Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@22:04:05 GMT

ارز چندنرخی با فساد همراه است

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۸۷۲۳۳

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه ارز چندنرخی با فساد همراه است و نابرابری اقتصادی را گسترش می‌دهد، گفت: افرادی که دسترسی به ارز ارزانتر از سایر نرخ ها دارند از منابع رانت عظیمی نیز برخوردارند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه ارز چندنرخی با فساد همراه است و نابرابری اقتصادی را گسترش می‌دهد، گفت: افرادی که دسترسی به ارز ارزانتر از سایر نرخ ها دارند از منابع رانت عظیمی نیز برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار کرد: یکی از الزامات اقتصادهای پایدار، ارز تک نرخی است و مشاهده می شود که این اقتصادها ارز چندنرخی ندارند؛ بنابر این ضرورت دارد که ما هم به این سمت حرکت کنیم.

وی افزود: در واقع ارز چندنرخی با فسادی که همراه است، نابرابری اقتصادی را گسترش می دهد و افرادی که دسترسی به ارز ارزانتر از سایر نرخ ها داشته باشند، حتما از منابع رانت عظیمی برخوردار خواهند بود.

به گفته لاهوتی، قانون بهبود فضای کسب و کار، یکی از الزامات شفافیت را تک نرخی کردن ارز می داند؛ این در حالی است که ارز چندنرخی، مانعی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و قیمت ارز برای ورود و خروج سرمایه، سرمایه گذاران خارجی حائز اهمیت است؛ همانطور که وقتی هیات های خارجی که بعد از برجام به ایران سفر می کردند، پای میز مذاکره می نشستند، یکی از سوالات و ابهامات آنها، مرتبط با نرخ ارز در ورود و خروج سرمایه هایشان بود.

وی معتقد است که نرخ ارز باید واقعی شود، چراکه تک نرخی کردن ارز فقط یک شعار است و حتی می‌تواند منجر به سرکوب تولید شود. بنابراین باید اجازه داد که نرخ ارز متناسب با تورم افزایش یابد. اعلام نرخ ارز هم در یک برنامه تلویزیونی مناسب نیست.

لاهوتی گفت: شرایط تجارت خارجی ما به نحوی است که واردات و صادرات تقریبا برابر و البته تراز مثبت ٢٥� میلیون دلاری در سال ٩٥ را شاهد بودیم. این در حالی است که در برهه ای از زمان در سال ٩٥، شرایط برای تک نرخی کردن فراهم بود. اکنون هم در بحث گشایش اعتباری شرایط بهتر است و می توان به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه نرخی را می توان برای ارز مناسب دانست، خاطرنشان کرد: نرخ ارز باید واقعی شود، تک نرخی کردن ارز فقط یک شعار است و حتی می تواند منجر به سرکوب تولید شود. بنابراین باید اجازه داد که نرخ ارز متناسب با تورم افزایش یابد. ضمن اینکه اعلام نرخ ارز هم در یک برنامه تلویزیونی مناسب نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که برخی نگرانند که یکسان سازی نرخ ارز منجر به کاهش قدرت خرید مردم شود، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز منجر به ایجاد مشکل در معیشت مردم نمی شود، چراکه افزایش نرخ ارز منجر به صادرات بیشتر و رفاه عمومی خواهد شد و در نتیجه، اشتغالزایی که ایجاد می شود، بسیاری را صاحب شغل می کند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۸۷۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت

صادرات انواع محصولات کشاورزی تا پایان سال گذشته از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.

به گزارش ایسنا، حامد نجفی علمدارلو - قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: براساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگام زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است
  • سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود