Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@09:28:40 GMT

معاینه ۲ هزار جسد توسط «دادپزشک» در لرستان

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۹۷۶۷۳

معاینه ۲ هزار جسد توسط «دادپزشک» در لرستان

خرم آباد - مدیر کل پزشکی قانونی لرستان از معاینه ۲ هزار جسد توسط «دادپزشک» و صدور جواز دفن برای آنها در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید رضا نظیفی با بیان اینکه طرح داد پزشک با هدف صدور سریع گواهی فوت از ارجاع غیرضروری جسد به پزشکی قانونی جلوگیری می کند اظهار داشت: دادپزشک با پذیرش اجساد از ارجاع غیر ضروری متوفیان به سیستم قضائی و پزشکی قانونی جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: این طرح با خدمت رسانی بهتر و سریع تر به مردم موجب کاهش تالم مراجعه کنندگان، کاستن از تشریفات اداری و نیز کاهش ورودی به دستگاه قضایی شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی لرستان بیان داشت: هم اکنون در برخی از مناطق دریافت گواهی فوت و دفن با مشکلاتی همراه است و اجساد برای صدور این گواهی به پزشکی قانونی ارجاع می شود که اتلاف وقت را به دنبال دارد.

نظیمی اظهار داشت: با اجرای این طرح، پزشکانی که تخصص پزشکی قانونی دارند، می توانند گواهی فوت صادر و از اعزام مواردی که ضرورت ندارد به پزشکی قانونی جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح می توان آمار دقیقی و علمی در زمینه علت فوت در کشور حاصل کرد تا از این آمار در زمینه پیشگیری استفاده کرد، بیان داشت: دادپزشکان، در واقع پزشکان متخصص و کارشناسان آموزش دیده ای به شمار می آیند که نسبت به مشاوره به مراکز درمانی و کادر پزشکی و نیز معاینات اجساد و صدور جواز دفن اقدام می کنند، این افراد در صورت تشخیص فوت طبیعی و غیرضروری بودن ارجاع اجساد به تالارهای تشریح و تعیین دقیق علت فوت برای متوفی جواز دفن صادر می کنند.

مدیر کل پزشکی قانونی لرستان اظهار داشت: طرح دادپزشک از ابتدای سال ۱۳۹۴ در استان لرستان آغاز شده که با اجرای آن از بخش قابل توجهی از ارجاعات بی مورد به تالارهای تشریح جلوگیری شد؛ به نحوی که از فروردین تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۵ تعداد ۲ هزار و ۴۰ جسد توسط دادپزشک معاینه و برای آنها جواز دفن صادر شد.

نظیفی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه در بسیاری از فوت هایی که رخ می دهد سیمای مرگ و علت آنها مشخص نیست، طی توافقی که بین سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۹۲ صورت گرفت مقرر شد تا صدور جواز دفن سامان دهی شود.

وی با اشاره به اینکه متولی اجرای طرح دادپزشک مرکز تحقیقات پزشکی قانونی است، گفت : یکی از اقدامات آموزش پزشکان برای معاینه صحیح و بررسی مدارک و تشخیص دقیق علت فوت و به تبع آن جلوگیری از ارجاع بی مورد پرونده به دستگاه قضایی است و اگر جواز دفن صادر می شود باید مولفه هایی داشته باشد و به درستی تکمیل شود.

مدیر کل پزشکی قانونی لرستان با بیان اینکه پزشکان در بیمارستان اگر توانستند گواهی فوت اصولی صادر کنند، جواز دفن صادر می شود، تصریح کرد: در مواردی که پزشک در صدور تایید مرگ طبیعی مردد بود یا نتوانست به درستی تشخیص دهد و اگر در مشورت به این نتیجه رسیدند که پرونده باید به پزشکی قانونی ارجاع شود، جسد طی مراحل قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می دهند.

نظیفی تصریح کرد: به لحاظ حقوقی باید گفت که یک دادپزشک باید با کلیات پزشک و قانون، مرگ‌شناسی، تشخیص هویت، ترومالوژی، سم‌شناسی و داروهای مخدر و توهم‌زا به‌صورت تخصصی آشنا باشد و در صورتی می‌تواند گواهی فوت صادر کند که علت مرگ مشخص و عامل آن طبیعی باشد، آثار تروما و جنایت مشاهده نشود و ضمن احراز هویت، خانواده متوفی نیز شکایتی نداشته باشند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۹۷۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست

پرهام پارسانژاد، نسبت به تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد و عوام فریبی و سوءاستفاده از تقاضای بسیار زیاد جوانان جویای کار انتقاد کرد و گفت: در حالی که فیزیوتراپی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فقط از طریق کنکور سراسری در این رشته دانشجو می‌پذیرند، دانشگاه آزاد در اقدامی کاملاً تجاری و عوام فریبانه با سوءاستفاده از تقاضای بالای تحصیل و کار جوانان در این رشته و با وجود اعلام معاونت فرهنگی و اجتماعی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی وزارت بهداشت و معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور مبنی بر غیرقانونی بودن آن، طی دوره‌های کوتاه مدت در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تابعه خود، فیزیوتراپیست تربیت می‌کند.

دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: مدارک صادره هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارند و به هیچ وجه مجوزی برای اشتغال افراد صاحب مدرک در امر درمان بیماران نیستند و تنها میلیون‌ها تومان سرمایه جوانان بیکار و خانواده‌های آن ها را به جیب دانشگاه آزاد سرازیر می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در مازندران | ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • خواهرکشی ناموسی در مشهد | قتل زن ۲۳ ساله به دست برادر ۱۷ ساله
  • (ویدئو) اولین معاینه پزشکی دو توله ببر سوماترایی
  • انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست
  • حماس: تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد بیایند
  • حماس: تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد به غزه بیایند
  • درخواست حماس برای اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی
  • صدور پروانه کسب برای بازنشستگان