Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس جمهوري در دهمين نشست خبري با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشي از وضعيت اقتصادي، اجتماعي و سياسي کشور، با تاکيد بر اينکه «اشکالي ندارد جناح ها، احزاب و گروه ها حرفهايشان را بزنند» گفت: بالاترين خيانت به ملت آن است که کسي به مردم دروغ بگويد و آمار اشتباه بدهد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز دوشنبه در اين نشست که در نهاد رياست جمهوري برگزار شد، ضمن تبريک سال جديد، عيد نوروز و ايام مبارک ماه رجب به خصوص ميلاد باسعادت مولاي متقيان حضرت علي( ع) گفت: دولت يازدهم در طول تلاش هايش در بيش از سه سال و نيم گذشته و به وي‍ژه در سال 95موفقيت هايي داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روحاني افزود: در مجموع ما احساس مي کنيم با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و حمايت مردم دولت در اهداف مدنظر و در برخي از اهداف به حمدالله موفق بوده است.
وي ادامه داد: در سال 95 شرايط زندگي مردم از لحاظ سياسي، خدمات دولت و اقتصادي، طبق همه مراکز آمار رسمي کشور و جهاني بهتر از حدي بود که در آغاز سال، پيش بيني مي کرديم.
رئيس قوه مجريه تصريح کرد: خوشحالم به اطلاع مردم برسانم اقشاري که داراي درآمد کمتري هستند، مثل حقوق بگيراني که حقوق آن ها حداقلي است يا بازنشستگان، افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي در مجموع چهار سال دولت يازدهم دريافتي آن ها به دو برابر يا بيش از دو برابر افزايش يافته است.
روحاني افزود: در سال 96 حداقل 20 درصد به حقوق مستمري بگيران کميته امداد و بهزيستي اضافه خواهد شد که رقمي بين 180 تا 200 هزار تومان است.
وي ادامه داد: در مجموع چهار سال حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به دوبرابر افزايش يافته است که از جمله آن مي توان به حقوق معلمان و کارمنداني که حقوق بالايي ندارند، اشاره کرد.
رئيس جمهوري گفت: اين يک نقطه حائز اهميت است که اولين دغدغه دولت، زندگي افراد کم درآمد جامعه بوده و اين دولت شايد اولين دولتي باشد که همه ساله افرادي که داراي حقوق و دستمزد دريافت مي کنند اعم از کارمندان و کارگران، اضافه حقوق شان بيش از تورم سالانه بوده است، در گذشته هيچ وقت اين چنين نبوده است و از سال 93 به طور منظم اين کار را انجام داديم.
روحاني افزود: وضع کشاورزان که جزو اقشار پردرآمد جامعه نيستند در دولت يازدهم نسبت به گذشته بهتر شده است.
وي ادامه داد: در سال 91 پول گندمي که به کشاورزان پرداخت شده 800 ميليارد تومان است. در سال 95 پول گندمي که به کشاورزان پرداخت شده حدود 15 هزار ميليارد است.
ريئيس قوه مجريه همچنين گفت: کشاورزان همان اقشار زحمتکش جامعه ما هستند که بزرگترين خدمت را به جامعه مي کنند.
روحاني اظهارکرد: تراز تجاري ما در مواد غذايي در سال 92 منهاي8.1 بوده که در سال 95تراز تجاري منهاي 2.6 است، اين فاصله در واقع توليد، تلاش و خوداتکايي بيشتر ما است.
وي ادامه داد: از نظر آمار در سال 92 توليدات کشاورزي حدود 97 ميليون تن بوده و در سال 95 ، 118 ميليون تن بوده است يعني مجموعا 21 ميليون تن توليد مواد غذايي در اين دولت افزايش پيدا کرده و اين هم به معناي بهتر شدن زندگي کشاورزان و دامداران و هم به معناي خودکفايي بيشتر و اقتصاد مقاومتي است.
رئيس جمهوري تصريح کرد: در زمينه بهداشت و درمان اين دولت بيشترين توجه را به مساله درمان و محيط زيست قرار داده است.
روحاني افزود: سلامت و محيط زيست جزو اولويت هاي دولت بوده است و براي اولين بار در تاريخ ايران تمام مردم تحت پوشش بيمه درماني قرار گرفتند و براي اولين بار تمام حاشيه نشين ها تحت پوشش بيمه درماني و خدمات درماني قرار گرفتند.
وي يادآور شد: اين دولت دولتي است که به فکر محرومين و مستضعفين و حاشيه نشينان بوده است.
رئيس دولت يازدهم يادآور شد: تخت هاي بيمارستاني که براي رفاه بيماران در اين دولت اضافه شده 21 هزار تخت بيمارستاني است. البته وزير بهداشت گفت اين رقم تا آخر دولت بيشتر خواهد شد و به حدود 24 هزار تخت خواهد رسيد.
روحاني اضافه کرد: 21 هزار تخت بيمارستاني يک چهارم تخت بيمارستاني کشور در طول تاريخ است. آنچه تخت بيمارستاني در ايران بوده 81 هزار تخت است و در حال حاضر 21 هزار تخت اضافه شده است. اين به معناي توسعه امکانات کشور براي درمان بيماران است .
وي افزود: در بحث توجه اين دولت به روستاها که اقشاري با درآمد کمتر و مشکلات بيشتر و نيازمند توجه بيشتر هستند، دولت کار زيادي انجام داده است.
خبرنگار دنياي اقتصاد در ابتداي اين نشست خبري پرسيد: بخش تمايز اولويت هاي اقتصادي شما در صورت پيروزي انتخابات رياست جمهوري چه خواهد بود؟ يارانه نقدي، اصلاح نظام بانکي و کسري چه تفاوتي با دوره قبل خواهد داشت؟
رئيس جمهوري پاسخ داد: در اين جلسه راجع به بحث هاي انتخاباتي نمي خواهيم اصلا صحبت کنيم. اما اين که دولت براي آينده چه فکري کرده يا دارد مي شود در قالب آن سوال شما توجه شود.
روحاني افزود: مساله يارانه براي به کمک به آسيب پذير بوده است و در چارچوب قانون اجرا مي شد. اين دولت سعي کرده است که در چارچوب قانون بخشي از يارانه را به بخش هايي که اهميت داشته است، ببرد. مثلا در بخش کشاورزي، پولي که براي گندم مي دهيم با قيمت گندم در بازار بين المللي خيلي متفاوت است. تقريبا چيزي حدود دو برابر است.
وي ادامه داد: اين يارانه که دولت به کشاورزان مي دهد و يارانه اي که در زمينه درمان مي دهد، استفاده صحيح از يارانه است. دولت در اين زمينه به طول کلي بايد تابع قانون باشد؛ در چارچوب آنچه مجلس تصويب کرده است. دولت بعدي هم در چارچوب مصوبات مجلس عملي خواهد کرد.
رئيس دولت يازدهم اضافه کرد: به دوستان اقتصادي گفتم که يکسري اقشاري در جامعه داريم که آسيب پذيرترند و بيشتر تحت فشارند. اين که يارانه يکسان پرداخت شود، خيلي مطلوب نيست. اقشار آسيب پذير بيشتر دريافت کنند. يارانه نقدي اقشار کم درآمد اضافه خواهد شد.
روحاني افزود: تمام روستاهايي که گازکشي شده از آغاز، قبل و بعد از انقلاب تا سال 92، 14 هزار روستا بوده است. در اين دولت 9 هزار روستا گاز کشي شده است. در اين دولت تمام روستاهايي که از 10 خانوار بيشتر هستند امروز داراي برق هستند. من حتي پرسيدم از وزير نيرو که استثنا ندارد، گفت 8 روستا به خاطر تخلفاتي که بوده است، تمام روستاهاي 10 خانوار داراي برق هستند.
وي ادامه داد: براي آب رساني به روستاها، پنج هزار و 200 روستا داراي آب بهداشتي شدند که به معناي کمک به اقشار کم درآمد و توجه به آنها است. راه هاي روستايي و کارهاي درماني و بخش آموزشي، ارتباطات و اينترنت که 25 هزار روستا به اينترنت وصل شده است که يکي از افتخارات اين دولت اين است که مساله اينترنت را توسعه داده است.
وي تاکيد کرد: يکي از افتخارات اين دولت اين است که جامعه ما فضاي ما خيابان هاي ما مدارس دبيرستانها و دانشگاه هاي ما کمتر امنيتي شده است. همه تلاش اين دولت اين بوده است که فضاها فضاهاي دوستانه و محبت و برادر باشد.
رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: از همه مردم خواهش مي کنم دو انتخابات بزرگ پيش رو داريم، در اين دو انتخابات حواسمان باشد؛ انتخابات براي نزديک تر شدن ما است.
روحاني با بيان اين که اشکالي ندارد جناح ها، احزاب و گروه ها حرفهايشان را بزنند، ادامه داد: آمار و ارقام دقيق باشد. به مردم دروغ گفته نشود. اين بالاترين خيانت به ملت است که کسي به مردم دروغ بگويد؛ آمار و حرف دروغ بگويد.
وي ادامه داد: مخصوصا دروغي که باعث ياس و نا اميدي مردم شود. مردم بگويند 39 سال بعد از انقلاب پس چه شد؟ ملت ما همواره اميدوار بوده است و شرايط منطقه و دنيا را مي دانند. مردم به خوبي مي دانند طي مسيرهاي پرافتخارتر براي اين کشور در سايه وحدت و اتحاد امکان پذير است.
رئيس جمهوري اضافه کرد: در افتتاح پروژه هاي انرژي صلح آميز هسته اي بسيار خوشحال شدم که در سال 95، 42 پروژه مهم به ثمر رسيد و ديروز 20 فروردين پروژه هاي مهم آن اعلام و افتتاح شد. به معناي اين است که در همه فناوري هاي پيشرفته و از جمله فناوري صلح آميز هسته اي به خصوص بعد از برجام در مسير پيشرفت هستيم.
روحاني تاکيد کرد: آمار به ما خواهد گفت که بعد از برجام تحرک ما براي پيشرفت بيشتر شده است. ما بايد اين فضا را فضاي بهتري قرار دهيم. بايد نتيجه ايام انتخابات وحدت بيشتر باشد. شکاف کمتر باشد. ترس بيشتر دشمنان از ما باشد. اميد بيشتر دوستان به ما باشد. مردم حتما يک انتخابات قانوني، رقابتي و اخلاقي خلق خواهند کرد. با يک حماسه بزرگ . سال سالي است که براي توليد ملي و اشتغال بيش از گذشته تلاش کنيم.
وي تصريح کرد: خوشحالم به اطلاع ملت ايران برسانم که ديروز ابلاغيه اي به تمام دستگاه هاي اجرايي ارسال خواهد شد و برنامه براي توليد ملي و اشتغال مشخص و براي همه دستگاه زمان بندي شده است که در چه زماني برنامه تدوين کنند و چه زماني به برنامه بودجه و ستاد اقتصاد مقاومتي بدهند که در اين ابلاغيه ها مشخص شده است.
روحاني تاکيد کرد: پايان سال 96 دولت بتواند آمار افتخارآميزي در زمينه توليد ملي و اشتغال بوده است؛ به ملت ايران عرضه کند و آنچه که مورد تاکيد رهبري بوده است همه موفق به اجراي آن باشيم.
خبرنگار راديو پرسيد در قول هاي انتخاباتي گفته بوديد که وضعيت اقتصادي بايد به نحوي بهبود بخشيده شود که نيازي به 45 هزار تومان يارانه نقدي نداشته باشند آيا اين وعده محقق شده است،
رئيس دولت تدبير و اميد پاسخ داد: درست مي گوييد ما بايد به جايي برسيم که مردم نيازمند به يارانه نقدي نباشند. اما آيا اين کار ظرف چهارسال حتما به نتيجه مي رسد؟
روحاني ادامه داد: کاري که ما در دولت يازدهم کرديم، اين بود که يارانه نقدي را به جاي اينکه اضافه کنيم به بخش هاي توليدي و خدمات اجتماعي برديم. بايد وضع زندگي مردم آنقدر خوب شود که نياز نداشته باشند و اين حرف کاملا درست است. بايد همه مردم مشغول کار باشند و بيکار نداشته باشيم. همه بايد درآمد به اندازه کافي براي زندگي داشته باشند، خب اينها چگونه امکان پذير است؟
وي اضافه کرد: آيا بدون فناوري، سرمايه گذاري و امنيت، امنيتي که مي گويم فرهنگي و اجتماعي هم هست، امکان پذير است؟ آينده را سياه کردن و تاريک کردن درست نيست. بعضي ها نمي دانم چرا ماشين دودي هستند. همين طوري که حرف مي زنند، دود مي کنند. حتما ايران بهتر در سال هاي بعد خواهيم داشت. براي چه فضا را دودآلود مي کنيم؟ براي چه مردم را به ترديد مي اندازيم؟
رئيس جمهوري همچنين گفت: ما بايد فضا را اميدوارانه کنيم و براي آن، همه بايد تلاش کنيم. بايد سرمايه جذب کنيم و بياوريم. مثلا يک تعداد هواپيما خريداري شد. نمي دانم چرا به بعضي ها برخورد و گفتند که چرا هواپيماي نو؟ همان کهنه سوار مي شويم.
روحاني افزود: نمي دانم از کجا اين حرفها پيش آمد و من هنوز نتوانستم بفهمم. در سال، بيش از چهار ميليارد دلار مردم به شرکت هاي خارجي براي صندلي هاي سفر مي دهند. اين اشکال دارد که اين 4 ميليارد دلار را شرکت هاي داخلي بگيرند و به شرکت هاي خارجي ندهيم؟ بعضي ها مي گويند نه بدهيم به شرکت هاي خارجي.
رئيس جمهوري گفت: ما بايد گردشگري را رونق دهيم و گردشگردي جايي است که بايد روي آن سرمايه گذاري کنيم. کشور ما بايد به روزي برسد که مردم ما به يارانه نقدي نياز نداشته باشند. اين راه طولاني پيش روي ما است. همه بايد دست به دست هم بدهيم. دستگاه اجرايي به تنهايي نمي تواند اين کار را انجام دهد. همه بايد بيايند و در کنار آنها مردم هم باشند. اين کاري است که رسالت و وظيفه همه است و دولت هم وظيفه دارد.
روحاني در پاسخ به سوال دوم اين خبرنگار که پرسيد شما همواره از منتقدان اصلي اصلاح نظام بانکي بوديد چرا نظام بانکي ريشه اي اصلاح نمي شود؟ گفت: مساله دوم مساله بانک ها است. بانک ها خيلي نياز به اصلاحات دارد. البته در اينجا مي خواهم از بانک هاي کشور به خاطر کاري که در سال 95 کردند، تشکر کنم.
وي افزود: در سال 95 ؛ 43 درصد از سال قبل بيشتر تسهيلات دادند که رقم بسيار خوبي است. بيش از 430 هزار ميليارد تومان تسهيلات در بخش هاي مختلف دادند.24 هزار واحد صنعتي کوچک و متوسط تسهيلات گرفتند.
رئيس جمهوري يادآور شد: اما بانک هاي ما نياز به تحول دارند. ما در سال گذشته در مجموع برخي بدهي بانکها را داديم. اين اولين دولتي است که دارد بدهي اش را پرداخت مي کند. سرمايه بانک هاي دولتي تقريبا دوبرابر شده است و اين کار بزرگي است که دولت انجام داده است. در عين حال اصلاحات فراواني هم داده است. سال گذشته دستورالعملي رابه معاون اول در زمينه هاي مختلف دادم که يکي از آن ها درباره بانکها بوده است.
روحاني يادآور شد: مشکل بانکها مشکلي است که خيلي در دولت يازدهم کم کار شده است. ما در بعضي جاها حرکتمان بسيار کند بود و بعضي جاها حرکتمان بسيار تند بود. در زمينه قاچاق کار بزرگي کرد از 25 ميليارد به 15 ميليارد رسيد. احتمال مي دهم بين 15 تا 10 ميليارد باشد. در عين حال اين کار کاري است که بايد با سرعت بيشتري انجام شود. در زمينه بانک ها قدم هايي برداشته شده است و قدم هاي بيشتري باقي مانده است.
خبرنگار روزنامه اعتماد پرسيد: تعدادي از مديران کانال هاي تلگرامي مدتي در بازداشت به سر مي برند، البته هر چند شما در اين زمينه دستوراتي براي پيگيري صادر کرديد اما همچنان اين يکي از دغدغه هاي رسانه ها است. شما به عنوان مسول اجراي قانون اساسي و فردي که به عنوان رعايت حقوق شهروندي اصرار داريد، چه اقداماتي در اين انجام داديد و با توجه به اين که به انتخابات نزديک مي شويم، چه تضميني وجود دارد که اين بازداشت ها بيشتر نشود؟
رئيس جمهوري گفت: سوال بسيار مهمي براي جوانان و جامعه است.
روحاني ادامه داد: يکي از قول هاي اين دولت همين بوده است که آزادي را مردم بهتر لمس و حس کنند. بعضي ها مي گويند فقط بايد اقتصاد را لمس کرد. آزادي را هم بايد لمس کرد. مردم بايد احساس کنند که اين کشور، کشور مردمسالار ديني است. به خاطر اين که يک نفر از يک نظر و حزب و جناحي حمايت کرده است، معنا ندارد به زندان برود.
وي يادآور شد: يکي از شيوه هايي که بعضي ها به کار مي برند که ان شاءالله در قوه قضاييه ما ديده نشود، مثلا کسي را که مي خواهند شنبه صبح احضار کنند ، شنبه احضار نمي کنند، چون شنبه احضار کنند طرف بايد وثيقه اي را تا ظهر بگذارد، تلفن مي زند اقوام و آنها مي آيند وثيقه اي مي گذارند و آزاد مي شود. پنجشنبه مي برند. پنجشنبه نيمه تعطيل است و جمعه هم که تعطيل است که دوشبي آنجا بماند، بعضي ها مي گويند آب خنک در زندان خوردنش مستحب است.
رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: اينها درست در شب تعطيلات آمدند، عده اي از جوانان را دستگير کردند. من همان وقت به وزير کشور دستور دادم که اين مساله را دنبال کند. به وزير اطلاعات دستور دادم که اين موضوع را دنبال کند و به من گزارش دهند.
روحاني اظهار کرد: گزارش وزير اطلاعات، طبق اطلاعاتي که او داشت اين بود که آنها جرمي مرتکب نشده اند و اين را ايشان به صراحت در دولت گفت. وزير کشور هم گفت که من دارم اين مساله را دنبال مي کنم. همان روزهاي اول عيد هم به من گفت که اميدوارم اين مساله حل شود.
وي تاکيد کرد: بعد از تعطيلات عيد هم در اولين فرصت دولت، دوباره اين را تکرار کردم. الان هم تاکيد مي کنم وزير کشور، اطلاعات و دادگستري اين موضوع را بايد دنبال کنند و يک گزارش کتبي دقيق به من بدهند که براي چه آنها دستگير شدند و چرا آنها را نگه داشتند.
رئيس جمهوري تصريح کرد: اميدوارم آنچه که در گزارش اوليه به من داده شده درست نباشد. اگر صحت آن درست باشد، من آن را به اطلاع مردم مي رسانم.
خبرنگار يورونيوز نيز پرسيد: با توجه به حمله اخير موشکي آمريکا به سوريه، آيا ممکن است ايران سياست خود را در سوريه تعديل کند؟
رئيس جمهوري گفت: مساله سوريه موضوع مهم و حساسي در منطقه ما است. ما از ابتداي ماجراي سوريه که به 6 سال قبل مربوط مي شود نظر ما اين بود کشورهاي ديگر در حمايت از تروريسم دخالت نکنند.
روحاني افزود: متاسفانه برخي کشورهاي منطقه و غربي به تروريست ها کمک کردند، من در اولين حضور در نيويورک براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد با روساي اروپايي که ملاقات کردم گفتم حمايت شما از تروريست ها چقدر مي تواند براي خودتان خطرناک باشد.
وي ادامه داد: به نظر من يک خطا و اشتباهي در اين زمينه رخ داد، جمهوري اسلامي ايران از ابتدا معتقد بود بايد به تروريسمي که از سراسر کشورهاي منطقه و غيرمنطقه در سوريه جمع شدند و به وحشيانه ترين شکل با مردم مي جنگند، خاتمه داده شود و البته در خود سوريه بايد اصلاحاتي در حکومت سوريه هم صورت بگيرد.
رئيس قوه مجريه گفت: همانطور که مي گوييم تنها راه حل صندوق راي است، اين صندوق راي تنها براي تهران، اصفهان و ايران نيست، اين صندوق راي را براي همه منطقه توصيه مي کنيم.
روحاني افزود: همه منطقه اگر مثل ايران اتکايشان به صندوق آرا باشد، مشکلاتشان کم و در نهايت تمام مي شود، اميدواريم در نهايت اصلاحاتي در سوريه تحقق پيدا کند و اين ضرورت دارد.
وي ادامه داد: در حادثه اخير اولا آمريکايي ها به بهانه اي اين حمله را انجام دادند که نه مستند و نه معلوم است و يک مقدار گاز شيميايي انتشار پيدا کرد و عده اي مصدوم و کشته شدند. اينکه اين از کجا بود و چگونه بود، پيشنهاد ما اين بوده يک کميته حقيقت ياب بين المللي تشکيل شود و در منطقه نگاه کنند و اين را به آقاي پوتين و بشار اسد نيز گفتم.
رئيس جمهوري گفت: آقاي پوتين نيز گفت تشخيص اين مساله آسان است و از نظر ما نيز اين مساله آسان است، اگر يک کميته حقيقت ياب بي طرف در منطقه بروند و علمي بررسي کنند معلوم مي شود.
روحاني افزود: حال اگر رفتند و معلوم شد تروريست ها بودند آمريکا چه جوابي مي دهد؟ اگر تروريست ها بفهمند هر وقت يک گاز را يکجايي منتشر کنند، آمريکا به حمايت آن ها به پا مي خيزد، وضع سوريه و منطقه چه مي شود؟ مگر آمريکا يکبار اين کار را کرد، در دفعه هاي بعد بي پاسخ و بي جواب مي ماند؟
وي ادامه داد: مقامات روسي گفتند تا درگيري ما چند اينچ فاصله داشتيم، درست هم مي گويند اگر اين موشک ها چند صدمتر بالا و پايين مي خورد، ممکن بود به يک درگيري بزرگ منجر شود.
رئيس جمهوري تاکيد کرد: به نظر من کاري که آمريکايي ها انجام دادند نه با حقوق بين المللي، نه با منطق و نه با منافع کشورها و منطقه سازگار است. اشتباه مي کنند آن کشورهايي که آمريکا را تشويق مي کنند به خاطر اين که تروريست ها تقويت شوند، تروريست ها دو شکست بسيار بزرگ در حلب و در حملات هفته هاي اخير به حما خوردند، اين اقدام شايد براي جبران شکست تروريست ها باشد.
روحاني افزود: اين کار به هر دليلي باشد از نظر ما ناپسند، نادرست و محکوم است. البته کاربرد سلاح شيميايي صرف نظر از اينکه عاملان آن چه کساني باشند به طور کلي محکوم و غلط است، ملت ما قرباني سلاح شيميايي است.
وي ادامه داد: وقتي مي گويند خان شيخون، ما به ياد سردشت و حلبچه مي افتيم، ملت ما سال ها در برابر سلاح شيميايي زجر کشيدند و به هيچ عنوان نبايد در منطقه اجازه داده شود، هيچ گروه تروريستي و هيچ کسي از سلاح شيميايي مخرب استفاده کند.
رئيس جمهوري همچنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار يورونيوز در بحث افتتاح دفتر اتحاديه اروپا در تهران گفت: اين کار را وزارت خارجه دنبال مي کند و در چارچوب مقررات کشور انجام مي شود.
خبرنگار کيودو ژاپن نيز سوال کرد: با توجه به اين که کمتر از يک ماه تا انتخابات مانده است آيا براي حضور در انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري تصميم گرفته ايد يا خير؟
رئيس جمهوري پاسخ داد: براي پاسخ به اين سوال بايد دو سه روز ديگر صبر کنيد. همان طوري که مي دانيد از فردا ثبت نام افرادي که متقاضي هستند، شروع مي شود و پنج روز اين زمان براي ثبت نام وجود دارد. اگر پنج روز ديگر صبر کنيم، مشخص مي شود که چه کساني ثبت نام مي کنند و خود به خود همه مطلع مي شوند.
روحاني تاکيد کرد: آنچه که من مي خواهم؛ انتخابات بسيار پرشور و با حضور مردم و حداکثري آنها است. هرکسي را که مردم تشخيص دادند مسئوليت را در چهارسال بعد به عهده مي گيرد.
خبرنگار فارس سوال کرد: تيم هماهنگي اقتصادي شما براي پايين آوردن نرخ تورم پيشنهاد داد نرخ سود سپرده بانکي بالا نگه داشته شود تا پول مردم فريز بماند و با کاهش سرعت نقدينگي مردم کاهش پيدا کند. اجراي اين راه و رها کردن اين طرح توسط بانک مرکزي باعث رقابت شديد بانکها در جذب سپرده و به نوعي مسابقه بالابردن سود بانکي شد. آن هم در شرايط رکود شديد که امکان دادن تسهيلات به بخش هاي اقتصادي غيرممکن مي کرد. الان وضعيت بانک هاي ما ناشي از اين سياست ها است و بحراني است. موسسه هايي هم هستند که مجوز بانک مرکزي را داشتند اما ورشکست شدند و صورت هاي مالي خيلي از بانک ها نشان مي دهد که برخي آنها در معرض ورشکستگي هستند يا ورشکست شدند . سياست کنترل تورم اگرچه باعث نسبي تورم شد ولي بحراني را در نظام بانکي و اقتصادي به وجود آورد که در پيش از اين سابقه نداشته که تبعات وحشتناکي هم خواهد داشت آيا شما مسووليت اين بحران را مي پذيريد و هزينه سنگين اصلاح اين شرايط را قبول مي کنيد يا قصد داريد که آن را براي دولت بعد به ارث بگذاريد؟
روحاني جواب داد: نه؛ من کلمه بحران را قبول ندارم که شما به کار مي بريد. من کلمه بحران را به هيچ عنوان قبول ندارم، هيچ بحراني وجود ندارد. يکي از افتخارات دولت اين است که تورم را تک رقمي کرده است. چيزي که از ابتدا دنبال آن بود. بعد از 26 سال تورم کشور تک رقمي شد.
وي ادامه داد: يکي از افتخارات بزرگ ديگر ما اين است که بانک ها امروز شرايط شان بهتر از سال گذشته است . سرمايه بانک ملي نسبت به پارسال چه وضعي دارد؟ خود رييس بانک ملي به من گفت کاري که شما در سال گذشته نسبت به بانک ملي انجام داديد در تاريخ بانک ملي از روز تاسيس تا سال گذشته سابقه نداشته است. بنابراين وضع بانک هاي ما امروز از ديروز خيلي بهتر است.
رئيس جمهوري گفت: حالا يک مورد خاص که به آن اشاره مي کنيد آن مورد هم به تفصيل رئيس بانک مرکزي گفته چند تا از موسسه اعتباري بودند و بعد آمدند در يک موسسه جديد ادغام شدند. برخي بايد مي آمدند وارد مي شدند. قبل از اين که ورود پيدا کنند يک قاضي دستور داد که تابلوي آن بانک ها را عوض کند. من به رييس بانک مرکزي گفتم که از دست آن قاضي در امري که به او مربوط نبوده و دخالت کرده است، به دستگاه قضايي شکايت کند.
روحاني يادآور شد: اگر مشکلي در گوشه اي پيش آمده، قابل حل است و حل و فصل مي شود. آنچه که شما به آن اشاره مي کنيد ما به دنبال پايين آوردن تورم هستيم. خواست ما از بانکها اين بود که تسهيلاتي که داده مي شود با نرخ سود کمتري داده شود. براي اينکه بانکها بتوانند نرخ سود تسهيلات را کمتر کنند، خود به خود بايد سود سپرده را پايين بياورند.
وي تاکيد کرد: بايد تعادل صورت بگيرد البته نه به صورت دستوري بلکه به اين دليل. به صورت دستوري در دولت قبل آزمايش شد؛ هر چيزي که به بانکها به صورت دستوري ارائه شد، عملياتي نشد. با بانک ها هماهنگي شد. کاري که بانک مرکزي انجام داد سود بين بانکي بود. سود بين بانکي را پايين آورد. اين باعث شد که سود تسهيلات هم پايين آمد.
رئيس جمهوري اضافه کرد: اگر نسبت به اول دولت نگاه کنيد، هم تسهيلات پايين آمد و هم سود بين بانکي پايين آمده. سود بين بانکي حدود 27 تا 28 درصد بود که به 19 درصد رسيد. پس در بانک ها نظمي پيدا شد.
روحاني ادامه داد: علت اين که تورم آمد پايين فقط نظامي بود که اين دولت دنبال کرد. چرا تورم پايين آمد؟ براي اينکه مرتب از بانک مرکزي پول و وام نگرفتيم. علت اين که در آن دولت، تورم 45 درصدي ايجاد شد يک مرتبه بانک مرکزي را مجبور کردند 43هزار ميليارد تومان پول براي مسکن مهر دادند باعث شد تورم، 45 درصد شود.
وي تاکيد کرد: کاري که آنها کردند دخالت در جيب مردم و برداشت کردن از بانک مرکزي بود. ما از بانک مرکزي پولي برداشت نکرديم. همانطور که گفتم ما دولتي هستيم که براي اولين بار بدهي به بانک ها را پرداخت مي کنيم. بنابراين وضع بانک ها نسبت به دولت قبل بسيار بهتراست. وضع سود تسهيلات از اول دولت بهتر است. ما بايد سود تسهيلات را پايين بياوريم که اين يک اشکال در کشور است.
رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: وقتي سود تسهيلات بالا باشد کار براي بنگاه هاي اقتصادي سخت مي شود. پس يکي از تحولاتي که بايد اتفاق افتد، پايين آوردن سود تسهيلات بانکي بخصوص در حوزه توليد است و در اين زمينه دولت براي بخش هاي توليدي، سوبسيد پرداخت مي کند.
خبرنگار روزنامه همشهري از رئيس جمهوري پرسيد: در وعده انتخاباتي وعده حل مشکلات اقتصادي مردم را داديد و گفتيد در برنامه هاي من

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۱۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاقبت رؤیافروشی؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی

 اشکان خطیبی که در ایام اغتشاشات ۱۴۰۱ به اروپا رفته بود، حالا در مصاحبه‌ای گفته است: «دیگر توانایی کار کردن ندارد.» او گفته است: «خودم به همه چیز پشت پا زدم... از چیزی نمی‌خواهم دفاع کنم... نمی‌خواهم بگویم اشتباه کردیم، چون همه مربوط به پروسه اجتماعی است و همه ارکان اجتماع را درگیر می‌کنم و من هم بخشی از این اجتماع بودم... در ایران مدیر پردیس سیاسی چارسوق بودم! دو سال پشت سر هم رئیس کاخ بودم. اینها را نمی‌توانم انکار کنم... اگر اشتباه کردیم همگی با هم اشتباه کردیم!... زندگی در اروپا کار راحتی نیست؛ به دلیل بیماری C- PTSD تحت درمانم!... از کیفیت کار‌هایی که در خارج از ایران کردم راضی نیستم... حدود شش سال است روی صحنه نرفته‌ام... سخت است، واقعاً سخت است. بهای سنگینی دادم و به قیمت از دست دادن خیلی از چیزها، از جمله خانواده‌ام تمام شد.» این گفته‌ها با واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران همراه بود که در ادامه بخش‌هایی از آن را مرور کرده‌ایم. 
  
 سعید ساداتی:
چند ماه قبل مورد اهانت اشکان خطیبی قرار گرفتم، اما وقتی امروز ابراز ندامت و پشیمانی او را دیدم از صمیم قلب از خدا خواستم‌ای کاش شرایطی فراهم شود تا خطیبی‌هایی که پشیمانند با اخذ تعهد به وطن‌شان بازگردند. دیدن حال و روز خراب ایرانی‌ها در غربت حال آدمو خراب می‌کنه.

 احمد روستایی:
شنیدن حرف‌های اشکان خطیبی کار راحتی نیست. آدم دوست ندارد هموطنش را در این شرایط ببیند. به‌خصوص اگر هنرمند باشد و با فیلم‌هایش خاطره داشته باشی. اینها فریب رؤیافروشی رسانه‌ها و اطرافیانی را خوردند که تصورات ذهنی‌شان را به اشتباه شکل دادند. اینها را باید تلفات جنگ رسانه‌ای دشمن به حساب آورد.

مهدی غنچه:
بیماری که اشکان خطیبی از آن حرف می‌زند اختلال استرس است که پس از یک اتفاق وحشتناک ایجاد می‌شود! کاش به وطن پشت پا نمی‌زد. 
 محمد همدانیان:
باید به اشکان خطیبی گفت تو تنها نیستی خیلی‌ها که رفتن به فکر بازگشت هستند، اما روی بازگشت ندارند.

علی فرحزادی:
اکثر اینایی که برای لگد زدن به نظام و خوش خدمتی به امریکا مهاجرت کردن اوضاعی شبیه به اشکان خطیبی دارن. این حرفایی که الان از این آدم می‌شنویم شامل حال خیلی‌هاشون میشه! همه چیز داشتن و حالا مال‌باخته پشیمان! عاقبت رؤیافروشی همینه.

کاربری با نام «تاج»:
خیانت به وطن کاری میکنه از نقش اول سریال، رستوران لاکچری در فشم، مدیریت شرکت، مدیر پردیس سینمایی چارسو، رئیس کاخ جشنواره بین‌الملل، خوانندگی، آموزشگاه بازیگری به بیماری و تصمیم به خودکشی برسی! و باعث سقوط چندین جوان و نوجوان هم بشی. 

 هانی برقعی (با تلخیص):
بله آقای خطیبی! وقتی اونقدر مردم ایران رو فقط از پشت شیشه‌های ماشین‌های لوکس دیدین، وقتی کل مردم ایران رو به یکسری که دورتون رو گرفتن تعمیم دادین، وقتی رسانه با فضای مجازی بهتون القا کرد که کار رژیم تمومه و شما این رو باور کردید خب معلومه الان پشیمونی و معلومه که حسرت زندگی گذشته خودت رو می‌خوری... احسان کرمی‌ها و برزو ارجمند‌ها و اشکان خطیبی‌ها همه دچار یک اشتباه محاسباتی شدن، اون‌ها مردم واقعی ایران رو از شبکه‌های اجتماعی قضاوت کردند. 

 کاربری با نام «آدم»:
براندازه نوشته: ۹۰ درصد اونایی که مهاجرت کردن خیلی خوشحال و راضی‌اند. بعد از ارژنگ امیرفضلی حالا اشکان خطیبی هم به جرگه اون ۹۰ درصد پیوست.

خطیبی: «زندگی تو اروپا کار راحتی نیست... نه بدنم و نه ذهنم دیگه توانایی کار کردن نداره... همه چیز بدتر شده... خیلی چیزا رو از دست دادم.»

منبع: روزنامه جوان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • عاقبت رؤیافروشی؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی
  • انفعال رژیم اردن در برابر جبهه مقاومت
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت