Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنوبری می گوید: فرهنگ استفاده از روغن گیاهی یا گیاهان دارویی و اهمیت دادن به سلامت در جامعه باید ترویج یابد و این کار باید از طریق مدارس آموزش داده شده و وارد خانواده ها شود چون این جوانان و نوجوانان در آینده مادر یا پدر خانواده می شوند و تاثیر آن ها بر سلامت جسم و روح نسل های آینده غیر قابل انکار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآوای نطنز امروزه طب سنتی و اسلامی نه تنها در جامعه ما بلکه در سراسر دنیا دوباره مطرح شده و طرفداران زیادی هم یافته است چرا که به مرور زمان با رواج بیماری های مختلف، درمان ناپذیر و یا صعب العلاج مثل انواع سرطان ها که به گفته پزشکان منشا آن مصارف مواد غذایی نامطلوب، رژیم های غذایی نادرست و آلودگی های مختلف است، لزوم رو آوردن مجدد به مواهب خدادادی، طبیعت سالم و خواص معجزه گر گیاهان احساس می شود.

به طور کلی توجه ویژه به بحث طب سنتی و گیاهان دارویی علاوه بر تاثیراتی که بر سلامت جسم و روح انسان دارد می تواند مبنای ایجاد مشاغل خانگی و کارگاهیِ بیشتر و گامی در مسیر مبارزه با بیکاری با استفاده از طبیعت خدادادی باشد.

بعضی از مناطق ایران همچون حوزه کرکس از وجود گیاهان خاص و کمیاب دارویی بهره بیشتری دارد و انواع گیاهان معجزه گر به صورت خودرو در کوهپایه های آن یافت می شود.

در آستانه برگزاری دومین جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب سنتی نطنز گفتگویی با یکی از بانوان فعال در بخش گیاهان دارویی و روغن گیری نطنز انجام دادیم که با تکیه بر دانش خود به ایجاد حرفه ای برای خود با نام تجاری” آیلی” کرده است.

شیما صنوبری به دلیل علاقه مندی فراوان به طب سنتی و اسلامی قدم در راه تولید روغن از کنجد و سایر گیاهان و عرق گیری از آن ها کرده است.

آوای نطنز: چند سال دارید و چه مدت است وارد این عرصه شده اید؟

من چهل و یک سال سن دارم و با وجود دو فرزند و به دلیل علاقه مندی به این کار حدود پنج سال در زمینه طب سنتی مطالعه کردم و یک سال هم طب اسلامی را زیر نظر استاد طالقانی در فضای مجاری دنبال کردم، مطالعات من بیشتر به صورت شخصی بوده است نه آکادمیک.

آوای نطنز: به طور دقیق به چه کاری مشغول هستید؟

روغن گیری از تمام دانه های روغنی از ۵۰ نوع دانه، مثل کنجد، پسته، نارگیل، هسته انار، انگور، شاهدانه و غیره و همچنین روغن گیری از دانه های پایه مثل بنفشه، دارچین، فلفل، گل ختمی و استخطوس فعالیت اصلی من است.

آوای نطنز: صرفه اقتصادی و تاثیر این روغن ها برای مشتری تا چه حد است؟

روغن های گیاهی بسیار سالم هستند و با اینکه ممکن است برای خریدار قیمت آن ها کمی بیش از داروی شیمیایی باشد اما عوارض جانبی ندارد و صدمات و مشکلات داروهای شیمیایی را ایجاد نمی کند، در حقیقت صرفه اقتصادی آن ها از مصرف داروی شیمیایی به مراتب بهتر است.

در موارد مختلف پزشکی و به خصوص در مورد پوست و مو می توان از گیاهان دارویی به جای گیاهان شیمیایی استفاده کرد و اگر طی دوره خاص مصرف شود حتما نتیجه مطلوب خواهد بود.

آوای نطنز: نحوه و تفاوت کار شما با سایر همکارانتان در چیست؟

اینجا با استفاده از دستگاه کلت پرس که خواص روغن ها را کاملا حفظ می کند پیش چشم خود مشتری روغن گیری و آسیاب انجام می شود و قرار است به زودی دستگاه کره ساز، ارده ساز و آسیاب هسته های مختلف هم اضافه کنم، روغن های ما کاملا سالم و با رنگ و بوی طبیعی هستند اما متاسفانه در بعضی جاها در این شغل خیلی وقت ها کم کاری می شود و نتیجه آن آنچه باید، نیست و با ناخالص هایی همراه است.

آوای نطنز: نظر شما در مورد برگزاری جشنواره طب سنتی و گیاهان دارویی که قرار است در نطنز برگزار شود چیست؟

بدون شک برگزاری این جشنواره در نطنز که از پتانسیل بالایی در حوزه گیاهان دارویی برخوردار است، به رشد و توسعه فعالیت ها در این عرصه کمک می کند و مردم و فعالان این بخش از آن استقبال خواهند کرد.

آوای نطنز: آیا از تاسیس دانشکده طب سنتی در نطنز استقبال می شود؟

با توجه به علاقه هایی که وجود دارد و نتیجه ای که به خوبی از کار در این حوزه قابل پیش بینی است، به طور حتم استقبال می شود و من من خودم اگر امکان داشت برای یادگیری به شهرهای دیگر می رفتم، امیدوارم اگر این دانشکده تاسیس شود بخش های مختلف طب سنتی و طب سوزنی هم آموزش داده شود.

آوای نطنز: پیشنهادی برای اجرای بهتر جشنواره دارید؟

آگاهی بخشی از راه های مختلف به مردم و فعالان حوزه گیاهان دارویی باعث می شود تا از این جشنواره استقبال خوبی شود، همچنین سعی شود با شناساندن هدف اصلی این جشنواره به مردم، آن ها را به سمت گیاهان دارویی سوق داد.

امروزه مشتریانی از شهرهای مختلف دارم که حتی روغن مصرفی آشپزی آن ها از روغن نارگیل و دیگر گیاهان است چرا که از مضرات روغن های صنعتی اطلاع دارند.

آوای نطنز: بهترین راه آموزش این فواید در چیست؟

فرهنگ استفاده از روغن گیاهی یا گیاهان دارویی و اهمیت دادن به سلامت در جامعه باید ترویج یابد و این کار باید از طریق مدارس آموزش داده شده و وارد خانواده ها شود چون این جوانان و نوجوانان در آینده مادر یا پدر خانواده می شوند و تاثیر آن ها بر سلامت جسم و روح نسل های آینده غیر قابل انکار است.

آوای نطنز: درخواست شما از مسئولان برگزاری جشنواره چیست؟

من از مسئولان می خواهم اگر شرایط مهیا است مکانی به فعالان گیاهان دارویی و روغن گیری نطنز برای معرفی کسب و کار آن ها اختصاص داده شود.

آوای نطنز: منبع مطالعاتی در این حوزه در نطنز وجود دارد؟

خوشبختانه در چند مورد نمایشگاه کتاب که ارشاد برگزار کرده توانستم کتاب های در این زمینه خریداری کنم و ما باقی را از اصفهان تهیه می کنم.

آوای نطنز: اگر سخنی با مردم و مسئولان دارید بفرمایید؟

بدون شک آشنایی مردم با طب سنتی و خواص آن بسیاری از مشکلات را به خصوص در دو حوزه سلامت و اقتصاد برطرف می کند و من از مسئولان می خواهم برای رشد و توسعه منطقه در این دو حوزه از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

*گفتگو از آیدا رضوانی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۹۹۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود

ایسنا/کرمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از آمادگی گروه‌های موسیقی این منطقه برای شرکت در جشنواره‌های بین المللی خبر داد و گفت: تعداد سه گروه موسیقی به منظور معرفی خرده فرهنگ‌های جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام سیداحمد حسینی در گفت و گو با ایسنا از اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: از این سه گروه موسیقی، یک گروه موسیقی سنتی و دو گروه موسیقی مقامی به جشنواره‌های هنری بین المللی اعزام خواهند شد.

وی تنوع در موسیقی منطقه را برگرفته از استعدادهای هنرمندان دانست‌ و افزود: گروه موسیقی آوای منوجان به سرپرستی فرامرز زارعی یکی از این گروه‌های موسیقی است که به جشنواره هنری کشور قزاقستان اعزام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: گروه موسیقی سنتی لیکوی جنوب به سرپرستی علی یونس زاده از جیرفت نیز قرار است به جشنواره هنری کشور تونس اعزام شود.

وی اظهار کرد: گروه موسیقی مقامی کمنزیل به سرپرستی هوشنگ کردستانی یکی دیگر از این سه گروه موسیقی است که برای شرکت در جشنواره هنری به کشور ازبکستان شهر ضامین اعزام خواهد شد.

حسینی افزود: انتخاب این سه گروه موسیقی از جنوب کرمان برای شرکت در جشنواره‌های هنری بین المللی با توجه به مولفه‌های اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هدف از اعزام گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی به این جشنواره‌های هنری را، معرفی خرده فرهنگ‌های بومی و سنتی جنوب کرمان در سطح بین‌المللی دانست که باید بیش از این مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس