Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نام مهرداد شهسوارزاده با «دريا» و«شوکا» عجين شده است. او از معدود خوانندگاني است که توسط بابک بيات به جامعه موسيقي معرفي شد. در آغاز راه، در فضاي پاپ-کلاسيک کار کرد و آلبوم قبلي‌اش (فال) نيز در همين فضا بود. اما شهسوارزاده در آلبوم جديدش که به تازگي با عنوان «تلنگر» منتشر شده، سعي در ارائه فضايي پاپيولارتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه انتشار اين آلبوم با او گفت و گو کرده‌ايم.
  * چه شد که بعد از اين همه مدت تصميم به برگشت به فضاي موسيقي گرفتيد؟4-5سالي بود که خيلي کم کار شده بودم والبته شرايط بازار اين‌طور ايجاب مي‌کرد و اين مسئله نه‌تنها شامل حال من بلکه شامل حال خيلي از دوستان و هنرمنداني که در عرصه هنر همچنان فعال يا نيمه‌فعال هستند مي‌شد. به هر دليلي اين يک مسئله همگاني براي فرهنگ وهنر بود و من هم از اين قاعده مستثنا نبودم. ما دلمان نمي خواست که روند ادامه پيدا کند ولي ارائه کاري که مخاطب بتواند ارتباط مناسبي با آن برقرارکند، 5-6سال به طول انجاميد ومن تصميم گرفتم که با رويکردي جديد به عرصه موسيقي بازگردم.
  * از ويژگي‌هاي «تلنگر» بگوييد. چه فرقي با آلبوم‌هاي قبلي شما دارد؟اين آلبوم تفاوت زيادي با آلبوم‌هايي دارد که قبلاً توليد کرده‌ام. من ازسبک پاپ کلاسيک شروع کردم وبعد پاپ ايراني را تجربه کردم. همچنان به سازبندي ارکسترال ساز‌هاي ايراني در کارهايم علاقه‌مند هستم. اما آلبوم «تلنگر» به فضاي امروز موسيقي نزديک‌تر است. تلنگر يه اثر متنوع و به‌روز است که سليقه جوانان را در بر مي‌گيرد و سعي کردم به اين قشر توجه بيشتري کنم. آلبوم‌هاي قبلي‌ام در نتيجه همکاري با استاد بابک بيات، استاد بهرام دهقان‌يار يا ستار اورکي عزيز که موسيقي پاپ و ارکسترال کار مي‌کنند توليد شده بود. «تلنگر» کمي بازاري‌تر است و تلاش شده تا سلايق و علايق مختلف را شامل شود.
  * چه دلايلي براي متفاوت بودن داريد؟من يکي از شروع‌کنندگان جدي موسيقي پاپ کلاسيک بودم. آلبوم «شوکا» در سال ٧٦ با فضاي کاملاً ارکسترال و حضور بيش از 28 نوازنده سازهاي زنده بسته شد. «شوکا» فقط يک آلبوم موسيقايي نبود بلکه آلبومي در دکلاماسيون بود با هارموني موسيقي-زيرساخت موسيقي يک فيلمنامه‌اي که به نام «شوکا» منتشر شد. ما يک مجموعه شامل آثار مکتوب و دکلمه و يک فيلمنامه به نام «شوکا» داشتيم که به موقع به فيلم و سريال تبديل نشد. اين اثر فيلمنامه بسيار متفاوتي داشت و به هرشکل آن سال‌هايي بود که هر کسي نمي‌توانست وارد اين عرصه شود و فضا کاملاً براي ايجاد بستري به نام موسيقي پاپ آماده بود.
  * چرا در آلبوم شما با طيف گسترده‌اي از عوامل در سبک و سياق مختلف مواجهيم؟اين که آلبوم من با طيف گسترده‌اي از سبک‌ها در ارتباط است، مقوله‌اي پيچيده است. ببينيد هيچ اشکالي ندارد که در يک اثر هنري تنوع وجود داشته باشد. اتفاقاً يکي از شاخصه‌هاي مهم و ويژگي‌هاي يک آلبوم وجود تفاوت‌ها است و اين تفاوت‌ها هستند که کليت يک آلبوم را مشخص مي‌کنند. همين تفاوت‌ها بايد و نبايدهاي يک آلبوم را مشخص مي‌کنند. اگر قرار است در يک آلبوم 8 قطعه قرار بگيرد، اين قطعات بايد با هم متفاوت باشند. چرا که اگر تمامي قطعات با يک سبک و با يک ريتم اجرا شوند، شنونده خسته مي‌شود و احساس يک‌نواختي مي‌کند. من اتفاقاً از يک سلکشن خاص و همين‌طور از رنگارنگي متفاوتي در آلبوم جديدم استفاده کردم. از کارهاي عاشقانه گرفته تا حتي يک کار لاتين. يک قطعه بسيار شاد خوانده‌ام که ملودي‌اي ارمني دارد. حتي يک تريو دارم که ستار اورکي عزيز اين کار را به زيبايي ساخت و تنظيم کرد. در اين آلبوم در واقع شاخه‌هاي مختلفي را در نظر گرفتم که بتوانم جواب‌گوي ذهنيات و سلايق مختلف باشم و اين هيچ اشکالي ندارد. اتفاقا شايد به نوعي توانمندي آن خواننده يا صاحب اثر را برساند که توانسته در اين سبک‌ها کاري اجرا کند و مورد توجه هم قرار بگيرد و شنيده شود.
  * «تلنگر» آلبومي در راستاي امضاي گذشته شما و در واقع در ادامه همان آلبوم‌هاي قبلي است؟کشور ما کشور تقريباً جواني است و به هرحال من خيلي خوشحال مي‌شوم که طيف جوانان عزيزمان هم بتوانند با اين کارهاي عاشقانه ارتباط برقرار کنند و چه اشکالي دارد که اين اتفاق بيفتد؟ مخاطبان ما در هر سن و سالي که باشند، مهم تاثير موسيقي است و اينکه من چقدر موفق شدم يا نه همه اينها بر مي‌گردد به رضايت مخاطب و اين‌که بعداً چه قضاوتي در اين باره بکند و کارها را مورد نقد قرار دهد. در حال حاضر نمي‌توانم قضاوتي داشته باشم ولي به هر حال خواسته خيلي از دوستان هنرمند به خصوص در حوزه موسيقي است که بتوانند جوانان را درگير اين ماجراها بکنند و در واقع دعوتشان کنند به شنيدن آثار به روزتر. من هم به همين دليل اين آلبوم را با تفاوت اما در ادامه کارهاي قبلي‌ام منتشر کرده‌ام.
  * اين‌که مهرداد شهسوارزاده به يکباره قالب و فضاي پاپ-کلاسيک خود را بشکند و فضاي جديد پاپ را تجربه کند، ريسک بزرگي بود. چرا ريسک کرديد؟زندگي ما مجموعه‌اي از ريسک‌هاي مختلف است. موسيقي مي‌تواند در بخشي از زندگي جاريِ ما باشد و اينکه الان من قالبي را شکسته‌ام، نمي‌تواند غير منظقي باشد. من تعهدي از ابتدا نداشتم که بخواهم يک سبک را ادامه بدهم و تا آخر با همان سبک و سياق پيش بروم. اگر آهنگسازاني که خارج ايران هستند و آهنگسازان بزرگي هم هستند را ببينيد يا حتي در خود ايران که خودتان هم حتما در جريان هستيد، تعدادي از خوانندگان اين فضاهاي کهنه را شکسته‌اند . چون مجبور بوده‌اند، به خاطر اينکه بايد تغيير فضا مي‌دادند. اگر تغيير فضا نمي‌دادند، در همان تکرار‌هاي خود به يک‌نواختي مطلق مي‌رسيدند و وقتي اين به‌روزرساني انجام نشود، هنرمند در قالب خودش مدام تکرار مي‌شود و يک جايي تمام خواهد شد.
 
من دوست داشتم که فضاهاي مختلف را تجربه کنم و وقتي خدا را شکر اين توانمندي را دارم که بتوانم سبک‌هاي مختلف را تجربه بکنم، چرا اين کار را نکنم؟  اين آلبوم هم به نوعي يک ريسک بود. ولي يک ريسک منطقي و با فکر و مطالعه. يعني اين‌طور نبوده که من بخواهم فقط يک فضا را بشکنم تا بگويم من از اين فضاي کلاسيک خودم را به فضاي مثلاً امروزي‌تر رساندم.
  * فکر مي‌کنيد «تلنگر» بتواند تلنگري بر روند کاري شما و همين طور موسيقي کشور بزند؟!من با بسياري از دوستان نزديک و با بسياري از مخاطبان عام صحبت کردم. بايد بگويم که آلبوم تلنگر از اسمش، طرح روي جلدش، عواملي که انتخاب شدند و مي‌بينيد که عوامل مختلفي هستند؛ از آهنگساز جواني چون «نيما اورکي» که نخبه موسيقي است و اخيراً براي کشور افتخار آورده، تا «شهاب اکبري» که چهره باسابقه‌اي است و دوستان آهنگساز ديگر در آن حضور دارند. حتماً اين طور نبوده که بگويم فقط فلان آهنگساز بايد کنارم حضور داشته باشد و بخواهم خودم را به شخص خاصي محدود کنم. به هر حال اين دوستانم از چهره‌هاي خوب موسيقي پاپ هستند و فکر مي‌کنم که تلنگر اگر بتواند تاثيري هر چند کوچک بر موسيقي پاپ کشورمان بگذارد، من به نتيجه دلخواهم رسيده‌ام و باعث خوشحالي‌ام خواهد بود. کما اين‌که حالا هم بازخوردهاي خوبي گرفته‌ام. حتي احساس موسيقايي من در حوزه ارائه ملودي به عنوان آهنگساز، اين انگيزه را براي من بيشتر کرد که در اين آلبوم بتوانم دو-سه تا از ملودي‌هاي خودم را تنظيم کنم و خدا را شکر آن حس مطلوب را در خودم و دوستان اطراف ايجاد کرده و اميدوارم مخاطبان عزيز و علاقه‌مندان به موسيقي پاپ آثار آلبوم را دوست داشته باشند.
  * چرا خودتان به عنوان تهيه‌کننده وارد عمل شديد؟من هميشه خودم را به عنوان يک هنرمند مستقل تعريف کرده‌ام. در آلبوم‌هاي شوکا، دريا، فال و به همين ترتيب تا آلبوم تلنگر، تهيه‌کنندگي و خوانندگي را به عهده داشتم. چون مي‌خواستم آزادي عمل داشته باشم. اگر تهيه‌کننده شخص ديگري باشد، ممکن است سلايقش فرق کند و خيلي چيزها را بر من تحميل کند. من با تحميل عقايد کنار نمي‌آيم. البته بسيار آدم اهل مشورتي هستم ولي ترجيح مي‌دهم خودم وارد عمل شوم و حرف آخر را بزنم. البته نه اينکه خودرأيي کنم. اين باعث مي‌شود پيشرفتي که مي‌خواهيد در آثارتان ببينيد و تغييراتي که دوست داريد اعمال کنيد، توسط خودتان انجام شود. در سينما هم وقتي کارگردان خودش تهيه‌کننده نيست، ممکن است اختلافاتي به وجود بيايد.
  * وقتي يک خواننده خود تهيه‌کننده کارش مي‌شود، به راحتي با سليقه خود کنار مي‌آيد. با اين حساب از سليقه جمعي دور مي‌شود. با اين اتفاق چگونه کنار آمده‌ايد؟اين سوال در واقع ادامه سوال قبلي است. ببينيد من سعي مي‌کنم مشورت کنم و آن چيزي که دوست دارم را با بچه‌هاي تنظيم‌کننده، آهنگساز و تنظيم‌کننده به اشتراک مي‌گذارم. سعي مي‌کنم رأي‌گيري کنم و چيزي که تصميم نهايي جمع است را استفاده کنم. با اين اتفاق خيلي راحت کنار مي‌آيم و حتي دوستاني که با من همکاري کرده‌اند، اخلاقم را مي‌دانند که آدمي نيستم که بخواهم روي سليقه و حرف شخصي‌ام پافشاري کنم. چيزي که عوامل ديگر کارم دوست نداشته باشند را دنبال نمي‌کنم و اصراري به انجام آن ندارم. ولي در مجموع هر هنرمندي سليقه و سبک خاص خودش را دارد و دوست دارد که مهر و امضاي خودش پاي کار باشد. دليل اين‌که من از تقليد خيلي دور هستم و حتي صداي من هم صداي خاص خودم است و هيچ موقع دوست نداشتم که شبيه صداي کسي باشد، فکر مي‌کنم امتيازي از سوي خدا نصيب من شده و خدا را شکر مي‌کنم از اين بابت. سعي مي‌کنم کارهايم نيز مثل صدايم مهر و امضاي خودش را داشته باشد. نمونه‌اش قطعه «دريا» است که سالها است از رسانه‌ها پخش مي‌شود و آلبومش هم تا همين الان هنوز زمزمه مي‌شود و در سايت‌ها دانلود مي‌شود و اين مهر و امضاي خودش را دارد و کاري است که مانده است و نمي‌شود آن را از تاريخ موسيقي حذف کرد.
  * از آن دسته خوانندگاني هستيد که نسبت به برگزاري کنسرت اقدام جدي نکرده‌ايد. چرا؟من خيلي زودتر از ديگران شروع به اجراي کنسرت در ايران کردم. در سال‌هاي 77 و 78 براي آلبوم شوکا در رامسر کنسرت داشتم. زماني که اصلاً کسي نمي‌توانست کنسرت بگذارد يا برگزاري کنسرت شرايط بسيار سختي داشت. من از سال 77 به صورت محدود شروع کردم و از سال 79 اجراهاي من در بسياري از شهرها با خوانندگاني هم‌چون زنده‌ياد ناصر عبدالهي، حامي، حميد خندان، امير تاجيک، علي لهراسبي، نيما مسيحا، علي تفرشي و خيلي‌هاي ديگر مشترکاً برگزار مي‌شد. حتي خودم به شکل مستقل کنسرت‌هايي را در سالن‌هاي مختلف تهران برگزار کردم. ولي اجراي جدي مثلاً در برج ميلاد و نمايشگاه و... نداشته‌ام. به اين دليل که مدت‌ها ايران نبودم يا شرايط مناسبي براي برگزاري کنسرت نبود. من عاشق «صحنه» هستم و چون دانشجوي رشته تاتر هستم، با صحنه بيگانه نيستم و آن را خيلي دوست دارم. انشالله آلبوم جديد بهانه‌اي براي حضور من بر روي صحنه بشود.
  * باتوجه به بازخوردي که از کار شماشد آيا تصور چنين چيزي را داشنيد؟خدا را شکر مي‌کنم از ماه گذشته که آلبوم من در شرف انتشار بود، اخبار و اطلاعاتش در رسانه‌ها منتشر شد و به اطلاع مخاطبان رسيد. دوستان عزيزي از حوزه رسانه در کنار من بوده‌اند که به من لطف داشته‌اند. همانند بابک صحرايي عزيز، سرکار خانم لي‌لا رضايي و بانو مريم خوشرنگ که از دوستان من در نشريات از گذشته هستند، از ماه گذشته بسيار به من کمک کردند. در واقع من از حادثه پلاسکو که کاري را تقديم شهداي آتشنشان کردم، اين اخبار و اطلاعات بازتاب خوبي داشت و فضايي بسيارمثبت به وجود آورد. دوستاني که کار را گوش کردند، بدون تعارف از آنها پرسيدم و تاکيد داشتند که از آلبوم خوششان آمده و کارهايي را که با هم شنيديم برايشان جالب توجه بود. حتي سبک و سياقي که جديداً پيش گرفته‌ام و تفاوت آن با کارهاي قبلي‌ام بسيار مورد توجهشان واقع شد. توکل به خدا، به هر حال من دوست دارم مخاطباني که به اين کار توجه مي‌کنند و از آن حمايت مي‌کنند، انگيزه‌اي در من ايجاد کنند که انشاالله بتوانم کارم را به بهترين شکل ممکن ارائه بدهم.
 
«موسيقي ساختارشکن» شعار اصلي من است. من براي کارهاي بعدي متناسب با فضايي که در جامعه ما حکم‌فرما خواهد بود و فضاي هنري و تفکراتي که مخاطبان دارند، درباره‌اش فکر مي‌کنم و به ترانه‌سرايان انتقال مي‌دهم تا موسيقي شکل بگيرد.
 
از الان نمي‌توانم مثلاً نقشه‌اي براي ملودي و يا تنظيمي که قرار است چند ماه ديگر اتفاق بيفتد بکشم. فضاي جامعه ما با توجه به گسترش تکنولوژي و سرعت بي‌سابقه موسيقي و رشد آن در همه جاي دنيا متفاوت شده است. همانطور که الان مي‌بينيم موسيقي تلفيقي در همه جاي دنيا استفاده مي‌شود. در موسيقي‌هاي غربي مي‌بينيم که سازهاي شرقي استفاده مي‌شود و تلفيقي بر روي صحنه اجرا مي‌شود. همين طور موسيقي پاپ که يک موسيقي وارداتي است را مي‌بينيم که چطور موزيسين‌ها و آهنگسازان ما سازهاي مختلف را در آن استفاده مي‌کنند و فضاي شرقي را با فضاي غربي عجين مي‌کنند. موسيقي يک زبان مشترک جهاني است و ما بايد احترام بگذاريم و منفکش نکنيم که موسيقي ايراني فقط براي ايران و موسيقي غربي فقط براي غرب.
اين است که ما بايد از اين ساختارشکني استفاده بهينه بکنيم و استفاده درست کنيم که نوع سازها، شناسايي سازها، دانشي که آن موزيسين از سازشناسي دارد، ترکيب‌هاي درست و منطقي‌اي را از فضاي موسيقي امروز دريافت کند و اين‌ها را با هم تلفيق و ترکيب کند و به گوش مخاطب برساند که اين خود هنر بسيار والا و بزرگي است و احتياج به دانش بالايي دارد. در واقع ما تلاش مي‌کنيم به اميد خدا اين اتفاق را در کارهاي جديدمان بعداز آلبوم تلنگر لحاظ کنيم.
  * و حرف پاياني.آرزو مي‌کنم در سال جديد بتوانيم شاهد دگرديسي و تحولي عظيم در موسيقي کشورمان باشيم. بيش از پيش شاهد شکوفايي موسيقي باشيم و حمايت از هنرمندان را در عرصه‌هاي مختلف فراموش نکنيم؛ از جمله سينما، موسيقي، تئاتر و... بي‌انصافي نباشد، تئاتر نسبت به سال‌هاي قبل رونق گرفته و در موسيقي شاهد اجراهاي بسيار در شهرهاي مختلف کشورمان هستيم. اميدوارم که سياست‌هاي مرتبط با موسيقي هم ساماندهي شود و عرصه براي همه باز شود که بتوانند پيام‌هاي خودشان را از طريق موسيقي به گوش مردم برسانند و اين ميسر نمي‌شود مگر با حمايت مسئولان و عزيزاني که در اين حوزه دارند تلاش مي‌کنند. هنرمندان بتوانند براي بروزرساني پيام‌هايي که در قالب موسيقي است اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۱۷۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این لاک پشت فکر جالبی برای کند بودن خودش کرده! (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • تحویل نه هزار واحد مسکونی تا پایان سال
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود
  • عبدالکریم حسن در فهرست 19 نفره بهترین مدافعان چپ تاریخ پرسپولیس
  • تصویری تاریخی از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه «نود»
  • عکس کمتر دیده شده از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه برنامه ۹۰
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • این لاک پشت فکر جالبی برای کند بودن خودش کرده! (فیلم)