Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذشت سال‌ها با فعالیت‌های مستمری که در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو در کشور انجام شد، اکنون ایران در جایگاهی است که با وجود ۸۰۰۰ مرگ مغزی در سال که بیش از ۵۰ درصد آنها قابلیت اهدا دارند، کمتر از ۱۰۰۰ خانواده به اهدای عضو عزیزشان رضایت می‌دهند. آفتاب‌‌نیوز : بیش از ۲۸ سال از اولین روزی که دکتر ایرج فاضل، وزیر وقت بهداشت، فتوای اهدای عضو فرد مرگ مغزی را از امام خمینی (ره) دریافت کرد، سپری می‌شود و با استناد به آمار و ارقام این مقوله در کشور، همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی اهدای عضو از مرگ مغزی هستیم؛ چراکه به گفته مسوولان، عدم فرهنگ‌سازی مناسب و مغفول ماندن زمینه‌های تاثیرگذار در این حوزه، موجب می‌شود روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند اعضای پیوندی، جان خود را در لیست انتظار از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


باید توجه کرد که یکی از موثرترین راه‌های ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه و نجات جان بیمارانی که پیوند تنها راه ادامه حیات‌شان است، اعلام تمایل به اهدای عضو قبل از بروز حادثه است تا با این کار بتوان تصمیم‌گیری برای خانواده را در آن شرایط دشوار، ساده‌تر کرد.
بنابر اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان، در حال حاضر ۴۶ درصد بزرگسالان آمریکا و یک‌سوم مردم انگلستان رضایت‌شان را برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی، اعلام کرده‌اند. این در حالی است که از میان ۵۰ میلیون بزرگسال ایرانی تنها حدود چهار میلیون نفر کارت اهدای عضو دریافت کردند. بر این اساس یکی از علل مهم این اختلاف بارز، درج نشان تمایل به اهدای عضو بر روی کارت‌های گواهینامه رانندگی در کشورهای غربی است.
بدیهی است در شرایطی که حدود ۵۰ درصد مرگ‌های مغزی در کشور بر اثر سوانح رانندگی اتفاق می‌افتد، درج نشان تمایل به اهدای عضو می‌تواند یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش آمار رضایت به اهدای عضو باشد، زیرا به خانواده فرد این امکان را می‌دهد تا با توجه به خواست قبلی عزیزشان در سخت‌ترین شرایط درست‌ترین تصمیم را بگیرند.
بر این اساس انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز برای نیل به اهداف خود در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای عضو، اقدامات پیگیرانه و رایزنی‌های فراوانی را با اداره راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و وزارت کشور برای عملیاتی ساختن این طرح موثر انجام داده است.
در این زمینه دکتر کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: از سال‌ها قبل، اقدامات و رایزنی‌های فراوانی را در این زمینه انجام دادیم که متاسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه با تشکیل انجمن در سال گذشته و نامه‌ای که از سوی رییس هیات مدیره و رییس هیات امنای انجمن (دکتر علی نوبخت و دکتر ایرج فاضل) به وزیر محترم بهداشت نوشته شد، این مساله به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شد.
وی افزود: در حال حاضر نامه درخواست درج نشان تمایل اهدای عضو بر روی کارت گواهینامه پس از ارجاع به وزارت بهداشت، راهنمایی ورانندگی و وزارت کشور برای تدوین لایحه در دست هیات محترم دولت قرار دارد و در آخرین مراحل عملیاتی شدن خود به سر می‌برد و این انجمن مجدانه پیگیر به ثمر رساندن آن است.
به گزارش ایسنا،مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همچنین تاکید کرد: امیدواریم با تدوین و تصویب این لایحه و درج نشان تمایل به اهدای عضو پس از مرگ مغزی در گواهینامه رانندگی، در آینده نزدیک بتوانیم شاهد روزی باشیم که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای با ارزش خود را به زیر خاک نبرد.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۹۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود

ایتنا - یک شرکت نوآور گامی نوین در عرصه فناوری تراشه‌های مغزی یا رابط های مغز-کامپیوتر (BCI) برداشته و روش کم‌تهاجمی جدیدی را معرفی کرده که به افراد معلول اجازه می‌دهد کنترل عضلاتشان را دوباره به دست گیرند.
تراشه های مغزی دستگاه هایی هیجان انگیز هستند که سیگنال های الکتریکی مغز را به دستورات کنترل برای دستگاه های خارجی ترجمه می کنند.

شرکت سینکرون با رویکرد جدید و کم‌تهاجمی خود در زمینه کاشت این تراشه‌ها، توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند.

سینکرون از یک روش نوآورانه به نام "استنت رود" استفاده می کند که طی آن یک مجموعه تخصصی از الکترودها درون رگ خونی نزدیک قشر حرکتی مغز قرار داده می شوند. این کار از طریق جراحی ساده ای روی رگ گردنی داخلی انجام می شود و دسترسی به ناحیه مسئول کنترل حرکات عضلانی را ممکن می سازد.

رویکرد کم تهاجمی سینکرون مزیت بزرگی محسوب می شود، زیرا در مقایسه با روش های جراحی سنگین که در آنها جمجمه باز می شود، ریسک کمتر و دوره نقاهت کوتاه تری دارد. این امر می تواند در آینده، فناوری تراشه های مغزی را بسیار در دسترس تر و کاربرپسندتر سازد.

کاربردهای بالقوه این فناوری بسیار امیدوارکننده است. تصور کنید افرادی که به دلیل فلج یا سایر شرایط عصبی، محدودیت حرکتی دارند، بتوانند تنها با فکر کردن، با دستگاه ها تعامل کنند یا ارتباط برقرار کنند. یا حتی افراد سالم بتوانند با قدرت ذهن، اشیا را کنترل کرده و تجربه های واقعیت مجازی، دستگاه های هوشمند خانگی یا اندام های مصنوعی را فراگیرتر مدیریت نمایند.

توسعه این فناوری البته با چالش هایی نیز روبرو است؛ از افزایش دقت و توسعه کنترل گرفته تا کاهش هزینه ها و رعایت مسائل حقوقی و اخلاقی. اما با وجود این موانع، سینکرون توانسته با جذب حمایت های مالی کلان از افرادی همچون بیل گیتس و جف بزوس، و کسب تاییدیه اداره غذا و داروی آمریکا، گام های مهمی در پیشبرد این فناوری بردارد.

تراشه های مغزی یا رابط های مغز-کامپیوتر آینده ای امیدبخش را نوید می دهند؛ دنیایی که در آن مرز میان انسان و ماشین کمرنگ تر شده و کنترل محیط پیرامون تنها با افکار میسر خواهد بود. البته همگام با این پیشرفت ها، نیاز به قوانین شفاف برای حفاظت از حقوق بیماران و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • (تصویر) پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران قدیم
  • تهران قدیم/ پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران (عکس)
  • تهران قدیم| پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران/ عکس
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • سه بیمار شیرازی با اهدای عضو دختر ۱۸ ساله تربت جامی جان دوباره گرفتند
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد