Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اختلال شخصيت بدگمان است که البته در اشکال حادتر و بيمار گونه تري هم ظاهر مي‌‌شود.



اختلال شخصيت بدگمان ها
مي‌‌خواهيم از اختلالي سخن بگوييم که متاسفانه در کشور ما شايع است و در بسياري موارد براي فرد مبتلا آشکار و شناخته شده نيست و حتي به دليل فرهنگ جامعه ما بسياري از اطرافيان، ويژگي‌‌هاي افراد مبتلا به آن را با غيرت مردانه، تعصب، حسادت زنانه و گاه با حمايت و مراقبت و دلسوزي يا حتي دينداري اشتباه مي‌‌گيرند و در نتيجه نسبت بدان سکوت مي‌‌کنند و به جاي درمان فرد بيمار يا داراي اختلال، خود را با استانداردهاي بيمار او سازگار مي‌‌کنند!
اين اختلال، همان اختلال شخصيت بدگمان است که البته در اشکال حادتر و بيمار گونه تري هم ظاهر مي‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوع حاد و بيمار گونه تر آن، به دليل شدت و مخرب بودن نشانه‌‌ها زودتر شناسايي مي‌‌شود و اغلب، کار بيمار به بستري شدن در بيمارستان مي‌‌انجامد تا روال درمان انجام شود.

اما در حالت اختلالي آن، ما اغلب با افرادي روبرو هستيم که شک و ترديد ناسالم نسبت به محيط و اطرافيان دارند و در واقع گمان مي‌‌کنند همه افراد بد، ناسالم و مجرم‌‌اند مگر آن که خلاف آن ثابت شود! در حالي که انسان‌‌هاي سالم درست برعکس اين نظر را دارند يعني معتقدند کسي بد يا مجرم نيست مگر آن که خلاف آن اثبات شود.
نشانه‌‌هاي رفتاري
معمولا افراد بدگمان، نسبت به همه افراد، بي‌‌اعتماد و شکاک هستند و مسووليت احساس بي‌‌اعتمادي خود را به عهده نمي‌گيرند و آن را به ديگران نسبت مي‌‌دهند.
اين‌‌ها اغلب تحريک پذير، پرخاشگر و خشمگين‌‌اند و حالت متخاصم دارند. افراد متعصب و جزم انديش، افرادي که مدارکي دال بر تخلف ديگران از قانون گردآوري مي‌‌کنند، کساني که به همسر خود بدون وجود دلايل و مدارک کافي سوء ظن مرضي دارند و اشخاص بدعنقي که اهل دعوا و مرافعه‌‌اند و… اغلب دچار اختلال شخصيت پارانوئيد يا همان اختلال شخصيت بدگمان هستند.
اين افراد مشغوليت دائم ذهني و شکي اثبات نشده در مورد وفاداري يا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافيان دارند و از اعتماد کردن به ديگران اکراه داشته و حتي اگر کسي يک بار به آنها توهين کرده، آسيبي رسانده يا بي‌‌احترامي کرده باشد، هرگز او را نمي بخشند.
همچنين افراد با اختلال بدگمان، چنانچه با کوچک ترين نکته اي احساس کند به شخصيت يا اعتبارش لطمه وارد شده است (حتي اگر ديگران چنان معنايي را در آن نکته نيابند) شتابان واکنشي خشمگينانه نشان مي‌‌دهد يا به ستيز مي‌‌پردازد. معمولا تنش عضلاني، ناتواني از آسوده بودن، نياز به کاوش محيط براي يافتن سرنخ‌‌ها و… از ويژگي‌‌هاي اين بيماران است.
حالت عاطفي آنان اغلب جدي است. برخي از پيش فرض‌‌هاي آنها در بحث و جدل هايشان ممکن است نادرست باشد اما در بسياري موارد گفتاري منطقي و حتي گاه بسيار شيوا دارند. همچنين ويژگي بنيادين شخصيت پارانوئيد يا بدگمان، ميل نافذ و فراگيري براي تفسير کردارهاي ديگران به رفتاري است که گويا به قصد تحقير يا تهديد بيمار انجام شده است.
اين تمايل در آغاز بزرگسالي شروع شده و در زمينه‌‌هاي گوناگوني نمايان مي‌‌شود. بنابراين دوستان چنين افرادي نبايد در ميان جمع با آنان شوخي کنند و بهتر است از ورود به دنياي شخصي ايشان به‌طور جدي خودداري کنند ولو اين کار با نيت نيک و به قصد حل مشکلات و دشواري‌‌هاي زندگي آنها باشد.
يک بار جرقه زدن بدبيني در ذهن اين‌گونه افراد به آتش شعله وري مي‌‌انجامد که بسيار بعيد است تا پايان عمر آنها خاموشي گزيند. افراد دچار اين اختلال، تقريباً هميشه منتظر آن هستند که ديگران به شيوه‌اي آنها را استثمار کرده يا به آنها زيان برسانند. آنها در بسياري از اوقات بدون هيچ توجيهي، در وفاداري يا راستي (صداقت) و امانتداري دوستان و همکاران خود ترديد مي‌‌کنند.
اين افراد در زندگي زناشويي و جنسي خود نيز اغلب به نوعي حسادت بيمارگونه و مرضي دچار مي‌‌شوند و بالاخره روزي اين شک و بدگماني بدون دليل و مدرک خود را نسبت به وفاداري همسر يا شريک جنسي‌شان بيان مي‌‌کنند و از آن به بعد زندگي را براي همسر و خانواده خود تلخ و زهرآگين مي‌‌کنند. بنابراين توصيه مي‌‌شود چنانچه طي دوران آشنايي و نامزدي و حتي عقد همسر متوجه نوعي غيرت يا حسادت شديد يا بيمارگونه شديد، حتماً براي ارزيابي به متخصص مراجعه نماييد.
متاسفانه در زمان ازدواج، افرادي با برخي اختلالات ديگر شخصيتي جذب افراد داراي اين اختلال مي‌‌شوند ، اما حتي اين افراد هم به زودي متوجه مي‌‌شوند که بدگماني شريک زندگي آنها غير قابل تحمل است و احساسات مثبت آنها به زودي با ترس و کابوس و تنفر جايگزين مي‌‌شود.
متاسفانه بيماران دچار اختلال شخصيت پارانوئيد، تا پايان عمر در کار و زندگي با ديگران مشکل دارند. مشکلات شغلي و زناشويي در اين بيماران شايع است. اين‌‌ها براي اين که درمان شوند نياز به مصرف دارو و روان درماني بلندمدت دارند. هر چند که تقريبا به ندرت در صدد درمان بر مي‌‌آيند و از اين که آنها را مجبور به درمان کنند ناراحت و ناراضي مي‌‌شوند. اين اختلال در مردان بيش از زنان شايع است.
خود را گول نزنيم
متاسفانه افراد داراي اين اختلال بيشترين ضربه را به همسر و خانواده ي خود وارد مي‌‌آورند بنابراين هنگام ازدواج طرفين بايد با توجه به توضيحات داده شده نهايت دقت خود را در تشخيص اين اختلال به عمل بياورند و اين اختلال را به حساب محبت و عشق، غيرت يا تعصب نگذارند. شايد به همين دليل است که طلاق‌‌هاي ناشي از اختلال بدگمان يکي از طرفين، درصد بالايي از دلايل طلاق را تشکيل مي‌‌دهد.
 

از ابتدا در انتخاب همسران بدگمان و بدبين دقت کنيد
 
به اين نمونه‌‌ها توجه فرماييد
نمونه (1)، هنگام درخواست طلاق
من مثل يک اسير زندگي مي‌کنم. شوهرم مرا در منزل زنداني مي‌کند. وقتي از خانه خارج مي‌شود، درب خانه را روي من قفل مي‌کند. دستگاه تلفن را جمع مي‌کند و با خود سر کار مي‌برد تا مبادا ارتباطي با بيرون برقرار کنم. او حتي قفل‌هاي بزرگي براي پنجره‌ها تهيه کرده که وقتي از منزل خارج مي‌شود نتوانم پنجره‌ها را باز کنم.
اگر روزي، وقتي شوهرم نيست، در خانه‌ام آتش‌سوزي شود، من هم همراه با وسايل خانه خواهم سوخت و اگر زلزله بيايد، حتي نمي‌توانم جان کودک يک ساله‌ام را نجات دهم!
همين نمونه قبل از ازدواج
وقتي نامزد بوديم و براي اجاره آپارتمان به آژانس‌هاي معاملات املاک، مراجعه مي‌کرديم، شوهرم اصرار داشت آپارتمان طبقات سوم به بالا را اجاره کنيم و البته آپارتماني که اجاره مي‌کنيم در طبقه آخر و چسبيده به پشت بام نباشد. قبل از ديدن خودِ آپارتمان، اول به سراغ پنجره‌ها مي‌رفت. آنها را باز مي‌کرد و به دقت به بيرون نگاه مي‌کرد، اين کار او توجه همه و حتي مشاور املاک را جلب مي‌کرد.
وقتي علت را جويا مي‌شدم، مي‌گفت پنجره بايد طوري باشد که کسي نتواند از آن وارد و يا خارج شود. پرسيدم مگر قرار است کسي از پنجره بيرون برود يا داخل بيايد؟ در جواب گفت: براي همسر خوب و زيبايي مثل تو، بايد خانه‌ي امني فراهم کرد! ما حدود چهار ماه به خاطر حساسيت بيش از حد او دنبال خانه گشتيم تا بالاخره زندان مورد نظر او با درها و پنجره‌هاي آهني ميله‌دار پيدا شد!
نمونه (2)، هنگام درخواست طلاق
در خيابان جرأت ندارم به اطراف نگاه کنم. اگر چشمم به طور اتفاقي به مردي بيفتد، شوهرم در خيابان جلوي همه مرا کتک مي‌زند! يک بار که با اتومبيل شخصي خودمان به مسافرت مي‌رفتيم از شهر که خارج شديم به جايي رسيديم که حتي پرنده پر نمي‌زد، سرم را بالا آوردم و به درختان اطراف جاده نگاه کردم. شوهرم اتومبيل را متوقف کرد و گفت به چه نگاه مي‌کني، بايد بروم درختان اطراف جاده را جستجو کنم. حتماً کسي پشت آنها مخفي شده که با تو قرار ملاقات دارد!
همين نمونه، قبل از ازدواج
وقتي براي خريد عروسي بيرون مي‌رفتيم، شوهرم اکثر اوقات اخم مي‌کرد و عصباني بود. حتي يک بار در طلافروشي جلوي همه سرم داد زد و گفت برو بيرون! وقتي بيرون رفتيم با اخم و عصبانيت گفت چرا به فروشنده گفتي فلان حلقه طلا را بياورد، تو بايد به من بگويي و من به فروشنده بگويم! تعجب کردم و گفتم مگر اشکالي دارد.
فکر کردم اگر خودم نشاني حلقه را به فروشنده بدهم سريع‌تر مي‌تواند آن را پيدا کند! در جواب گفت: انگار خيلي از فروشنده خوشت آمده؟ تعجب کردم، ولي فکر کردم چون مرا خيلي دوست دارد، دلش نمي‌خواهد با هيچ‌کس غير از او حرف بزنم.
نمونه (3)، هنگام درخواست طلاق
من حق ندارم با هيچ زني، حتي با خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌هايم احوال‌پرسي کنم. اگر به‌طور اتفاقي چنين احوال‌پرسي رخ دهد، تا چند هفته بايد قهر، توهين، تحقير و تهمت خانمم را تحمل کنم و متهم شوم که مرد خطاکار و فاسدي هستم، در ساعتي که از سرِ کار برمي‌گردم خانمم در پشت بام مخفي مي‌شود و از بالا نگاه مي‌کند، تا ببيند سرم پايين است يا به زن‌ها نگاه مي‌کنم و اگر سرم يک لحظه بالا آمد، از بالا بر سرم سنگريزه پرتاب مي‌کند!
همين نمونه، قبل از ازدواج
وقتي عقد کرده بوديم، خانمم از من خواست شغلم را عوض کنم. خيلي تعجب کردم چون شغل خوبي داشتم و درآمدم هم خوب بود. وقتي علت را جويا شدم. گفت: خانم همکارت که دفعه قبل گوشي را برداشت و تو را صدا کرد که بود‍!
من تعجب کردم، به خانمم گفتم آن خانم يکي از همکاران قديمي ماست که بالاي 50 سال سن دارد و خانم فوق‌العاده باوقاري است و شوهر، فرزند و حتي يک نوه دارد. همسرم گفت تو اين چيزها را نمي‌فهمي، بهتر است جايي کار کني که فقط همکار مرد داشته باشي! آن موقع فکر کردم که او کمي حسود است!
نمونه (4)، هنگام درخواست طلاق
شوهرم اجازه نمي‌دهد حتي براي خريدن شير خشک دختر کوچکم به تنهايي بيرون بروم. او مي‌گويد همه مردها بد هستند و با نظر بد، به من نگاه مي‌کنند و قصد بدي راجع به من دارند. در اين چند سال که ازدواج کرده‌ايم هيچ‌وقت اجازه نداده بستني يا ساندويچ يا غذايي در بيرون بخوريم.
مي‌گويد اين‌ها همه مسموم‌اند و ممکن است فروشنده چيزي در آنها ريخته باشد. من در خانه‌ام زنداني هستم، حتي اگر شوهرم يک هفته به مسافرت يا مأموريت اداري برود.
همين نمونه، قبل از ازدواج
ازدواج ما در فصل تابستان بود. وقتي براي خريد ازدواج بيرون مي‌رفتيم با وجود گرماي زياد، حتي اگر از تشنگي هلاک مي‌شديم، همسرم حاضر نمي‌شد نوشيدني خنک يا آب‌ميوه‌اي بخرد. فکر مي‌کردم کمي خسيس است. با من شرط کرده بود که هرگز تنها از خانه بيرون نروم. مي‌گفت دختر جوان و زيبايي مثل من نبايد تنها بيرون برود. چون ممکن است بلايي به سرم بيايد. گمان مي‌‌کردم به خاطر علاقه زيادي که به من دارد مي‌خواهد هميشه موقع بيرون رفتن، در کنار من باشد!
نمونه‌هاي ذکر شده و مشابه آنها، احتمالاً با کمي تفاوت در بين اطرافيان همه‌ي ما وجود دارد. مراجعان زيادي در اثر بدگماني و بدبيني شديد همسر، که اکثراً هم منجر به اعمال خشونت مي‌شود به مراکز مشاوره،‌ پزشکي قانوني و دادگاه‌ها مراجعه مي‌کنند. متأسفانه اين بدگماني‌ها در بسياري موارد به ضرب و شتم، فحاشي وهتک حرمت مي‌‌انجامد. بنابراين از همان ابتدا در انتخاب چنين همسراني دقت کنيد.
مدمان
اخبار مرتبط:
اختلال شخصيت بدگمان و سوظن
با اختلال شخصيت دوري گزين(اجتنابي) بيشتر آشنا شويد
اختلال شخصيت وابستگي
آشنايي با صفات و اختلالات شخصيت و دسته هاي چهارگانه
از اختلال شخصيت چه ميدانيد؟ شايد شخصيت شما لب مرز باشد!!

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۸۰۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

به گزارش قدس خراسان، جواد روحانی امروز ۴ اردیبهشت‌ماه، در سمینار اوتیسم با موضوع آشنایی با عوامل تاثیرگذار در اختلال اوتیسم و درمان اختلال آگاهی‌بخشی و بازگویی تجارب زیسته مادران و معلمان‌ که در دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما در مدارس خود آموزش واحدی برای نوآموزان و دانش‌آموزان اوتیسم نداریم. ده‌ها آموزش برای آن‌ها تعیین شده که با توجه به شرایط و توانمندی هر دانش‌آموز و سطح‌بندی طیف اوتیسم است.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است، عنوان کرد: اولین مدرسه اوتیسم در استان ۱۵ سال پیش با ۳۰ دانش‌آموز شروع به کار کرد. در دو، سه سال گذشته ۲۱۴ دانش‌آموز طیف اوتیسم داشتیم، سال گذشته ۳۲۰ نفر بودند و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در سامانه ۴۲۵ نفر دانش‌آموز طیف اوتیسم ثبت شده است.

وی افزود: ۱۵ سال پیش یک مدرسه اوتیسم داشتیم که الان به ۱۰ مدرسه رسیده، ۵ مدرسه در مشهد و ۵ مدرسه در نیشابور، تربت جام، تربت حیدریه و سبزوار قرار دارد. در گناباد نیز ۷، ۸ دانش‌آموز شناسایی شدند و برای آن‌ها کلاس تشکیل شده است.

روحانی بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها این اختلال را پنهان می‌کنند و ممکن است مراجعه نکنند. شاید هزاران نفر دیگر هنوز در خانه‌ها هستند. قدم‌های خوبی در استان برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم برداشته شده و در محتوای آموزشی پیشگام هستیم. اولین استانی هستیم که مرکز پیش‌دبستانی تخصصی و کودکستان استثنایی برای این گروه داریم.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مهمترین چالش‌های ما در اختلال طیف اوتیسم پذیرش این دانش‌آموزان و نوآموزان است، تصریح کرد: چالش ما با والدین است که شاید پذیرشد این اختلال را نداشته باشند که بچه را نگه دارند به این امید که بهبود پیدا کنند. والدین و افراد جامعه باید تفاوت‌های فردی را بپذیرند و نگاه خود را تغییر دهند.

وی ادامه داد: نهادهای اجتماعی، نهادهای دولتی و غیر دولتی و شهرداری‌ها باید پارک‌های ویژه‌ای را مناسب‌سازی کنند و بخش سرگرمی برای افراد خانواده بگذارند. مبلمان شهری باید برای این دانش‌آموزان مناسب‌سازی شود. در زمینه ایاب و ذهاب مشکلاتی وجود دارد.

روحانی اضافه کرد: در زمینه محتوای آموزشی نیز هنوز نتوانستیم محتوای آموزشی خاص برای دانش‌آموزان تعریف کنیم و هنوز بر اساس محتواهای کم‌توان ذهنی آموزش می‌دهیم اما همکاران ما با تلاشی که داشتند کتاب‌هایی را تعریف کردند که آموزش تصویری دارد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد پیشنهاد دادند تفاهم‌نامه‌ای امضا شود و دانشجویان در درس آشنایی با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یا اختلالات رفتاری، بازدیدی از مدارس ما داشته باشند و با طیف اوتیسم آشنا شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • (تصاویر) مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟
  • مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی(عکس)
  • عکس| دست نیافتنی ترین تیم های جهان را بشناسید
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • ستاره استقلال و تقدیم گل به همسر (عکس)