Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها محیط های خانوادگی آنقدر کوچک و بی روح شده که علاوه بر بی حوصله شدن بزرگتر ها، بچه ها نیز حال بازی کردن ندارند و وسایل ارتباط جمعی، بازی های رایانه ای و ورزش های جدید خود را در دل مردم جای کرده اند و این بازی ها به دست فراموشی سپرده شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ائل، بچه که بودیم، دوره همی های خانوادگیمان همراه با شلوغی ما بود و شوخ طبعی بزرگانمان؛ فضای خانه ها با حضور پدر بزرگ ها و مادربزرگها عطر دیگری به خود میگرفت و خانواده های بزرگ، با کنار هم بودن، زندگی خوشی را می گذراندند ولی امان از گذر زمان، گذر زمانی که خیلی از خوب ها را از بین ما برد و فضاهای شاد را تبدیل به رویا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها محیط های خانوادگی آنقدر کوچک و بی روح شده که علاوه بر بی حوصله شدن بزرگتر ها، بچه ها نیز حال بازی کردن ندارند و وسایل ارتباط جمعی، بازی های رایانه ای و ورزش های جدید خود را در دل مردم جای کرده اند و این بازی ها به دست فراموشی سپرده شده اند. اما لذتی که در آنها هست را هیچ بازی کامپیوتری یا معاشرت مجازی نمی تواند به انسان بدهد. هیجان و شادی وسطی و جیغِ خوشحالی از برنده شدن چیزی نیست که بتوان در دورهمی های ساده این روزها آن را تجربه کرد.

بازی های سنتی آذربایجان مثلبازی محلی آرادا ووردو- اته‏گه داش قویدو- ائرمنی جیزیغی-هُپ هُپ-گیزلن پالانج-بش داش و... از جمله بازی های خوبی بودند کهدر ذهن پدرها و پدربزرگ های عزیز ما تجسم خاطراتی شیرین است و دیدن تصاویر و یا حتی شنیدن نام بازی های قدیمی خنده ای به وسعت تمام چهره و یاد آوری آن روزهای خوب، بر صورتشان می نشیند.

این گزارششاید به حساب یاد آوری و یا به حکم ادای دین تمام بچگی ها و خوشی های قدیمی که جای خود را به فضای بیمار مجازی داده، نگاشته می شود و در این خصوص با نظرات همشهریان را در همین فضای مجازی با ارسال یک عکس جویا می شویم، عکسی که شاید برای خیلی ها روزهای خوبی و خاطرات خوشی را رقم زده .

کاش بچه میماندیم

ملیحه،۲۱ ساله در این خصوص می گوید: همیشه عکس های قدیمی مرا به خانه مادر بزرگم میکشاند، حیاط بزرگ و سر سبز با چند تا پسر عمو و پسر عمه و بازی های خالصانه کودکانه...

دعوا هایی که فقط چند دقیقه طول میکشید و قهرهایی که با یه شکلات و لبخند تبدیل به آشتی میشد.من هیچوقت فکر نمیکردم اینهمه از بچگی ها و بازی های بچگی دور شده ام،کاش بچه میماندیم.

کودکانی که از بچگی خاطره ندارند

مرضیه، نیز می گوید: بچه های امروزی، ده سال بعد خاطره ای از بچگی خود ندارند، نه شیطنت میکنند و نه سر زانو هایشان زخم میشود، چرا کههمه یا در مقابل تلویزیونند و یا با گوشی و تبلت بازی میکنند؛ زخم های روی دست و پایمان همگیحاکی از یک روز خوب بود که شاید کتک هم میخوریم ولی باز هم شاد بودیم.

دنیایی که پشت گوشی جهنم می شود

مهدی، ۲۷ ساله میگوید: من بچه روستا بودم، عید که میشد انگار دنیا را به ما داده اند، تخم مرغ های آب پز که عیدی به ما میدادند را به هم میکوبیدی، بازی های خاصی میکردیم که حتی دلمان نمی آمد شب به خانه برگردیم، متاسفانه هیچکدام از بچه های امروزی این حس خوش را تجربه نخواهند کرد چرا که دنیایشان پشت گوشی ها تبدیل به جهنم شده.

وقتی درس بهانه ای برای اتمام دلخوشی ها می شود

صفورا ، مادر ۲ فرزند نظرش را در مورد عکس و بازی های سنتی می گوید: ما دختر ها وقتی جمع میشدیم، خاله بازی می کردیم ولی الان هیچ بچهای حتی حاضر نیست بازی های قدیم را یاد بگیرد البته سهل انگاری از طرف والدین است، این بازی ها را پدر بزرگ ها و مادر بزرگها یادمان داده بود ولی ما حتی به عنوان پدر و مادر کاری برای بچه هایمان نمیکنیم که مبادا از درس عقب بیوفتد در حالی که کودک نیاز به تفریحاتی دارد که هیجان خود را تخلیه کند ما درس را بهانه ای برای همه خوشی ها کردیم.

دادن گوشی به کودک ظلم است نه لطف

حاج حسین، ۶۵ ساله که پدر بزرگ چند نوه است در این باره میگوید: خانواده ها و جامعه با دادن امکانات به جای لطف به کودک ظلم میکند، بچه ها زندگیشان وابسته به اینترنت شده و با این اوصاف آینده خوبی را پیش رو نخواهند داشت، اکثر دهه ۸۰ و ۹۰ کودکان منزوی و افسرده ای هستند که با گوشی تغذیه میکنند.

سخن آخر

در ایام قدیم حضور مادر بزرگ ها و پدر بزرگ هادر جمع خانوادگی به عنوان نعمت محسوب میشد و با قصه گویی و تعریف داستانهای حماسی و یا آموزش بازی های قدیمی و سنتی، آیین و رسوم گذشته را یاد آوری میکرد؛بازی‌های سنتی قدیمی همچون هفت سنگ، عمو زنجیرباف، قایم موشک، گرگم به هوا، کی بود کی بود، لی لی، شیر و آهوها، وسطی و ... ریشه در سنت های دیرینه مردم ایران دارد و هنوز نسلی که با این بازی ها اوقات فراغت خود را سپری می کردند، هستند و فقط از آنها به عنوان خاطرات کودکی یاد می کنند.

ما خیلی چیزها را فراموش کردیم، از بازی ها و سرگرمی ها گرفته تا خودمان؛ سنت هایی که گاهی عدم حضوش و یا کم رنگ شدنش اثرات جبران ناپذیری میگذارد و اینبار هیچ کسی مسوول این قضایا نیست الا خودمان و خودمان...

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پاری سن ژرمن» در جهنم «وستفالی» گرفتار شد

به گزارش خبرنگار مهر، دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا شامگاه چهارشنبه پیگیری شد و تیم فوتبال دورتموند آلمان از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه «وستفالی» میزبان پاری سن ژرمن بود که این دیدار در پایان با نتیجه یک بر صفر به سود زردپوشان دورتموند خاتمه یافت.

در این دیدار تیم دورتموند موفق شد در دقیقه ۳۶ توسط «نیکلاس فولکروگ» به گل برسد و همین نتیجه تا انتهای کار باقی ماند و پاریسی‌ها با وجود بهره گیری از ستاره‌هایی مانند «کیلیان امباپه»، «عثمان دمبله» و «اشرف حکیمی» نتوانست تغییری در نتیجه ایجاد کند تا این تیم فرانسوی دست خالی از آلمان برگردد و چشم به بازی برگشت داشته باشد.

در دیگر دیدار این مرحله شامگاه چهارشنبه تیم‌های بایرن مونیخ و رئال مادرید به مصاف هم رفته بودند که این دیدار با تساوی ۲ به ۲ به پایان رسیده بود. دیدار برگشت این مسابقات روزهای ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد تا تکلیف فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا مشخص شود.

کد خبر 6094771

دیگر خبرها

  • امید اول بارسلونا در جهنم زرد غیب شد!
  • «پاری سن ژرمن» در جهنم «وستفالی» گرفتار شد
  • سرمربی زودتر از بازیکنان در چمن/ قدیمی ها هو شدند
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت/ عکس
  • شب درخشان وینیسیوس: امشب قیصر رئالی بود
  • فرار رئال از جهنم آلیانز؛ همه چیز به اسپانیا کشیده شد
  • ترکیب احتمالی بایرن: آماده انتقام در جهنم مونیخ
  • ال‌کلاسیکوی ایرانی در پایتخت / پذیرایی تراکتور از صدرنشین در جهنم سهند
  • الکلاسیکو فوتبال ایران در پایتخت / پذیرایی تراکتور از صدرنشین در جهنم سهند