Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور بزرگترین مشکل اقتصاد ایران وابستگی به درآمدهای نفتی و شیوه نادرست استفاده از درآمدهای نفتی و دولت بزرگ دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازدیار آفتاب؛ علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، در نشست اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، با اشاره سالروز وفات حضرت زینب(س) گفت: اگر قیام ثانی حضرت زینب(س) نبود، پیام کربلا به گوش همگان نمی رسید و قیام عاشورا به ثمر نمی نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان به ما پایداری آموختند.

وی اظهار کرد: شرایط کنونی یکی از سهم گیرن ترین نبردهای اقتصادی بر ملت ما تحمیل شده است که امیدواریم بتوانیم از عزت این ملت بزرگ دفاع و حراست کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور افزود: استان مرکزی یکی از کانون های اصلی توسعه اقتصادی کشور است و یقینا یکی از عناصر اصلی مقاومت اقتصادی، گسترش تولیدات صنعتی، اشتغالزا و صادرات گرا است که استان مرکزی از این جهت یکی از برجسته ترین استان های کشور است.

طیب نیا تصریح کرد: امیدورام که این استان با دیرینه تاریخی و پشتوانه صنعتی و ارزشمندی که دارد بتواند در این برهه مهم کشور نقش مهم تاریخی خود را ایفا کند و ما هم بتوانیم در جهت رفع مشکلات موجود در سطح کشور و استان موفق باشیم.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مبنایی مشترک برای عزم و فهم مشترک اقتصادی

وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی اقتصاد ایران به یک محور مهم و مشترک برای همگرایی ارکان مختلف کشور و اقتصاد کشور تبدیلی شده است، گفت: ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری که با درکی عمیق و صحیح از مشکلات اقتصادی کشور تدوین شده و راهکارهای اصولی نیز در بر دارد امروز به یک مبنای مشترک برای ایجاد فهم و عزم مشترک برای حل مشکلات اقتصاد کشور شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور ادامه داد: تحلیل ما از ابتدای تشکیل دولت این بود که شرایط اقتصادی سال ۹۲ و ۹۱ را محصول سه عامل مهم بدانیم.

طیب نیا مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران را یکی از از این عوامل عنوان کرد و گفت: ایران از گذشته با این مشکلات رو به رو بوده و همچنان نیز با آن درگیر است.

اقتصاد ایران از اوایل دهه ۵۰ دچار مشکل شد

وی بیان کرد: مشکل نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد عمدتا از اوایل دهه ۵۰ آغاز شد که با افزایش چشم گیر درآمدهای نفتی و استفاده ناصحیح از این درآمدها صورت گرفت

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به اینکه نفت و در آمدهای نفتی فی نفسه موهبتی الهی است، افزود: آن چیزی که درآمد نفتی را به جای نعمت به نقمت تبدیل می کند شیوه ناصحیح استفاده از این درآمد است.

طیب نیا اظهار کرد: به جای اینکه این درآمد به سرمایه ای مولد در بخش خصوصی تبدیل شود از مجرای تزریق در بودجه دولت، به دولت بزرگ انجامیده که در فعالیت های اقتصادی خود از کارآمدی و بهره وری لازم برخوردار نیست.

نوسانات اقتصادی چند دهه گذشته مولود استفاده نادرست از درآمدهای نفتی

وی با تاکید بر اینکه این استفاده نادرست از درآمدهای نفتی منتج به ساختاری اقتصادی شد، توضیح داد: در این ساختار رشد اقتصادی پایین و نوسانات شدید در رشد اقتصادی و سهم بسیار پایین بهره وری در رشد اقتصادی را شاهد بودیم و همزمان نتیجه آن تورم های دو رقمی و بالایی است که طی چند دهه گذشته تاکنون با آن مواجه بودیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور بزرگترین مشکل اقتصاد ایران را وابستگی به درآمدهای نفتی و شیوه نادرست استفاده از درآمدهای نفتی و دولت بزرگ دانست و گفت: خوشحالیم از این که امروز اجماعی کلی در این خصوص به وجود آمده است.

تحریم ایران در اوج وابستگی کشور به درآمدهای نفتی رخ داد

طیب نیا ادامه داد: البته در دوره هایی توفیقاتی داشتیم که به بهبود این اوضاع و اصلاح این وضعیت منتج شده است و می توان بهترین دوره در تاریخ اقتصاد معاصر ایران را دوران برنامه سوم توسعه دانست که تلاش موثری در جهت بهبود و اصلاح رابطه بین دولت و نفت و اعمال سیاست های اقتصادی درست صورت گرفت.

وی نتیجه این برنامه را در کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی دانست و گفت: تا جایی که متوسط رشد اقتصادی به بالای ۶ درصد رسید در حالیکه در ۳۷ سال گذشته متوسط رشد اقتصادی ایران حدود ۳ درصد بوده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به اینکه پول عاملی برای رشد اقتصادی نیست، گفت: بلکه شیوه درست و عاقلانه از این منابع موجب رونق تولید و رشد اقتصادی می شود.

طیب نیا توضیح داد: تحریم ها در شرایطی رخ داد که اقتصاد ایران در اوج وابستگی به نفت و خارج از کشور است به فکر افتادند تا با تحمیل تحریم اقتصاد کشور را درهم بشکنند.

اعتیاد اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی هدف اصلی تحریم های هوشمندانه

وی تحریم های ایران را گسترده ترین و وسیع ترین تحریم های شناخته شده در تاریخ عنوان کرد و گفت: به ویژه اینکه این تحریم ها با یک مکانیسم اجرایی بسیار کارآمد نیز همراه شد و تمامی مسیرها و امکانات دور زدن تحریم ها را بر ما بستند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور گفت: دولت یازدهم در شرایطی بر سرکار آمد که تحریم ها تحمیل شده بود و یک وفاق جهانی بر علیه ایران شکل گرفته بود.

طیب نیا بیان کرد: اقتصاد ایران در سال های گذشته به درآمد نفتی عادت کرده و معتاد شده بود و در سال ۹۲ به شدت این ماده مخدر توسط تحریم های هوشمندانه دشمنان نایاب شد.

وی ادامه داد: اینکه دولت توانست در سال ۹۳ علیرغم ادامه تحریم هم تورم را کنترل کند و هم رشد اقتصادی مثبت داشته باشد، اتفاقی نبود. معاون صندوق بین المللی پول صراحتا به من گفت اتفاقی که در ایران افتاده است به معجزه شبیه بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور تصریح کرد: امروز در شرایطی که هنوز تحریم ها ادامه دارد تورم به ۱۵ درصد رسید و رشد اقتصادی به مثبت ۳ درصد رسید که موجب تعجب همگانی در محافل بین المللی است. این یعنی می شود حتی در شرایط تحریم مقاومت کرد.

موفقیت های هسته ای مرهون موفقیت های اقتصادی ایران بود

طیب نیا با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۳ قیمت نفت به دلایل سیاسی و برای مقابله با ایران توسط برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان و همپیمانانش کاهش چشم گیر پیداکرد، گفت: کشورهایی نفتی که در تحریم نبودند دچار مشکل شدند چراکه هرزمان قیمت نفت کاهش یابد، تورم افزایش می یابد اما در ایران این اتفاق نیافتاد و این اولین باری است که کاهش قیمت نفت در ایران در روند نزولی تورم تاثیر نگذاشت.

وی ادامه داد: اما کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی را کم کرد که آثار این شوک را به حداقل رساندیم. در سال ۹۴ لغو تحریم ها به کمک آمد و توانستیم به تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بالا دسترسی پیدا کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: اگر این موفقیت های اقتصادی نبود، در حوزه مذاکرات هسته ای هم نتیجه ای نمی گرفتیم که مردم بردبار و صبور نقش اصلی را در این پیروزی داشتند.

طیب نیا اعلام کرد: در آمار ۹ ماهه، رشد اقتصادی به بالای ۱۱ درصد رسیده است که البته بخشی از این رشد به دلیل افزایش قیمت نفت و درآمد نفت است، افزایش تولید و فروش نفت نیز به دلیل ایجاد مناسب فضای بین المللی بود.

وی تصریح کرد: بخشی از رشد اقتصادی توسط نفت بوده است اما همه آن وابسته به نفت نبود بلکه همه بخش های اقتصادی به جز بخش ساختمان، رشد مثبتی دارد.

۱۱۳ هزار میلیارد تومان، درآمدهای دولت از محل دریافت مالیات

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید منشا اصلی آسیب پذیری اقتصاد ایران را پیدا کنیم، گفت: تراز بازرگانی خارجی یکی از این منشا هاست.

طیب نیا اعلام کرد: بخش عمده ای از درآمدهای ما از محل نفت تامین می شود و در سال ۹۴ و ۹۵ دو سال متوالی است که تراز تجاری غیرنفتی کشور مثبت است یعنی می توانیم از طریق صادرات غیرنفتی و بدون توسل به درآمد نفت نیازهای وارداتی کشور را تامین کنیم.

وی دومین منشا آسیب پذیری اقتصادی را وابستگی بودجه دولت به نفت عنوان کرد و گفت: در سال گذشته سهم نفت در بودجه دولت به شدت پایین آمده است و درآمدهای مالیاتی از درآمد نفتی فزونی گرفته است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۵، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف بودجه دولت بوده که ۷۲ هزار میلیارد تومان آن از نفت بوده است، گفت: در سال ۹۵، ۱۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم.

طیب نیا در خصوص سیستم مالیاتی کشور گفت: سیستم مالیاتی باید بتواند درآمد کافی برای دولت ایجاد کند و تا دولت از نفت بی نیاز شود و درآمدهای نفتی برای بخش خصوصی هزینه شود. اما هنوز به عدالت در دریافت مالیات نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه در حال تدوین طرح جامع مالیاتی با کمک مشاوران داخلی و خارجی هستیم، گفت: هدف نهایی این سیستم محاسبه مالیات بر اساس اطلاعات دریافت شده از مودیان مالیاتی است که در این طرح رابطه بین مامورین مالیاتی و مودیان قطع می شود تا تعاملات ناسالم از بین برود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با تاکید بر اینکه در این طرح مالیات بر اساس درآمدهای واقعی محاسبه می شود خاطرنشان کرد: سلامت و کارآمدی در نظام مالیاتی باید مستقر شود تا جلوی فرار مالیاتی گرفته و عدالت مالیاتی حاکم شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۰۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، اين نشست با حضور مهرداد بذرپاش ، وزير راه و شهرسازي کشورمان و رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات، برگزار شد.

وزير راه و شهرسازي گفت: بعد از 10 سال کمیسیون مشترک دو کشور را برگزار ميکنیم که فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است. امارات به عنوان دومین کشور شریک ایران، اهميت استراتژیک زيادي براي ما دارد.

بذرپاش ا اشاره به حضور ایران و امارات در مسیر کریدور شمال و جنوب گفت: دسترسی به بازارهای شمال و جنوب میتواند باعث بوجود آمدن فرصت بای دو کشور باشد.

رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در ادامه افزود: توانمندی های فناوری نو و دانش بنیان میتواند فرصت برای توسعه روابط بر پايه نکنولوژی را فراهم کند. تشریفات گمرکی و حمل و نقل از مشکلات تجاری دو کشور بوده که لازم است این موضوع را برای گسترش روابط تجاری حل و فصل کنیم.

بذرپاش درباره مراودات بندري دو کشور گفت: در حال حاضر حمل و نقل از بندر شهید بهشتی و گمرک بازرگان در حال اجراست. تسهیل برای خروخ در ترانزیت کالا در حوزه جاده ای و ریلی بايستي گسترش یابد.

وزير راه و شهرسازي در پايان بر حل مشکل بانکی و مالی براي تسهيل روابط تجاري دوجانبه تاکييد کرد.

وزیر اقتصاد امارات در اين نشست گفت: برگزاري جلسه امروز نشان از توسعه و گسترش روابط اقتصادی دو کشور است. امارات بعد از چین، بيشترين ميزان روابط تجاری با ايران را دارد. ازرزش تجارت به ۲۷ میلیارد دلار رسیده و بسياري از شرکتهای ایرانی در امارات تشکیل شده است.این کمیسیون مي تواند بازار دو کشور برای همديگر فراهم آورد.

المری افزود: ايجاد فرصت هاي زیادی برای حمل و نقل و همکاري هاي بانکی ، از دستاوردهاي اين کمسيون هاست.

وزیر اقتصاد امارات با اشاره به عملکرد دولت امارات در زمينه سرمایه گذاری گفت: تصویب قانون تشکیل شرکتهای خارجی و تشویق در زمینه حمایت از شرکت‌هایی که در زمینه انرژی نو فعالیت میکنند با استفاده از زیر ساختهاي اين کشور، فرصت خوبی برای تجارت با امارات ايجاد کرده است.

وزیر اقتصاد امارات در پايان از فعالان بخش خصوصی ایران براي حضور در بازار امارت دعوت کرد.

 

دیگر خبرها

  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • آمار خاص پرسپولیس برای پیشی گرفتن از استقلال
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها