Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@05:27:16 GMT

رستوران‌داري چهره‌هاي ورزشي

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۰۸۳۹۵

خبرگزاري آريا - روزنامه شهروند: «شغلي که در سال‌هاي اخير به شدت در ميان فوتبالي‌ها و البته ورزشکاران برخي رشته‌هاي ديگر درسال‌هاي اخير مرسوم شده و هر روز به تعداد آن افزوده مي‌شود، رستوران‌داري است. خيلي ازچهره‌هاي مطرح ورزش ايران که شايد ملاقات آنها از نزديک براي خيلي ازمردم يک رويا محسوب مي‌شود، در رستوران خود پذيراي مردم هستند و به نوعي از شهرتي که دارند، دراين راه استفاده مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»


«در سال‌هاي اخير يکي از بحث‌هاي روزمره ميان علاقه‌مندان به فوتبال و مردمي که حتي خيلي فوتبال را دنبال نمي‌کنند، درآمد ميلياردي بازيکنان و مربيان فوتبال است. با اين‌ که خيلي از بازيکنان شاغل در فوتبال ايران هر ساله قراردادهاي نجومي مي‌بندند و جزو قشر مرفه جامعه محسوب مي‌شوند، جالب است بدانيد آنها به فکر مشاغل ديگري خارج از زمين فوتبال هم هستند. شغلي که در سال‌هاي اخير به شدت در ميان فوتبالي‌ها و البته ورزشکاران برخي رشته‌هاي ديگر درسال‌هاي اخير مرسوم شده و هر روز به تعداد آن افزوده مي‌شود، رستوران‌داري است.

خيلي ازچهره‌هاي مطرح ورزش ايران که شايد ملاقات آنها از نزديک براي خيلي ازمردم يک رويا محسوب مي‌شود، در رستوران خود پذيراي مردم هستند و به نوعي از شهرتي که دارند، دراين راه استفاده مي‌کنند. البته برخي چهره‌ها نيز بوده‌اند که در صنعت رستوران‌داري وارد شده اما در اين پروژه شکست خوردند؛ اگر چه اين روزها برخي اهالي فوتبال درآمد خوبي از اين راه کسب مي‌کنند و هر روز به تعداد شعبه‌هاي رستوران خود مي‌افزايند.

فوتبالي‌هايي که ناکام شدند

در شرايطي که اين روزها صنعت رستوران‌داري در ميان اهالي فوتبال رونق گرفته، جالب است بدانيد قبل از اين نفراتي بوده‌اند که به اين حوزه وارد شده اما ناکام مانده‌اند. مجتبي جباري، بازيکن سابق استقلال يکي از اين دسته افراد بود که در يکي از مناطق شمالي تهران رستوران خود را افتتاح کرد اما بعد از مدتي به دليل ناکامي در اين حوزه تصميم گرفت از اين صنعت کنار بکشد. همچنين افشين پيرواني، کاپيتان سابق پرسپوليس و مدير تيم‌ ملي فوتبال مدتي در منطقه فرحزاد تهران به رستوران‌داري مشغول شد و خيلي زود تصميم به انصراف از اين کار گرفت. يحيي گل‌محمدي ديگر فردي بود که مي‌توان او را در ليست ناکام‌هاي بخش رستوران‌داري دانست. بازيکن سابق تيم‌ ملي نيز بعد از مدتي رستوران‌داري تصميم گرفت انصرافش را اعلام کند.

امير قلعه‌نويي؛ تجربه دوباره

موفق‌ترين مربي تاريخ ليگ برتر ايران که هم‌اکنون در تبريز فعاليت مي‌کند، بعد از اين‌ که يک‌ بار چند ‌سال قبل تصميم گرفت رستوران خود را جمع کند، يکي، دو سالي است که رستوران جديدي را افتتاح کرده و در زمان حضورش در تهران سعي مي‌کند شخصا ميزبان ميهمانانش در اين رستوران باشد. امير قلعه‌نويي در اين‌ باره به «شهروند» مي‌گويد: «هميشه فوتبال را اولويت خودم قرار دادم و معمولا اقدامي نکردم که به فعاليت فوتبالي‌ام ضربه بزند. بحث افتتاح رستوران پيشنهاد پسرم، هوتن بود. خودم اين پيشنهاد را بررسي و قبول کردم. الان هم اکثر کارهاي رستوران را هوتن انجام مي‌دهد؛ به‌ ويژه در اين يک‌ سالي که به تراکتورسازي آمدم. زماني که در استقلال بودم، برخي پسرم را اذيت کردند اما خوشحالم که الان خيلي خوب رستوران‌داري مي‌کند و توانسته يک رستوران ايتاليايي هم براي خودش افتتاح کند. از مردم تشکر مي‌کنم که در اين چند وقت به خاطر من هم شده، به رستوران مي‌آيند اما بايد بدانند فقط بحث مالي براي من مد نظر نيست.»




فلافلي؛ شغل عجيب فوتباليست‌ها

شايد عجيب‌ترين اتفاق در ميان تمام رستوران‌هاي لوکسي که ستاره‌هاي فعلي و قديمي فوتبال در تهران و ساير شهرها افتتاح کرده‌اند، روي‌ آوردن برخي از ستاره‌هاي ناکام به مغازه‌هاي ساندويچي است. مشهورترين بازيکن در سال‌هاي گذشته که خودش فلافلي افتتاح کرده، سعيد حلافي، بازيکن سابق پرسپوليس است. او در زمره بازيکناني بود که کارت معافيت‌شان باطل شده و به همين دليل خيلي زود از صحنه فوتبال محو شد و در غرب تهران به خاطر اصليت آباداني‌اش مغازه فلافلي افتتاح کرد. حلافي که در قهرماني پرسپوليس در جام حذفي ‌سال ٨٩ نقش داشت، در اين‌ باره مي‌گويد: «بعد از اتفاقاتي که براي من رخ داد، تصميم گرفتم در کنار برخي از دوستانم فلافلي داشته باشم. مردم در زمان حضورشان در مغازه به من لطف داشتند اما هيچ‌وقت فکر نمي‌کردم از پرسپوليس به اينجا برسم.» بيژن کوشکي، بازيکن سابق استقلال ديگر چهره فوتبالي است که مغازه فلافلي افتتاح کرده و اين روزها اثري از او در فوتبال ديده نمي‌شود.

احمدرضا عابدزاده؛ از تهران تا متل قو

يکي از بهترين دروازه‌بان‌هاي تاريخ فوتبال ايران که چند ‌سال قبل رستوراني در خيابان شريعتي تهران داشت و اغلب نيز خودش در مغازه براي پاسخگويي به مشتريانش حاضر بود، خيلي ناگهاني با وجود اين‌ که خيل علاقه‌مندان به او هرشب در رستورانش تجمع مي‌کردند، تصميم به تعطيلي اين مغازه گرفت. احمدرضا عابدزاده که تجربه مربيگري در چند باشگاه ليگ برتري مثل پرسپوليس و راه‌آهن را داشت، چند سالي است که از فوتبال فاصله گرفته و بار ديگر تصميم گرفته رستوران‌داري را تجربه کند. فست‌فود عابدزاده اين‌ بار در شمال کشور و در شهر متل قو افتتاح شد و هر روز ميزبان علاقه‌مندان زيادي است. عابدزاده که در اکثر ماه‌هاي ‌سال ساعات زيادي را در رستورانش حضور دارد و به درخواست عکس يادگاري با مردم هم پاسخ منفي نمي‌دهد، درباره سابقه‌اش در رستوران‌داري از تهران تا شمال به «شهروند» مي‌گويد: «زماني که در تهران رستوران داشتم، مي‌گفتند چرا رستورانت شلوغ مي‌شود؟ چرا جلوي رستوران مي‌ايستي و با همه عکس مي‌گيري؟ من که نمي‌توانم بگويم چه کسي در رستوران بيايد و چه کسي نيايد. هر فردي هم که درخواست عکس مي‌کند، وظيفه خودم مي‌دانم اين کار را انجام دهم. به خاطر همين قيدش را زدم که در تهران باشم و به شمال رفتم. الان خيلي راضي هستم و مردم خيلي به من محبت دارند. امسال هم از اوايل اسفند به متل قو آمدم و تا اواخر فروردين اين‌جا مي‌مانم چون محل زندگي و کارم شمال کشور است.»




عليرضا حيدري؛ فعال در تجارت

قهرمان سابق کشتي يکي از چهره‌هاي غير فوتبالي موفق در زمينه تجارت و صنعت است. او که اخيرا مسئوليت‌هاي زيادي در فدراسيون داخلي و بين‌المللي در بخش کشتي پهلواني گرفته، در شهر کرج رستوراني را به نام خود افتتاح کرده است. عليرضا حيدري جدا از رستوران‌داري در زمينه‌هاي ديگر نيز به درآمدزايي خارج از ورزش هم مي‌پردازد و جزو معدود چهره‌هاي سرشناس غير فوتبالي است که به صنعت رستوران‌داري روي آورده است.

ساندويچي‌هاي دهه ٧٠

ورود بازيکنان فوتبال به صنعت غذايي از دهه ٧٠ با افتتاح چند مغازه ساندويچي توسط چند بازيکن پرسپوليس آغاز شد. بازيکناني مثل فرشاد پيوس و هم‌نسلي‌هاي او در باشگاه پرسپوليس با توجه به قراردادهاي نه‌ چندان خوب مالي وقت تصميم گرفتند به صنعت غذايي روي بياورند. فرشاد پيوس، پيشکسوت پرسپوليس در اين‌ باره مي‌گويد: «اين مغازه را افتتاح کردم اما خيلي به آن رسيدگي نمي‌کردم. يعني وقت چنداني در کنار فوتبال نداشتم که بخواهم رستوران‌داري کنم. الان هم چند سالي مي‌شود که ديگر رستوران‌داري نمي‌کنم و مغازه‌ام را لوسترفروشي کردم.»

عليرضا منصوريان؛ چند شعبه درتهران

کاپيتان سابق و سرمربي فعلي استقلال از چند ‌سال قبل تصميم گرفت رستوران‌هاي زنجيره‌اي خود را در تهران افتتاح کند. او در زماني که سرمربي نفت تهران بود و شايد زمان بيشتري نسبت به حالا که سرمربي استقلال است و حاشيه‌هاي زيادي را پيرامون خود مي‌بيند، داشت، تصميم گرفت فست‌فودي را به نام خود در تهران افتتاح کند. با اين‌ که قبل از او برخي از هم‌دوره‌اي‌هايش در اين زمينه موفق نبودند اما منصوريان خيلي زود رستوران‌هاي زنجيره‌اي خود را گسترش داد و اخيرا نيز سومين شعبه آن را با مراسمي شکيل و با حضور اهالي فوتبال افتتاح کرد تا نشان دهد در کنار استعداد فوتبالي در زمينه رستوران‌داري نيز استعدادهاي زيادي دارد. او گاهي با دعوت از بازيکنانش چه در نفت و چه در استقلال سعي مي‌کند تبليغي را براي رستورانش از اين طريق انجام دهد. البته يکي ديگر از اتفاقات جالب پيرامون رستوران منصوريان حضور هواداران استقلال مقابل شعبه‌هاي مختلف بعد از موفقيت‌هايي نظير برتري در داربي است که فضايي را شبيه استاديوم ايجاد مي‌کند.




سرخابي‌هاي سابق در شغل جديد

هادي شکوري و عليرضا محمد، بازيکنان سابق استقلال و پرسپوليس از جمله نفراتي هستند که بعد از کنار رفتن از تيم‌هاي بزرگ پايتخت و درآمدهاي چند صد ميليوني اين روزها به صنعت رستوران‌داري روي آورده‌اند. جالب است بدانيد يکي از مشتريان رستوران عليرضا محمد، بازيکن سابق پرسپوليس، همين باشگاه است که براي بازيکنان در زمان ناهار غذا تهيه مي‌کند. به نظر مي‌رسد با ادامه اين روند خيلي از بازيکناني که سابقه بازي در تيم‌هاي بزرگ را دارند و نامي براي خود دست و پا کرده‌اند، وارد اين صنعت خواهند شد.

محمد موسوي؛ کار در کنار ورزش حرفه‌اي

يکي از بهترين بازيکنان سال‌هاي اخير واليبال ايران با اين‌ که در طول ‌سال دايما درگير مسابقات ملي و باشگاهي است، خيلي زود به فکر آينده افتاده و سعي کرده تا با افتتاح رستوراني در تهران از همين حالا شغل جديدي براي روزهاي بازنشستگي‌اش ايجاد کند. شايد موسوي يکي از معدود بازيکناني باشد که در طول دوران حرفه‌اي به فکر درآمدزايي از راهي به جز ورزش افتاده‌اند. البته به نظر مي‌رسد افتتاح رستوران از سوي فوتبالي‌ها انگيزه دوچنداني به مدافع قدرتمند واليبال ايران براي ورود به صنعت رستوران‌داري داده است. سيدمحمد موسوي که هنوز هم يکي از مهره‌هاي کليدي واليبال ايران محسوب مي‌شود، در اين‌ باره به «شهروند» مي‌گويد: «به هر حال هر کسي نياز به درآمد دارد و از آنجايي که عمر ورزش حرفه‌اي ما هم کوتاه است، بايد به فکر آينده باشيم و منبع درآمدي براي خود داشته باشيم. البته ورزش حرفه‌اي آن قدر وقت ما را مي‌گيرد که نمي‌توانيم به مشاغل ديگر فکر کنيم. الان هم من خيلي، وقتي براي کار دوم خودم نمي‌گذارم و اين رستوران توسط برخي از دوستانم اداره مي‌شود.»




محسن فروزان؛ پشيماني زودهنگام

محسن فروزان که ٢‌سال قبل وظيفه حراست دروازه استقلال را بر عهده داشت، در اين فصل کار خود را با باشگاه خونه به خونه در ليگ دسته اول آغاز کرد اما خيلي زود از اين تيم جدا شد تا فکر رستوران‌داري که به گفته خودش از کودکي جزو اهداف او بوده، به سرش بزند. فروزان با همکاري همسرش در غرب تهران رستوراني را افتتاح کرد اما بعد از پيوستنش به صباي قم وقت کمتري براي شغل دوم خود داشت. اين دروازه‌بان ليگ برتري درباره حضور همزمان در فوتبال و صنعت رستوران‌داري به «شهروند» مي‌گويد: «قبل از اين‌که رستوران افتتاح کنم، تصور مي‌کردم کار راحتي است و درآمد زيادي دارد اما بعد از چند ماه فهميدم براي کسي مثل من که فوتبال حرفه‌اي بازي مي‌کند، مثل سم است.

الان ديگر خودم براي رستوران وقت کمتري مي‌گذارم و براي آنجا مدير گذاشته‌ام، حتي اگر روزي فوتبال را کنار بگذارم، متوجه شدم که رستوران‌داري کاري فوق‌العاده سخت است. اين روزها طوري شده که هر کسي پول دارد، به سمت رستوران‌داري مي‌رود. من از کودکي دوست داشتم يک رستوران بزرگ داشته باشم اما خدا را شکر که خيلي زود متوجه شدم من براي اين کار ساخته نشدم و جلوي يک ضرر بزرگ را گرفتم. از انتخاب اين شغل پشيمان هستم و به ‌زودي رستورانم را مي‌فروشم.»




علي دايي؛ با شيوه نوين

آقاي گل فوتبال جهان که سال‌هاست در کنار فوتبال به تجارت در زمينه‌هاي مختلف مي‌پردازد، اخيرا وارد صنعت رستوران‌داري هم شده و نوع جديدي از اين صنعت يعني «فودکورت» را در تهران افتتاح کرد. علي دايي از دوران جواني به تجارت موفق مشهور بوده و مشخصا بي‌دليل به هيچ صنعتي روي نمي‌آورد. البته پيش از اين سرمربي فعلي نفت تهران يکي از شعب رستوران خود را در شهر زادگاهش يعني اردبيل افتتاح کرده بود.




حرفه‌اي يا غير حرفه‌اي؟

به هيچ عنوان نمي‌توانيم روي ورود چهره‌هاي مطرح ورزشي به‌ ويژه فوتباليست‌ها به صنعت رستوران‌داري برچسب غيرحرفه‌اي بچسبانيم. در تمام دنيا ستاره‌هاي مشهور جدا از فعاليت ورزشي خود به دنبال تجارت ديگري خارج از زمين هم هستند. به‌ عنوان مثال ليونل مسي اخيرا رستوراني را به نام «کينگ» در شهر بارسلونا افتتاح کرده است. با اين حال مشخص است که ورزشکاران مشهور با استفاده از شهرت خود مشتريان بيشتري را به سوي خود جذب مي‌کنند و به دنبال درآمدزايي از اين راه هستند. شايد حداقل براي بازيکناني که در حال فعاليت در زمين هستند، خيلي جالب نباشد که تمرکز خود را روي فعاليت ديگري مثل رستوران‌داري بگذارند اما به ‌هر حال هيچ‌کس هم نمي‌تواند ايرادي از اين فعاليت بگيرد که هر روز در ميان اهالي ورزش و مخصوصا فوتبال گستره بيشتري پيدا مي‌کند.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۰۸۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال از فروش رسمی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خبر داد.

به گزارش تابناک ورزشی و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را اعلام کرد.

در نامه بازیان آمده است:

به استحضار می‌رساند در اجرای مصوبه هیئت محترم واگذاری بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ 1403/2/3 توسط این سازمان به فروش رسید.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۱ اردیبهشت
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال
  • بازگشت ویسنته دل‌بوسکه به فوتبال اسپانیا
  • عالیشاه به بازی مقابل سپاهان رسید
  • اتوبان تهران-تبریز در کمپ استقلال افتتاح شد!
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند