Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:06:16 GMT

استرس با جسم افراد چه مي کند؟!

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۰۸۲۷۳

خبرگزاري آريا -
اضطراب مداوم مي تواند به سردردهاي ميگرني دردناک منجر شود

استرس مي تواند تاثير مخربي بر بدن انسان داشته باشد اما متاسفانه بيشتر مردم به طور مرتب از آن رنج مي برند. مطالعه اي که انجمن روانشناسي آمريکا انجام داده است، نشان مي دهد تقريبا از هر ده آمريکايي هفت نفر به طور مرتب با استرس چشمگير و آثار جسماني آن مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تاثير استرس بر سلامت جسماني
استرس و اضطراب مي توانند در بخش هاي مختلف بدن مشاهده شوند. توانايي تشخيص اين که استرس چگونه بر سلامت جسماني شما تاثيرگذار است مي تواند به تشخيص مشکل و ايجاد تغييرات ضروري کمک کند. در ادامه با برخي نشانه هاي جسماني ناشي از استرس بيشتر آشنا مي شويم.

سردرد
براي بسياري از مردم، استرس به معناي سردردهاي مکرر است. کارشناسان دريافته اند که استرس اغلب به سرددرهاي تنشي منجر مي شود. اين سردردها هنگامي شکل مي گيرند که تنش در عضلات قسمت بالايي پشت و گردن افزايش مي يابد. نتيجه نهايي مي تواند انقباض عضلات پوست سر و سردردهاي شديد باشد.

اضطراب مداوم مي تواند به سردردهاي ميگرني دردناک منجر شود که رهايي از آنها دشوار است و براي چند ساعت يا حتي چند روز ادامه مي يابند. براي کاهش سردردهاي تنشي، پزشکان بيماران را به فعاليت بيشتر يا حضور در فعاليت هاي آرامش بخش مانند دريافت ماساژ يا حمامي گرم تشويق مي کنند.

افسردگي
استرس مداوم مي تواند به شکل گيري احساس خشم، افسردگي، يا حتي نااميدي در فرد منجر شود. با گذشت زمان، استرس مي تواند به احساس درماندگي و به دام افتادن منجر شود و فرد قادر به تصميم گيري درست نبوده و درباره هر مساله اي چه در زمينه حرفه اي و چه شخصي به شدت نگران مي شود. در نهايت، استرس مي تواند به احساس فرسودگي و ناتواني منجر شود و اين شرايط به واسطه تحت تاثير قرار گرفتن روابط شخصي و حرفه اي فرد شرايط را وخيم‌تر مي سازد.

براي مقابله با تاثير استرس بر خلق و خوي خود، حضور در فعاليت هايي که موجب مي شوند منبع استرس را فراموش کنيد مانند فعاليت هاي جسماني يا مديتيشن را مد نظر قرار دهيد. فعاليت هايي که ذهن شما را هرچه بيشتر مشغول نگه مي دارند را امتحان کنيد.

وزن و سوخت و ساز
استرس و مشکلات وزن اغلب دست در دست يکديگر دارند. بر همين اساس است که هنگام احساس استرس، اضطراب يا افسردگي و به دنبال راهي براي کسب آرامش، برخي افراد به غذا خوردن پناه مي آورند که اغلب نيز تمايل به مصرف مواد غذايي ناسالم و سرشار از قند، چربي، و کالري وجود دارد.

افزون بر اين، استرس مي تواند اثري مضر روي سوخت و ساز بدن داشته باشد، به ويژه مي تواند به ذخيره چربي در بدن منجر شود که تنها تشديد اضطراب را به همراه دارد. دنبال کردن يک سبک زندگي فعال مي تواند با مشغول نگه داشتن ذهن و بدن، سوزاندن کالري هاي اضافي و بازگرداندن اعتماد به نفس در حل اين مشکل تاثيرگذار باشد.

مشکلات فشار خون
افرادي که در بلند مدت استرس را تجربه مي کنند مي توانند با مشکلات سلامت مانند فشار خون بالا مواجه شوند. هورمون هاي استرس مي توانند فعاليت قلب را افزايش دهند و با گذشت زمان اين شرايط مي تواند به تنگي عروق منجر شود. اگر اين شرايط درمان نشود، فشار خون بالا مي تواند به حمله قلبي و سکته مغزي منجر شود که هر دو مي توانند مرگبار باشند. اگر به طور مداوم در سينه خود احساس درد مي کنيد، بي درنگ با يک پزشک صحبت کرده و در پي روش هايي براي کاهش استرس خود باشيد.


استرس مي تواند چرخه خواب شما را دچار اختلال کرده و به بي خوابي منجر شود

ريزش مو
ريزش مو اغلب به واسطه افزايش سن در آقايان رخ مي دهد اما بانوان نيز آن را تجربه مي کنند. اين در شرايطي است که ريزش مو مي تواند در نتيجه استرس مداوم و شديد شکل بگيرد و هر فردي در هر مرحله از زندگي را تحت تاثير قرار دهد. به طور معمول، ريزش مو سطوح استرس را در فرد افزايش مي دهد و به شکل گيري يک چرخه باطل اضطراب و افسردگي منجر مي شود.
خبر خوب اين است که راه هايي براي احياي موهاي از دست رفته وجود دارند. نخستين گام، شناسايي منبع استرس و رسيدگي به آن است. پزشک شما مي تواند به اين مساله کمک کرده و روش هاي درماني که مي توانند به تحريک رشد مجدد موها منتج شوند را ارائه کند.

کاهش ايمني
تجربه استرس براي مدتي طولاني مي تواند سيستم ايمني بدن انسان را تضعيف کرده و شما را نسبت به بيماري ها آسيب پذير سازد که از نمونه هاي کوچک مانند سرماخوردگي تا موارد جدي‌تر مانند آنفلوآنزا را شامل مي شود.

براي کمک به مقابله با آثار استرس، خواب کافي و با کيفيت بالا، دنبال کردن يک رژيم غذايي سالم - متشکل از ميوه ها، سبزيجات، پروتئين هاي بدون چربي و غلات سبوس دار - و ورزش منظم را فراموش نکنيد. اگر به طور مرتب مريض مي شويد، با پزشک خود در باره چگونگي رسيدگي به منبع استرس يا هر موضوع سلامت ديگر که موجب بيماري در شما مي شود، صحبت کنيد.

درد معده
تجربه استرس در بلند مدت مي تواند به احياي درد و تحريک پذيري در معده، روده و ديگر قسمت هاي دستگاه گوارش منجر شود. اين شرايط مي تواند خوردن، خوابيدن، کار کردن، يا ورزش کردن را دشوار يا حتي غير ممکن سازند.

هنگامي که اضطراب داريد و دچار استرس شده ايد، بدن شما آدرنالين و هورمون هايي که مي توانند جريان خون به دستگاه گوارش و ديگر قسمت هاي بدن را کاهش دهند، ترشح مي کند. اين شرايط مي تواند مانع گوارش موثر غذا شود و به درد و ناراحتي منجر مي شود. در اين مورد، داروهايي که براي درمان مشکلات معده شکل گرفته اند ممکن است تاثيري در تسکين نشانه ها نداشته باشند. با دکتر خود صحبت کند تا روشي براي کاهش درد معده از طريق رسيدگي به منبع استرس بيابيد.

بي خوابي
استرس مي تواند چرخه خواب شما را دچار اختلال کرده و به بي خوابي منجر شود که يکي از طاقت فرساترين نتايج استرس است. استرس اغلب مانع خواب خوب شبانه مي شود زيرا مغز را هنگامي که بايد در حال استراحت باشد، همچنان فعال نگه مي دارد. متاسفانه، بي خوابي تنها مي تواند استرس را تشديد کند و کسب آرامش و خواب راحت را دشوار سازد. در شرايطي که مصرف دارو مي تواند به بهبود اين شرايط کمک کند اما روندي طولاني مدت بايد طي شود. با پزشک خود مشورت کنيد تا تکنيک هاي کسب آرامش که به استراحت راحت‌تر به طور طبيعي کمک کنند را پيدا کنيد.

کاهش ميل جنسي
هنگامي که استرس افزايش مي يابد، اغلب ميل جنسي کاهش مي يابد. استرس مي تواند اثر مستقيم بر سطوح هورمون ها داشته باشد و تاثير منفي بر ميل جنسي انسان به همراه دارد. احساس ضعف و اضطراب درباره زندگي موجب مي شود تا مغز ما به اولويت بندي اقدام کرده و فضاي کمتري براي توليد مثل باقي بگذارد.

تکنيک هاي کسب آرامش و ورزش مي توانند به مقابله با آثار استرس کمک کنند. در نتيجه، فعاليت هايي که موجب نشاط شما مي شوند و به احياي احساس رضايت، شادي و اعتماد به نفس کمک مي کنند را مد نظر قرار دهيد.

درد آرواره
آيا تجربه فشار دادن دندان ها روي يکديگر هنگام قرار گرفتن در موقعيت هاي استرس‌زا را داريد؟ خبر خوب اين است که شما در اين زمينه تنها نيستيد. استرس اغلب به فشار بر آرواره و ساييدن دندان ها روي يکديگر منجر مي شود که اگر به طور مکرر صورت بگيرد مي تواند ضعف لثه، شکستگي دندان ها، و درد فراوان را موجب شود.

در برخي افراد اين شرايط مي تواند آثار بلند مدت روي آرواره و دندان ها به همراه داشته باشد. در اين موارد پزشک ممکن است استفاده از محافظ دهان در هنگام شب را تجويز کند. به طور معمول، محافظ دهان موقتي استفاده مي شود اما ممکن است طي فعاليت هايي مانند ورزش يا رانندگي که سطوح استرس را افزايش مي دهند، ممکن است همچنان به استفاده از آنها نياز باشد.
منبع:asriran.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۰۸۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری ۲ همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

فرمانده انتظامی شوش از قتل یک دانش‌آموز در پی درگیری با همکلاسی‌اش خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سرهنگ محمد محمدی‌نسب اظهار کرد: روز گذشته دو دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری با هم درگیری شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد. این ضربه موجب بی‌حالی دانش‌آموز شد که در پی آن به بیمارستان منتقل شد.

 وی افزود: متاسفانه فرد مصدوم پس از انتقال به بیمارستان، با وجود تلاش پزشکان، فوت کرد.

فرمانده انتظامی شوش گفت: خانواده قاتل ساعتی پس از وقوع جرم، عامل قتل که یک فرد 14 ساله است را به پلیس معرفی کردند که پس از تشکیل پرونده، به مرجع قضایی معرفی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد
  • واژگونی نیسان در قلعه گنج با یک کشته و یک مصدوم
  • آنچلوتی: کمی استرس دارم!
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • درگیری ۲ همکلاسی در شوش منجر به قتل شد
  • چند روش ساده برای تقویت مو