Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعلیرضا علوی که در اسفندماه سال گذشته به سرپرستی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان منصوب شده است در نخستین گفت‌وگو با خبرنگاران ایسنا، به بیان مهم‌ترین دستاوردهای جهاددانشگاهی خوزستان در طول برنامه پنجم توسعه پرداخت و با تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های پیش رو در سال جاری و اهداف تدوین برنامه ششم، به سؤالات خبرنگاران این رسانه پاسخ گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تدوین برنامه توسعه عملیاتی برای جهاددانشگاهی خوزستان

وی با بیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی خوزستان در طول عمر بیش از سه دهه‌ای خود براساس ماموریت‌های تعریف‌شده در سطح کلان برای جهاددانشگاهی در سه حوزه کلی فرهنگی٬ آموزشی و پژوهشی فعالیت داشته است که حوزه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان نیز بعدها به این مأموریت‌ها اضافه شد، اظهار کرد: اکنون جهاددانشگاهی خوزستان در این چهار حوزه کاری فعالیت می‌کند. رویکردی که بر مدیریت فعلی جهاددانشگاهی حاکم است٬ نیز بر حرکت فعالیت‌ها مطابق با برنامه ششم توسعه تأکید دارد که این برنامه اکنون در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی در حال تدوین است.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان گفت: از ماه گذشته که به سرپرستی این سازمان منصوب شدم، اقدامات لازم برای تدوین برنامه‌ای عملیاتی و کاربردی با عنوان برنامه ششم توسعه سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان آغاز شد و اکنون 6 کارگروه هفت‌نفره زیر نظر یک کمیته پنج نفره در حال تدوین این برنامه هستند و با تدوین این برنامه مشخص می‌شود که جهاددانشگاهی خوزستان قرار است تا پنج سال آینده در چه مسیری حرکت کند و به چه اهدافی دست یابد. البته اهداف کلان مجموعه جهاددانشگاهی از سوی دفتر مرکزی، تدوین و به واحدها ابلاغ شده است و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز اهداف فرعی و برنامه عملیاتی خود را در مسیر اهداف کلان، تدوین و اجرایی خواهد کرد.

رویکرد جهاددانشگاهی خوزستان برای حرکت در راستای شعار سال

علوی درباره رویکرد جهاددانشگاهی خوزستان با توجه به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال»، عنوان کرد: جهاددانشگاهی همواره در مسیر تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حرکت بوده است و شعار سال نیز شتاب بیشتری به حرکت این سازمان می‌بخشد. اکنون درحال راه‌اندازی مرکز رشدی با رویکرد سلامت و فناوری در خوزستان هستیم که این اقدام٬ حرکتی به سوی تبدیل دانش بومی جوانان استان به یک محصول و اشتغال پایدار است.

وی افزود: جهاددانشگاهی در کارنامه سه دهه فعالیت خود توانسته با واسطه یا بدون واسطه در زمینه اشتغال، فعالیت‌های زیربنایی موفقی را اجرایی کند و یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های این سازمان، توانمندسازی شهروندان و جوانان از طریق آموزش‌ بر پایه ارزش‌های فرهنگی و نتایج تحقیقات پژوهشی بوده است. به‌دنبال این هستیم که قشر تحصیل‌کرده یا در حال تحصیل جامعه که مخاطبان اصلی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های جهاددانشگاهی هستند را از طریق آموزش‌های تخصصی و مهارت‌محور، توانمند ساخته و برای ورود به بازار کار آماده کنیم.

فعالیت جهاددانشگاهی، فارغ از چرخش‌های سیاسی

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی یک شعار اساسی با مضمون «پیروی از ولایت٬ حمایت از دولت‌ها» دارد که سبب شده چرخش‌های سیاسی که در دولت‌ها اتفاق می‌افتد در بیشتر مواقع کمترین آسیب را به ایفای وظایف و مأموریت‌های این مجموعه وارد کند. جهاددانشگاهی در راستای وظایفی که در اساسنامه این نهاد انقلابی آمده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، فعالیت می‌کند.

مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی؛ فرصتی طلایی برای توسعه توریسم‌درمانی

وی همچنین به مروری بر مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال 1395 به‌عنوان سال پایانی برنامه پنجم توسعه پرداخت و گفت: سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در تحقق اهداف برنامه، در ردیف سازمان‌های موفق ارزیابی شد که این موفقیت ماحصل تلاش‌های همه مدیران ادوار مختلف و همکاران در این سازمان بوده است. در این مدت مرکز درمان و تحقیقات ناباروری جهاددانشگاهی خوزستان نیز موفق شد سیکل درمانی خود را با توسعه تجهیزات و راه‌اندازی بخش‌های مختلف، کامل کند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۰۰ نوزاد در این مرکز و با استفاده از روش‌های درمانی، متولد شده‌اند که این خدمتی بزرگ به خوزستان و استان‌های همجوار و فرصتی طلایی برای توسعه توریسم‌درمانی است، چراکه آمار ناباروری در کشورها و استان‌های هم‌جوار بالا است و اگر مدیریت استان همچنان به حمایت خود از این مرکز ادامه دهد، می‌توانیم یک مرکز درمانی و تحقیقات ناباروری علمی و تخصصی موفق در استان داشته باشیم.

ارائه خدمات پزشکی سالانه به بیش از 600 هزار نفر

علوی خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهشی علاوه بر مرکز درمان و تحقیقات ناباروری٬ مرکز خدمات تخصصی پزشکی این سازمان نیز توانسته است به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز درمانی خوزستان، در طول برنامه پنجم توسعه، با بهسازی امکانات، خدمات درمانی و آزمایشگاهی خوبی را به شهروندان ارائه کند و جمعیت مراجعه کننده به این مرکز نشان می‌دهد خوشبختانه اعتماد عمومی مردم به خدمات پزشکی جهاددانشگاهی در جایگاه مطلوبی قرار دارد و در طول برنامه پنجم سالانه بیش از 600 هزار نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه، بازسازی و بهسازی فعالیت‌ها در حوزه خدمات پزشکی در برنامه ششم توسعه تداوم خواهد داشت، افزود: در حوزه معاونت پژوهشی سازمان، مطالعات حوزه بهداشت و ارتقا سلامت، تحقیقات جتماعی و پژوهش‌های روان‌شناسی موفقی نیز اجرایی شده و در اختیار مدیران ارشد استان قرار گرفته است. نتیجه این مطالعات می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های استانی و ملی بسیار تاثیرگذار باشد.

موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در «سطح یک» کشور

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به اینکه موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان در سال 1377 تأسیس شده است، گفت: این موسسه به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین موسسه آموزش‌ عالی غیردولتی در خوزستان موفق شده است که در ارزیابی‌های وزارت علوم در ردیف موسسات آموزش عالی سطح یک کشور قرار بگیرد و اکنون نیز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز آموزش عالی در استان شناحته می‌شود. این موسسه اکنون از نظر کمی و کیفی خدمات خوبی به همشهریان و هم‌استانی‌ها ارائه می‌کند و عرصه تحصیلات تکمیلی نیز مورد دیگری بود که جهاددانشگاهی خوزستان موفق شد در طول برنامه پنجم توسعه، آن را گسترش دهد.

وی افزود: مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان نیز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز علمی کاربردی استان، در سنوات گذشته بسیار موفق عمل کرده و در حال حاضر یکی از مراکز موفق علمی کاربردی، اگر نگوییم بهترین مرکز، در استان است.

تغییر رویکرد جهاد دانشگاهی از آموزش‌های عمومی به تخصصی

وی با اشاره به عملکرد جهاددانشگاهی خوزستان در زمینه آموزش‌های کوتاه‌مدت، گفت: در سال 1394، دومین مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی خوزستان نیز در اهواز افتتاح شد. در طول اجرای برنامه پنجم توسعه در جهاددانشگاهی خوزستان، تغییر هرم فراگیران دوره‌های آموزشی از آموزش‌های عمومی به تخصصی، رویکرد موفقی بود که در طول برنامه پنجم توسعه محقق شد؛ زیرا استان خوزستان در این زمینه به‌شدت نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای پاسخ‌گویی به نیازهای صنایع و سازمان‌های دولتی و خصوصی است و جهاددانشگاهی نیز برای رفع این نیاز، دوره‌های آموزشی تخصصی را توسعه داد.

رتبه اول جهاد دانشگاهی خوزستان در تربیت کمک‌پرستار

علوی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 94 وظیفه برگزاری دوره آموزش یک‌ساله کمک پرستاری از سوی وزارت بهداشت به جهاددانشگاهی واگذار شد و در استان خوزستان نیز مجموعه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، به عنوان متولی تربیت کمک‌پرستار انتخاب شد. خوشبختانه با تلاش بسیار خوب پرسنل این معاونت، این دوره آموزشی با موفقیت در چهار شهر استان برگزار شد و جهاددانشگاهی خوزستان، در برگزاری این دوره آموزشی رتبه نخست از نظر تعداد فراگیران را در میان واحدهای جهاددانشگاهی از آن خود کرد.

توسعه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها؛ از اولویت‌های برنامه ششم

وی با تاکید بر این که توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی خوزستان در دانشگاه‌ها از اولویت‌های برنامه ششم است، خاطرنشان کرد: نقش فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها باید بازتعریف شود. در برنامه پنجم توسعه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و برنامه‌های خوبی نیز برای برنامه ششم توسعه در این خصوص تدوین شده است که در آینده اطلاع‌رسانی خواهند شد. همچنین برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی پیش‌بینی شده است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در خصوص اهم فعالیت‌های حوزه فرهنگی این سازمان نیز گفت: خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا مجموعه‌های موفقی هستند که در ارزیابی‌ها ملی و استانی همچنان به‌عنوان خبرگزاری‌های برتر شناخته می‌شوند و توانسته‌اند به رسانه‌هایی تاثیرگذار در استان تبدیل شوند.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) نیز در سال گذشته پروژه‌های ملی و استانی خوبی را اجرا کرد و امیدوارم از ظرفیت این مرکز در طول برنامه ششم توسعه بیش از پیش استفاده شود.

ایجاد مقدمه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با رویدادهای فرآفرین

علوی عنوان کرد: دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان نیز به‌عنوان یکی از دفاتر تاثیرگذار در میان دفاتر موجود در واحدهای جهاددانشگاهی شناخته شده است که با برگزاری رویدادهای استارت‌آپی و برنامه‌هایی تحت عنوان رویداد ملی فرآفرین٬ تلاش کرده ‌است مقدمه تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان را از طریق شناسایی افراد نخبه فراهم کند.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان ادامه داد: در نتیجه برگزاری این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی تشکیل و در مراکز رشد استان مشغول به فعالیت شده‌اند.

تدوین دانش فنی بیش از ۱۲ هزار قطعه مورد نیاز صنعت نفت

علوی به دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی اشاره و تصریح کرد: مجموعه جهاددانشگاهی خوزستان موفق شده که در حوزه فنی‌مهندسی وارد عرصه تولید انبوه مته‌های حفاری شود و این پروژه اکنون با موفقیت در حال اجرا است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: بومی‌سازی دانش فنی ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع نفت، حفاری و پتروشیمی نیز در دستور کار پژوهشکده تکنولوژی تولید قرار دارد و تاکنون بیش از ۱۲ هزار قطعه، تدوین دانش فنی شده که گام بسیار مهمی برای بومی‌سازی صنعت نفت در کشور است.

ثبت اختراع در زمینه مقابله با ریزگردها در سال 1395

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان اظهار کرد: در پایان سال گذشته پژوهشگران گروه شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی خوزستان فعالیت‌های خوبی در زمینه تولید تثبیت‌کننده‌های خاک انجام دادند و موفق شدند موادی سازگار با محیط زیست را اختراع و به ثبت برسانند و امیدواریم در سال جاری بتوانیم در زمینه مقابله با ریزگردها و تثبیت شن‌های روان، توافقاتی با متولیان امر در استان داشته باشیم و دستاوردهای پژوهشی جهاددانشگاهی خوزستان مشکلی را از استان حل کند.

وجود اعتماد و ارتباط خوب میان مدیریت ارشد استان و جهاددانشگاهی

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در پاسخ به این سوال که این مجموعه برای کمک به پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و مدیریت استان چه ظرفیت‌هایی در اختیار دارد، گفت: مجموعه جهاددانشگاهی خوزستان در ادوار مختلف ارتباط خوب و موثری با مدیریت ارشد استان داشته است. در دیدار اخیر رئیس جهاددانشگاهی کشور و استاندار خوزستان نیز در خصوص همکاری‌های دو مجموعه به صورت مصداقی صحبت‌های خوبی انجام شد و استاندار خوزستان نیز بر استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی تاکید داشت.

علوی ادامه داد: در ادوار گذشته نیز هر زمان استانداری ماموریتی بر عهده جهاددانشگاهی گذاشته، این سازمان به‌خوبی از عهده انجام آن برآمده است؛ به طور مثال سند توسغه اشتغال خوزستان در سال‌های گذشته به دستور استانداری توسط حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی تدوین شد که کار ارزشمندی بود. اکنون نیز امیدواریم بتوانیم وارد فاز جدید از تعامل میان جهاددانشگاهی و مدیریت ارشد استان شویم.

تأمین 95 درصد هزینه‌های جهاددانشگاهی از محل فعالیت‌های سازمان

وی در خصوص چالش‌های پیش‌روی این سازمان با بیان اینکه جهاددانشگاهی خوزستان با دو چالش مواجه است، اظهار کرد: چالش اول تامین هزینه‌های از محل درآمدها و فعالیت‌های سازمان است. جهاددانشگاهی نهادی انقلابی است و بودجه دولتی اندکی دریافت می‌کند؛ به عنوان مثال جهاددانشگاهی خوزستان کمتر از پنج درصد هزینه‌های خود را از محل حمایت‌های دولتی تامین می‌کند و بیش از ۹5 درصد هزینه‌ها باید از محل درآمدهای حاصل از فعالیت‌های سازمان تامین شود.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: با توجه به مشکلات مالی دستگاه‌ها و کارفرماها و تاخیر در پرداخت مطالبات، طبیعی است که برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی٬ تحقیقاتی و فرهنگی و تامین هزینه‌های جاری در مواقعی با مشکلات جدی مواجه هستیم، ولی خوشبختانه تاکنون کارها بر زمین نمانده و با روحیه جهادی پیش رفته است.

علوی ادامه داد: البته جهاددانشگاهی هر زمان احساس کند در خصوص حل مشکلات استان وظیفه‌ای بر دوش دارد، با تمام توان و با روحیه جهادی وارد عمل می‌شود و هیچ‌گاه متوقف مسایل مالی نمی‌شود.

فرهنگ و روحیه جهادی باید در مجموعه پابرجا بماند

وی چالش دوم را حفظ فرهنگ جهادی خواند و تصریح کرد: اگر نتوانیم فرهنگی را که نسل اول جهاد بر پایه آن و ارزش‌های والایی که داشت به وجود آمد، حفظ کنیم قطعا از جهاد تنها یک عنوان بیشتر باقی نمی‌ماند که خوشبختانه تاکنون این فرهنگ جاری بوده و جهاد با کمترین امکانات دولتی توانسته پابرجا بماند و خدمات ارزنده‌ای ارائه کند؛ اما حفظ این فرهنگ نیاز به یک برنامه‌ریزی جدی و دقیق دارد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: افراد جدیدی که وارد این سازمان می‌شوند، باید ارزش‌های جهادی را بدانند و بشناسند و وظیفه ماست که اجازه ندهیم در مسیر این ارزش‌ها انحرافی به وجود آید. به لطف خدا و توجه جدی مدیران ادوار گذشته، این فرهنگ جهادی در خوزستان محکم و پابرجا باقی مانده است و وظیفه ما این است که آن ‌را ادامه دهیم. اگر بتوانیم این دو چالش را به‌خوبی مدیریت کنیم جهاد خوزستان ان شالله بدون مشکل به راه خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۸۷۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی به همراه جمعی از قضات و معاونان خود، در دومین برنامه هفتگی دیدار با زندانیان ضمن گفتگو با ۱۵ مددجو آقا و خانم زندان سپیدار اهواز، مسائل و مشکلات مطرح شده را استماع و برای پیگیری و رفع آنها دستورات لازم را صادر کردند.

در این دیدار رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان، یکی از برنامه‌های عملیاتی و راهبردی این معاونت در سال ۱۴۰۳ را حضور در زندان‌های استان عنوان کرد و اظهار داشت: براساس برنامه‌های عملیاتی و سند تحول و تعالی قضایی، پیگیری، رفع مشکلات زندانیان و کاهش جمعیت کیفری با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف در اولویت دستگاه قضایی استان قرار دارد.

وی افزود: از اقدامات بسیار مهم و مؤثر توسعه حل اختلاف خوزستان در سال گذشته، گسترش شعب تخصصی شورای حل اختلاف ویژه زندانیان و راه اندازی کارگروه مشترک شورای حل اختلاف و اداره کل زندان‌های استان می‌باشد که در آزادی تعداد زیادی از زندانیان ثمرات و نتایج بسیاری خوبی داشته است.

حجت الاسلام امانت بهبهانی گفت: اگر ما بتوانیم شرایط بخشش یک نفر را فراهم کنیم در ظاهر یک انسان را نجات و در واقع یک خانواده و در سطح کلان‌تر یک جامعه را نجات داده‌ایم که اثرات بسیار ماندگاری دارد.

 این مقام قضایی در ادامه بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی به ویژه فعال سازی شورای‌های حل اختلاف را بر گسترش صلح و سازش بین مردم به منظور استمرار رویکرد حبس زدایی و جلوگیری از ورود افراد به زندان در موارد غیر ضروری را خواستار شد.

احمد رضا آزاده رئیس زندان سپیدار اهواز نیز در این دیدار ضمن تقدیر از رویکرد اثرگذار معاونت توسعه حل اختلاف خوزستان در کاهش جمعیت زندانیان استان و پیگیری مشکلات آنان، بر لزوم گسترش همکاری و تعامل سازنده سازمان زندان‌ها و شورای حل اختلاف در جهت تحقق اهداف قوه قضاییه تاکید کرد.

او گفت: قطعاً بازدید از زندان و دیدار با مددجویان ثمرات بسیاری خواهد داشت و زمینه آزادی تعداد زیادی از زندانیان را فراهم می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • شهرسازی و رویکردهای جدید علمی
  • دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در خدمت توسعه کشور است
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم
  • جذب سرباز امریه در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!