Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدی گفت: معاونت تهذیب در حوزه‌های علمیه به جای اینکه طلاب را مشاوره داده و آنها را با توجه به استعدادهایشان برای رفع نیازهای جامعه اسلامی پرورش دهد، خود را مشغول مسائل پیش افتاده‌ کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، محمد جواد محمدی طلبه پایه ششم است که در یکی ازحوزه‌های علمیه شهرستان کاشان تحصیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر او اگر حوزه علمیه هشدارهای مقام معظم رهبری را جدی نگیرد قطعاً دچار انحطاط و حذف خواهد شد؛ وی همچنین از مشکلات طلاب حوزه علمیه در زمینه‌های آموزشی و معیشتی گفت که توصیه می‌کنیم مشروح گفتگوی او را بخوانید.

نظرتان در رابطه با نظام آموزشی حوزه چیست؟

یکی از مشکلات مهم طلبه‌ها این است که زمان تحصیل آنها بسیار طولانی و خسته کننده است در حالی که وقتی برای برخی دروس در تابستان کلاس ارتقایی می‌گذارند ما همان درسی را که یک سال برایش وقتمی‌گذاریم در یک ماه می‌خوانیم پس می‌توان دو تا سه سال حوزه را در یک سال تحصیلی گنجاند بدون آنکه از کیفیت آن کاسته شود. اما شاهد آن هستیم که ۱۰ سال از بهترین اوقات عمر یک طلبه را بدون هیچ دلیلی به هدر می‌دهند.

برای مثال می‌توانند به جای اینکه سه سال را به خواندن ادبیات اختصاص دهند و کتاب‌ها و مطالب تکراری تدریس شود، یک کتاب تدوین کنند و آن را در یک سال آموزش دهند و یا اینکه بسیاری از مطالب و فروعاتی که هیچ فایده‌ای برای طلاب ندارد، از متون و مواد آموزشی حوزه علمیه حذف شود تا طلاب به دروس و مطالعات واجب دیگر بپردازند.

انگیزه طلاب فعلی را نسبت به گذشته حوزه علمیه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انگیزه طلاب نسبت به گذشته حوزه‌های علمیه بسیار کمتر شده است که یکی از علت‌های این است که یک طلبه جوان هیچ تصویری از آینده خود نداشته و هدفش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد،به همین خاطر است که سردرگم شده و قدرت برنامه‌ریزی ندارد و متاسفانه معاونت تهذیب در حوزه‌های علمیه به جای اینکه طلاب را در این راستا مشاوره داده و آنها را با توجه به استعدادهایشان برای رفع نیازهای جامعه اسلامی پرورش دهد، خود را مشغول مسائل پیش افتاده‌ کرده است.

سیستم آموزشی حوزه علمیه طوری است که نمی‌تواند به استعدادهای متنوع طلاب اهمیت دهد و طلبه سیکلی، دیپلم و لیسانس در سال اول حوزه یک کتاب آموزشی دارند و مهم‌تر آنکه سیستم آموزشی برای رفع نیازهای مختلف جامعه اسلامی برنامه‌ریزی نکرده تا در تمام عرصه‌ها بتواند نیروهای متخصصی را تربیت کند و این در حالی است که طلاب امروزی دارای استعدادهایی به مراتب متنوع‌تر از گذشته هستند که اگر مدیریت صحیحی صورت گیرد تمام این ظرفیت در خدمت جامعه اسلامی قرار خواهد گرفت.

اگر طلبه، خودش درسی را انتخاب کند که دوست داشته و در آن زمینه استعداد دارد و همچنین یک تصویر ذهنی از آینده آن داشته باشد قطعاً بهتر و بیشتر درس خواهد خواند و در جامعه تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

در رابطه با وضعیت معیشت طلاب که اتفاقاً مورد انتقاد شهید مطهری (ره) هم بوده است، توضیح دهید.

وضعیت شهریه و معیشت طلاب بسیار نامناسب است و من خیلی از طلبه‌ها را سراغ دارم که عصرها باید سر کار بروند تا هزینه مخارج زندگی خود را بتوانند تامین کنند چرا که با این شهریه ناچیز در جامعه امروزی نمی‌توانند زندگی کنند؛ خب وقتی سیستم آموزشی حوزه اینقدر وقت طلاب را می‌گیرد و از طرفی شهریه طلبگی کفاف زندگی را نمی‌دهد شاهد کاهش انگیزه در طلاب خواهیم بود.

فضای علمی حوزه جا دارد که بیش از اینها باز باشد برای مثال می‌گویند کتاب‌هاش شهید مطهری (ره) ما را بس است در حالی که ما باید یک قدم به جلوتر برویم، روی مسائلی که در زمان استاد مطهری (ره) مطرح نبوده کار کنیم و نیازهای روز جامعه را برطرف نماییم؛ از طرفی اگر کسی حرفی هم بزند سریع انگ‌های گوناگون به او می‌چسبانند در حالی که به هیچ وجه در چنین فضایی رشد علمی صورت نخواهد گرفت و نکته مهم اینکه خود مقام معظم رهبری خواستار برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بوده و از برگزار نشدن آن گله‌مند هستند.

در پایان اگر نکته‌ای مد نظرتان هست بفرمایید.

چرا فضای حوزه باید به گونه‌ای باشد که رهبر انقلاب همیشه هشدار بدهند که اگر حوزه متحول نشود، به حاشیه خواهد رفت؟ چرا وقتی مقام معظم رهبری در بین طلبه‌ها سخنرانی می‌کنند، سرزنش می‌کنند که چرا فلان کارها انجام نمی‌شود اما وقتی در بین دانشجوها صحبت می‌کنند، آنها را به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند تشویق می‌کنند؟ البته شاید این به خاطر آن باشد که توقع ایشان از حوزه بیشتر است اما در هر حال روند پیشرفت حوزه بسیار کند است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۰۴۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند

حجت الاسلام و المسلمین محمود ملکدار در نشست نخبگان حوزه های علمیه اصفهان که به مناسبت پاسداشت مقام معلم برگزار شد با اشاره به شخصیت برجسته شهید مرتضی مطهری(ره) اظهار داشت: در عظمت شهید مطهری(ره) همین بس که حضرت امام(رع) درباره این شخصیت فرمود "حاصل عمر من بود" و این بیان بسیار بالایی است که نشان از عظمت این شهید دارد و نشانگر این است که شهید مطهری برای خدا عمل کرد و آنچه که وظیفه داشت انجام داد و درباره ارزشمندی آثار این شهید والامقام امام فرمود "همه آنها بدون استثنا مفید است".

وی افزود: این گلایه وجود دارد که در سالروز شهادت این شهید می باید نشست های علمی بزرگی برگزار می شد و نظام فکری این شهید به جامعه معرفی می شد و این یکی از نشانه ها آن است که ما نسبت به سرمایه های خود توجه نداریم.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه حمایت از جامعه نخبگانی حوزه های علمیه را امری مهم بیان کرد و گفت: امروز وظیفه همه است که این حمایت ها را نسبت به نخبگان حوزه داشته باشند و البته مرکز خدمات حوزه های علمیه در حمایت از جامعه نخبگان عملکردی قابل توجه داشته است.

وی اضافه کرد: اکنون نیز حمایت های خوبی در عرصه های مختلف معیشتی، خانوادگی و علمی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار عنوان کرد: در سال ۱۴۰۳ علاوه بر خدماتی که داشتیم چند طرح مهم که جزء زیرساخت های حوزه های علمیه است پیگیری شد از جمله بیمه که اصل آن به تصویب رسید.

وی خاطر نشان کرد: در بخش معیشت نیز امسال تلاش شد جهشی اتفاق بیفتد و هم چنین در طرح ایتام حوزویان تلاش شد بیمه خاصی برای آنها در نظر گرفته شود.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های با تاکید بر حل مسئله و توجه به نیازهای جامعه توسط نخبگان و برگزیدگان حوزه تصریح کرد: حل مسئله و دیدن نیازها بسیار اهمیت دارد و نخبه فردی است که به سراغ حل مسئله برود و نیازها را بداند.

وی افزود: هم اکنون در حال تهیه طرح و پیش نویس دستورالعملی هستیم تا افرادی که اقدام به حل مسئله و تشخیص نیازهای جامعه می کنند مورد حمایت خاص قرار گیرند و اصل حمایت نیز باید به این افراد تعلق گیرد.

دیگر خبرها

  • کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است
  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد
  • حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است
  • یادواره شهدای طلاب و روحانی زرین دشت برگزار شد