Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر اقتصاد در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این سوالات در خصوص مصادره اموال ایران در کانادا و آمریکا، تخلف موسسه میزان و قاچاق کالا از گمرکات بود.

کریمی قدوسی در این خصوص گفت: بنده سوالات دیگری در خصوص مفاسد آقای حسین فریدون و FATF نیز داشتم که به صحن ارائه نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: قرار بود یکی از دستاوردهای مهم برجام آزادی ایران در دسترسی به اموالش باشد اما بلافاصله بعد از برجام شاهد مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا و ۱.۵ میلیارد دلار توسط کانادا بودیم.

نماینده مشهد اظهار داشت: من در کمیسیون امنیت و کمیسیون اقتصاد به آقای سیف انتقاد کردم مبنی بر اینکه امروز یک میلیارد دلار از اموال ایران مصادره شد اگر باز هم اموال و سپرده های ما مصادره شود چه کار کنیم؟

عضو فراکسیون ولایی مجلس اظهار داشت: ۸۰ میلیارد دلار کیفرخواست علیه ایران در دادگاه های آمریکا صادر شده است که یکی پس از دیگری در دستور کار و توقیف اموال قرار می گیرد. سوال ما این است چرا این نگرانی ها را در برجام برطرف نکردید.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه دارایی های ایران پس از برجام در دسترس است، گفت: وقتی نمی توانیم دارایی هایمان را برداریم در دسترس نیست مثل امر مقدسی که تنها از آن می توانیم تبرک بجوییم بخش عمده ای از اموال ما در آمریکا و اروپا بلوکه مانده است.

در ادامه علی طیب نیا وزیر اقتصاد گزارشی از روند توقیف اموال ایران ارائه داد و گفت: بر اساس گزارشی که از بانک مرکزی دریافت کردم اساسا اموال ایران توسط دولت کانادا توقیف نشده است و اگر شما مستنداتی در این خصوص دارید اعلام کنید.

وی در خصوص توقیف اموال ایران در آمریکا نیز گفت: اوراق ذخیره شده در بانک های آمریکایی بر دو نوع است که عموما اوراق قرضه دلاری هستند که در اروپا منتشر و کد آنها امنیتی ISIA است بعضی US و XS هستند ارواق قرضه US اجازه نشر آنها در بازار آمریکا بر حسب دلار است اوراق قرضه XS با توجه به اینکه دلاری است مقام اجازه دهنده آن بازار آمریکا نیست یعنی در اختیار آمریکا نیست و حق دخالت و نفوذ ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم ها در سال های گذشته که وارد فازهای جدیدی شده بود، سختی شرایط برای اوراق US بود که در معرض خطر بیشتری قرار داشتند.

طیب نیا اظهار داشت: بر این اساس دولت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار اوراق US و یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار اوراق XS خریداری کرده است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در سال ۸۶ موسسه کلیر استیم در لوکزامبورگ به دلیل فشار آمریکا از طریق دفتر خود در دبی از بانک مرکزی درخواست کرد ضمن احراز از افزایش اوراق قرضه در آن موسسه اوراق دلاری موجود نزد این موسسه را تعیین تکلیف کند.

طیب نیا گفت: بانک مرکزی مبادرت به تغییر طبقه بندی اوراق کرد و به صورت امانی نزد بانک لیبیایی قرار داد.

وی ادامه داد: ظرف چهار روز ۳۸۵ میلیون دلار از اوراق فوق را به فروش رساند و ۹۳۵ میلیون دلار دیگر نیز به دلیل سر رسید شدن اوراق به فروش رسید. مسئولان وقت علت عدم فروش بقیه اوراق را نیز نبودن خریدار و کسانی اوضاع اعلام کردند اما برای بقیه اوراق علیرغم سررسید شدن این اتفاق نیفتاد.

وی تاکید کرد: از سال ۸۶ تا ۸۷ امکان فروش اوراق وجود داشته است.

طیب نیا گفت: مراتب به یکی از مقامات دولت قبل گفته شد و کمیته ای در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد اما با این استدلال که بانک مرکزی مستقل است و اموال آن مصادره نمی شود این اوراق به فروش نرسید.

وزیر اقتصاد گفت: در اردیبهشت ۹۴ دیوان عالی آمریکا رای دادگاه نیویورک را که در سال ۸۷ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از اموال ایران را مصادره و در اختیار شاکیان قرار داده بود تایید کرد. قصورهایی در این خصوص صورت گرفت که مشخص است توسط چه کسانی بوده است.

وی افزود: در سال ۸۰ طرح اولیه دعوا علیه ایران صورت گرفت سال ۸۲ دادگاه علیه ایران حکم صادر کرد سال ۸۶ دادگاه حکم به تادیه خسارت به مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار صادر می کند. در سال ۸۷ حکم بدوی برای توقیف اوراق صادر می شود در سال ۹۰ بانک مرکزی به این پرونده ورود کرد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در بهمن ۹۰ رئیس جمهور آمریکا دستور توقیف اموال ایران را می دهد شش ماه بعد قانون کاهش تهیدات حقوق بشری ایران و سوریه در آمریکا صادر می شود که بر اساس آن بانک مرکزی و جمهوری اسلامی یکی شناخته شده و مصونیت بانک مرکزی از بین می رود و شش ماه بعد دستور توقیف اموال ایران صادر می شود.

وی خطاب به نمایندگان گفت: قضاوت با شماست که قصورها توسط چه مقاماتی صورت گرفت.

وی مدعی شد: رعایت ملاحظات یکی از مدیران اجرایی عالی وقت علت عدم تبدیل این اوراق بود است اگر این اوراق در شش ماه تبدیل می شد در این دوره شاهد مشکلی نبودیم.

مهر

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال

امتداد - دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز،‌ رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند،‌ قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است،‌ مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی ‌التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اعلام نتیجه اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و برگزاری حراج دوم در سال ۱۴۰۳
  • قدردانی کودکان غزه از تحصن ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا و کانادا
  • شرط تنصیف دارایی
  • دارایی بابک زنجانی از بدهی او بیشتر بود؛ یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو تسویه شد
  • جزئیات جدید از پرونده بابک زنجانی؛ بازگشت ۱۹۶۷۵۰۰۰۰۰هزار یورو به خزانه | دارایی او از بدهی اش بیشتر بود؟
  • دارایی بابک زنجانی از بدهی او بیشتر بود/ یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو تسویه شد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد