Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نامه نیوز»
2024-04-26@02:31:10 GMT

مکمل‌های لاغری، داروی کاهش وزن نیستند

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۶۹۹۵۱

رئیس انجمن چاقی ایران گفت: دارو باید با توجه به شرایط فیزیکی فرد و توسط یک پزشک متخصص تجویز شود. به همین دلایل یک دارو نمی‌تواند به صورت عمومی در رسانه تبلیغ شود و داروهایی که برای درمان چاقی تبلیغ می‌شوند فقط فریبکاری هستند. محمد هاشمی متخصص بهداشت و رئیس انجمن چاقی ایران گفت: دارو از سایر کالاهای مصرفی جداست؛ طراحی دارو نیاز به طی کردن مراحل استاندارد و پشتوانه تحقیقاتی محکم دارد تا بتواند به عنوان یک داروی مؤثر مورد تأیید قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش نامه نیوز ، وی افزود: فرآیند طراحی دارو نیازمند مطالعات گسترده است تا به درجه‌ای برسد که مورد تأیید قرار گیرد، همچنین باید پژوهش‌های گسترده‌ای در خصوص عوارض یک دارو صورت گیرد. گاهی اتفاق می‌افتاد که یک دارو بعد از تأیید به دلیل عوارض متعدد رد می‌شود.

هاشمی گفت: دارو یک کالای مصرفی نیست که فرد بتواند به تشخیص خودش آن را مصرف کند. دارو باید با توجه به شرایط فیزیکی فرد و توسط یک پزشک متخصص تجویز شود. به همین دلایل یک دارو نمی‌تواند به صورت عمومی در رسانه تبلیغ شود و داروهایی که این چنین برای درمان چاقی تبلیغ می‌شوند فقط فریبکاری هستند البته داروهایی همچون تب‌برهای ساده و ضد حساسیت می‌توانند به صورت عمومی تجویز شوند اما بقیه داروها شامل این موارد نیستند.

رئیس انجمن چاقی ایران گفت: مردم باید دقت کنند یک دارو فقط باید توسط مراکز مجاز عرضه شود که این مراکز مجاز تنها شامل داروخانه است و نهاد دیگری نباید اجازه فروش یک دارو را داشته باشد.

مکمل‌های لاغری، داروی کاهش وزن نیستند

وی اضافه کرد: در مورد مکمل‌های لاغری نیز سازمان غذا و دارو با این عنوان که در حد معقول زیان‌بار نیست و اثرات مثبتی نیز دارد مجوز داده است، اما باید دقت کرد که این اثرات مثبت جنبه دارویی ندارند و اینکه عده‌ای سودجو از این مکمل‌ها به نفع خود بهره می‌برند و آن را به عنوان دارو برای کاهش وزن تجویز می‌کنند که این کاملاً غلط است.

هاشمی افزود: همچنین باید دقت کرد که هر ماده‌ای که منشأ گیاهی دارد الزاماً بی‌خطر نیست، بعضی از مواد گیاهی حتی می‌تواند سمی باشد پس افراد باید دقت کنند که مکمل‌های گیاهی تحت عنوان داروی لاغری را به راحتی نپذیرند.

هیچ مطالعه علمی دقیقی بر روی داروهای کاهش وزن انجام نشده است

این متخصص بهداشت اضافه کرد: برای اینکه یک مکمل اعتبار لازم را داشته باشد ابتدا باید تحقیقات گسترده روی آن انجام شود و بعد روی موجودات زنده همچون حیوان و سپس انسان امتحان شود و باید گفت که مکمل‌ها و داروهای کاهش وزن تا کنون چنین مطالعاتی روی آنها انجام نشده است.

راه درمان کاهش وزن

رئیس انجمن چاقی ایران، راه درمان کاهش وزن را اصلاح حقوقی زندگی و داشتن یک الگوی صحیح تغذیه و فعالیت بدنی مناسب را دانست و هر روش دیگری به جزء این دو را کاملاً‌ اشتباه و خطا عنوان کرد.

هاشمی گفت: هم اکنون چاقی در دنیا فراگیر شده به همین دلیل یک بستر مناسبی به لحاظ تجارت ایجاد کرده است و افراد زیادی ادعا می‌کنند که با مکمل‌ها و داروها می‌توانند کاهش وزن را سبب شوند در حالی که تا جایی که من می‌دانم هیچ تحقیقات علمی دقیقی بر روی هیچ مکمل، دارو و دمنوشی چاقی و لاغری انجام نشده و اگر نمونه موردی از اینها در کاهش وزن کسی مؤثر بود نمی‌تواند دلیل بر درستی آن باشد.

منبع: نامه نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۹۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله دارو در زابل

  سردار دوستعلی جلیلیان  گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه افرادی در یک منزل مسکونی در سطح شهرستان زابل در امر تهیه و توزیع داروی خارج از شبکه توزیع، قاچاق و غیرمجاز فعالیت گسترده‌ای دارند، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس شهرستان زابل قرار گرفت.

 این مقام انتظامی افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی و در بازرسی مأموران انتظامی از این منزل بیش از ۷۲۷ هزار و ۷۰۰ عدد انواع قرص و داروی خارج از شبکه توزیع و غیرمجاز کشف و منزل مسکونی متخلف نیز پلمب شد.

 سردار "جلیلیان" با اشاره به اینکه برابر اعلام کارشناسان مربوطه ارزش تقریبی اقلام دارویی مکشوفه ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است گفت: دراین خصوص ۲ متهم دستگیر وپرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

  فرمانده انتظامی استان درپایان با بیان اینکه فروش دارو‌های غیر مجاز سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد از شهروندان خواست اخبار و اطلاعات خود را در این خصوص با تماس مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در اختیار پلیس قرار دهند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو که تبلیغاتش در اینستاگرام زیاد است
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • کشف محموله دارو در زابل
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه