Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، نمایشگاه «ایران: فرهنگ کهن، بین آب و بیابان» شامگاه روز گذشته، چهارشنبه 23فروردین96، با حضور بیش از 250نفر از ایرانیان مقیم آلمان و علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی در موزه و تالار هنر نمایش جمهوری فدرال آلمان در شهر بُن، با ارائه آثاری از بازه زمانی هزاره هفتم پیش‌ازمیلاد تا دوره هخامنشی، افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این مراسم، با اشارهبه اینکه نمایشگاه «ایران: فرهنگ کهن، بین آب و بیابان» نمایشگاه ویژه‌ای است که ازیکسو، به شکوه فرهنگ و هنر ایران از هزاره هفتم پیش‌ازمیلاد تا شکل‌گیری امپراتوری هخامنشی و ازسوی دیگر، به موضوع آثار ایران در فهرست میراثجهانی می‌پردازد، اظهار کرد: «ایران و آلمان در حوزه فرهنگ، به‌ویژه در بخش میراث‌فرهنگی، همکاری‌های بسیار ارزشمند و مستمری داشته‌اند.»

سابقه همکاری باستان‌شناسان و مورخان ایران و آلمان

طالبیان، با تأکیدبر پیشینه همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و آلمان درزمینه تاریخ و فرهنگ و باستان‌شناسی، افزود: «این پیشینه همکاری به بیش از 55سال پیش می‌رسد که در نزدیک‌ترین نمونه، در حوزه برگزاری نمایشگاه بین‌موزه‌ای، از سال2002 فعالیت‌های مستمری وجود داشته است: از نمایشگاه 7هزارسال فرهنگ و هنر ایرانی تا نمایشگاه حاضر.»

او با تأکیدبر ویژگی این نمایشگاه که مقطعی از تاریخ ایرانرا بیان کرده که کمتر به آن پرداخته شده ادامه داد: «دوره‌های تاریخی ایران مانند هخامنشی، ساسانی یا صفویه بیشتر برای دنیا شناخته شده‌اند، اما پیش‌ازتاریخِ ایران تا قبل از هخامنشی، به‌ویژه شهرها و سایت‌ها و آثار این دوران، به‌صورت یکپارچه و پیوسته به‌نمایش گذاشته نشده و ازسوی دیگر، هنوز اطلاعات کافی از این دوران با توجه به وسعت، عظمت، هنر و آثار ایران دردست نیست.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در مراسم افتتاح این نمایشگاه در شهر بُن آلمان، علتِ نداشتن اطلاعات کافی برای این دوره‌های تاریخیرا انجام مطالعات باستان‌شناختی اندک و درنهایت به‌دست آمدن اطلاعات کم در این زمینه دانست و بیان کرد: «همه آثار به‌نمایش‌گذاشته‌شده در این نمایشگاه حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسی است؛ این آثار اسناد مهم تاریخ و تمدن بشری محسوب می‌شود و همین، مسئولیت حفاظت از آن‌هارا به‌عنوان میراث مشترک جهانی و حقوق مردم دوچندان می‌کند.»

شکوه و عظمت ایران در این نمایشگاه

نماینده رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشورمان، برگزاری این نمایشگاهرا نشان از تعامل و ارتباط دیرین جوامع بشری و بیانگر ریشه‌های تمدن امروزی دانست و اظهار کرد: «این نمایشگاه از عظمت، شکوه هنر و فرهنگ ایران و نقش مؤثر ایران در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن جهانی حکایت دارد و تجربه زیست، تعامل اقوام ایرانی در درون سرزمین و ارتباطات بین‌سرزمینی با تمدن‌های دیگر جهانیرا به‌نمایش گذاشته است؛ البته هرکدام از این آثار معانی و رموز نهفته‌ای دارد که به تفسیرهای متعددی می‌انجامد، اما مهم‌تر از همه‌شان تنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران، خلاقیت نسل‌های ایرانی و پیوستگی مسیر حرکت آناناست.»

او سناریو و نحوه نمایش اشیای ایرانی در این نمایشگاهرا ابتکار جالبی عنوان کرد و گفت: «مطالعه و طبقه‌بندی علمی انجام‌شده به‌همراه فیلم، مدیا و نقشه، امروز، به درک بهتر مخاطب کمک می‌کند.»

میراث مشترک فرهنگی راه تعامل

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میراث فرهنگی ایران را بخشی از میراث مشترک فرهنگی بشر برشمرد و گفت: «این میراث مشترک، پیام‌آور صلح و دوستی بین ملت‌ها بوده و هست و خواهد بود و حفظ آن به‌معنی حفظ دستاوردهای گرانمایه نیاکان ما و معرفی آن به‌معنی انتقال پیام پیشینیان به نسل حاضر و آینده است.»

او با بیان این نکته که در جهان امروز، میراث مشترک فرهنگی یکی از راه‌های تعامل سازنده و مؤثر بین کشورهای جهان است که می‌تواند مروج دوستی و نزدیکی بیشتر ملت‌های جهان باشد ادامه داد: «در روزگاری که میراث مشترک بشری در نقاط مختلف جهان درحالنابودی و تاراج است، پرداختن به کیفیات فرهنگی و میراث فرهنگی مهم جهان از ارزش دوچندانی برخوردار است؛ بنابراین برگزاری این نمایشگاه تأکیدی بر اهمیت حفظ و معرفی میراث مشترک بشری و توسعه صلح جهانی است.»

طالبیان تأکید کرد: «ازآنجاکه دولت ایران شعار جهان عاری از خشونت، ایجاد ارتباط دوستانه و تعاملات فرهنگی بین ایران و کشورهای جهانرا یکی از اهداف خود می‌داند، امیدوارم این نمایشگاه در گسترش ارتباطات فرهنگی بین ایران و آلمان تأثیر بیشتری بگذارد و ارتباطی از جنس درک متقابل برپایه شناختی عمیق از فرهنگ و میراث‌فرهنگی دوکشور ایجاد کند.»

در این مراسم، علاوه‌بر مترجم هم‌زمان، راهنمای ناشنوایان نیز سخنان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را به‌زبان اشاره ترجمه می‌کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۰۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال

کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات متحده عربی بعد از ۱۰ سال، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، به عنوان روسای ایرانی و اماراتی این کمیسیون در تاریخ سه شنبه و چهارشنبه (11 و 12 اردیبهشت ماه 1403) در ابوظبی؛ برگزار می‌شود.

این نشست پس از گذشت 10 سال، به منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار می‌شود. توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدور‌های ترانزیتی بین المللی بویژه کریدور شمال- جنوب به منظور ترانزیت کالا‌های اماراتی به سمت کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست است.

در حاشیه این اجلاس همایش تجار، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش‌های خصوصی دو کشور نیز برگزار خواهد شد. در این نشست تجار و کار آفرینان ایرانی و اماراتی با همتایان خود بصورت رو در رو مذاکره خواهند نمود. همچنین تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه گذاری در خصوص توسعه فضای کسب وکار دو کشور و قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری و تجارت و فرایند‌های مربوطه مبادرت به سخنرانی خواهند نمود. پیش بینی می‌شود در این اجلاس دو سند همکاری توسط رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور به امضا برسد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امارات متحده عربی یکی از شرکای اصلی کشورمان در تجارت است. تجارت ایران و امارات در سال گذشته حدود 27 میلیارد دلار بوده، که سهم صادراتمان به این کشور حدود 6.5 میلیارد دلار بود و سهم واردات کالا از این کشور هم به بیش از بیست میلیارد دلار رسید. این کشور به دلیل اینکه هاب لجستیکی منطقه و واسط تجاری کشور هاست، برای ما با اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان