Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-04-27@15:46:57 GMT

دیپلماسی فرهنگی، با عتیقه‌جات

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۷۲۸۲۱

به گزارش شهروند، پیکرک‌های گلی و سنگی انسانی و جانوری، ظرف‌های منقوش سفالی و فلزی، مهرهای دگمه‌ای و استوانه‌ای با نقش انسان بالدار، سردیس گلین سر یک مرد، یک قطعه کوچک برگی شکل از الیاف پشمی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد، گلنبشته، آتشدان مفرغی، مجسمه برنزی یک زن و صدها قطعه ارزشمند دیگر متعلق به هفت‌هزار ‌سال پیش از میلاد مسیح تا اوایل دوره هخامنشی قرار است فرسنگ‌ها دورتر از موطنشان به نمایش دربیایند و گردشگران را به ایران بکشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامی که از آغاز با مخالفت‌هایی همراه بود و با گم شدن یک سنجاق مفرغی در یکی از نمایشگاه‌های پیش از این حساسیت بیشتری ایجاد کرد.
از طرفی درحالی‌که خود مسئولان اجرایی این نمایشگاه به خلأ‌های قانونی آشنا هستند، مشکل مخالفان هم از ابتدا طی کردن همین روند قانونی بود. موضوعی که دست آخر سه روز مانده به نمایش آثار تاریخی در شهر بن آلمان، بهانه برگزاری نشستی خبری شد که به گفته مدیرکل امور موزه‌ها باید زودتر از اینها برگزار می‌شد.
برای برگزار نشدن نمایشگاه لابی کردندمحمدرضا کارگر، مدیر‌کل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در آغاز نشست خبری نمایشگاه اشیای تاریخی ایران در آلمان به نام «ایران؛ فرهنگ کهن بین آب و بیابان» از تلاشی گفت که از سه‌سال پیش آغاز شده تا این نمایشگاه پا بگیرد: «از پیشنهاد شفاهی اولیه این نمایشگاه تا اقدامات رسمی و انتخاب اشیا سه‌سال زمان برد. با همه مشکلاتی که بود اشیا به سلامت به مقصد رسید و روز ٢٤ فروردین با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی شاهد افتتاح نمایشگاه خواهیم بود.»
موضوع اما این‌طور که او گفت ساده هم نبوده و خیلی افراد با لابی‌گری پیگیر توقف این نمایشگاه بوده‌اند. به‌طوری که به گفته کارگر «از زمان اعلام خبر برگزاری این نمایشگاه در آلمان، فشارهای مختلفی برای برگزار نشدن این نمایشگاه صورت گرفت و لابی‌های مختلفی انجام شد که این فشارها ازسوی مجامع و افراد مختلف بود.» با این حال «استقبال مسئولان آلمانی و تلاش‌های انجام شده، برای مخالفان نتیجه‌ای نداشت.»و نمایشگاه در موعد مقرر در آلمان برگزار خواهد شد. مدیر‌کل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی حتی با شعف توضیح داد که حالا در خیابان‌ها، میادین و ایستگاه‌های مترو از فرانکفورت تا شهر بن، بیلبوردهایی با این مضمون نصب شده است: «ایران، تمدنی کهن».
«موزه‌ای که نمایشگاه نداشته باشد، موزه نیست، یک موزه مرده است، یک انبار است.» کارگر این جمله را از رئیس ایکوم جهانی نقل کرد که روزی در بازدید از موزه ملی چنین گفته است. او این را گفت و اضافه کرد که اگر قرار نباشد آثاری از موزه‌ها به کشورهای دیگر برود، دیگر فعالیت نخواهد کرد.
اشیا درجه یک بود یا درجه دو؟موضوعی که از چند ماه پیش سر و صدا کرده بود، درجه یک یا دو بودن آثار تاریخی بود. مسأله‌ای که با اظهارنظر پیشین مدیرکل امور موزه‌ها باز هم روشن نشد. اما ظهر دیروز بالاخره دراین‌باره توضیح داده شد. درحالی‌که طبق ماده‌ ۲۱ ‌آیین‌نامه‌ اموال فرهنگی، هنری و تاریخی مصوب ۱۳۸۱، «خروج موقت اموال فرهنگی، تاریخی و هنری درجه‌ یک مشمول این آیین‌نامه، برای شرکت در ‌نمایشگاه‌های خارج از کشور، پس از تأیید سازمان میراث فرهنگی کشور به تصویب هیأت‌ وزیران خواهد رسید.(سپس در صورت تصویب هیأت ‌وزیران به مجلس ارسال می‌شود و در صورت تصویب مجلس، شورای نگهبان نظر نهایی را خواهد داد.) استفاده از تبصره این قانون برای همه سوال ایجاد کرد، تبصره‌ای که براساس آن ‌خروج موقت اموال تاریخی، فرهنگی و هنری درجه‌ دو و سه با موافقت سازمان‌ میراث فرهنگی کشور انجام خواهد شد.
مدیر‌کل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی با شروع سوال خبرنگاران درباره این موضوع به این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: «تمامی اشیا برای خروج از کشور حکم درجه دو را دارد، نه این که خود آثار درجه دو محسوب می‌شوند. کما این‌که بسیاری از نمایشگاه‌ها با همین وزن، با حکم رئیس سازمان میراث از کشور خارج شد و این کار کاملا قانونی است.»
او ادامه داد: «زمانی که ما اصرار داریم این اشیا نیازی به مجوز هیأت وزیران ندارد به این مفهوم نیست که آنها را درجه دو به حساب بیاوریم. بلکه براساس آیین‌نامه تا زمانی که طبقه‌بندی نشده برای خروج از کشور حکم درجه دو دارند.»
کارگر نمایشگاه «امپراطوری فراموش‌شده هخامنشی» را یادآوری کرد که رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی در اواخر دولت هشتم برای برگزاری آن اصرار به اجازه گرفتن از هیأت وزیران داشت اما معاون حقوقی ریاست‌جمهوری به این اصرار انتقاد کرد و سرانجام پس از امتناع امضای مجوز را پذیرفت. با این همه «امضای هیأت وزیران واجب نیست.»
او در پاسخ به این سوال «شهروند» که چرا سازمان میراث فرهنگی در تمام این سال‌ها نسبت به طبقه‌بندی اشیای موزه‌ای اقدام نکرده، یا دست‌کم اشیایی که حالا از کشور خارج شده را طبقه‌بندی نکرده و به نام شیء درجه دو به آلمان فرستاده است هم چنین پاسخی داد: «برای طبقه‌بندی اشیا طبق مصوبه هیأت دولت، سازمان میراث فرهنگی باید آیین‌نامه طبقه‌بندی اشیا را تنظیم کند. در زمان ریاست محمد بهشتی بر سازمان، او مجرب‌ترین گروه را برای این کار در نظر گرفت و دو‌سال تمام تهیه آیین‌نامه طول کشید. اما وقتی موعد اجرای آیین‌نامه در موزه ملی رسید، دیدند که قابل اجرا نیست. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اشیای تاریخی و فرهنگی را نمی‌توانیم ارزش‌گذاری کنیم و در هیچ کجای دنیا هم‌چنین ارزش گذاری نمی‌شود، حتی در موزه لوور.»
کارگر برای توضیح بیشتر گفت: «چطور برای انواع سفال و فلزات، پارچه، چوب و استخوان و فرش و تابلو و ظرف هزاران آیین‌نامه بنویسیم؟ حالا تنوع دوره تاریخی آنها به کنار. چرا ارزش شیء را پایین بیاوریم و درجه دو بخوانیمش؟ از دیدگاه ما همه اشیا حکم واحد دارند، میراث یک جامعه هستند و همه‌شان بالاترین درجه را دارند.» کارگر در ادامه اما عمل کردن به آیین‌نامه و درجه دو خواندن اشیا را نوعی خلأ دانست و توضیح داد که « درنهایت این آیین‌نامه باید اصلاح شود.»
او در پاسخ به حساسیت‌های ایجاد شده ادامه داد: «در تمام دنیا برگزاری نمایشگاه‌ها با مجوز رئیس موزه اتفاق می‌افتد و در هیچ کجا مجوز هیأت دولت و رئیس‌جمهوری لازم نیست. ما متولی ایرانِ فرهنگی و تاریخی هستیم. اجازه بدهید دریچه‌ای که قرار است رو به دنیا باز شود توسط موزه داران باز شود.
کارگر همچنین درباره این‌که براساس قانون اشیای منحصربه‌فرد نباید از کشور خارج شوند گفت: «فقط بناهای نفیس ملی مثل تخت جمشید از نظر مالکیت قابل واگذاری نیستند، اما اشیای منقول به‌عنوان امانت برای نمایش یا بهره‌برداری از این نظر مشکلی ندارند.»سرنوشت سنجاق مفرغی لرستان
گم شدن سنجاق مفرغی لرستان در نمایشگاه هفت‌هزار‌سال هنر ایران موضوع دیگری بود که کارگر درباره‌اش پاسخ داد. او که چند ماه پیش در اظهار نظری متفاوت به رسانه‌های دیگر گفته بود این سنجاق پیدا شده و در ایران است، این بار توضیح دیگری داد: «پرونده گم شدن این سنجاق هنوز باز است. تمام خسارت به ما پرداخت شده. پلیس بین‌الملل هم پیگیر پرونده است و آنها معتقدند که حتما این سنجاق پیدا خواهد شد.»
او ادامه داد: «وقتی یک اثر در یک نمایشگاه یا موزه به سرقت برود به‌هرحال قوانین حاکم بر آنها مساوی است. اگر در ایران هم مشکلی برای شیئی ایجاد شود از طریق پلیس اینترپل اقدام می‌کنیم. اکنون در بلژیک پرونده‌ای برای این موضوع باز شده و ایران و بلژیک وکیلی مشترک برای این کار دارد.»
دفاع از حریم فرهنگی کشورمدیر‌کل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد که این اشیای تاریخی در استاندارد‌ترین بسته‌بندی‌ها و با برخورداری از بیمه به آلمان ارسال شده است و ٢٤ فروردین‌ماه جاری این نمایشگاه با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در شهر بن آلمان افتتاح خواهد شد.
او با بیان این‌که دیپلماسی فرهنگی از دیپلماسی سیاسی جلوتر است، از درخواست کشورهای دیگر برای ارسال اشیای تاریخی شان به ایران خبر داد. ازجمله مکزیک که «چندی پیش پیشنهادی برای برگزاری نمایشگاهی با ٢٧٠ شیء مایایی درخواستی مطرح کرده بود، اما چون موفق به تأمین هزینه برگزاری این نمایشگاه نشدیم، برگزاری این نمایشگاه به کلی فراموش شد.»
به علاوه او گفت: «در سفر اخیر حسن روحانی،رئیس جمهوری به ارمنستان که زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، هم همراه او بود، توافق‌هایی برای برگزاری نمایشگاه اشیای تاریخی ارمنستان در ایران انجام شد و مکاتبه‌هایی برای انجام مقدمات برگزاری این نمایشگاه در ایران فراهم شده است.
در این باره جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، به «شهروند» گفت: «ما پس از پیگیری سفیر ارمنستان در ایران با موزه ملی ارمنستان وارد ارتباط شدیم. می‌دانیم که میراث مشترکی با ارمنستان داریم به نام فرهنگ «اورارتو»؛ فرهنگ برجسته‌ای قبل از هخامنشی. بنابراین تصمیم گرفتیم درباره یک میراث مشترک نمایشگاهی برگزار کنیم. همکاران ارمنی بلافاصله موضوع را به موزه ملی پیشنهاد کردند و این موزه هم با ما مکاتبه کرد. آنها ١٠٨ شیء انتخاب کرده و موزه ملی هم درحال انتخاب است.»
نوکنده ادامه داد: «قرار است دو طرف برنامه ملاقاتی داشته باشیم تا درباره نحوه قرارداد اشیا به جزییات بپردازیم. ارمنستان این آمادگی را دارد که در ماه اکتبر (مهر ماه)که همزمان با سفر رئیس جمهورشان به ایران است این نمایشگاه را برگزار کند. این موضوعی است که هنوز در حد ایده و مفهوم نمایشگاه طرح شده و جزییات آن همچنان معلوم نیست.»
مردم با شعار‌های سیاسی تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرندمدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «براساس جلساتی که با مدیران موزه لوور داشته‌ایم مذاکراتی درخصوص برگزاری نمایشگاهی از آثار ایران در این موزه و نمایشگاهی از آثار موزه لوور در ایران صورت گرفته است.» او این اتفاق را نشانی از توسعه سطح موزه‌داری ایران و امنیت کشور دانست و ادامه داد: «تعامل خوبی بین ایران و سایر کشورها برای برپایی نمایشگاه اشیای تاریخی صورت گرفته که امیدواریم این موضوع تبدیل به یک جریان شود و علاوه‌بر موزه‌های تحت پوشش سازمان میراث‌فرهنگی، سایر موزه‌ها هم به این جریان بپیوندند، درحال‌حاضر حتی موزه‌های آستان قدس رضوی هم دراین‌باره اعلام آمادگی کرده.»
مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در ادامه دراین‌باره صحبت کرد که امروز مردم در دنیا با شعارهای سیاسی تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرند، بلکه این فرهنگ، تاریخ و تمدن است که می‌تواند آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد: «باید قبول کنیم که نه گستردگی خاک و نه سلاح و نه اقتصاد، هیچ‌کدام نمی‌تواند در دنیا قدرت ایجاد کند، بلکه این افکار عمومی است که باعث ایجاد قدرت می‌شود.»

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج