Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@13:10:44 GMT

از حضور سفیران آرامش تا هراس رفتن به مدرسه

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۷۳۵۰۳

رویداد۲۴-مدرسه روستای بوته‌گز در بخش رضویه خراسان رضوی هیچ آسیبی در زلزله 6 ریشتری هفته گذشته ندیده است، اما دانش‌آموزان این مدرسه که هنگام وقوع زلزله راهی برای خروج نداشته‌اند همچنان از رفتن به داخل مدرسه هراس دارند و در حال حاضر یک قالیچه که روی آن درس می‌خوانند تنها امکانات کلاس درس آنان را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای توزیع هدایای وزارت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان مناطق زلزله زده خراسان رضوی همراه با مسئولان استانی راهی روستاهای بخش رضویه این استان می‌شویم، گروهی از مشاوران آموزش و پرورش هم تحت عنوان سفیران امید و آرامش برای بازگرداندن روحیه امید و نشاط و کاهش استرس دانش‌آموزان ما را همراهی می‌کنند.
اغلب مدارس آسیب دیده در زلزله خراسان رضوی در بخش رضویه واقع شده‌اند در این بخش هم مدرسه روستای کلاته حاج‌علی بیشترین آسیب را دیده است، این روستا اولین مقصد ما است.
اگر آموزش و پرورش کار خود را به درستی انجام دهد، زندگی به حالت عادی بر می‌گردد
دو چادر سفید با فاصله نسبتا زیاد از ساختمان مدرسه نصب شده است دانش‌آموزان درون این چادرها در میز و نیمکت‌های خود نشسته‌اند و مشغول گوش دادن به حرف‌های خانم معلم و آقا معلم هستند. آقای افشار به همراه همسرش تنها معلمان این مدرسه می‌باشند، آنان در یکی از اتاق‌های مدرسه سکونت داشته‌اند.
بسته‌هایی شامل لوازم التحریر، لباس ورزشی، کفش و ... در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود، برق شادی و خوشحالی را می‌توانیم در چشم‌های آنان مشاهده کنیم، حتی یکی از دانش‌آموزان کفش‌هایش را همان‌موقع که تحویل می‌گیرد به پا می‌کند، عده‌ای هم بسته‌های لوازم التحریر خود را با کنجکاوی باز می‌کنند. سفیران آرامش هم در میان دانش‌آموزان می‌روند و با آنان حرف می‌زنند و بازی می‌کنند.
افشار، معلم مدرسه روستای کلاته حاج علی در خصوص لحظه وقوع زلزله اظهار می‌کند: روز قبل از زلزله به شهرستان رفته‌ بودیم و صبح روزی که زلزله رخ داده است به دلیل پنچر شدن و خرابی ماشینمان که در حال حرکت به سمت مدرسه بودیم در جاده گیر کردیم و پس از وقوع زلزله به مدرسه رسیدیم، با توجه به این موضوع و تشکیل نشدن کلاس درس خوشبختانه دانش‌آموزان در هنگام وقوع زلزله در کلاس درس نبوده‌اند و هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند.
اتاق محل سکونت خانواده آقای معلم و وسایل آنان در زلزله آسیب دیده است، با توجه به این موضوع امکاناتی شامل موکت، اجاق خوراک‌پزی و تلویزیون به آنان اهدا می‌شود، همچنین مدیرکل آموزش و پرورش استان قول وام‌های بلاعوض و قرض‌الحسنه را به آقای افشار می‌دهد.
اهالی روستا برای تشکر از مسئولان آموزش و پرورش جمع شده‌اند و هر کدام به نحوی سپاسگزاری می‌کنند در میان حرف‌های مسئولان و مردم جمله ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرا به فکر فرو می‌برد او می‌گوید"اگر آموزش و پرورش کار خود را به درستی انجام دهد، زندگی به حالت عادی بر می‌گردد."
هراس رفتن به مدرسه
مقصد بعدی ما روستای برج‌موری است، اما در میان راه تجمع و حرفهای عده‌ای از اهالی روستای بوته‌گز مسیر ما را تغییر می‌دهد، یکی از اهالی روستا می‌گوید بچه‌های ما چادری برای برگزاری کلاس درس ندارند و در کنار مدرسه روی یک فرش درس می‌خوانند.
خانمی دیگر اظهار می‌کند: به همه روستاها به جز روستای ما رسیدگی می‌شود، هلال‌احمر چند چادر به ما داده است، اما در هر کدام از چادرها چندین خانواده زندگی می‌کنند، این حرفها باعث می‌شود سری به این روستا بزنیم.
به مدرسه روستا که می‌رسیم مشاهده می‌کنیم 11 دانش‌آموز مدرسه که در پایه‌های پیش‌دبستانی، اول، دوم ، چهارم و ششم درس می‌خوانند روی یک قالیچه نشسته‌اند و خانم معلم آنان هم مشغول تدریس است، در گردن سه دانش‌آموز کارت‌هایی با عناوین نظافت کلاس، مسئول کتابخانه و ... آویزان است، حتی زلزله هم نتوانسته است این دانش‌آموزان را از مسئولیت‌هایشان دور کند.
معلم مدرسه روستای بوته‌گز می‌گوید: از روزی که زلزله آمده است بچه‌ها به داخل مدرسه نمی‌روند و از آن ترس دارند.
وی در خصوص هنگام وقوع زلزله عنوان می‌کند: سر کلاس درس بودیم زلزله که رخ داد تعدادی از دانش‌اموزان به سمت من هجوم آوردند می‌خواستیم از کلاس خارج شویم، اما زلزله ما را به سمت عقب پرت کرد و درب کلاس هم بسته شد و باز نمی‌شد به دانش‌آموزان گفتم زیر نیمکت‌های خود پناه بگیرند من هم به همراه چند دانش‌آموزی که به سمت من هجوم آورده بودند در زیر میز خودم پناه گرفتیم،زلزله که کمتر شد با کمک اهالی روستا که به مدرسه آمده بودند از مدرسه خارج شدیم.
این معلم با اشاره به اینکه علاوه بر ترس دانش‌آموزان از مدرسه اهالی روستا هم اجازه نمی‌دهند دانش‌آموزان را به داخل مدرسه ببرم در خصوص نداشتن چادری برای برگزاری کلاس درس خاطرنشان می‌کند: هنوز که هیچ چادری به ما نداده‌اند روز گذشته به هلال‌احمر مراجعه کردم، اما آنها در پاسخ به من گفتند اولا چادر ما تمام شده است ثانیا شما باید از آموزش و پرورش چادر بگیرید.
سید حسن تهامی، رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به اظهارات این معلم عنوان می‌کند: شما نباید دانش‌آموزان را برای رفتن به مدرسه اجبار کنی حتی نباید موضوع را انکار کنید و بگویید هیچ مشکلی پیش نیامده است.
وی با بیان اینکه می توان با انجام بازی‌های گروهی همچون کلمه بازی و .. ترس دانش‌آموزان را کاهش داد، ادامه می‌دهد: عوارض استرس پس از حادثه گاهی پس از چندین هفته خود را نشان می‌دهد، معلمان در صورت مشاهده مشکلات در دانش‌آموزان باید آنان را به مراکز مشاوره ارجاع دهند.
به روستای برج موری می‌رسیم، مدرسه این روستا در هنگام وقوع زلزله آسیب جدی ندیده است، دانش‌آموزان در کلاس خود مشغول درس خواندن هستند، آنها در هنگام زمین لرزه خارج از کلاس درس و به همراه معلمشان مشغول انجام بازی فوتبال بوده‌اند.
کمالستانی معلم این مدرسه اظهار می‌کند: هنگام وقوع زلزله به دانش‌آموزان گفتم که سرجای خود بنشیند خوشبختانه مدرسه آسیب ندیده، اما وسایل من که در یکی از اتاق‌های مدرسه اسکان دارم آسیب دیده است. به دانش‌آموزان روستای برج موری و معلم آنها هم هدایا و وسایلی اهدا می‌شود.
برای پایین نیامدن کیفیت آموزشی به کولر نیاز داریم
چهارمین مقصد ما دبستان یاسر روستای درخت‌بید است، 23 دانش‌آموز این مدرسه در دو چادر که سردرب آنها فروردین 96، دبستان یاسر و پایه کلاس‌ها نوشته شده است مشغول درس خواندن هستند.
دانش‌آموزان این مدرسه هم که آسیب‌های زیادی در زلزله دیده است، در هنگام زمین‌لرزه خارج از مدرسه حضور داشته‌اند و تنها دو دانش‌آموز مشغول انجام بازی پینک‌پنگ در یکی از کلاس‌های مدرسه بوده‌اند این دانش آموزان هم با رفتن به زیر میز از آسیب دیدگی نجات پیدا کرده‌اند.
چشامی معلم مدرسه که در یکی از کلاس‌های درس اسکان داشته است، در خصوص تنها خواسته‌اش عنوان می‌کند: با توجه به اینکه هوا روبه گرمی می‌رود و داخل چادر بسیار گرم می‌شود برای پایین نیامدن کیفیت آموزشی به کولر نیاز داریم؛ اگر من معلم گرمم باشد خواه ناخواه این موضوع بر روی کیفیت آموزشی تاثیر می‌گذارد.
در زلزله 6 ریشتری خراسان رضوی 35 مدرسه که اغلب دارای قدمت زیادی بوده‌اند دچار آسیب شده‌اند، با توجه به غیر قابل استفاده بودن 12 مدرسه، کلاس‌های درس این مدارس در حال حاضر در چادر برگزار می‌شود. بازسازی این مدارس آغاز شده و آموزش و پرورش تلاش می‌کند تخریب و بازسازی مجموع 35 مدرسه تا مهرماه جاری تمام شود.
خوشبختانه هیچ دانش‌آموزی در زلزله آسیب ندیده است و با توجه به اینکه زلزله در روز چهارشنبه رخ داده، تمام کلاس‌های درس مناطق زلزله زده در اولین روز آموزشی پس از زلزله یعنی شنبه 19 فروردین تشکیل شده و تعطیلی کلاس درس به دلیل زلزله نداشته‌ایم.
اگرچه هیچ دانش‌آموزی در زلزله آسیب جسمی ندیده است، اما هراس رفتن به مدرسه که در دانش آموزان روستای بوته گز ایجاد شده است نشان دهنده آسیب روحی و روانی است که ما و مسئولان در بعضی مواقع از آن غافل می‌شویم.
بازی‌های گروهی استرس پس از حادثه را کاهش می‌دهد/ دانش‌آموزان نباید در معرض پرسش و پاسخ خبرنگاران قرار بگیرند
سید حسن تهامی، رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت وگو با ایسنا در خصوص سفیران امید و آرامش اظهار می‌کند: پس از وقوع زلزله کمیته کیفیت‌بخشی سلامت روان را تشکیل دادیم و قرار شد سفیران امید و آرامش برای باز گرداندن روحیه امید و نشاط و کاهش استرس دانش‌آموزان در مناطق زلزله زده حضور یابند و با آنان بازی‌های گروهی و... انجام دهند.
وی ادامه می‌دهد: 60 نفر از مشاورانی که آموزش مهارت‌های خودآگاهی، خودکنترلی، جرات‌مندی و نشاط را دیده بودند برای حضور در مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کردند، این مشاوران که مسلط به بازی‌های مختلف هستند آموزش‌های لازم را از طریق بازی به دانش‌‌آموزان ارایه می‌کنند.
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان می‌کند: در مواقعی که بحران ایجاد می‌شود ممکن است دانش‌آموزان دچار استرس پس از حادثه شوند در بعضی از مواقع این موضوع پس از چندین هفته خود را نشان می‌دهد، انجام بازی‌های گروهی می‌تواند این آسیب را به شدت کاهش دهد به گونه‌ای که به اختلال نرسد.
تهامی با اشاره به اینکه یک محتوای علمی خوب و پیشگیرانه برای مسئولان مدرسه آماده کرده‌ایم که از طریق بخش‌نامه در اختیار آنان قرار گرفته است، یادآور می‌شود: در این محتوا نحوه برخورد با دانش‌آموزان پس از حادثه، نحوه شناسایی دانش‌آموزان آسیب دیده و ارجاع آنان به مراکز مشاوره‌ و... را توضیح داده‌ایم.
وی تصریح می‌کند: تمام مراکز مشاوره آموزش و پرورش در حالت آماده‌باش هستند که اگر مشکل خاصی به وجود آمد و دانش‌آموزی ارجاع شد کاملا به صورت رایگان تحت پوشش قرار بگیرد، در بازدیدهایی که تاکنون داشته‌ایم مورد حادی که نیاز به ارجاع به مراکز مشاوره داشته باشد مشاهده نکرده ایم.
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: البته دانش‌آموزانی با اختلال یادگیری مشاهده کرده‌ایم که به دلیل بعد مسافت روستاها با شهرها مشکلات مالی و... کمتر به مراکز مشاوره ارجاع داده شده ‌بودند.
او تاکید کرد: دانش‌آموزان نباید در معرض پرسش و پاسخ خبرنگاران و افراد غیرتخصصی قرار بگیرند؛ یادآوری دائم زلزله برای آنان یک آسیب است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۳۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم

حجت الله الماسی با بیان اینکه مدارس خاص اوتیسم جزو گروه مدارس آموزش و پرورش استثنایی هستند گفت: گروه‌های مختلف در سازمان استثنایی شامل کم توان ذهنی، ناشنوا، نابینا، معلول جسمی حرکتی هستند که اوتیسم جز یکی از این گروه‌هاست.

وی با بیان اینکه در مدارس اوتیسم دانش‌آموزان با اختلالات طیف اوتیسم تحصیل می کنند افزود: پایه‌های تحصیلی آن ها از پیش دبستانی تا متوسطه دوم و کار و دانش ویژه است؛ الگوی آموزشی در این مدارس از پیش دبستانی تا پایان دوره ابتدایی معمولاً آموزش انفرادی که در دنیا رایج است صورت می‌گیرد و کمتر کار گروهی و فعالیت گروهی انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی حداکثر تراکم کلاس در مدارس اوتیسم را پنج نفر عنوان کرد و ادامه داد: در متوسطه اول و یا به عبارتی پیش حرفه‌ای و کار و دانش خاص با توجه به ویژگی‌های هر کدام از گروه‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه در طیف اوتیسم، در گروه‌های کوچک آموزش‌های کلاسی ارائه می‌شود.

الماسی تفاوت این مدارس را با مدارس عادی اینگونه توضیح داد: در این مدارس سعی می‌کنیم متناسب با نیاز دانش‌آموزان طیف اوتیسم که عموما به ارتباط نداشتن و تعامل با محیط و عدم توجه دچار هستند، مناسب سازی‌ لازم انجام شود به عنوان مثال نور در چنین مدارسی باید خاص باشد.

وی با بیان اینکه طیف اوتیسم در سه سطح خیلی شدید، شدید و خفیف تعریف می‌شود گفت: میزان آموزش‌ها با توجه به شدت معلولیت انجام می‌شود. در آموزش با نیازهای ویژه در طیف اوتیسم بیشتر تمرکز بر ارائه محتوای دیداری و تصاویر است و کمتر متن و سایر رسانه‌های دیگر اهمیت دارند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تعداد دانش آموزان با اختلالات اوتیسم در کشور که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند را حدود ۳۵۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: حدود ۳۵۰ نفر طیف اوتیسم با شدت کم یا خفیف در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

الماسی با بیان اینکه در کشور ما ۳۵ مدرسه خاص اوتیسم وجود دارد اظهار کرد: در استان‌های مختلف گاه بیشتر از یک مدرسه وجود دارد و بعضی استان‌ها مدرسه ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند