Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-08@17:44:59 GMT

راهکاری مناسب برای انتخاب زمان مناسب برای بارداری

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۰۸۱۵۲

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

انتخاب زمان مناسب برای بارداری یکی از مهم ترین نکاتی است که زوج ها می بایست مد نظر داشته باشند. زمان بارداری تعیین کننده نکات بسیار مهمی در رابطه با سلامت فرزند شما است. اما نکات مهمی در رابطه با انتخاب زمان مناسب برای بارداری وجود دارد که باید آنها را مد نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دکتر سلام همراه باشید.

عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست، بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیت‌های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند.

گروهی از مردم استنباط نادرستی از عقب ماندگی ذهنی داشته و تصور می‌نمایند که عقب ماندگی ذهنی همانند یک مرض بوده و می توان از شخصی به شخص دیگر سرایت نموده و یا مانند سل و آبله و سرخجه قابل انتقال در میان کودکان می باشد.

عقب ماندگی ذهنی می توان عللی وابسته به پیش ار بارداری، حین بارداری، و پس ازبارداری داشته باشد. رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به ابتلای 5/1 میلیون ایرانی به عقب‌ماندگی ذهنی و تولد یک نوزاد مبتلا به سندرم داون به ازای هر 700 زایمان اظهار کرد: مادرانی که داروهای مختلف به ویژه داروی ضدبارداری را مصرف کرده و به یک‌باره آن را قطع می‌کنند، بیش از سایر افراد، مستعد تولد فرزندان مبتلا به سندرم داون هستند.

در 16 هفتگی روح الهی در جنین دمیده شده، شنوایی جنین و رشد هوشی او آغاز شده و بیش از سه برابر بزرگسالان نیاز به اکسیژن دارد، و زمان فوق‌العاده مهمی است.
دکتر افروز، رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران که به دلیل پژوهش های انجام شده در زمینه کودکان مبتلا به سندروم داون موفق به کسب جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی در این حوزه شده است، اظهار کرد: رشد مطلوب نظام تعلیم و تربیت در یک کشور در گرو پرداختن به دانش‌آموزان استثنایی آن کشور است که شامل انواع ناشنوا، نابینا، فلج حرکتی و … تا گروه تیزهوشان شده که حدود 10 تا 15 درصد دانش‌آموزان هر کشور را تشکیل می‌دهند.

بزرگترین گروه کودکان استثنایی با علائم بالینی شامل چشمهای مورب و گردن کوتاه، کودکان مبتلا به سندرم «داون» (عقب مانده ذهنی) هستند.

رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کودکان داون که در کشور تحت عنوان «منگول» نامیده می‌شوند، به جای 46 کروموزوم، دارای 47 کروموزوم هستند. این بیماران در گذشته بیش از 10 تا 12 سال زندگی نمی کردند اما در حال حاضر با افزایش دامنه عمرشان تا 50، 60 سال زندگی می‌کنند و میزان سقط جنین پیش از تولد آنها نیز کم شده است.

تاثیر سن بر بارداری سالم

سن حقیقی انسان برایند سه سن شناسنامه‌ ای، زیستی و روانی است که سن زیستی بسیار مهمتر از سن تقویمی بوده و براساس مو، پوست و دندان هر فرد مشخص می‌شود که فاصله سنی پدر و مادر، سن مادر و سن مادربزرگ در هنگام بارداری در آن اثر دارد.

دکتر افروز در بیان دیگر موارد مطرح شده در پژوهش خود به بیان رابطه میان گروه خونی و اختلالات کروموزومی که برای اولین بار در جهان ارائه شده، اشاره کرد و گفت: احتمال تولد فرزند مبتلا به سندرم داون در والدینی که ارهاش خون هر دو منفی است حداقل و در والدینی که ارهاش خون هر دو مثبت است در بیشترین حد است که البته بررسی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد. وی در ادامه اظهار کرد: براساس نتایج این پژوهش، مادرانی که داروهای مختلف به ویژه داروی ضدبارداری را مصرف کرده و به یکباره آن را قطع می‌کنند، بیش از سایر افراد، مستعد تولد فرزندان داون هستند و همچنین شرایط روانشناختی پدر و مادر در زمینه برقراری ارتباط زناشویی قوی از عوامل بسیار مهم است، به طوری که سردمزاجی و نارضامندی می‌تواند زمینه ساز اختلالات کروموزمی شود.

تاثیر عامل زمان و فصل بر بارداری سالم

رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در خصوص عوامل مؤثر در تولد نوزادان استثنایی به عامل فصل تولد اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به این که سه ماهه دوم بارداری به دلیل آن که در 16 هفتگی روح الهی در جنین دمیده شده، شنوایی جنین و رشد هوشی او آغاز شده و بیش از سه برابر بزرگسالان نیاز به اکسیژن دارد. بنابراین زمان فوق‌العاده مهمی است و اگر این دوره زمانی با فصل زمستان تداخل یابد که در آن اکسیژن، انرژی خورشید، درصد ویتامین E و K کاهش یافته و میزان افسردگی مادر، خستگی روانی و نیز وارونگی هوا افزایش می‌یابد، در مقایسه با فصل تابستان و وفور این ویتامینها و میوه و شیر تازه، امکان بروز چنین مشکلاتی در جنین افزایش می‌یابد و بنابراین فصل بهار بهترین زمان برای آغاز بارداری است تا نوزادان از وزن بهتر و هوشمندی بیشتری برخوردار شود. سن زیستی بسیار مهمتر از سن تقویمی بوده و براساس مو، پوست و دندان هر فرد مشخص می‌شود که فاصله سنی پدر و مادر، سن مادر و سن مادربزرگ در هنگام بارداری در آن اثر دارد.

وی یادآور شد: پس از کشف آنتی بیوتیک‌ها کودکان سندرم داون تقریبا عمری نزدیک به سن طبیعی داشته و از نظر اقتصادی می‌توانند مولد باشند اما در بیشتر موارد دچار آلزایمر می‌شوند. همچنین این افراد قدرت باروری یا بارورسازی نداشته و نرخ تولد نوزادان سندرم داون یک مورد از هر 500 تا 700 تولد است.

دکتر افروز یادآور شد: با توجه به این که حدود دو درصد جمعیت کشور عقب مانده ذهنی و به تعبیر من «آهسته گام» هستند، 10 درصد از آنها (حدود 150 هزار نفر کودک، نوجوان و بزرگسال ) با درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی داون بوده و در استان تهران در هر روز یک فرزند داون به دنیا می‌آید.

وی تصریح کرد: در کشورهایی چون آذربایجان، ‌ترکمنستان و قزاقستان که سن بارداری فوق‌العاده بالا بوده و مناطقی چون آفریقای جنوبی که دارای استرس زیادی است، ‌تعداد نوزادان داون زیاد است.
منبع : راستینه

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۰۸۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: ۴۷ درصد زایمان‌هایی که در استان انجام شده طبیعی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدمهدی مجذوبی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ماما با اشاره به نقش مامایی در پروسه سلامت مادر و نوزاد، اظهار داشت: با وجود تلاش جامعه مامایی و مراقبین سلامت، حدود 47 درصد زایمان‌های انجام شده در سال گذشته طبیعی بوده که مستلزم فرهنگ‌سازی و اقدامات گسترده‌تری برای افزایش این مهم است.

وی به نقش اثرگذار ماما در روند زایمان و سلامت مادر و نوزاد، اشاره کرد و گفت: اخلاق حرفه‌ای در روند کار ماما عنصری بسیار مهم است به ویژه در محور جوانی جمعیت و حفظ کرامت مادری، اخلاق حرفه‌ای بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مامایی با اغلب شاخص‌های جهانی سلامت از جمله سزارین، زایمان طبیعی، مورتالیتی نوزاد و مادر در ارتباط است، تصریح کرد: بنابراین تقویت توانمندی این قشر موضوع مهمی است که یاید مورد توجه قرار گیرد.

مجذوبی از برگزاری دوره‌های مهارتی برای ماماها و به‌روزرسانی آن‌ها خبر داد و گفت: بدون شک بخش مهمی از موفقیت در حوزه مراقبت‌های سلامت، مرهون تلاش خانواده مامایی است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز روند جمعیت با کاهش مواجه است، اما شیب کاهشی کند شده، عنوان کرد: نقش ماماها در افزایش و طرح جوانی جمعیت انکارناپذیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه سبک زندگی به عنوان عامل اصلی بحران جمعیت مطرح است، تصریح کرد: علوم‌ پزشکی در کنار دیگر دستگاه‌ها وظایفی در این خصوص دارد به ویژه در شهرستان‌ها باید مطالبه از دستگاه‌های اثرگذار مشخص شود‌.

مجذوبی به مسائل و دغدغه‌های قشر ماما اشاره کرد و گفت: برخی مشکلات جامعه مامایی مانند مشکل جذب نیرو منبعث از  سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است‌. موضوع فوق‌العاده خاص که طرحی ملی است در طول دو سال گذشته پیگیری می‌شد که در هفته‌های آتی با جزییات ابلاغ خواهد شد و به‌نظر می‌رسد مشمول گروه مامایی نیز خواهد بود.

وی گفت: با توجه به تعدد خدماتی که جامعه مامایی ارائه می‌دهند،  لازم است حمایت‌ها از این قشر پر تلاش و اثرگذار با حمایت مدیران ستادی سر و سامان بیشتری بگیرد.

540 مورد انصراف از سقط در همدان

فاطمه ترکمان‌اسدی در این مراسم، اظهار داشت: این جمع مؤثر مجموعه‌ای ارزشمند، فاخر و اثرگذاری در حوزه سلامت ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در تناسب جمعیتی دانشگاه، حضور مؤثر بانوان ماما باعث تقویت عملکرد حوزه سلامت شده است، تصریح کرد: از حضور تک تک شما در حرفه و نقش‌های مامایی قدردانی می‌کنم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برای افق پیشرو، برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است که با حضور همه ارکان سلامت به ویژه جامعه مامایی به آن‌ها دست خواهیم یافت، گفت: در حال حاضر 60 درصد مادران باردار، حین بارداری به مراکز  بهداشت مراجعه کرده و از مراقبت‌های مامایی بهره‌مند می‌شوند.

ترکمان اسدی افزود: باید تلاش کنیم تا افراد بیشتری قبل از بارداری به مراکز ما مراجعه کنند و مراقبت‌های بارداری را مبتنی بر مشاوره‌های لازم قبل و حین بارداری دریافت کنند.

وی از فوت 8 مادر باردار در سال گذشته خبر داد و گفت: در این راستا باید شاخص‌های مراقبت حین بارداری افزایش کمی و‌ کیفی داشته باشد و امیدواریم که هیچ مادر بارداری به دلیل مسایل مرتبط با بارداری از دست نرود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حاملگی در گروه سنی ویژه، مستلزم مراقبت ویژه و بیشتر است و باید به صورت تیمی در بخش خصوصی و دولتی از این مراقبت‌ها بهره‌مند شوند، گفت: بنابراین از ماماهای بخش خصوصی درخواست داریم در تقویت مراقبت‌های گروه ویژه، همکاری بین‌بخشی بیشتری با ما داشته باشند.

ترکمان اسدی با بیان اینکه به لطف خدا و همت همکاران حوزه بهداشت، در سال گذشته 540 مورد انصراف از سقط داشتیم، تصریح کرد: در این راستا مشاوره‌های فرزندآوری و ازدواج باید ارتقا یابد و منشور کرامت مادری هم در بخش خصوصی و هم دولتی باید مورد توجه باشد. 

وی با اشاره به این ضرورت که قداست و حرمت رشته مامایی با ارتقای توانمندی‌ها حفظ می‌شود و لازم است با تقویت توانمندی‌های این قشر زحمتکش با قوت و قدرت در تداوم توفیقات حوزه سلامت بکوشیم، افزود: از جمله پرچمداران ابربحران جمعیت و سالخوردگی ماماها هستند که لازم است در کنار مدیران عرصه سیاستگذاری و برنامه‌ریز حضور و فعالیت مؤثری داشته باشند تا در کنار هم کشور را از این بحران برهانیم.

رسول سلیمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان  نیر در این مراسم، با اشاره به اینکه حدود پنج درصد از جمعیت کارکنان حوزه درمان دانشگاه معادل 715 نفر را ماماها تشکیل می‌دهند اظهار داشت: یکی از معضلات اساسی جامعه امروز، جوانی جمعیت و کرامت مادری است که ماما در رفع این معضل نقش اساسی دارد.

وی گفت: ماما در کیفیت بارداری و زایمان مادر و نوزاد نقش برجسته‌ای دارد که با حفاظت و حراست از جایگاه مامایی می‌تواند به تقویت کیفیت این پروسه کمک کرد.

انتهای پیام/743/

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای لباس پوشیدن در سفر بهاری
  • از دیگر مزیت‌های آسپرین بیشتر بدانیم
  • راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود
  • افزایش سلامت دهان و دندان در دوران بارداری
  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم
  • راهنمای خرید نهال گردو اصلاح شده ضمانتی و معتبر
  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • شرایط جدید خرید نقدی و اقساطی پژوپارس اعلام شد ؛ جزئیات، قیمت و زمان تحویل