Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلیبی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین دولت:


دولت یازدهم در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که محقق نشدن بسیاری از وعده‌های داده‌شده در مقابل اقدامات مثبتی که صورت گرفته در استان‌های مختلف جای بررسی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: چهار سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در کشور می‌گذرد و سهم استان گیلان از مجموع آرایی که باعث روی کار آمدن دولت یازدهم شد،۷۸۴ هزار و ۷۸۹ رأی از مجموع یک‌میلیون و ۴۰۱ هزار و ۸۳۶ رأی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد کشور در حوزه‌های مختلف در کنار برخی پیشرفت‌ها، وعده‌های محقق نشده‌ای در دولت یازدهم دارد که بی‌مناسبت نیست در استانی که سهم مشارکتی خوبی درروی کار آمدن دولت تدبیر و امید داشته، این وعده‌ها موردبررسی قرار گیرد.

راه‌آهن قزوین-رشت مهم‌ترین وعده عملی نشده دولت یازدهم

«اولین طرحی که برای تکمیل آن دنبال خواهیم کرد تا سال ۹۵، راه‌آهن قزوین به رشت خواهد بود. همه اعتباراتی که امسال برای تکمیل این طرح لازم است و سال آینده لازم است، اختصاص خواهیم داد تاکنون قول‌هایی که دادیم به آن‌ها عمل کردیم، این قول را هم عملی خواهیم کرد در سال ۹۵ قطار از تهران به رشت خواهد رسید. این قول دولت یازدهم است...»

این جملات بخش‌هایی از سخنرانی رئیس‌جمهور در اجتماع مردم گیلان در شهر رشت است در مورد پروژه‌ای که سال‌هاست مردم را منتظر نگه‌داشته است.

راه‌آهن قزوین- رشت که از آن به‌عنوان حلقه اتصال کریدور شمال- جنوب یاد می‌کنند، یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که هم‌زمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین سفر ۲۶ فروردین‌ماه ۹۴ رئیس‌جمهور به این استان، وعده افتتاح آن و اتصال آن به راه‌آهن آستارا داده‌شده بود.

تکمیل این پروژه که به گفته برخی مسئولان استانی با ۸۲ درصد و به گفته برخی دیگر با ۵۰ درصد پیشرفت به دولت روحانی تحویل داده شد، بنا به گفته شخص رئیس‌جمهور و محمدباقر نوبخت معاون گیلانی وی، یکی از مهم‌ترین اهداف دولت یازدهم در گیلان به شمار آمده و قرار بود که تکمیل، راه‌اندازی و اتصال آن به راه‌آهن آستارا تا پایان سال ۹۵ محقق شود اما کمبود اعتبار همواره مهم‌ترین دلیل عنوان‌شده از سوی مدیران استان برای به ثمر نرسیدن این پروژه بوده است.

در سفری که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در بهمن‌ماه ۹۳ به گیلان داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر از تأمین اعتبار این پروژه از طریق فاینانس خبر داده و گفته بود که در کنار چین، روسیه نیز برای تأمین منابع فاینانسی این پروژه به میدان خواهد آمد.

تقویم وعده‌ها برای تکمیل راه‌آهن قزوین- رشت

مسئولان استانی(استاندار و نمایندگان)

پروژه تا پایان سال ۹۴ افتتاح می‌شود

رئیس جمهور و محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور

پروژه تا پایان سال ۹۵ افتتاح می‌شود

استاندار گیلان

پروژه تا قبل از پایان دولت افتتاح می‌شود

رئیس‌جمهور

پروژه در سال ۹۶ افتتاح می‌شود

وی که وعده افتتاح این پروژه را در دهه فجر سال ۹۵ اعلام کرده بود، در روزهای پایانی باقی‌مانده به موعد مقرر اعلام کرد که این مهم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد اما درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان، هرچند بخش کمی از این پروژه به‌صورت نمایشی در محدوده کوهین مورد بهره‌برداری قرار گرفت ولی، استاندار گیلان در آخرین اظهارات خود درباره این پروژه، افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت را به قبل از پایان دولت یازدهم و در نیمه نخست سال ۹۶ موکول کرد.

حالا در بهار پایانی دولت یازدهم نه خبری از تکمیل پروژه است و نه تحقق وعده‌ها در این زمینه، موضوعی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان گیلان مورد سؤال مردم و افکار عمومی قرارگرفته سؤالی که رئیس‌جمهور به آن این‌گونه پاسخ داد: راه‌آهن قزوین - رشت در حال طی کردن مراحل نهایی است و این خط ریلی، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

عملیات احداث راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی باهدف اتصال استان گیلان، بندر انزلی و مرز آستارا به شبکه ریلی کشور، تسهیل مبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی، ایجاد یک مسیر تمام ریلی در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب (ارتباط مستقیم ریلی خلیج‌فارس و شبه‌قاره هند با کشورهای روسیه و آسیای میانه و قفقاز و کشورهای اروپائی) و امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه و کشورهای اروپایی آغاز شد.

افتتاح کتابخانه و تالار مرکزی رشت وعده ای روی زمین مانده

کتابخانه و تالار مرکزی رشت نیز از آن دسته پروژه هایی هستند که هرچند بنا به گفته روحانی در جلسه پرسش و پاسخی که طی سفر خود در سال ۹۴ به گیلان با خبرنگاران داشت، قرار بود تا پایان همان سال به مردم استان هدیه داده شود اما در روزهایی که به پایان دولت یازدهم نزدیک می شویم، خبری از افتتاح این دو پروژه به گوش نمی رسد.

هرچند تا سال ۹۴ بیش از ۲۰ میلیارد تومان، صرف تکمیل پروژه تالار مرکزی شد اما نبود اعتبار کافی برای تجهیز این تالار ۱۲ هزار متر مربعی که بزرگترین پروژه فرهنگی شمال کشور محسوب می شود و در سفر فروردین ماه ۹۴ روحانی به گیلان وعده تکمیل آن داده شده بود، سبب شده تا افتتاح این پروژه که حداقل به ۱۵ میلیارد تومان دیگر اعتبار(بر اساس برآوردهای دوسال گذشته) نیاز دارد نیز به یکی از وعده های محقق نشده دولت یازدهم در گیلان تبدیل شود.

همچنین تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت نیز که سرنوشتی مشابه با تالار مرکزی این شهر دارد، از مهمترین مصوبات روحانی در سفر خود به گیلان بود که در حال حاضر خبری از افتتاح آن به گوش نمی رسد.

ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود

هرچند بنا به گفته مسئولان شهری رشت مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار پس از سفر سال ۹۴ روحانی به گیلان برای ساماندهی دو رودخانه مهم و حیاتی «گوهررود» و «زرجوب» اختصاص یافت اما کاظم لطفی مدیرعامل جدید آب منطقه ای گیلان در آخرین اظهارات درباره رقم تخصیص یافته، این رقم را تنها ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

یکی از مصوبات سفر رئیس دولت یازدهم به گیلان تخصیص اعتبار لازم برای ساماندهی این دو رودخانه بود اما، تخصیص نیافتن اعتبار وعده داده شده و همچنین عدم نظارت برهمان میزان اندک اعتبار تخصیص یافته سبب شد تا در پایان دولت تدبیر و امید یکی از مهمترین پروژه های وعده داده شده که برای مردم گیلان به ویژه شهر رشت از اهمیت زیادی برخوردار است، روی زمین بماند.

ظرفیت پرورش ۱۰ تن ماهی در قفس، مصوبه ای که محقق نشد

استان گیلان به دلیل برخورداری از شرایط ویژه آب و هوایی و نعمت دریا، ظرفیت بالایی برای پرورش ماهی در قفس دارد که با تکیه بر این ظرفیت، یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان ایجاد و توسعه این پتانسیل تا میزان ۱۰ هزار تن بود.

به گفته استاندار گیلان در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی استان که ۱۴ فروردین ماه ۹۵ برگزار شد، هیچ اعتباری از مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم برای پرورش ماهی در قفس به گیلان داده نشده و ظرفیت هزار و ۶۴۰ تنی پرورش ماهی در قفس که در حال حاضر در استان ایجاد شده، تنها از محل اعتبارات استانی و به همت مسئولان امر بوده است.

با این حال دولت یازدهم نزدیک به ۹ هزار تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس به مردم گیلان بدهکار است.

افتتاح ۴ پست اسکله از مجتمع بندری کاسپین تا پایان سال ۹۵

در حالی که حسن روحانی در نشست خود با اصحاب رسانه گیلان در فروردین ماه ۹۴ افتتاح چهار پست اسکله از مجتمع ۲۲ اسکله ای کاسپین را تا پایان سال ۹۵ به مردم استان وعده داده بود اما این مهم تنها با محقق شدن افتتاح دو پست اسکله آن هم در فروردین ماه ۹۶ خاتمه یافت و افتتاح دو پست وعده داده شده دیگر نیز به یکی از مصوبات محقق نشده سفر کاروان تدبیر و امید به گیلان تبدیل شد.

مجتمع بندری کاسپین ازآن‌جهت دارای اهمیت است که با هدف‌گذاری به‌عنوان بندر نسل سوم در راستای افزایش توانمندی کشور در همکاری با کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیت منحصربه‌فردی برای تبدیل منطقه به محور مبادلات از مسیر کریدورهای «نوستراک ـ تراسیکا» و «چین ـ اکتائو ـ انزلی» دارد.

حفظ میراث فرهنگی و ساختمان های قدیمی موجود در شهر رشت

«حفظ میراث فرهنگی و ساختمان های قدیمی موجود در شهر رشت و احیای آنها می تواند ظرفیتی برای فرهنگ استان گیلان به شمار آید.»

این جمله بخشی از سخنان روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در فروردین ماه سال ۹۴ است که بر اهمیت حفظ و احیای میراث فرهنگی به ویژه ساختمان های قدیمی موجود در شهر رشت تأکید دارد و این در حالی است که ساختمان های مدرسه «فروغ»، عمارت های تاریخی «ابریشمی» و «آوانسیان» و نمونه های بی شماری از این دست که جزو میراث فرهنگی و هویت گیلان محسوب می شوند، در آستانه تخریب قرار گرفته و مهمترین دلیل رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز برای توجه نکردن به حفظ، احیا و مرمت این آثار، کمبود منابع اعتباری است.

وعده‌های حوزه آب محقق نشد

بهبود وضعیت کشاورزی در گیلان یکی دیگر از مصوبات سفر روحانی به این استان بود که تسطیح اراضی شالیزاری و بهره‌برداری از سدهای در دست‌ساخت و احداث سدهای لاستیکی در گیلان به‌منظور بهره‌وری بیشتر از منابع آبی استان، مهم‌ترین راهکارها برای اجرایی شدن این مصوبه بود.

روحانی در فروردین‌ماه ۹۴ در جمع مردم گیلان اظهار کرد: «چهار سد در سال ۹۴ و هفت سد در سال ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد علاوه بر کارهایی که برای آب‌بندها و سیل بندها باید انجام بگیرد ان شاء الله کمکی هم برای آب در استان و کشاورزی برای استان خواهد بود.

کار دیگری که انجام خواهد شد مساله یکپارچه‌سازی و تسطیح اراضی کشاورزی است که کار شروع‌شده. ان شاء الله ما در هرسال یعنی از سال ۹۴ تا پنج سال آینده طبق برنامه، به میزان ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را یکپارچه‌سازی و تسطیح خواهیم کرد و در اعتباراتمان هم پیش‌بینی کردیم که تحولی درزمینهٔ کشاورزی باشد.»

بر اساس این گفته‌ها، تا امروز باید ۱۱ سد در گیلان اجرایی و عملیاتی می‌شد که متأسفانه به‌زعم برخی مسئولان استانی حرکت لاک‌پشتی این سدها، حتی کورسوی امید را هم در دل مردم استان برای بهره‌برداری از آن‌ها روشن نمی‌کند.

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش اجرای عملیات عمرانی سدهای پل رود و شفارود را بسیار کند خوانده و گفته است: متأسفانه وعده‌های داده‌شده در حوزه آبیاری کشاورزی محقق نشده است.

تسطیح اراضی شالیزاری گیلان نیز که به گفته روحانی قرار بود تا پایان دولت به ۵۰ هزار هکتار برسد، هرچند حجتی وزیر کشاورزی از تسطیح ۷۷ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان خبر می‌دهد اما به گفته برخی مسئولان استانی این مهم محقق نشده و تنها بخش کمی از مصوبه وعده داده‌شده اجرایی شده است.

وعده های محقق نشده دولت یازدهم در استان گیلان به همین جا ختم نمی شود و احداث سدهای لاستیکی، تسطیح سالانه ۱۰ هزار هکتار زمین زراعی، احیای تالاب انزلی، پیشبرد احداث سدهای شفارود، پلرود و لاسک و رونق گردشگری هدفمند در گیلان و... بخش کوچکی از وعده های روی زمین مانده روحانی در این استان است که قرار بود تا پایان دولت به بهره برداری برسند.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901317

دیگر خبرها

  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • کالای قاچاق در اردبیل به مقصد نرسید
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • فیلم/ تحقق وعده یک میلیون اشتغال در دولت سیزدهم
  • ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!
  • بیش از ۱۰۰ همت سرمایه گذاری در گیلان اجرایی می شود
  • داروی غیر مجاز به مقصد نرسید
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد