Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده مجلس گفت: نخستین مزیت کارت سوخت سیاست گذاری برای حمل و نقل سوخت ترافیک است که بسیار مؤثر بوده مزیت دوم شناسایی خودروهای فرسوده و مدل هاشان است.

به گزارش «قدس آنلاین»به نقل از صدا و سیما، سجادی، رییس سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در برنامه مناظره کارشناسی شبکه اول سیما گفت: دولت باید در زمینه کنترل مصرف سوخت کاری می کرد، از سال ۸۲۲ مطالعات این کار را آغاز کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعداً کارت سوخت به عنوان مصوبه ای شد که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد و در سال ۸۳ دولت مکلف به اجرای این کار شد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به سابقه قرار دادن کارت سوخت برای بنزین گفت: سابقه کارت سوخت به افزایش مصرف سوخت بعد از پایان جنگ برمی گردد، قیمت ها بسیار پایین و یارانه ای بود، تولید بنزین با تأسیس حتی پالایشگاه جدید چشم انداز روشنی نداشت.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت سوخت در کشور در سال ۸۱ ـ ۸۲ و اینکه در حد ۳۵ تومان، ۶۰ تومان و ۶۵ تومان بود افزود: سیاست های قیمتی نمی توانست سیاست کنترل مصرف را داشته باشد بنابراین حتماً سیاست های قیمتی در کنار سیاست های سهمیه ای هم بود این کار به دولت محول شد و از سال ۸۶ راه اندازی شد. بنابراین این فرآیند ۸۹ ساله تحقق پیدا کرد به قیمت قابل قبولی که همان ۱۰۰۰ تومان بود رسیدیم با این کار می خواستیم مصرف را کنترل کنیم.

۲میلیارد دلار دود و سه کشتی بنزین گم شد

حاجی دلیگانی نماینده مجلس هم در برنامه مناظره در پاسخ به اظهارات سجادی با اشاره به آثار سوء کارت سوخت گفت: سه کشتی بنزین در آمارگیری سال ۹۵ انجام شده در آمارها گم شده است وقتی بررسی کردند میزان موجودی سال ۹۵ را، میزان تولید داخلی و میزان واردات و میزان مصرف را از آن کم کردند مشاهده کردند که سه کشتی بنزین معلوم نیست که چه شده است این یکی از آثار سوء نیم بند شدن کار سوخت در کشور شد.

وی درباره آثار سوء دوم که منجر به برداشته شدن کارت سوخت شد افزود: حدود دو میلیارد دلار افزایش واردات بنزین به کشور داشتیم که با این عدد می توان درکشور پالایشگاه ساخت.

در همین حین سجادی درپاسخ به دلیگانی گفت: اصلاً اینکه با کشتی بنزین وارد بشود اصلاً مطرح نبوده و در سالهای گذشته هم نبوده است. ما برای سامانه هوشمند سوخت سه هدف را تعریف کرده بودیم تا ابزاری درست کنیم برای سیاستگذاران، دولتمردان و مجلس که قیمت بنزین را بتوانند اصلاح کنند.

وی در تبیین هدف دوم اضافه کرد: از این طرق خواستیم تا ابزاری درست کنیم که با اجرای سیاست های مختلف سهمیه ای قیمتی بتوانند مصرف را کنترل کنند تا جلوی قاچاق از این طریق گرفته بشود و تمام اهدافی که در این زمینه در نظر گرفته بودیم تحقق پیدا کرد. رشد مصرف بنزین از سال ۶۸ تا قبل از سهمیه بندی بنزین به طور متوسط سالانه ۱۰ درصد بود بعد از سامانه یک سال شد ۱۰۰ تومان، یک بار شد ۴۰۰ تومان بعد سهمیه را کردیم ۲۰ لیتر بعد ۸۰ لیتر، قیمت اول شد ۴۰۰ تومان قیمت دوم شد ۷۰۰ تومان و بعد هم شد ۱۰۰۰ تومان به تدریج این مسئله انجام شد بدون اینکه تنشی در جامعه در این زمینه شکل بگیرد الآن قیمت بنزین یک قیمت پایه بسیار مناسبی است و با سیاست های قیمتی، راه را باید انجام دهند.

حاجی دلیگانی در پاسخ به اظهارات سجادی گفت: ما الآن دچار یک تناقض میان مسئولان در این زمینه هستیم از یک طرف می گویند کارت سوخت لازم نیست سؤال من این است ۴۰۰ میلیارد تومانی که الآن دولت برای ایجاد دیسپاچینگ گذاشته، برای هر جایگاه سوخت که ۲۰۰ میلیارد آن را هم الآن پرداخت کرده و مجری آن هم داماد یکی از مسئولین وزارت نفت است و نام آن را نمی برم این به چه معناست؟ اگر ما سامانه نیاز نداریم کنترل بکنیم پس بنابراین چرا ایجاد سامانه را در هر یک از جایگاه های سوخت مجدداً ایجاد کردیم. نخستین مزیت کارت سوخت سیاست گذاری برای حمل و نقل سوخت ترافیک است که بسیار مؤثر بوده نکته دوم شناسایی خودروهای فرسوده و مدلهاشان است.

حاجی دلیگانی در این مناظره افزود: ادامه روند رشد مصرف بنزین با تک نرخی شدن آن متوقف نمی شود اما سهمیه بندی بنزین توانست مصرف بنزین را کاهش دهد باید بدانیم طبق آمار اگر روند مصرف بنزین ادامه می یافت و سهمیه بندی بنزین نیز اجرایی نمی شود الآن روزانه ۱۵۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می کردیم.

در ادامه سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم با تأیید سخنان این نماینده مجلس گفت: من هم موافق هستم که اگر سامانه هوشمند سوخت ایجاد نمی شود و سهمیه بندی هم ایجاد نمی شود مصرف بنزین الآن به ۱۸۵ میلیون لیتر در روز می رسید اما باید بدانیم که چند سال پیش قیمت بنزین پایین بود. سیاست گذاری های قیمتی در بخش سوخت اگر سال های گذشته اجرا می شد مطمئناً با تنش های اجتماعی مواجه می شدیم اما هم اکنون با سامانه هدفمندی که در بخش سوخت بوجود آمد توانستیم مصرف بنزین را هدفمند و جلوی قاچاق سوخت را بگیریم. البته همچنان استعداد قاچاق در بخش گازوییل بالاست که باید فکری برای آن کرد.

حاجی دلیگانی نماینده مجلس نیز در ادامه این مناظره به ضرورت حفظ سامانه سوخت تأکید کرد و گفت: از اینکه سجادی بر حفظ این سامانه تلاش می کند تشکر می کنم اما باید بدانیم اختلاف قیمت کنونی داخل و خارج بنزین به قیمت فوب خلیج فارس ۶۰۰ تومان است که این موضوع قاچاقچیان را حریص کرده است. در مهر ۹۵ قیمت فوب خلیج فارس هزار و ۶۰ تومان برای هر لیتر بنزین بود که این نرخ در اسفند ۹۵ به هزار و ۵۹۰ تومان رسید حال اگر قیمت نفت خام در جهان بالا برود مطمئناً قیمت هر لیتر بنزین ـ فوب خلیج فارس ـ بالا خواهد رفت که باید فکری برای آن کرد.

سجادی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم گفت: البته الآن قیمت بنزین پایه خوبی دارد خوب است که مجلس به دولت اجازه دهد تا نرخ بنزین را شناور کند البته این نکته را هم بگویم هیچ راهی بجز دو نرخی کردن بنزین در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد تا بدین وسیله منشأ فساد خشکانده شود.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد

مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در سال جاری تعرفه برق افزایش نخواهد یافت، اظهار داشت: تعرفه‌ها امسال تغیبر نمی‌کند و کسانی که زیر الگومصرف دارند برق را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اما کسانی که بیش از میزان الگوی تعیین شده برای هر اقلیم مصرف داشته باشند تعرفه را با افزایش پلکانی دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: تعرفه کسانی که بیش از الگو مصرف کنند با قیمت برق تجدیدپذیر دریافت خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: ۱.۵ میلیون مشترک باید نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند و در صورت عدم رعایت اخطار گرفته و یا با محدودیت مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: کسانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند، به‌ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ۲.۵ برابر الگو، ۲۷۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد که مطابق با قیمت خرید برق تجدیدپذیر‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: این مشترکان که حدود یک میلیون مشترک هستند تا پیش از تابستان به کنتور‌های هوشمند مجهز می‌شوند و در صورت ادامه پرمصرفی قطعاً با قبوض سنگین برق مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی، چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.

۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی

رجبی مشهدی بیان کرد: برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است.

۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف

و گفت: پاداش صرفه‌جویی امسال همانند سال گذشته مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: امید است امسال نیز مشترکان پرمصرف نسبت به کاهش مصرف اقدام کرده و از این جوایز برخوردار شوند.

رجبی مشهدی بیان کرد: برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است.

وی درباره طرح نیروگاه سازی توسط صنایع انرژی بر مطابق قانون مانع زدایی از صنعت برق خاطرنشان کرد: تاکنون ١٧ هزار مگاوات موافقت اصولی احداث نیروگاه صنعتی صادر شده که از این میزان ١٣٦٩ مگاوات واحد نیروگاهی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. این میزان تا اوج بار تابستان امسال به ١ هزار و ٨٧١ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل توانیر افزود: صنایع نیروگاه ساز علاوه بر این که می‌توانند برق مازاد خود را به صنایع دیگر صادر کنند، حتی اگر موفق به انجام این کار نشوند، صنعت برق با قیمت‌های جذابی برق آن‌ها را خریداری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: صنایعی که در این طرح مشارکت نکرده و مبادرت به ساخت نیروگاه نکردند، در اولویت برنامه‌های مدیریت مصرف صنعت برق در دوره اوج بار تابستان قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: صنایع سازنده نیروگاه، مطابق با ظرفیت ایجاد کرده از این برنامه‌ها معاف خواهند بود.

افزایش ۸ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق

مدیرعامل توانیر در باره برنامه‌های صنعت برق برای تابستان گفت: برای این منظور ۱۸۰ برنامه در ۶ محور تدوین شده است که بخشی از آن به توسعه ظرفیت نیروگاهی مربوط می‌شود. تاکنون ۸ هزار و ۵۸۳ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده که بخشی از آن مربوط به نیروگاه‌های تازه احداث شده است بخشی نیز مربوط به نیروگاه‌هایی است که توسط صنایع احداث شده اند.

وی با اشاره به تعریف ۷۷ پروژه عملیاتی در بخش انتقال گفت: از این تعداد اکنون ۳۰ پروژه برق دارشده است. ۳۹ پروژه با ۷۰ درصد پیشرفت و ۲۶ پروژه نیز تا پایان اردیبهشت به بهره برداری خواهند رسید.

وی حجم ترانسفورماتور‌های این بخش را هفت هزار و ۶۰۰ مگاولت آمپراعلام کرد و گفت: هفت پروژه بهبود هم در دست اجرا است که میزان سرمایه گذاری برای این پروژه‌ها ۹ هزار میلیارد تومان است.

رجبی مشهدی افزود: یکی از این پروژه‌ها خط انتقال دریایی است که اخیر توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی هادی مورد نیاز آن احداث شده است. این خط انتقال حدود ۱۳۰۰ متر است که برق را از جزیره به سرزمین اصلی و بالعکس انتقال داده و نقش مهمی در مدیریت برق دارد.

وی خاطر نشان کرد: طبق مصوبه هیات وزیران چاه‌های کشاورزی که ۵ ساعت مشارکت در مدیریت مصرف داشته باشند، ۱۹ ساعت باقی مانده برق آن‌ها رایگان است. در صورتی که مشارکت بیشتر از ۵ ساعت باشد، پاداش نقدی شامل آن‌ها خواهد شد و کشاورزان اگر ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را از انرژی خورشیدی تامین کنند از برنامه‌های مدیریت بار معاف خواهند شد.

شناسایی بیش از ۸ هزارمرکز غیرمجاز رمزارز

مدیرعامل توانیردر باره فعالیت مراکز استخراج رمزارز، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸ هزار مرکز غیرمجاز رمزارز شناسایی شده که ۸۰۰ مگاوات معادل مصرف این مرکز‌ها بوده است. اگر قرار بود برای تامین برق آن‌ها نیروگاه احداث می‌شد باید ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه می‌ساختیم. بر اساس قانون جدید این دستگاه‌ها امحا می‌شوند و معادل ۱۰۰ برابر تعرفه‌های برق جریمه خواهندشد.

وی افزود: مراکزمجاز نیز بر اساس ضوابط قانونی می‌توانند از ۱۲ شب تا ۷ صبح از ماینر‌ها استفاده کنند و اگر از تابلو برق سبز برق مورد نیاز را خرید کنند محدودیتی ندارند.

تغییر ساعت ادارات؛ از ۱۵ خرداد

رجبی مشهدی در باره تغییر ساعت ادارات از خرداد ماه، افزود: بر اساس ماده ۴ مصوبه هیأت وزیران تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت و اگر تغییری در این زمینه اتفاق بیفتد اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: از ۱۵ خرداد تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت.

مقاصد صادرات برق ایران

مدیر عامل توانیر خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که بخش خصوصی در صادرات و ترانزیت برق مشارکت کند. در گام اول افغانستان، پاکستان و ترکیه و عراق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد.

وی ادامه داد: قطعاً این به توسعه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر‌ها کمک خواهد کرد و بر این اساس تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه برق خود را صادر کنند و ۴ ماه دیگر برق را در تابلو برق عرضه کنند.

مدیرعامل توانیر گفت: سال گذشته ۶۰۰ مگاوات تبادل برق را با ترکیه داشتیم.

رجبی مشهدی افزود: برنامه ریزی کردیم برای نهایی کردن بخش تجاری خرید و فروش برق با بازار منطقه‌ای در کشور ترکیه هیاتی به زودی به ترکیه سفرداشته باشند. اگر این امکان نهایی شود تجارت با کشور ترکیه فراهم است.

مدیرعامل توانیرخاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ مگاوات واردات برق از کشور‌های ترکمنستان و ارمنستان داشته باشیم.

مردم در مناطق عادی از کولرگازی استفاده نکنند

رجبی مشهدی از مردم در مناطق عادی خواست از کولرگازی استفاده نکنند تا مشمول هزینه‌های سنگین برق نشوند.

وی گفت: پیش بینی کرده ایم امسال ۱۱۰ ترابایت ساعت از برق مورد نیاز از طریق بورس تامین شود.

مدیرعامل توانیر از شارژ حساب‌های وکالتی شرکت‌های توزیع برق برای خرید برق خبرداد و گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان چهارشنبه گذشته شارژ شد. ۵۰۰ میلیارد تومان هم این هفته شارژ خواهد شد البته حداقل دو هزار میلیارد تومان ماهانه شارژ می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد