Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@22:50:04 GMT

تفاوت های سودمندی میوه و سبزیجات

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۸۵۸۵۲

تفاوت های سودمندی میوه و سبزیجات

ایران اکونومیست - بیشتر مردم می دانند که مصرف میوه ها و سبزیجات برای سلامت بدن انسان مفید است، اما شاید افراد زیادی از تفاوت های موجود بین آنها آگاهی نداشته باشند. از نظر ساختار، مزه و مواد مغذی تفاوت های بسیاری بین میوه ها و سبزیجات وجود دارند.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از "اتوریتی نیوتریشن"، میوه ها و سبزیجات از هر دو نقطه نظر گیاه شناسی و آشپزی طبقه بندی می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر گیاه شناسی، میوه ها و سبزیجات با توجه به این که از چه بخشی از گیاه حاصل می شوند، طبقه بندی می شوند.

یک میوه از گل یک گیاه رشد می کند، در شرایطی که بخش های دیگر گیاه به عنوان سبزیجات دسته بندی می شوند.

میوه ها حاوی دانه ها هستند، در شرایطی که سبزیجات می توانند شامل ریشه ها، ساقه ها و برگ ها باشند.

از دیدگاه آشپزی، میوه ها و سبزیجات بر اساس مزه طبقه بندی می شوند. میوه ها به طور کلی دارای عطر و مزه ای شیرین یا ترش هستند و می توانند در دسرها، میان وعده ها یا آبمیوه ها به کار گرفته شوند.

سبزیجات دارای مزه ای ملایم یا همه پسند هستند و به طور معمول به عنوان غذای فرعی یا یک وعده غذایی اصلی مصرف می شوند.

میوه ها اغلب با سبزیجات اشتباه گرفته می شوند

حداقل از نقطه نظر آشپزی، احتمالا برداشت بسیار خوبی از این که کدام مواد غذایی به عنوان میوه و کدام یک به عنوان سبزی در نظر گرفته شده اند، دارید. با این وجود، گیاهان متعددی وجود دارند که از نظر فنی میوه هستند، اگرچه اغلب به واسطه مزه خود در قالب سبزیجات طبقه بندی می شوند.

گوجه فرنگی یکی از شناخته شده‌ترین و بحث برانگیزترین نمونه ها در این زمینه محسوب می شود. در سال 1983، دادگاه عالی آمریکا حکم داد که گوجه فرنگی ها تحت قوانین کمرگ آمریکا باید به عنوان سبزیجات طبقه بندی شوند.

از دیدگاه گیاه شناسی، گوجه فرنگی ها از تعریفی متناسب با یک میوه برخوردار هستند. با این وجود، آنها همچنان به طور معمول به واسطه مشخصات عطر و مزه خود به سبزیجات ارجاع می شوند.

از دیگر نمونه های رایج میوه ها که به اشتباه در قالب سبزیجات دسته بندی می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کدو حلوایی

آووکادو

خیار

فلفل

بادمجان

زیتون

کدو تنبل

غلاف نخود

کدو سبز

سبزیجاتی با عطر و مزه شیرین

اگرچه میوه های بسیاری به اشتباه به عنوان سبزیجات شناخته می شوند، تعداد اندکی از سبزیجات نیز وجود دارند که به عنوان میوه در نظر گرفته می شوند. برخی سبزیجات به طور طبیعی از عطر و مزه شیرین‌تری در مقایسه با بیشتر سبزیجات دیگر برخوردار هستند و مشابه با میوه ها در دسرها، پای ها و شیرینی ها استفاده می شوند.

به عنوان مثال، پای ریواس یکی از محبوب‌ترین دسرها است. اگرچه ریواس به طور معمول به عنوان یک میوه در نظر گرفته می شود، از نظر فنی یک سبزی است زیرا از ساقه های گیاه به دست می آید.

پای سیب زمینی شیرین دسر دیگری است که از محبوبیت بالایی در آمریکا برخوردار است و بخشی سنتی از مراسم جشن شکرگذاری محسوب می شود. به رغم مزه شیرین، سیب زمینی شیرین در حقیقت یک سبزی ریشه ای است و نه یک میوه.

به طور مشابه، یام قندی خوراکی تهیه شده از یام است. یام نوع دیگری از غده های خوراکی محسوب می شود. از دیگر سبزیجات که به طور طبیعی عطر و مزه ای شیرین دارند می توان به چغندر، هویج و شلغم اشاره کرد.

مقایسه میوه ها و سبزیجات از نظر مواد مغذی

میوه ها و سبزیجات از نظر مواد مغذی دارای تشابهات بسیاری هستند. هر دو سرشار از فیبر بوده و از محتوای خوب مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی سود می برند. همچنین، میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی از محتوای سدیم و چربی پایین برخوردار هستند.

همان گونه که انتظار می رود به واسطه مزه شیرین‌تر، میوه ها از قند طبیعی و کالری بیشتری در مقایسه با بیشتر انواع سبزیجات بهره می برند. به عنوان مثال، یک فنجان سیب حاوی 65 کالری و 13 گرم قند است، در شرایطی که یک فنجان بروکلی تنها 31 کالری و 2 گرم قند دارد.

در مقایسه با سبزیجات، برخی انواع میوه ها همچنین از محتوای فیبر بیشتر در هر گرم سود می برند. محتوای فیبر در هر 100 گرم برای میوه محدوده 2 تا 15 گرم را در بر می گیرد، در شرایطی که سبزیجات سبز برگ 1.2 تا 4 گرم فیبر برای وزنی مشابه را ارائه می کنند.

محتوای آب نیز بسیار متغیر است. سبزیجات سبزبرگ ممکن است از 84 تا 95 درصد آب تشکیل شده باشند، در شرایطی که میوه ها از محتوای آب اندکی کمتر بین 61 تا 89 درصد برخوردار هستند.


برخی تفاوت های تغذیه ای بین دسته های مختلف میوه ها و سبزیجات نیز وجود دارند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

ساقه های زیرزمینی: سرشار از فیبر، و همچنین منبع خوبی برای ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و ویتامین های B.

مرکبات: سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، فولات و آنتی اکسیدان ها که می توانند سد محافظتی در برابر بیماری انحطاطی ایجاد کنند.

سبزیجات چلیپایی: حاوی گلوکوزینولات، گروهی از ترکیبات که با پیشگیری از سرطان پیوند خورده اند.

توت ها: سرشار از آنتوسیانین ها، ترکیبات ضد التهابی که توانایی کاهش استرس اکسیداتیو و ارتقا سلامت قلب را دارند.

سبزیجات برگدار: منبع خوبی برای کارتنوئیدها مانند لوتئین، که در کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، و سرطان نقش دارند.

با ترکیب خوبی از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی می توان از دریافت انواع مختلف مواد مغذی اطمینان حاصل کرد.

فواید میوه ها و سبزیجات

پژوهش های بسیاری فواید مختلف مصرف میوه ها و سبزیجات برای سلامت بدن انسان را مستند کرده اند. چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف میوه ها و سبزیجات با خطر کاهش یافته ابتلا به بیماری قلبی پیوند خورده است. حتی نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف بیش از سه وعده در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 70 درصد کاهش می دهد.

به دلیل این که میوه ها و سبزیجات از کالری پایینی برخوردار هستند، اما محتوای فیبر بالا دارند مصرف آنها می تواند به کاهش و زیر کنترل نگه داشتن وزن نیز کمک کند. مطالعه ای که با حضور 133 هزار شرکت کننده طی بازه زمانی 24 سال انجام شد، نشان داد، زمانی که شرکت کنندگان مصرف میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای را افزایش دادند، وزن آنها در مسیر کاهش قرار گرفت.

افزایش دریافت فیبر از طریق مصرف میوه ها و سبزیجات ممکن است حتی خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف بالای میوه ها و سبزیجات با خطر کاهش یافته ابتلا به سرطان روده بزرگ پیوند خورده است.

در نهایت، مصرف میوه ها و سبزیجات ممکن است به سود قند خون شما نیز تمام شود. فیبر موجود در این مواد غذایی جذب قند را کند می کنند که می تواند سطوح قند خون را پایدار نگه دارد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات می تواند به کاهش ابتلا به دیابت منجر شود.

باید به این نکته اشاره داشت که این نتایج درباره مصرف میوه ها و سبزیجات کامل و نه آبمیوه کسب شده اند. آبمیوه دوز مشخص از ویتامین ها، مواد معدنی، و قندهای موجود در میوه را ارائه می کند، اما از محتوای فیبر و فواید سلامت مرتبط با آن برخوردار نیست.

سخن پایانی

از نظر گیاه شناسی، تفاوتی مشخص بین میوه ها و سبزیجات وجود دارد. با این وجود، هر دو از مجموعه ای قابل توجه از مواد مغذی و فواید سلامت سود می برند که از کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن تا کاهش وزن را شامل می شود.

دستورالعمل های کنونی مصرف حداقل پنج وعده میوه و سبزی در روز را توصیه می کنند که شامل 3 فنجان از سبزیجات و 2 فنجان از میوه ها می شود.

در نهایت، توجه داشته باشید که طبقه بندی میوه ها و سبزیجات از اهمیتی مشابه با مصرف آنها برای بهره‌مندی از مواد مغذی متنوع برخوردار نیست.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۸۵۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند

برای کاهش هزینه برق و جلوگیری از ورود فشار به شبکه توزیع برق بهتر است استفاده از این وسایل را کم کنیم یا زمان این استفاده را تغییر دهیم. همچنین توجه به برچسب انرژِی هنگام خرید ضروری است. علاوه بر این‌ها برای کنترل برق مصرفی هر وسیله نکاتی وجود دارد که تأثیر رعایت آن‎‌ها در قبض برق نشان داده می‌شود. کاماپرس با بررسی 5 دستگاه برقی پرمصرف در خانه، به بررسی راهکارهای کاهش مصرف برق می‌پردازد.

1- یخچال فریزر

یخچال‌فریزر وسیله‌ای است که به طور مداوم به جریان برق وصل است. بنابراین امکان کاهش استفاده یا تغییر زمان استفاده از آن وجود ندارد. اما برای کاهش مصرف برق یخچال راهکارهایی وجود دارد.

برای کاهش مصرف برق یخچال باید عملکرد آن را بهینه کنید:

فاصله دادن بین یخچال و وسایلی که گرما تولید می‌کنند مانند اجاق گاز و ماشین لباس‌شویی یا ظرف‌شویی مصرف برق را در این وسیله کاهش می‌دهد.

سالم و تمیز بودن نوار لاستیکی دور یخچال، قرار ندادن ظرف داغ در یخچال، باز و بسته نکردن مکرر آن و برفک‌زدایی مرتب از راهکارهایی است که مصرف برق آن را کاهش می‌دهد.

رعایت فاصله ده سانتی یخچال با دیوار و اطمینان حاصل کردن از تراز بودن آن در کنار سرویس سالیانه به سلامت یخچال و مصرف بهینه آن کمک می‌کند.

2- ماشین لباس شویی

ماشین لباسشویی نیز مانند یخچال یکی از وسایل خانگی پرمصرف است. خوشبختانه برای کاهش مصرف برق این دستگاه می‌توان استفاده از آن را به بعد از ساعات اوج مصرف موکول کرد اما این تنها راه کاهش مصرف برق این دستگاه نیست.

مهم‌ترین راه انتخاب برنامه شستشوی دستگاه دقیقا متناسب با حجم لباس روزانه است. ظرفیت بیشتر باعث مصرف برق بیشتر و ظرفیت کمتر باعث افزایش تعداد دفعات مصرف می‌شود.

تنها زمانی ماشین لباسشویی را روشن کنید که کاملا پر شده باشد.

استقاده از آب با دمای پایین‌تر مصرف برق دستگاه را کاهش می‌دهد.

اجرای برنامه‌ شست‌وشوی اقتصادی درج شده در دفترچه دستگاه روشی دیگر برای کاهش مصرف برق ماشین لباس‌شویی است.

3- ماشین ظرف‌شویی

برخلاف آن‌چه تصور می‌شود شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی هزینه کمتری نسبت به شست‌وشوی دستی دارد. زیرا هم آب کمتری مصرف می‌کند و هم انرژی کمتری صرف گرم کردن آب می‌شود. اما به‌هرحال مصرف بالای برق ماشین ظرف‌شویی غیرقابل انکار است. برای کاستن از مصرف برق ماشین ظرفشویی بهتر است این نکات را رعایت کنید:

تا قبل از پر شدن کامل دستگاه از روشن کردن آن خودداری کنید. شست‌وشو با نیمی از ظرفیت، مصرف برق دستگاه را دوبرابر می‌کند.

از آب ولرم با دمای حدودا 48 درجه استفاده کنید.

بعد از کار با دستگاه درب آن را باز بگذارید تا جریان هوا ظرف‌ها را خشک کند.

ناگفته نماند تمیز کردن نسبی ظرف‌ها پیش از قرار دادنشان در دستگاه، جز هدررفت انرژی ثمر دیگری ندارد.

4- کولر

گرمای هوا استفاده از کولر را اجتناب‌ناپذیر کرده است. اما با رعایت مواردی می‌توان مصرف این استفاده را بهینه کرد. از جمله این موارد کاهش دمای خانه با استفاده از پنجره مناسب، درزگیر و لامپ کم‌مصرف است. سایر موارد بستگی به نوع کولری دارد که از آن استفاده می‌کنید.

اگر کولر گازی دارید، رعایت این نکات برای کاهش مصرف برق ضروری است:

دستگاه را در محل مناسب نصب کنید. بهتر است پنل بیرونی در سایه قرار داشته باشد.

فیلتر کولر را به صورت دوره‌ای تعویض کنید.

سرویس سالیانه دستگاه را فراموش نکنید.

هنگام خرید، کولری با توان متناسب با متراژ خانه انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از متخصص کمک بگیرید.

درصورتی که از کولر آبی استفاده می‌کنید این موارد را در نظر داشته باشید:

در انتخاب پوشال مناسب دقت کنید.

به‌علت قرارگیری این کولر در محیط بیرون و تماس دائم با گردوغبار هوا تعویض مرتب پوشال‌ها، رسوب‌زدایی سوراخ ناودان و به‌طور کلی سرویس سالیانه دستگاه ضروری است.

بر روی کولر سایبان قرار دهید تا از اثر افزایش دما بر عملکرد دستگاه و مصرف برق آن جلوگیری شود.

خرید کولر مجهز به کلید هوشمند دارای نمایشگر دیجیتال شما را در جریان وضعیت دستگاه قرار می‌دهد.

5- اتو

خوشبختانه می‌توان زمان استفاده از اتو را به ساعات استراحت که فشار برق شبکه چندان بالا نیست موکول کرد. اما علاوه بر این، راهکارهای دیگری نیز برای کاهش برق مصرفی اتو وجود دارد.

استفاده از نرم‌کننده لباس مدت کار با اتو و بنابراین برق مصرفی آن را کاهش می‌دهد.

لباس‌ها را تقسیم‌بندی کنید؛ به این صورت که ابتدا با لباس‌های صاف‌تر شروع کنید و لباس‌های با چروک بیشتر را برای آخر کار که دمای اتو بالا رفته‌است بگذارید.

قدری پیش از اتمام کار، اتو را از برق بکشید تا بتوانید پیش از خنک شدن، بدون مصرف برق از حرارت دستگاه استفاده کنید.

رسیدن فصل گرما همواره با جهش در مصرف برق همراه است. همزمان با این افزایش مصرف نحوه محاسبه قیمت نیز تغییر می‌کند بهتر است با مدیریت هوشمندانه مصرف برق هم از خاموشی‌های دوره‌ای پیشگیری کنیم و هم هزینه اضافی به خود تحمیل نکنیم.

گفتنی است، ساعاتی از شبانه روز که مصرف برق به اوج خود می‌رسد، در شش ماه اول سال از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۴ و در 6 ماه دوم سال از ساعت ۱۸ تا ۲۲ است. بنابراین توصیه می‌شود در این ساعات در مصرف انرژی صرفه جویی شده و مصرف به صورت هوشمندانه مدیریت شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899434

دیگر خبرها

  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه