Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@07:57:02 GMT

تیشه تروییکا بر ریشه اروپای واحد/ غرب دوباره در سوریه باخت

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۷۲۸۹۲

تیشه تروییکا بر ریشه اروپای واحد/ غرب دوباره در سوریه باخت

حمله موشکی ایالات متحده آمریکا به پایگاه شعیرات در سوریه، مولد اعتراضها و مواضع تندی علیه رویکرد یکجانبه گرایانه واشنگتن درنظام بین الملل بود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- حنیف غفاری: این حمله در شرایطی که حتی سناتورهای حزب جمهوریخواه از اقدام یکجانبه و خودخواهانه ترامپ در حمله به سوریه معترض هستند، اتحادیه اروپا در صدد حمایت از کلیت این حمله بر آمده و آن را توجیه پذیر دانست!

به راستی اروپای واحد به کدام سو می رود؟ رفتار اخیر اتحادیه اروپا و مخصوصا تروییکای اروپایی در قبال حمله ایالات متحده آمریکا به سوریه چگونه قابل تحلیل و ارزیابی است؟ آیا گروهها و جناح های سنتی حاکم بر اروپا هنوز متوجه سنگینی هزینه های بازی در زمین واشنگتن نیستند؟

آنچه مسلم است اینکه تروییکای اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان بازندگان اصلی تحولات اخیر در سوریه محسوب می شوند، زیرا پس از وقوع حمله موشکی ایالات متحده آمریکا، سه کشور مذکور به جای انتقاد از یکجانبه گرایی ترامپ و مغایرت این اقدام با قواعد و باید و نبایدهای حقوقی رایج در روابط بین الملل، آن را توجیه پذیر دانسته و از آن حمایت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی مضحکانه، بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مسئول حمله موشکی اخیر آمریکا دانستند! ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز مانند اسلاف خود سعی در توجیه رفتارهای غیر عاقلانه ایالات متحده از جمله حمله موشکی به سوریه دارد.

در این میان، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اذعان به اینکه از حمله موشکی آمریکا به خاک سوریه اطلاع داشته، این حمله را قانونی ندانسته است. با این حال سوال اصلی اینجاست که چرا موگرینی قبل از وقوع این حمله و حتی پس از آن، موضعی قاطعانه در برابر اقدام غیر قانونی ایالات متحده اتخاذ نکرد؟

حدود دو سال قبل، لوران فابیوس وزیر امور خارجه سابق فرانسه در خصوص یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل هشدار داده بود. این اظهارات فابیوس، منجر به حمایت افکار عمومی اروپا و فرانسه از وی شد. با این حال دولت سوسیالیست فرانسه نه تنها در عمل اقدامی در راستای مهار واشنگتن صورت نداد، بلکه امروز رئیس جمهور آن به یکی از توجیه گران حمله آمریکا به سوریه تبدیل شده است!

آنچه مسلم است اینکه یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، به زودی هزینه های بسیار سخت و غیر قابل جبرانی را به کشورهای اروپایی وارد خواهد کرد. در آن زمان، کشورهای اروپایی زمانی متوجه هزینه های بازی خود در زمین آمریکا می شوند که بسیار دیر شده است!

اساسا وقوع بحران امنیت در اروپا، معلول بازی کشورهای اروپایی و در راس آنها تروییکای اروپایی در زمین ایالات متحده آمریکا بوده است. انگلیس، آلمان و فرانسه ضمن حمایت از گروههای تروریستی و تکفیری، کشورهای دیگر اروپایی که اتفاقا با سیاستها و رویکرد امنیتی تروییکا مخالف بودند را نیز درگیر بحرانهای امنیتی شدید کرده اند.

در چنین شرایطی اگر اعضای اتحادیه اروپا دست به مهار سیاستهای جنگ طلبانه و خطرناک برلین، پاریس و لندن نزنند، در آینده ای نزدیک با بحرانهای امنیتی بیشتری دست به گریبان خواهند شد. اشتیاق تروییکای اروپایی برای بازی در زمین آمریکا به اندازه ای زیاد است که قدرت حداقلی ترین محاسبات واقع بینانه در قبال تحولات بین المللی را از سوی آنها سلب کرده است.
در سال 2003 میلادی، گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان و ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه با حمله ایالات متحده آمریکا به عراق مخالفت کردند. یکی از اصلی ترین دلایل این مخالفت، مهار یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا و پایان دادن به توهم حضور واشنگتن در دوران تک قطبی بود.

با این حال هم اکنون سیاستمداران ناتوانی که در راس معادلات سیاسی و اجرایی سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه حضور دارند، در حال تقویت توهمات یکجانبه گرایانه آمریکا هستند. بدیهی است که تقویت این توهم، بیش از همه گریبانگیر کشورهای اروپایی خواهد شد.

ایا در این صورت افرادی مانند مرکل، اولاند و ترزا می که شکست گروههای تکفیری و تروریستی در سوریه آنها را نگران ساخته، پاسخگوی کاهش وزن و قدرت تصمیم سازی اروپا در معادلات جهانی خواهند بود؟!

این در حالی است که آنالیز بحرانهای امنیتی در اروپا و مروری بر رفتارهای گذشته آمریکا می توانست به سران اروپایی کمک کند که در قبال حوادثی مانند آنچه اخیرا در سوریه گذشت رویکردی عاقلانه اتخاذ کنند اما آنها نشان دادند که عقلانیت جمعی در اروپا که خمیر مایه تشکیل اتحادیه اروپا بود جای خود را به یکه تازی سیاستمداران ناشی در سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه داده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

روزنامه تایمز آو اسرائیل در مطلبی به بررسی تنش‌های اخیر بین ایران و اسرائیل و واکنش واشنگتن پرداخت و نوشت: «بر اساس گزارشی که روز یکشنبه منتشر شد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات امنیتی با «هشدار فزاینده» شاهد آشکار شدن ابعاد حمله موشکی بالستیک ایران به اسرائیل در آخر هفته گذشته بودند.» وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد درباره لحظاتی که دامنه رگبار ایران مشخص شد، گفت: «فکر می‌کنم این در بالاترین حد چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم.» یک مقام ناشناس به این روزنامه گفت که «تا زمانی که همه چیز گفته نشده باشد» مشخص نیست که آیا دفاع موشکی اسرائیل و ائتلاف کشور‌های درگیر در سرنگونی پرتابه‌ها موفق بوده اند یا خیر.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این گزارش آمده است که از آنجا که در آستانه حمله ایران آشکار شد که قرار است اتفاقی بیفتد، تیمی از پرسنل نظامی آمریکا مخفیانه به تل‌آویو اعزام شدند تا در «یک مرکز عملیات دفاع موشکی» کار کنند. بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی مطمئن بودند که می‌توانند به مقابله با حدود ۵۰ موشک بالستیک کمک کنند و زمانی که مشخص شد بیش از ۱۰۰ موشک توسط ایران شلیک شده است، عمیقا نگران شدند.

نیرو‌های دفاعی اسرائیل اعلام کردند که حمله ایران به اسرائیل شامل ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک بوده که بیشتر آن‌ها رهگیری شده است. اما هدف نظامی ایران در اسرائیل در این حمله، یعنی پایگاه هوایی نواتیم خسارت دید. این روزنامه نوشت: «برنامه‌هایی برای هواپیما‌های سعودی و اردن طراحی شد تا در صورت لزوم از حریم هوایی خود دفاع کنند. اردن پرتابه‌هایی را که از حریم هوایی این کشور عبور کرده بود سرنگون کرد، در حالی که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان به هواپیما‌های اسرائیلی کمک کردند برخی دیگر از پرتابه‌ها را در مسیر اسرائیل ساقط کنند.»

این حمله در پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت. در این حمله هفت نیروی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از جمله دو فرمانده به شهادت رسیدند. اسرائیل متعهد شد که حمله تنبیهی ایران را تلافی کند و گفته می‌شود پنج‌شنبه شب، زمانی که چند ریزپرنده در آسمان اصفهان دیده شدند این حمله صورت گرفته است.

اسرائیل به طور رسمی در مورد این حمله اظهارنظر نکرده است، در حالی که ایران این حادثه را کم‌اهمیت توصیف کرده و تاکید دارد که تنها سه پهپاد کوچک در این حمله دخیل بوده اند. ایالات متحده، اتحاد نزدیک خود با اسرائیل را با کمک به آن‌ها در خنثی کردن حمله هفته گذشته ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی پس از آن نشان داد. دولت جو بایدن در تلاش است تا از تشدید اوضاع در خاورمیانه در بحبوحه جنگ جاری در غزه و تنش‌های سرسام‌آور با تهران جلوگیری کند.

پس از حمله هفته گذشته ایران، بایدن بر حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده از اسرائیل تاکید کرد، اما همچنین از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست که «در مورد خطر تشدید تنش با دقت و استراتژیک فکر کند» و افزود که اسرائیل می‌تواند اقدامات اخیر را برای خود موفقیت تلقی کند و نیازی به حمله ندارد.

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • روایت زندگی نخستین فرمانده یزدی/ پنجم اردیبهشت ماه، روز مفتضحانه‌ترین باخت نظامی ایالات متحده در تاریخ کشور ایران
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • جهان عملا وارد جنگ جهانی سوم شده است
  • به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟
  • غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران
  • تیشه به ریشه آنها بزنید و تمام!
  • حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل
  • چرا اروپا در مسابقه بهره وری شکست خورد؟