Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک مقام ارشد سازمان جهاني بهداشت گفت اگر ژاپن مي‌خواهد ميزبان موفقي براي المپيک توکيو باشد و گردشگران را جلب کند، بايد سيگار کشيدن در همه مکان‌هاي عمومي را ممنوع کند.
به گزارش آسوشيتدپرس ژاپن که بهشت سيگاري‌ها خوانده مي‌شود، هيچ قانون الزام‌آوري براي کنترل دود سيگار محيطي ندارد و پيش از برگزاري المپيک 2020 تحت فشار قرار گرفته است تا چنين قوانيني را به تصويب برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزارت بهداشت ژاپن در حال تدوين مقرراتي براي محدود کردن دود سيگار محيطي است، اما با مخالفت شديد قانون‌گذاران سيگاري و صنعت دخانيات روبرو است. سازمان جهاني بهداشت و کميته بين‌المللي المپيک در سال 2010 توافق کردند که عاري بودن بازي‌هاي المپيک از دود سيگار را ترغيب کنند و از آن هنگام کشورهاي ميزبان المپيک شامل چين، روسيه و برزيل در رسيدن به اين هدف موفق بوده‌اند.
داگلاس بچر رئيس بخش پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگيردار سازمان جهاني بهداشت گفت محدوديت‌هاي فعلي بر سيگار کشيدن در ژاپن با استانداردهاي جهاني فاصله بسياري دارند و لازم است روزآمد شوند، چراکه بازديدکنندگان خارجي انتظار هواي پاک در ژاپن را دارند. او گفت اقدامات ناقص ضد سيگار بي‌اثر هستند و گرچه پيش‌نويس قانوني که وزارت بهداشت ژاپن تدوين کرده است، قدمي به پيش شمرده مي‌شود، محدوديت‌ها در اين قانون بايد تشديد شود.
پيش‌نويسي که وزارت بهداشت در اوايل ماه مارس منتشر کرد، شامل ممنوع کردن سيگار کشيدن در فضاهاي بسته در ساختمان‌هاي دولتي و ورزشي است، اما درباره دفترهاي کاري، تئاترها، رستوران‌ها و کافه‌ها ممنوعيت مطلق نيست و فقط بايد اتاق‌هاي مخصوص سيگار کشيدن در اين مکان‌ها ايجاد شود. همچنين سيگار کشيدن در کافه‌ها و رستوران‌هاي کوچک به دنبال اعتراضات مخالفان که دراين‌باره که صاحبان اين مکان‌ها مشتريانشان را به‌اين‌علت از دست خواهند داد، مجاز خواهد ماند.
حاميان ممنوعيت‌هاي شديدتر سيگار کشيدن مي‌گويند دولت در اين مورد در موضع ضعف قرار دارد، چراکه هنوز يک‌سوم سهام شرکت انحصاري دولتي سابق دخانيات ژاپن متعلق به دولت است.
تارو آسو، وزير دارايي ژاپن در يک جلسه اخير پارلمان گفت فروش دخانيات بيش از 2 تريليون ين (19 ميليارد دلار) در درآمد مالياتي سالانه براي دولت ايجاد مي‌کند و از دست رفتن اين درآمد تأثيري عمده بر اعتبارات دولتي مي‌گذارد. آسو که خودش سيگاري است، در اين جلسه درباره ارتباط ميان سيگار کشيدن و مشکلات بهداشتي ابراز ترديد کرد.
سازمان‌هندگان المپيک توکيو مي‌گويند سيگار کشيدن در مکان‌هاي دربسته در بازي‌ها ممنوع خواهد شد.
بچر گفت نگراني‌هاي ابرازشده درباره اثرات اقتصادي ممنوعيت سيگار کشيدن بر صنعت پذيرايي در ژاپن اغراق‌شده هستند و اقدامات ضد سيگار کشيدن همه شهروندان را از قرارگيري در معرض دود سيگار دست‌دوم (دود سيگار پخش‌شده در هوا) و دود سيگار دست سوم- مواد سمي و سرطان‌زاي دود سيگار که جذب پارچه‌ها و پرده‌ها در اتاق‌هاي هتل و ساير مکان‌ها مي‌شوند- حفظ مي‌کند.
بررسي‌ها در ژاپن درباره تأثير ممنوعيت سيگار کشيدن در مکان‌هاي عمومي به نتايج متناقضي رسيده است- يک بررسي پيش‌بيني مي‌کند ميزان فروش رستوران‌ها و کافه‌هاي يک ميليارد دلار سقوط کند و بررسي ديگر نشان مي‌دهد که اگر ممنوعيت سيگار کشيدن اعمال شود، عده بيشتري براي صرف غذا به رستوران‌ها خواهند رفت.
بچر گفت ژاپن همچنين در تهيه هشدارهاي بهداشتي درباره زيان‌هاي سيگار کشيدن تأخير دارد و به نبود تصاوير هشداردهنده بر روي پاکت‌هاي سيگار در اين کشور اشاره کرد.
تخمين زده مي‌شود که هرسال 15000 نفر - عمدتاً زنان و کودکان- به علت استنشاق دود سيگار محيطي مي‌ميرند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۴۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که امیدواریم به زودی حل شود و از نظر ما بیانیه اسفند ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست.

او افزود: گروسی در ایران دیدارهایی خواهد داشت و با بنده هم مذاکراتی انجام خواهد شد و مطمئنیم این گفتگو کمک می کند ابهامات بیشتر و بیشتر برطرف شود و بتوانیم در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط مان را با آژانس تقویت بکنیم. بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز هستند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند و ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم.

کد خبر 848661 برچسب‌ها محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی خبر ویژه هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح
  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • رام‌الله: اگر حمایت آمریکا نبود نتانیاهو جرأت به چالش کشیدن قوانین بین‌المللی را نداشت
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح، فاجعه انسانی خواهد بود
  • از دریافتی یک میلیونی تا مشکل اشتغال ملی‌پوش پارادوومیدانی خوزستانی
  • از دریافتی یک میلیونی تا مشکل اشتغالِ ملی‌پوش پارادو و میدانی خوزستانی
  • مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است
  • آقاپور: با طیبی تیم را در فینال جهان می‌بینم
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • آقاپور: می‌توانیم به فینال جام جهانی فوتسال برسیم