Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت:این هشت بازارچه موقت نوروزی از 25 اسفند پارسال تا 14 فروردین امسال در 8 شهرستان استان برپا شد که فروشندگان در 99 غرفه به عرضه صنایع دستی و هنرهای سنتی صنعتگران و هنرمندان این خطه پرداختند.
پریسا راد افزود:امسال تعداد غرفه ها نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: میزان فروش در تعطیلات نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 15درصد رشد داشت.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: همچنین در کنار این بازارچه ها 19 سیاه چادر نیز گسترده شد که در آن سوغات محلی استان از جمله خشکبار،گردو،عسل و کشک و همچنین انواع غذهای محلی شامل آش دوغ و آش کارده و انواع نان های محلی استان پخت و به گردشگران و علاقمندان عرضه شد.
پریسا راد افزود:در این بازارچه ها و سیاه چادرها برای 250نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.
وی ادامه داد: از میان هنرهای بومی استان،دست بافته های زنان ومردان کهگیلویه وبویراحمدی از جمله گلیم،جاجیم و مفرش رکورددار بیشترین میزان فروش صنایع دستی بودند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به فرآیند تولید محصول گلیم که بیشترین فروش را داشته است گفت:گلیم بافی در این استان بیشتر توسط زنان و دختران عشایر و روستایی و در اکثر مناطق استان بافته می شود.
پریسا راد افزود: سابقه گلیم بافی در این استان بسیار طولانی و شباهت زیادی به گلیم بافی در استان فارس دارد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: از جمله ویژگی های دست بافته های استان این است که تمام مراحل تولید از جمله ریسندگی، رنگرزی و بافت در خود استان و توسط زنان و مردان همین خطه انجام می شود.
پریسا راد افزود: استفاده از نقوش اصیل و سنتی استان از دیگر ویژگی های این دست بافته ها است که بیانگر فرهنگ اصیل و تاریخ مردم کهگیلویه وبویراحمد است.
وی ادامه داد: به گفته کارشناسان این نقوش در بین استان های کشور منحصر به فرد است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در کنار دست بافته های عرضه شده در بازارچه ها و سیاه چادرها، فروش ساخته های هنری غیربومی ولی دست ساخته هنرمندان استان همچون لوازم چرمی، رودوزی های سنتی، معرق و مشبک نیز با استقبال خوب گردشگران مواجه شد.
پریسا راد افزود: در استان کهگیلویه وبویراحمد کلاس های آموزشی متعددی برای آموزش صنایع دستی استان و هنرهای بومی سایر استان ها برگزار شده است که نتایج و حاصل رنج هنرمندان در این بازارچه های موقت و سیاه چادرها در معرض دید عموم و فروش گذاشته شد.
وی با اشاره به فعالیت 16 آموزشگاه صنایع دستی در استان ادامه داد: سی رشته با کد استاندارد در این آموزشگاه ها آموزش داده می شوند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: متاسفانه استان کهگیلویه وبویراحمد در صادرات این محصولات خاص و بی نظیر ضعیف است و صادرات این محصولات از استان به صورت مستقیم انجام نمی شود.
پریسا راد افزود: در استان برخی تولیدکننده ها با رایزینی و برقراری ارتباط با سایر صادرکنندگان در استان های فارس، اصفهان و تهران اقدام به صادرات غیرمستقیم این محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات می کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر تعامل نداشتن نهادهای مرتبط در بحث صادرات و نبود دفتر توسعه صادرات در استان ، کیفیت محصولات صادراتی استان نیز قابل قبول نیست و درصد کیفیت این محصولات هنوز ارتقا نیافته است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به فعالیت 66 کارگاه فعال تولید صنایع دستی گفت: پروانه تولید انفرادی برای 7640نفر از هنرمندان این بخش در سامانه این اداره کل ثبت شده و این هنرمندان تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارند.
پریسا راد افزود: نبود صادرات، نبود کارگاه های مختلف از جمله ریسندگی،رنگرزی و پرداخت و کشش، نبود تعامل و همکاری بین نهادهای مرتبط در بحث صادرات و توانمند نبودن هنرمندان برای حضور در نمایشگاه های خارجی را از جمله موانع، چالش ها و مشکلات فراروی تولید و عرضه صنایع دستی استان برشمرد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۱۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»

 اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد.

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری