Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@12:08:18 GMT

آمریکا به دنبال تجزیه سوریه و ایجاد ارتش تروریستی است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۶۸۴۲۶

آمریکا به دنبال تجزیه سوریه و ایجاد ارتش تروریستی است

حسن کاظمی قمی گفت: اشغال شمال سوریه توسط آمریکا به بهانه ایجاد منطقه امن برای امدادرسانی، اشغالی است که منجر به تجزیه منطقه و شکل‌دهی یک ارتش تروریستی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو باصنعت8، پیرامون حمله موشکی آمریکا به سوریه، اظهار کرد: تهاجم موشکی آمریکا علیه مواضع نظامی سوریه از چند منظر قابل توجه است اول اینکه یک تجاوز آشکار به کشوری مستقل که نقض آشکار قواعد بین‌المللی و البته بدون مجوز سازمان ملل و شورای امنیت صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این حمله تخلف آشکار آمریکایی‌ها علیه کشور مستقل در حال جنگ با تروریست‌ها است

سفیر سابق ایران در عراق بیان کرد: دومین منظر این تجاوز، بیانگر شکست جنگ‌های نیابتی تروریست‌ها است و آمریکایی‌ها متوجه شدند که روند تحولات میدانی و نظامی علاوه بر تمامی حمایت‌ها به نفعشان رقم نخورد.

وی تصریح کرد: تروریست‌ها در آستانه شکست کامل نظامی هستند و مداخله آمریکا از این منظر قابل توجه است که این مداخله به بهانه جلوگیری از توفیقات سوریه بود در حالیکه بعد از آزادسازی حلب همه گروه‌ها اعم از گروه‌های تروریستی و جامعه جهانی تأکید بر مذاکرات و راه حل سیاسی داشتند.

کاظمی قمی عنوان کرد: این عملیات و تجاوز نظامی، نشانگر شکست آمریکایی‌ها در موضوع تروریست و جنگ‌های نیابتی برای سرنگونی نظام سیاسی حاکم بر سوریه است.

حمله آمریکا نخستین تجربه نیست

وی یادآور شد: این تجربه اولی نیست که آمریکایی‌ها انجام دادند چراکه چندی پیش نیز در منطقه دیر‌الزور در حالی که ارتش سوریه در حال پیش‌روی قاطع بود با مداخله آمریکایی‌ها به صورت بمباران هوایی تعداد قابل توجهی از ارتشی‌های سوریه را آن منطقه شهید کردند.

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: در دخالت نظامی اخیر موصل که خلاف نظر دولت عراق و بدون هماهنگی انجام شد شاهد کشتار فجیع انسانی بیش از 250 نفر از مردم بی‌دفاع این شهر بودیم.

وی تأکید کرد: این ادبیات نظامی آمریکا نشان‌دهنده آن است که دائما شرایط و موقعیت آن‌ها در منطقه دچار ناکامی می‌شود و روس‌ها این را به نفع جبهه مقاومت می‌دانند.

کاظمی قمی خاطرنشان کرد: این نوع تجاوز نظامی در تخریب و بحرانی کردن روابط کشورهایی چون سوریه بسیار تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: از جمله پیامدهای این عملیات تخریب روابط روسیه و آمریکا بیش از گذشته است چراکه آمریکایی‌ها در مقابله با دولت‌های مستقل و دفاع از تروریست فعالیت می‌کنند و همچنان به دنبال ایجاد هرج‌ومرج و بی‌ثباتی در منطقه هستند.

سفیر سابق ایران در عراق افزود: از نگاه دیگر بر خلاف شعاری که آمریکایی‌ها در دولت جدید مطرح می‌کردند که دغدغه حل مشکلات داخلی آمریکا را دارند بازهم حل این مشکلات را می‌خواهند از طریق مشکل‌آفرینی بیشتر در سایر مناطق دنیا، درگیری و فروش تسلیحات به دست آورند.

غرب مشوق و تهییج‌کننده ناامنی‌های منطقه

وی یادآور شد: در همین وضعیتی که در منطقه با آن مواجه هستیم که در سوریه و عراق با تروریست‌ها جنگ می‌شود، متأسفانه با سفر نخست‌وزیر انگلستان به منطقه و عربستان سعودی تهییج و تشویق عملیات‌های نظامی از جمله در یمن در دستور کار قرار می‌دهند.

کاظمی قمی ادامه داد: رویکرد این است که فروش تسلیحات داشته باشند و این موضوع صرف یک اقدام اقتصادی نیست بلکه اشتعال فضای تروریستی، ناامنی، جنگ و ویرانی در منطقه است.

وی عنوان کرد: آنچه که از رفتارها و عملکرد سیاسی آمریکا و انگلیس در منطقه دیده می‌شود، روند تشدید بحران‌های امنیتی و جنگ و حادثه در منطقه است.

سفیر سابق ایران در عراق خاطرنشان کرد: سناریوهایی که از سال 2001 آمریکایی‌ها در منطقه دنبال کردند از طریق لشگرکشی ناکام ماند و همچنین از طریق جنگ‌های نیابتی تروریست تقویت کردند و نیز آل سعود را به جان مردم یمن انداختند که باز هم به شکست انجامید.

وی تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها حربه جدیدی را از جمله مداخلات مستقیم نظامی را در منطقه رقم زنند و اشغال شمال سوریه توسط آمریکا به بهانه ایجاد منطقه امن برای امدادرسانی، اشغالی است که منجر به تجزیه منطقه و شکل‌دهی یک ارتش تروریستی می‌شود.

کاظمی قمی یادآور شد: این برنامه‌ها با هدف ایجاد بی‌ثباتی و هرج‌ومرج در منطقه است و وظیفه جبهه مقاومت در مقابله با تروریست جدی‌تر می‌شود.

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: اشغال‌گری و تروریسم هم‌زادند و زمانی که اشغالگری در منطقه رواج پیدا کرد تروریسم توسعه یافت.

وی عنوان کرد: بر این اساس فصل جدیدی در رفتار و سیاست‌های آمریکا برای شعله‌ورتر کردن مشکلات امنیتی، جنگ و خون‌ریزی باز می‌کند و این روند نیز با توجه به تجربیات جبهه مقاومت قابل پیش‌بینی است که با شکست مواجه شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۸۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه

سیاست های ابهام برانگیز و دوپهلوی آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «صالحه علام»، نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه در یادداشتی از سنگ اندازی آمریکا در توافق راهبردی عراق و ترکیه پرده برداشت.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از آمریکا، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. در این سفر، 26 توافقنامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی به امضا رسید. پنج توافقنامه از 26 توافقنامه امضا شده، روابط راهبردی، همکاری بر سر مسائل نظامی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و ساخت ابزارآلات جنگی را در بر می‌گیرد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا

آمریکا در مذاکرات اخیر با مقامات امنیتی و دیپلماتیک ترکیه پیشنهاد مقابله مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مشترک (داعش و پ ک ک) را مطرح کرد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع ترکیه روبرو شد.

آنکارا اعلام کرده همکاری با یک سازمان تروریستی برای مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر و یا همکاری موردی کشورهای هم‌پیمان با سازمان‌های تروریستی را نمی‌پذیرد. تضاد شدید میان آنکارا و پ.ک.ک که سال‌هاست جنگ شدیدی علیه ترکیه را از درون اردوگاه‌هایش در سوریه و عراق اداره می‌کند، باعث شده آنکارا استدلال‌های آمریکا را نپذیرد.

توافقات امنیتی و نظامی عراق و ترکیه نگرانی گروه‌های مختلف کردی از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را برانگیخته و باعث شده آمریکا نیز برای جلوگیری از مقابله جدی با این گروه ها به میدان بیاید. با این وجود آمریکا نگران پیامدهای احتمالی همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا است که می‌تواند به حضور ی.پ.گ و پ.ک.ک در مرزهای عراق، سوریه و ترکیه پایان دهد.

در بهمن ماه سال گذشته «یاشار گولر»، وزیر دفاع و «متین گوراک»، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در سفر به بغداد، موفق به کسب رضایت مسئولان عراقی در رابطه با اعلام منع فعالیت پ.ک.ک در مرزهای عراق شدند. به همین دلیل روابط عراق و ترکیه از منظر امنیتی و نظامی بهبود یافت.

بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، مطابق توافق دو کشور، به زودی عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی ترکیه در عمق 30 الی 40 کیلومتری خاک عراق علیه نیروهای تروریستی مخالف دولت ترکیه آغاز خواهد شد؛ این موضوع مخالفت شدید آمریکایی ها را به همراه داشته است.

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند

 

در همین راستا آنکارا اخیراً ابتکار جدیدی را آغاز کرده که عبارت از حل و فصل کردن پرونده تروریسم بدون مداخله واشنگتن است. سیاست دو پهلو و ابهام برانگیز آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. به نظر می‌رسد این تحولات سرآغاز تغییراتی مهم در سیاست های کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در قبال گروه‌های کُردی فعال در این سه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه