Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@20:38:08 GMT

داستان ضرب المثل پالان نديده

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۷۶۹۸۲

خبرگزاري آريا -
ريشه تاريخي ضرب المثل پالان نديده

عبارت پالان نديده در مواردي به کار مي رود که کاري بر مبناي عقل و دور انديشي انجام نشود و باعث زيان و ضرر فردشود. البته اين مثل در ميان مردم کمتر رواج دارد و بيشتر اهل تاريخ و ادب از اين عبارت استفاده مي کنند.

ريشه تاريخي آن:
عمادالدين قرا ارسلان قارود بيک بن چغري بيک که به اختصار قارود گفته مي شود در سال 433 هجري قمري به فرمان عمويش طغرل بيک سلجوقي حاکم کرمان شد و تا پايان سلطنت برادرش آلب ارسلان بر خطه کرمان و فارس و عمان حکومت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتي آلب ارسلان در سال 465 (ه.ق) به قتل رسيد، فرزند بيست ساله اش ملکشاه سلجوقي به سلطنت رسيد. اما قارود که سلطنت را حق خود مي دانست، به همراه دو فرزندش ميرانشاه و سلطان شاه با لشکري عظيم، راهي عراق شد. در اطراف همدان جنگ سختي در گرفت که بعد از سه شبانه روز زد و خورد، عاقبت ملکشاه سلجوقي پيروز و قارود و دو پسرش اسير شدند.

وقتي قارود را به حضور ملکشاه بردند، اشک در چشمش حلقه زد و خواست تا از خون او بگذرد، اما ملکشاه به تحريک خواجه نظام الملک دستور داد که آن ها را زنداني کنند و بعد از مدتي به قارود شربت زهر بدهند و به چشم دو فرزندش ميل بکشند.
طرز ميل کشيدن در قديم به اين شکل بود که چشمان محکوم را باز نگه مي داشتند و ميل داغ سرخي را از مقابل چشمان محکوم عبور مي دادند.

حرارت و نور خيره کننده ميل داغ در چشمان باز محکوم به گونه اي اثر مي کرد که بينايي اش را به طور کامل از دست مي داد، طوري که چشمانش باز بود اما جايي را نمي ديد.
اما در مورد سلطان شاه گفته اند که اگر چه چشمان او را ميل کشيدند اما تمام بينايي اش را از دست نداد و اندکي از بينايي اش باقي ماند. کمي بعد او با کمک يکي از خدمتکاران پدرش از لشکرگاه ملکشاه فرار کرد و به کرمان رفت. سلطان شاه با اندک بينايي اش 10 سال بر کرمان حکومت کرد، اما غير از عيش، عشرت و خوشگذراني به کار ديگري نپرداخت.

يک روز که او در بلعيا باد مشغول عيش و نوش بود، خبر آوردند که ملکشاه به اصفهان رسيده است. او دستور داد که به سرعت بساط عيش و نوش را جمع کنند.
اطرافيانش گفتند که از اصفهان تا کرمان صد و چهل فرسنگ است و از شهر تا بلعيا باد 5 فرسنگ، فرصت است تا اين مجلس را به پايان رساند!

سلطان شاه گفت: شما درست مي گوييد، اما پالان نديده ايد! پرسيدند: يعني چه؟ گفت: وقتي مي خواستند در چشم من ميل بکشند پالاني روي من گذاشتند و يک نفر روي آن نشست تا من حرکت نکنم! با اين تجربه تلخ به سرعت خود را به کرمان رساند و در نهايت ادب و خشوع از ملکشاه و لشکريانش به مدت 17 روز پذيرايي کرد و سپس آن ها را با تقديم هداياي گران بها از کرمان به عراق باز گرداند.
اين عبارت از آن تاريخ به بعد به صورت ضرب المثل درآمد.
منبع:aftabir.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۶۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • سرمربی مسینیو: استعدادی مانند این پسر ندیده‌ام
  • مهاجری: بعضی وزرا از حضور در دولت پشیمان هستند/ برخی نقش شاه سلطان حسین را بازی می کنند
  • منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • این تصاویر رییس جمهورها را به گونه‌ای که تا به حال ندیده‌اید نشان می‌دهد!
  • منیژه ، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • اردوغان: تجارت با اسرائیل را ندیده گرفتیم و این در را بستیم
  • خورشید را هرگز از این زاویه ندیده‌اید/ فیلم
  • واکنش سپاهان به حواشی پیرمرد حاشیه‌ ساز؛ گویا رگ غیرت شما فقط در برخی موارد بیرون می‌زند!