Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@21:25:30 GMT

تک نرخی شدن ارز، سیاست اجتناب ناپذیر

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۸۴۲۲۰

تک نرخی شدن ارز، سیاست اجتناب ناپذیر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حاتمی یزدی کارشناس پولی-بانکی با حضور در برنامه گفت: اگر ارز تک نرخی نباشد یعنی چند نرخی است و همین امر موجب دو دستگی در دستیابی به نرخ های ارز می شود.
این کارشناس پولی بانکی افزود: گروهی که به ارز ارزان تر دسترسی پیدا می کنند از رانت دولتی بهره مند می شوند که این امر آغازگر فساد مالی در اقتصاد کشور است، بنابراین دو نرخی شدن موجب فساد مالی و تک نرخی شدن خود حافظ سلامت اقتصاد کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او گفت: این قانون دو نرخی بودن و نتایج آن در همه اقلام و کالاها صادق است.
حاتمی افزود: نوسانات نرخی نشانه ای است که مشخص می کند منابع در کجا باید صرف شود؛ هرجا که سودآورتر باشد فعالان اقتصادی به همان سمت کشیده می شوند، حال عرضه ارز ارزان به ویژه خواران موجب می شود تا ارز در جایی صرف شود که نباید صرف شود.
او گفت: هرجا که ارز ارزان داده شود به نفع وارادات و به ضرر تولیدکننده داخلی است.
این کارشناس پولی بانکی افزود: تک نرخی شدن ارز نیازمند زیرساخت هایی است زیرا تجربه تک نرخی شدن ارز در گذشته، متاسفانه با شکست مواجه شد که این امر نشان دهنده این واقعیت است که در تک نرخی کردن ارز باید به همه موانع و چالش ها توجه کرد.
حاتمی گفت: ما در این دولت شاهد چندنرخی شدن ارز بودیم و همین امر موجب تاخت و تاز قاچاق کالا در کشور بود.
او افزود: در شرایطی که کشور با محدودیت های بین المللی مثل نظام تحریمها روبروست، امکان تک نرخی شدن ارز وجود ندارد زیرا بازارها محدود هستند، بنابراین یکی از مقتضیان برای تک نرخی شدن ارز، داد و ستد روان است، یکی دیگر از ملزومات آن همکاری بانک ها در سطح بین المللی است.
این کارشناس پولی بانکی افزود: برای توسعه اقتصادی کشور باید صادرات توسعه یابد که این امر تنها با تک نرخی شدن ممکن است، در غیر این صورت راه برای ورود قاچاق کالا و ارز باز می شود، من از مسئولین می خواهم روی استراتژی صادرات متمرکز شوند.

مظاهری اقتصاد دان در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: زمانی که ما نظام چندنرخی داریم در بهترین حالت نرخ آزاد نرخ مناسب ارز به حساب می آید و سایر نرخ ها که توسط دولت اعلام می شود چندان واقعی نیست زیرا این نرخها براساس تصمیمات سیاسی وضع شده و موجب رانت و ویژه خواری می شود تا افرادی که با دولت ارتباط دارند بتوانند به سود ویژه ای دست یابند که این امر موجب فساد در دستگاه اقتصادی می شود.
او افزود: از سوی دیگر چندنرخی بودن ارز موجب می شود تا پرداخت هزینه های تورمی روی دوش تولید کننده داخلی بیافتد که نتیجه ای جز بالا رفتن قیمت تمام شده ندارد به این ترتیب تولیدکننده داخلی با وجود این هزینه ها قادر به رقابت با کالاهای خارجی نیست و در نهایت راه ورشکستگی را در پیش می گیرد.

او افزود: نظام چندنرخی موجب می شود تا کالای وارداتی ارزان تر از تولید داخل شود در نتیجه دولت برای حمایت از تولیدکننده داخلی مجبور می شود تا به واردات تعرفه گمرکی ببندد، در این شرایط پدیده قاچاق در کشور شکل می گیرد زیرا اقلام قاچاق با هزینه ای پایین تر از تعرفه های گمرکی وارد کشور می شود، همین اقلام قاچام در نهایت اقتصاد کشور را فلج و به نابودی می کشاند.
او گفت: دولت های ما نرخ آزاد را دستکاری می کنند تا با دخالت در بازار نرخ واقعی ارز را همچنان پایین تر از نرخ واقعی نگه دارند، در این شرایط بازهم کفه ترازو به نفع واردات سنگینی می کند و تولیدکننده داخلی را با چالش رقابت با همتاری خارجی روبرو می کند.
او افزود: نرخ ارز یک ابزار برای رونق اقتصادی و صادرات است که دولتها به دلیل دانش کم از این ابزار به عنوان هدف استفاده می کنند که افتخاری برای دولتها به حساب نمی آید و به تولیدکننده داخلی صدمه می زند.
او گفت: برای تک نرخی کردن ارز، دولتها باید کار درست را انجام دهند؛ ما در سه سال گذشته می توانستیم ارز را تک نرخی کنیم که متاسفانه فرصت ها را از دست دادیم، این امر جزو قول های دولت یازدهم بود و من معتقدم هر روزی که از این امر عقب می افتد اقتصاد کشور لطمه می بیند.
او افزود: منظور من از تک نرخی بودن ارز، اعلام نرخ واحد نیست بلکه نرخی است که در تعادل بازار کشف و اعلام می شود، بنابراین نرخ ارز را دولت تعیین نمی کند.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات دیگر میهمان برنامه گفت: در اقتصاد های پایدار و پویا کمتر نظام چند نرخی دیده می شود به خصوص در نرخ ارز که وقتی در یک اقتصاد چند نرخی وجود داشته باشد، فساد و رانت و به همراه آن نابرابری اجتماعی به وجود می آید.
او افزود: از حدود 10 سال گذشته تا به امروز که نرخ ارز چند نرخی بوده و ارز ارزان قیمت در اختیار وارد کنندگان قرار گرفت، موجب شد فاصله طبقاتی در جامعه بیشتر شود.
لاهوتی گفت: شفافیت اقتصادی و استفاده از شرایط برابر به داشتن اقتصاد شفاف و پویا کمک می کند و این موضوع در سرمایه گذاری های داخلی و خارجی هم تاثیر گذار خواهد بود.


رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: هیئت های خارجی بعد از برجام برای سرمایه گذاری به کشورمان آمدند در ابتدا سوال شان این بود که با کدام نرخ ارز واردات و سود سرمایه گذاری آنها انجام می شود و بی پاسخ ماندن این سوالات آنها باعث شد ما در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق نباشیم.
لاهوتی گفت: به اعتقاد من عنوان واقعی شدن نرخ ارز نسبت به تک نرخی شدن ارز درست تر است و در سال های 73، 74 تک نرخی شدن ارز بر اساس واقعیت ها پذیرفته نشد و در نهایت به شکست منجر شد.
او افزود: در تمام دولت ها نرخ ارز به یک تابو تبدیل شده است و بر این باورند که اگر نرخ ارز در مدت دولت آنها افزایش یابد و تغییر کند، سوء مدیریت تعبیر خواهد شد این کار را انجام نمی دهند ولی تورم بالا را به راحتی اعلام می کنند.
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: شرایط تجارت خارجی کشورمان امروز در یک بالانسی قرار دارد زیرا در پایان سال 95 حدود 43 میلیارد صادرات و 42 میلیارد و 700 میلیون واردات داشتیم و در این شرایط اگر ارز صادراتی و وارداتی ما با یکدیگر لینک شوند و دولت هم با در اختیار داشتن ارز می تواند بازار را کنترل کند و شرایط را به سمت تک نرخی شدن هدایت کند.
او افزود: در یک برهه ای از سال 95 شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم بود و امروز هم شرایط بهتری برای این کار در اختیار دولت است.
لاهوتی با اشاره به مشکل صادرات کالای تولید داخل در حوزه نرخ ارز گفت: کالای صادراتی ما با مشکل قیمت تمام شده بالا نمی تواند صادر شود و علت آن هم نرخ ارز است و اگر نتوانیم صادر کنیم با توجه به رکود بازار در توان مردم نیست این تولیدات را بخرند به این صورت فضا برای قاچاق کالا و رقیبان خارجی فراهم می شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۸۴۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به مناسبت روز جهانی کار و کارگر

کارگران از ارزشمندترین و سودمندترین اقشار جامعه هستند که نقش به سزایی در پیشبرد اهداف تولیدی و اقتصادی کشور دارند.این قشر از جامعه با حداقل توقعها و سطوح حقوقی همواره برای چرخاندن چرخهای واحدهای تولیدی و صنعتی و کارخانه ها در تلاش و تکاپویی وصف ناپذیر و خستگی ناپذیر هستند.این گزارش تصویری به مناسبت روز جهانی کار و کارگر بخش کوچکی از تلاش این غیور مردان و زنان را در واحدهای تولیدی و صنعتی استان همدان را به تصویر کشیده است. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077408 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد
  • پایان رژیم صهیونیستی اجتناب‌ناپذیر است
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • نیروی انتظامی یک نیروی خستگی ناپذیر است
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند
  • پیش‌بینی رگبار تگرگ در لرستان
  • به مناسبت روز جهانی کار و کارگر