Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>مدیریت فرهنگی - اولین نشست خبری هشتمین جشنواره هنری وزارت بهداشت باحضور معاون وزیر برگزار شد و فراهانی از تعامل جامعه هنری و پزشکی در دولت یازدهم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت، صبح امروز چهارشنبه 23 فروردین با حضور محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و رئیس جشنواره در محل این وزارتخانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر للگانی دبیر جشنواره، محمدحسین پورفاضلی، مسئول دبیرخانه، بابک زرین دبیر بخش موسیقی، سیما تیرانداز دبیر بخش تئاتر و مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش هنرهای تجسمی هم دیگر حاضران این نشست بودند و درباره بخش‌های مختلف این رویداد صحبت کردند.

سهم ۷۰ درصدی فرهنگ مردم در حوزه سلامت

در آغاز این نشست، محمدرضا فراهانی در رابطه با چرایی و چیستی تولد جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت گفت: «در این دولت موضوع دیگری به حوزه کاری ما اضافه شد. در این دولت از عبارتی تحت عنوان فرهنگ سلامت صحبت شده است. هفتاد درصد حوزه سلامت چیزی است که در اختیار مردم و فرهنگ آنهاست. این مردم هستند که باید بدانند چه کارهایی سلامت آنان را به مخاطره می‌اندازد.»

اوبا اشاره به تعدد جشنواره‌های فرهنگی در ایران گفت: «شاید حس شود جشنواره‌های زیادی در کشور برگزار می‌شود و حالا فعالان حوزه پزشکی چه می‌توانند بکنند؟ ما برای برگزاری جشنواره دو دلیل داریم، اول اینکه در جامعه‌ای که هنر نقش و جایگاه برتر داشته باشد آن جامعه، جامعه بهتری است و مردم زندگی بهتری دارند. ما با بهره‌مندی از دانش خاص می‌توانیم ذائقه عام و خاص را هدف قرار دهیم. این نیاز وجود داشت که جامعه پزشکی ما درک بالاتری از هنر پیدا کند.»

او ادامه داد: «به این موضوع به عنوان دلیل دوم توجه کنید. در دنیای مدرن صنایع فرهنگی مدرنی تعریف شده که دامنه مصرف محصولات هنری را افزایش داده است. یعنی همه مردم از هر قشری فرصت دارند ایده خود را مطرح کنند تا بعد حرفه‌ای‌ها آن ایده را به محصول فرهنگی تبدیل کنند. بخشی از نخبگان جامعه به خصوص اهالی علم پزشکی می‌توانند ایده‌هایی را مطرح کنند که برای اهالی فرهنگ و هنر مورد استفاده باشد.»

معاون فرهنگی وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نشست گفت: «در این جشنواره چیزی در حدو 41 هزار اثر ثبت شده و بیش از 200 نفر از مفاخر کشور امر داوری را بر عهده داشته اند. اختتامیه این جشنواره به صورت یک هفته فرهنگی از 25 تا 30 فروردین‌ برگزار می شود. کسانی که به مرحله نهایی راه پیدا کنند آثارشان به معرض داوری گذاشته می شود.»

فراهانی ادامه داد: «در این هفته و در جشنواره بیش از 1500 نفر مهمان داریم و آثار برتر در نمایشگاه در معرض دید دانشجویان قرار داده می‌شود. همچنین هنرمندان مطرح هنرهای تجسمی در بخش دیگری فرصت نمایش آثار خود را دارند. در این شرایط هنرجو فرصت مقایسه کار خود را با قله‌های این رشته پیدا می‌کند.»

برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در حوزه دانشجویی

در بخش دیگری از این نشست، امیر للگانی دبیر این دوره جشنواره در توضیحاتی گفت: «ما در وزارت بهداشت مسئولیت تربیت دانشجو را در حوزه فرهنگ داریم و همه سعی ما این است که بستری فراهم کنیم که دانشجویان وارد دانشکده می‌شوند یک محیط امن، شاد و متنوع در حوزه های مختلف داشته باشند و برگزاری این جشنواره ها می‌توانند در این امر موثر باشد.»

او ادامه داد: «ما می‌خواهیم زمینه حضور بیشتر دانشجویان را در فعالیت های فرهنگی و هنری بیشتر کنیم. افتخار داریم عنوان کنیم بیش از 400 کانون فرهنگی دانشجویی در حال فعالیت است. ما سعی کردیم دریافت مجوز فعالیت‌های آنان را تسهیل کنیم و به نوعی به آنان انگیزه بدهیم. در بخش‌های مختلف تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبی متقاضیان زیادی داشتیم. این نشان دهنده بضاعتی است که دانشجویان دارند.»

دبیر هشتمین جشنواره فرهنگی گفت: «اگر بدنه دانشجویی وارد فرهنگ سلامت شود هم می‌تواند خودش از این امتیاز بهره‌مند باشد و هم می‌تواند دیگران را بهره‌مند کند. امسال حدود 5500 اثر در حوزه فرهنگ و سلامت دریافت کردیم که به گواه متخصصان از سطح کیفی خوبی برخوردار است. کسانی که در اختتامیه یک هفته‌ای این جشنواره شرکت می‌کنند می‌توانند از دانش اساتید استفاده کنند.»

للگانی ادامه داد: «در حوزه های مختلف تئاتر 100 اجرا در طول این یک هفته برقرار خواهد بود. همچنین 150 فیلم در گونه های مختلف اکران می‌رسد. در بخش موسیقی 38 اجرای زنده با حضور داوران خواهیم داشت. امید که مجموع این فعالیت ها به دانشجویان انگیزه بدهد. یک پزشک هنرمند از دریچه متفاوتی به جهان نظر می‌کند و می تواند مفیدتر و موثرتر از دیگر هم صنفی‌هایش باشد.»

دبیر هشتمین جشنواره فرهنگی گفت: «این جشنواره به نوعی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در حوزه دانشجویی است. دانشجویانی از سراسر کشور آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند. اگر بدنه دانشجویی وارد فرهنگ سلامت شود، هم می تواند از این مباحث استفاده کند، هم این مفاهیم را در دانشگاه، جامعه و خانواده گسترش دهد.»

حضور هنرمندان مطرح نشان اهمیت جشنواره است

مرتضی گودرزی دیباج، دبیر بخش هنرهای تجسمی این دوره نیز درباره ویژگی‌های جشنواره فرهنگی در سخنانی گفت: «در این دوره از بین 27 هزار اثر 308 اثر انتخاب شده و این کار سختی بود. آنچه به نمایش در می‌آید عصاره آثار ارائه شده است اما باید از همه عزیزانی که حاصل کار خود را به جشنواره فرستادند تشکر کرد. من امیدوارم جشنواره فرهنگی به عنوان حرکتی دانشجویی، علمی و هنری تداوم داشته باشد و متوقف نشود.»

گودرزی دیباج افزود: «حضور چهره‌های شاخص و هنرمندان گرانقدر در این جشنواره نشان دهنده اهمیت این رویداد برای هنرمندان است.»

جشنواره در جامعه ایجاد نشاط می‌کند

سیما تیرانداز، دبیر بخش تئاتر این رویداد با اشاره به اهمیت جشنواره‌ها برای پرنشاط کردن فضای اجتماعی جامعه گفت: «جشنواره‌ها در جامعه نشاط ایجاد می‌کنند، امیدوارم این جشنواره یک رویداد هر ساله باشد. امیدوارم روزی برسد که افراد غیردانشجو هم به این میدان گام بگذارند، کسانی که هنر را به صورت حرفه‌ای دنبال می کنند و ممکن است حرف‌هایی در بخش سلامت داشته باشند.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: «در بخش داوری و هیئت انتخاب سعی کردیم سراغ هنرمندانی برویم، که هم شناخته شده باشند، هم دانش داشته باشند. از میان نسل های جدید و قدیم انتخاب هایی داشتیم و کوشیدیم تلفیق تجربه و دانش نسل ها را در انتخاب ها و داوری ببینیم.»

زرین: به دنبال ایجاد رویدادهایی مجزا از جشنواره موسیقی فجر بودیم

بابک زرین دبیر بخش موسیقی این رویداد درباره جشنواره این دوره گفت: «در بخش موسیقی ما سعی کردیم اتفاقاتی را به وجود بیاوریم که شاید در جشنواره موسیقی فجر هم کمتر رخ داده بود. باید از همراهی دکتر فراهانی و آقای پورفاضلی برای تحقق این هدف تشکر کنم.»

او از دکتر افشین یداللهی نام برد و گفت: «من به دعوت دکتر یداللهی به این جشنواره آمدم وگرنه اساسا علاقه ای به امور این چنینی ندارم. آمدم، صحبت‌های اولیه انجام شد و به این نتیجه رسیدیم یک شورای تخصصی داشته باشیم. از عزیزانی دعوت شد و بعد شروع به کار کردیم. شاخه خوانندگی پاپ اتفاقی است که برای اولین بار در این جشنواره به آن بها داده می‌شود. ما به یک سری آثار رسیدیم که نشان می‌داد نسل جدید چقدر با استعداد و خوب هستند، به خصوص در بخش موسیقی پاپ خوانندگان خیلی خوبی را شناسایی کردیم.»

در ادامه این نشست، فراهانی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بین جامعه پزشکی و هنرمندان گفت: «جامعه هنری در دولت یازدهم به توسعه سلامت کمک بسیاری کرده است. ورود هنرمندان به حوزه سلامت موجب موفقیت بیشتر ما می‌شود. اگر اخیرا تنش‌هایی بین جامعه هنری و جامعه پزشکی اتفاق افتاده است، این موضوع باعث نمی‌شود نفس این همکاری و تعامل را زیر سوال ببریم. من تاکید دارم که جامعه پزشکی بسیار نسبت به سلامت جامعه هنری حساس است و هستند هنرمندانی که در منزل خودشان به شکل 24 ساعته در حال دریافت خدمات درمانی و بهداشتی هستند و ما ترجیح می‌دهیم این موضوع با جزییات رسانه‌ای نشود. تنش‌هایی که وجود داشته مقطعی بوده و جدی نیست.»

محمدحسین پورفاضلی، مسئول دبیرخانه جشنواره که اجرای جلسه را بر عهده داشت گفت: «دکتر یداللهی، قبل از درگذشت تیم خود را برای انتخاب و داوری چیده بود و به همین دلیل با فقدان ایشان بدون بروز مشکل کارها انجام شد. در این دوره جشنواره، چند کارگاه در حوزه شعر، ترانه و داستان خواهیم داشت و شب شعر هم برگزار می‌کنیم. در روز اختتامیه ادبی هم یک یادبود ویژه برای ادای احترام به دکتر یداللهی پیش بینی شده و نشریه ای به این مناسبت منتشر می‌شود.»

در پایان این رویداد از پوستر هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت رونمایی شد. جشنواره فرهنگی از 25 فروردین تا اول اردیبهشت امسال در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.

تصاویر این نشست را می توانید اینجا مشاهده کنید.

57243

کلید واژه‌ها : هنرهای سنتی - هنر دیجیتال - هنرهای معاصر - هنرهای تجسمی - وزارت بهداشت -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۹۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

در بخشنامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شاخص‌های سلامتی، آمده است: تاثیر دو سویه بیماری‌های پریودنتال و دیابت، نقش بیماری‌های دهان و دندان در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم مشخص شده است. بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایعترین بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شود؛ لذا بهره گیری از دیدگاه عوامل خطر مشترک در بیماری‌های دهان و دندان و سایر بیماری‌ها به کنترل هر دو دسته بیماری‌ها کمک می‌کند.

در این بخشنامه با یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی FDI با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم»، عنوان شده است: پویش سلامت دهان و دندان که از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای آگاهی رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه است. این پویش با هدف «افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه» برگزار می‌شود.

شعار‌های روز‌های اول تا سوم این پویش عبارتند از: ۱۷ اردیبهشت «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک» وروز ۱۹ اردیبهشت نیز «نقش سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی در سلامت دهان و دندان».

«پویش سلامت دهان و دندان» با همکاری آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری، بهزیستی، مهدکودک ها، دانشکده‌های دندانپزشکی، انجمن‌های علمی و صنفی دندانپزشکی، نظام پزشکی، شهرداری، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • برگزاری همایش فصلی اوج هنر در یزد
  • همواره از حضور هنرمندان ترکیه در کشورمان استقبال می‌کنیم
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی
  • سلامتی و خوشبختی خانواده‌ها در دست اعضای یک جامعه است
  • برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود