فوردو را شروع کرده بودیم. ساخت راکتور آب سنگین اراک در مجتمع سوخت اورانیوم طبس را انجام داده بودیم و همین‌طور ساخت صفحات سوخت را داشته‌ایم.

وی در مورد فعالیت‌های دولت گذشته در صنعت هسته‌ای ادامه داد: همچنین در آن دوران پروتکل الحاقی را انجام نمی‌دادیم و ساخت کیک زرد در مجتمع اردکان را ایجاد کرده بودیم. حال وضع ما چگونه است؟

زاهدی در مورد فعالیت‌های دولت فعلی در صنعت هسته‌ای، بیان داشت: الان وضعیت ما این گونه است، 6104 سانتریفیوژ نسل یک داریم و تعداد سانتریفیوژهای نسل دوم ما به انگشتان دست هم نمی‌رسد و تنها 300 کیلو اورانیوم غنی‌سازی شده می‌توانیم داشته باشیم. همچنین عدم غنی‌سازی تا ده سال دیگر، عدم غنی‌سازی در فوردو تا 15 سال دیگر، بتن‌ریزی در قلب راکتور اراک، عدم ساخت سوخت اورانیوم طبیعی برای همیشه، عدم ساخت غنی‌سازی 20 درصد همه از فعالیت‌های دولت فعلی است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در صنعت هسته‌ای به شدت آسیب دیده‌ایم و یادمان نمی‌رود که در چه جایگاهی قرار داشتیم و الان کجا هستیم. نگرانی در بین دانشمندان هسته‌ای، علاقه‌مندان و دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم دولتمردان با توجه به هزینه سنگینی که نظام و مردم داده‌اند با یک اراده قوی و پشتیبانی ملت و رهبری بتوانند حق مردم را بگیرند. این مسأله بسیار مهم است زیرا ما از یک طرف تعهدات خود را انجام دادیم اما از سوی دیگر طرف مقابل با پررویی اجازه نمی‌دهد هیچ بانک بزرگی با ما تبادل ارزی برقرار کند.

زاهدی با اشاره به اینکه بانک‌های بین‌المللی تحت فشار آمریکا هستند، خاطرنشان کرد: باید با طرف مقابل به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود مقابله کنیم تا روح شهدای هسته‌ای شاد شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اعداد و ارقام و نگاه به دستاوردهای هسته‌ای نشان می‌دهد از عرش به فرش و از اوج به زمین در حوزه هسته‌ای رسیده‌ایم. این مسأله اثرات منفی در اداره کشور دارد. ما به صورت بالقوه توان زیادی در صنعت هسته‌ای داریم.

وی گفت: بسیاری از دانشمندان هسته‌ای از وضعیت فعلی ناراحت هستند. برخی پراکنده و برخی دیگر نیز به شغل‌های دیگری روی می‌آورند.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۵۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دمای هوا در همدان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، روح اله زاهدی افزود: بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان طی چهار روز آینده صاف تا قسمتی ابری است.

او تصریح کرد: از نیمه دوم هفته به بعد شاهد ورود سامانه بارشی به استان خواهیم بود که پس از آن بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق در استان همدان پیش بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: نهاوند با ۲۵ درجه سانتیگراد بالای صفر و همدان، فامنین و بهار با سه درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

روح اله زاهدی افزود: بیشینه و کمینه دمای هوای شهر همدان نیز در این مدت به ترتیب ۲۲ و سه درجه سانتیگراد بالای صفر ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان 
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم