Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پیش از انقلاب اسلامی تعداد 19 سد ملی با حجم کل مخزن 13 میلیارد و 44 میلیون مترمکعب و ظرفیت آب قابل تنظیم سالیانه 14 میلیارد و 69 میلیون مترمکعب توسط وزارت نیرو وقت به بهره برداری رسیده بود.
این ظرفیت از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال 1394 به 155 سد با حجم کل مخزن 50 میلیارد و 734 میلیون مترمکعب و ظرفیت آب قابل تنظیم سالیانه 34 میلیارد و 641 میلیون متر مکعب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مطابق جداول آماری شرکت مدیریت منابع آب کشور، از زمان آغاز بکار دولت یازدهم تاکنون 20 سد مخزنی با ظرفیت حجم آب قابل تنظیم سالیانه سه میلیارد و 84 میلیون مترمکعب و حجم مخزن چهار میلیارد و 119 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسیده است که نخستین آنها سد «فرخی» قائن بود که در تاریخ چهارم شهریورماه 92 به بهره برداری رسید و آخرین آنها سد «قوچم» در کردستان در مورخ پنجم فروردین ماه امسال بهره برداری شد.
برپایه این گزارش، سد «ماشکیدا 1(علیا)» در سیستان و بلوچستان، سد «رودبال» داراب، سد «شهر بیجار (آیت الله بهجت)» در گیلان، سد «سرابی» تویسرکان، سد «ایوشان» در لرستان، سد «مروک» در لرستان، سد «سورک (دهنو)» در چهارمحال و بختیاری، سد «زیویه» در کردستان، سد «سررود (قره تیکان)» در خراسان رضوی، سد «سیمره (هینی مینی)» در ایلام، سدهای «تنگ حمام (شهدای گمنام)» و «سراب گیلانغرب (دایک)» در کرمانشاه، سد «حوضیان» در لرستان، سد «داریان» در کردستان، سد «کوچری» در تهران، سد «سومبار (غلامان)» در خراسان شمالی، سد «چهچهه» در خراسان رضوی و سد «ایوان (کنگیر)» در ایلام تاکنون در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده اند.

** آبگیری سدها
همچنین در دولت «تدبیر و امید» 9 سد مخزنی با ظرفیت آب قابل تنظیم سالیانه 440 میلیون مترمکعب و حجم مخزن 559 میلیون مترمکعب آبگیری شدند.
این سدها شامل سد «عباس آباد کیله» در کردستان، سد «رودبار لرستان» در استان لرستان، سد «زمکان» در کرمانشاه، سد «گیوی» در اردبیل، سد «چشمه عاشق» در فارس، سد «شنجور» در همدان، سد «پیرانشهر (سیلوه)» در آذربایجان غربی، سد «بفراجرد خلخال» در اردبیل و سد «چراغ ویس» در کردستان هستند.

** شبکه های آبیاری و زهکشی
در این مدت ساخت 177 هزار و 900 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و 19 هزار و 129 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی در دستور کار قرار گرفت.
برپایه آمارهای موجود، سال گذشته 66 هزار و 174 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی، در سال 94، 45 هزار و 976 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و 6 هزار و 569 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی، در سال 93، 39 هزار و 99 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و 10 هزار و 360 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی و در نیمه دوم سال 92 نیز 26 هزار و 651 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و 2 هزار و 200 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی احداث شد.
بیشترین شبکه های احداث شده در دشت های «عباس، عین خوش و فکه»، همچنین کنگیر و «دویرج» در استان ایلام با 28 هزار و 385 هکتار و کمترین آنها شبکه آبیاری و زهکشی سورک در استان چهارمحال و بختیاری با 200 هکتار بوده است.
به گزارش ایرنا، توانمندی ایران در صنعت سدسازی با استفاده از فناوری های روز جهان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، کشورمان را به یکی از سه کشور پیشروی جهان در این عرصه پس از کشورهای چین و ترکیه تبدیل کرده است.
«حمید چیت چیان» وزیر نیرو یکی از دستاوردهای قابل توجه کشور پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را دستیابی به فناوری سدسازی عنوان می کند و می گوید: امروز توان طراحی، ساخت و بهره برداری از هر نوع سدی با هر مشخصات فنی در کشور وجود دارد؛ موضوعی که تا پیش از انقلاب حتی در کوچکترین سازه ها بدون حضور و مشاوره خارجی ها امکانپذیر نبود.
وی با اشاره به اینکه تا پیش از انقلاب قادر نبودیم سدهای با ارتفاع هشت متر را بدون حضور مشاوران و کارشناسان خارجی بسازیم، افزود: امروز مهندسان ایرانی پا را فراتر گذاشته اند و حتی در خارج از کشور اقدام به ساخت سد می کنند و در این زمینه به توانمندی و خودکفایی صد درصدی رسیده ایم.
پیشتر «محمد حاج رسولیها» مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مرداد ماه امسال در گفت وگویی اعلام کرده بود، بهره برداری از مجموع 50 سد در برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور تا پایان سال 95 برنامه ریزی شده و مجموع حجم این سدها افزون بر 13 میلیارد و 278 میلیون مترمکعب است.
به گفته این مقام مسوول، پیش از این بیشترین حجم مخازن سدها در برنامه پنجساله سوم توسعه (1379 تا 1383) و به حجم 12 میلیارد و 536 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده بود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 *1579* گزارشگر: محمد ملک دار ** انتشاردهنده:مرضیه فاتحی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه دستورالعمل ایمنی جرثقیل‌های برجی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نصیری، در نشست «تهیه و تدوین شرح وظایف متولیان ایمنی جرثقیل های برجی شهر تهران» گفت: برای تهیه دستورالعمل ایمنی بهره برداری از جرثقیل های برجی شهر تهران باید مجموعه های نظام مهندسی و وزارت کار و سایر فعالان در این بخش گرد هم آمده و ضوابط مربوطه را برای کاهش هر چه بیشتر حوادث این حوزه تهیه کنیم.

وی افزود: در همین خصوص باید دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های پیشین با نگاه به تحولات روز و الزامات تامین هر چه بیشتر ایمنی مورد بازنگری دقیق قرار گیرد تا در مجموع شاهد کاهش مخاطرات ناشی از حوادث در حوزه ساخت و سازهای بلند مرتبه باشیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه ساخت و ساز در کلانشهر تهران طی سال‌های اخیر رشد قابل توجه‌ای داشته است و به تبع آن بهره برداری از ماشین آلات پیچیده در این صنعت رونق گرفته است، گفت: به خصوص در مورد جرثقیل‌های برجی و بهره برداری غیر اصولی در این حوزه که می تواند پیامدهای جانی و مالی قابل توجه‌ای بر جای بگذارد باید اقدامات لازم باری بازرسی و تامین ایمنی هر چه بیشتر در این حوزه پیش بینی شود.

وی افزود: از همین رو سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اساس مصوبه پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران مبنی بر تعیین و تدوین شرح وظایف تمامی ذی‌ربطان در حوزه ایمنی جرثقیل‌ها، با هدف پیشگیری از وقوع حوادث و تأمین ایمنی نیروی انسانی فعال در کارگاه‌ها و شهروندان و حفظ و حراست از سرمایه‌ها و تجهیزات، تدوین شرح وظایف فعالان حوزه تاورکرین را در دستور کار خود قرار داده است و تا کنون تمامی فعالان این حوزه شناسایی شده اند و باید جدول شرح وظایف آنان در مراحل خرید، نصب، راه اندازی، بهره برداری، برچیدن و جمع آوری جرثقیل‌های مذکور تهیه و آموزش‌های لازم برای واحدهای تابعه شهرداری تهران و متولیان راه اندازی شود.

کد خبر 6093977

دیگر خبرها

  • اتصال فاضلاب در بندرعباس به تصفیه خانه افزایش می‌یابد
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب 7500 هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • ایمنی تاورکرین‌ها در پایتخت بیشتر می‌شود
  • تهیه دستورالعمل ایمنی جرثقیل‌های برجی در پایتخت
  • تکمیل و بهره‌برداری یک‌هزار طرح در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نفت